veiligheidssluiting halster: veilig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

veiligheidssluiting halster: veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 18:51

hallo iedereen :)

Een eindje geleden liep ik met een paard van de wei richting stal over straat. Langs de weg waren honden luid aan het blaffen en het paardje was nogal bang. Het halster had zo'n veiligheidssluiting, die openspringt als je er hard aan trekt. Het paard trekt dus en is los. Volgens mij is dat dan juist onveiliger dan dat je haar vast zou kunnen houden, of desnoods het touw los zou laten en dan je paard gemakkelijker terug zou kunnen vangen.

Wat is jullie ervaring met zo'n sluitingen? En wat zijn dan de voordelen ervan dat ze blijven bestaan?
Ter info: ik bedoel dit soort sluitingen:
Afbeelding

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:53

Voor zover ik weet moet je er zelf juist aan trekken om hem los te krijgen, dat is in ieder geval wel met de sluiting op het plaatje :) Het paard kan hem niet zelf los krijgen.. Wij hadden wel zo'n sluiting bij 1 van onze paarden zodat hij zijn halster niet meer kapot kon trekken als hij schrok, maar aan die sluiting trekken is niet het eerste waar ik dan aan denk eerlijk gezegd
Laatst bijgewerkt door Anasha op 04-05-13 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Re: veiligheidssluiting halster: veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 18:54

Dan moet die sluiting versleten geweest zijn, want het paard gooide haar hoofd in de lucht en plots had ik haar niet meer vast.

Afgezien van het feit dan nog dat ik zo'n sluiting vreselijk lastig vind om aan te doen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:57

Ene kant ja:
Ik was een druk paard aan het afspuiten toen de slang van de kraan afsprong en schrok zich de rambam. Hij draaide de bak (ik had godzijdank het hekje open laten staan) en ging hangen. Ik kon met moeite (met druk gaat die moeilijk open, nadeel).

Ene kant nee:
zie hierboven ook. En als je het touw te dicht bij het halster vasthoud, kan hij zomaar wegrennen :o?

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:59

Denk het niet, die dingen waren gewoon nieuw ;)
Maar was die sluiting echt onderdeel van het halster zelf? Dan zou ik het namelijk niet weten eigenlijk.
(met druk konden wij hem trouwens ook moeilijk openkrijgen)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:03

Had het halster zo'n sluiting of het halstertouw? Ik heb namelijk nog nooit een halster gezien met zo'n veiligheidssluiting eraan en dan ben ik nog benieuwd waar die zat want wat ik een nadeel vind van zo'n sluiting is dat ze echt zwaar zijn.
Verder zouden ze in theorie alleen los kunnen gaan als die persoon dus die sluiting zelf vast had en door die "tegendruk" losschiet. Met zo'n halstertouw moet je hem ook niet bij de sluiting vast houden want dan is je paard inderdaad snel op de loop.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 08:18

De sluiting zat vast aan het touw, dat eigenlijk niet bij het halster hoorde maar dat ik had meegenomen omdat er vermoedelijk geen touw bij de wei ging liggen.

Nu ik erover denk, kan het wel zijn dat ik haar te dicht bij het halster vasthield en zo de sluiting heb losgemaakt, maar dan nog vind ik het onveilig, als mijn paard bang is neem ik hem of haar sowieso dichter bij het halster vast.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:29

Iolanthe schreef:
De sluiting zat vast aan het touw, dat eigenlijk niet bij het halster hoorde maar dat ik had meegenomen omdat er vermoedelijk geen touw bij de wei ging liggen.

Nu ik erover denk, kan het wel zijn dat ik haar te dicht bij het halster vasthield en zo de sluiting heb losgemaakt, maar dan nog vind ik het onveilig, als mijn paard bang is neem ik hem of haar sowieso dichter bij het halster vast.

De veiligheidssluiting is dan ook voornamelijk "uitgevonden" om snel los te kunnen trekken als het paard gaat hangen als deze vast staat. Ik pak mijn paard eerder vast aan het halster als het nodig is dan aan de sluiting. Dat is gewoon waar je rekening mee moet houden bij zulke sluitingen. Zelf ben ik er sowieso geen fan van, we hebben wel een aantal touwen hangen met zo'n sluiting en de enige die ze gebruikt is de hoefsmid. Ik vind ze veel te zwaar liever gewoon musketon.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:36

Je zult hem waarschijnlijk in je paniek ( hier noemen we het "paniekhaken" ) hebben opengetrokken :j

Vind het sowieso ondingen en gebruik ze noooooooit, maar het is ook niet de juiste manier om je paard vast te houden, zo dicht bij het halster ;)

Aan het halster zelf overigens ook niet, je zult niet de eerste zijn die zo een gekneusde hand oploopt !

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:37

Dat lostrekken als ze hangen doe ik dus mooi niet weer! Zodra er spanning op staat moet je flink wat kracht zetten om dat ding naar beneden te schuiven. Door die enorme kracht klapt dat middelste haakje keihard los, als je pech hebt tegen je hand of duim aan. Mijn duim is weken dik, blauw en pijnlijk geweest. :(

Als ze ook maar iets versleten zijn springen ze snel open. Heb ook wel eens gehad dat ik met een rukje aan het touw mn paard wilde corrigeren en dat ding losschoot. Sta je dan met je opvoedmomentje 8)7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:51

Panieksluitingen zijn ondingen, ik zou nooit een halstertouw willen die dat heeft.

Afhankelijk van het soort halstertouw heb ik altijd 1 of 2 knopen er in zitten. Eén 30 cm onder de kaak zodat je het paard altijd kort beet kunt pakken zonder dat het touw door je handen glipt en eentje aan het eind als daar geen lus aan het halstertouw zit.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 17:40

Shirley, ja, ik herinnerde me vanmiddag dat dat paniekhaken noemt :D
Dat het de juiste manier niet is, weet ik wel, maar in stress-situaties denk ik daar soms niet aan.

shirleyp, dan kan het misschien ook daardoor geweest zijn.

DubbelDun, dat van die knopen is een goed idee! Leg je ze er zelf in, of koop je ze zo in de winkel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:41

Die leg ik er zelf in :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 17:41

Hoe dan? Een gewone knoop?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:42

Dat doen wij ook altijd, twee keer een achtje erin, kan er ook altijd weer uit ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:42

Geef mij maar een redelijk 'zwakke' karbijnhaak (?), als het moet springt die toch uit elkaar bij het draaideel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:43

Ik doe een gewone knoop. Van mij hoeft ie er niet meer uit :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:44

Ik gebruik de touwen nog weleens ergens anders voor, dan is het jammer als er een dikke knoop in zit :D

Dit is een achtje, Iolanthe:Afbeelding

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:45

Ik vind dit echt een verschrikkelijke sluiting, krijg 'm altijd haast niet open :(

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:47

Iolanthe schreef:
Dan moet die sluiting versleten geweest zijn, want het paard gooide haar hoofd in de lucht en plots had ik haar niet meer vast.

Mijn paard heeft zich ook twee keer losgetrokken zelf van zo'n sluiting, geen idee hoe ze het voor elkaar heeft gekregen en dat terwijl hij verder gewoon goed werkt en niet oud is.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:48

mits van goede kwaliteit en juist in gebruik, vind ik het de fijnste (paniek) sluiting die er is.
heeft bij mij al menig maal zijn functie bewezen!

ik betrap mezelf er wel eens op dat ik het onderste deel vd sluiting vast heb (onbewust) tijdens het wandelen,
wanneer het paard dan met zn hoofd gooit