Bandages topic, hoe goed omdoen en welk merk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe moeten bandages omgedaan worden?

Over de kogel
15 (100%)
Niet over de kogel
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 15

onbarefeet

Bandages topic, hoe goed omdoen en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:25

Hoi :)
Ik dacht dat er laatst al een soortgelijk topic was, maar dan of het wel of niet goed zat bij TS.
Er werd gepraat over bandages over de kogel of juist niet doen.
Uiteindelijk werd ik er niets wijzer van, hoe het nou moet en hoe het nou goed zit :P

Zo over de kogel:
Afbeelding
En zo niet:
Afbeelding

Mijn vraag is dus: Hoe zit de bandage nu eigenlijk écht goed?
Over de kogel of niet?
Daarbij weet ik niet eens precies hoe ik bandages goed om zou moeten doen.
Ik wil ze wel gaan kopen, maar als ik niet eens weet hoe ze om moeten is dat nogal nutteloos :P
Dus, iemand?

Groetjes Evy :)

PS: Ik weet ook nog niet welk merk goed is. Ik heb geen groot budget, simpelweg omdat ik gewoon geen dure kan betalen :D
Maar welk merk is goed en niet zo duur?

onbarefeet

Re: Bandages topic, hoe goed omdoen en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:44

Niemand een tip/idee? :o
(sorry dat ik zo ongeduldig ben :=)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:45

zou een keer iemand vragen het voor te doen, heb je het meeste aan. een grove beschrijving: in het midden beginnen en naar beneden bandageren tot over de kogel en dan weer naar boven. hierbij moet elke slag de vorige voor ongeveer 2/3 overlappen. zou zeker bij elastische bandages onderlappen gebruiken, en met fleece liever ook. merk maakt niet uit, maar kan je echt aanraden voor fleece bandages te gaan en geen elastische bandages te nemen omdat met fleece minder fout kan gaan.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:46

amillia schreef:
zou een keer iemand vragen het voor te doen, heb je het meeste aan. een grove beschrijving: in het midden beginnen en naar beneden bandageren tot over de kogel en dan weer naar boven. hierbij moet elke slag de vorige voor ongeveer 2/3 overlappen. zou zeker bij elastische bandages onderlappen gebruiken, en met fleece liever ook. merk maakt niet uit, maar kan je echt aanraden voor fleece bandages te gaan en geen elastische bandages te nemen omdat met fleece minder fout kan gaan.

Ok, dankjewel :)
Ik dacht zelf ook eerder aan fleece ;)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:46

Ik heb geen idee! Maar daarom ga ik dit ook even volgen. Weet trouwens wel dat anky bandages erg fijn zijn. Tweedehands zijn ze ook niet zo duur :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:47

Heb je het echt nodig? of is het voor de mooi/ leuk?

Het is namelijk niet zo heel goed voor de pezen, ze worden er te warm van.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:48

Melisding schreef:
Ik heb geen idee! Maar daarom ga ik dit ook even volgen. Weet trouwens wel dat anky bandages erg fijn zijn. Tweedehands zijn ze ook niet zo duur :)

Anky bandages... goed idee :) Maar zijn dat elastische of fleece?
En tja 2ehands dacht ik ook al over na, maar ik kan eigenlijk dan alleen elastische vinden, en ben bang dat die dan erg uitgerekt zij ;)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:48

Bij beide foto's zit de bandage over de kogel heen.. Maar waarom zou je bandages om willen doen? Als dit heel af en toe eventjes voor de mooi is, prima. Maar anders zou ik het niet doen.. Ze hebben eigenlijk geen nut en maken meer kapot dan je denkt, omdat het er erg warm onder wordt en dit slecht voor de pezen is.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:49

Ragdollcat schreef:
Heb je het echt nodig? of is het voor de mooi/ leuk?

Het is namelijk niet zo heel goed voor de pezen, ze worden er te warm van.

Dat onderzoek is toch ook weer achterhaald of niet?? dacht dat daar ook alweer artiekel over was geweest dat het hoe dan ook warm werd in de paarden benen!

Edit: o wacht dat onderzoek was tussen pees beschermers en bandages
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 12-05-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:49

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: Heeft mijn paard dit nodig?
Natuurlijk is het mooi en voor bijv een keer foto's oke.. maar ik zou er neit aan beginnen als je paard het niet nodig heeft. Het kan namelijk best wel warm worden onder bandages tijdens werk en als je verkeerd bandageerd kan je ook verkeerde drukking krijgen.

Ik heb 'vroeger' (toen ik 16 was) zelf altijd geleerd dat je de kogel niet mee moet bandageren en dan voornamelijk dat de bandage namelijk niet op het spoortje mag drukken. Tevens dat je bovenaan het haakbeentje moet vrijlaten.

Maar... Sommige dravers (waar ik nu in werk) bandageer ik de kogel wel mee omdat dat juist de plek is waar ze zichzelf bijv. raken. (anders zou ik net zo goed niks om doen.) maar probeer dan wel een zigzag beweging te maken waardoor hij dus aan de voorkant laag zit maar aan de achterkant boven het spoortje zit.

Inderdaad onder elastisch onderlappen doen.. anders knel je af.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:50

_Ekenna schreef:
Bij beide foto's zit de bandage over de kogel heen..

Ja dat zie ik nu ook pas :=
Verkeerd gekeken... O:)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:51

loveidefix schreef:
Dat onderzoek is toch ook weer achterhaald of niet?? dacht dat daar ook alweer artiekel over was geweest dat het hoe dan ook warm werd in de paarden benen!

Edit: o wacht dat onderzoek was tussen pees beschermers en bandages

Ze zijn er nog niet uit volgens mij..
Het laatste wat ik gelezen heb is dat inderdaad te warm word.. maar omdat je het inpakt kan het de warmte niet kwijt ... (ga maar eens hardlopen en pak je been maar eens in.. en de andere been niet..

edit: even een toevoeging.. Ik heb ook altijd geleerd dat als je een onderlap gebruikt je niet over de onderlap heen mag komen (zoals bij TS de bovenstefoto hebben ze bovenaan netjes een randje gelaten maar onderaan niks.. dat zit gewoon 'strak' om de kogel heen gedraaid
Laatst bijgewerkt door Susyb op 12-05-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:51

Susyb schreef:
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: Heeft mijn paard dit nodig?
Natuurlijk is het mooi en voor bijv een keer foto's oke.. maar ik zou er neit aan beginnen als je paard het niet nodig heeft. Het kan namelijk best wel warm worden onder bandages tijdens werk en als je verkeerd bandageerd kan je ook verkeerde drukking krijgen.

Ik heb 'vroeger' (toen ik 16 was) zelf altijd geleerd dat je de kogel niet mee moet bandageren en dan voornamelijk dat de bandage namelijk niet op het spoortje mag drukken. Tevens dat je bovenaan het haakbeentje moet vrijlaten.

Maar... Sommige dravers (waar ik nu in werk) bandageer ik de kogel wel mee omdat dat juist de plek is waar ze zichzelf bijv. raken. (anders zou ik net zo goed niks om doen.) maar probeer dan wel een zigzag beweging te maken waardoor hij dus aan de voorkant laag zit maar aan de achterkant boven het spoortje zit.

Inderdaad onder elastisch onderlappen doen.. anders knel je af.

Ik wil ze vooral voor de mooi hoor :o Bijv voor de foto of om een setje voor een wedstrijd/iets anders nét even helemaal af te maken. ;)
Maar dan moeten ze dus niet over de kogel? (als het voor de ''sier'' is?)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:55

XEefjuhX schreef:
Ik wil ze vooral voor de mooi hoor :o Bijv voor de foto of om een setje voor een wedstrijd/iets anders nét even helemaal af te maken. ;)

Als ik portret foto's van mijn eigen paard maak doe ik ze wel over de kogel heen .. Dit omdat mijn paard super lelijke kogels heeft.. dan doe ik ze dus zoals bovenstaande foto.. Maar met rijden laat ik de spoor altijd vrij.. Het ligt er een beetje aan waar je paard zich raakt.. En raakt hij zich helemaal niet dan moet je gewoon niks aan de benen doen.

Maar voor inderdaad een foto kan het best hoor ;) Voor een wedstrijd hoef je geen bandages om te doen kan je beter een paar witte peeskappen kopen want tijdens de proef moeten ze toch af. (tenzij het een onderlingen is)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:56

Susyb schreef:
XEefjuhX schreef:

Als ik portret foto's van mijn eigen paard maak doe ik ze wel over de kogel heen .. Dit omdat mijn paard super lelijke kogels heeft.. dan doe ik ze dus zoals bovenstaande foto.. Maar met rijden laat ik de spoor altijd vrij.. Het ligt er een beetje aan waar je paard zich raakt.. En raakt hij zich helemaal niet dan moet je gewoon niks aan de benen doen.

Maar voor inderdaad een foto kan het best hoor ;) Voor een wedstrijd hoef je geen bandages om te doen kan je beter een paar witte peeskappen kopen want tijdens de proef moeten ze toch af. (tenzij het een onderlingen is)

Arm paard, met zijn lelijke kogels.. :o :=
Het zijn idd meer onderlinge wedstrijden op de manege ;)
Maar bedankt :j

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:57

XEefjuhX schreef:
Melisding schreef:

En tja 2ehands dacht ik ook al over na, maar ik kan eigenlijk dan alleen elastische vinden, en ben bang dat die dan erg uitgerekt zij ;)

Ik dacht dat die alleen maar in fleece waren :o?
Maar helemaal als het voor de leuk is zijn ze ideaal :D

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:58

XEefjuhX schreef:

Tja mijn paard heeft kogels waar je u tegen zegt :') Kan hij ook niks aan doen maar op de foto is het nooit zo mooi haha..
En zoals ik al zei als je eens in de maand een onderlinge hebt kan het best hoor.. gewoon een keer meekijken bij iemand anders en zelf oefenen! Komt helemaal goed :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:59

Susyb schreef:
XEefjuhX schreef:

Tja mijn paard heeft kogels waar je u tegen zegt :') Kan hij ook niks aan doen maar op de foto is het nooit zo mooi haha..
En zoals ik al zei als je eens in de maand een onderlinge hebt kan het best hoor.. gewoon een keer meekijken bij iemand anders en zelf oefenen! Komt helemaal goed :)

Arm beest... :=
Zovaak hebben we niet eens wedstrijden op de manege :=, maar 1/2 keer in de maand tijdens de les kan ook wel toch?
Maar bedankt ;)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:26

Ik doe ze half over de kogel :p
Ik doe ze niet zo ver als op de bovenste foto, maar net tot onder de kogel.
Ik gebruik fleece bandages, meestal met onderlappen.
Op warmere dagen gebruik ik enkel peesbeschermers.
Ik begin bijna onderaan en ga dan naar boven, dan komt de sluiting mooi bovenaan en dan zijn ze mooi verdeeld over het been

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:30

Aan de binnenkant bandageer ik ze over de kogel, en aan de buitenkant boven de kogel zegmaar.. Bandage boven het spoortje houden.
Net zoals Susyb zegt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:31

XEefjuhX schreef:
Melisding schreef:

anky bandages zijn inderdaad super !

( ps als je fleece bandages zoekt : ik heb hier een paar in het koningsblauw en een paar in het lichtblauw liggen.
voor 8 euro per paar , of 12 euro voor de 2 paar stuur ik ze je op ! PB maar ! )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:34

Mag ik vragen wat het spoortje is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:35

dat is volgensmij een oude ''teen'' , maar dan niet de grote maar een kleinere die dichter bij de hoef zit :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:36

Dan zal ik wel een teenloos paard hebben, want tussen de sprong/knie en hoef zit niks meer...

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:37

Het spoortje zit in de sok aan de achter onderkant van de kogel. Het is van hetzelfde materiaal als de zwilwrat.
Het spoortje is een rudimentair element en waarschijnlijk een overblijfsel van een voetkussentje.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Susyb op 12-05-13 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt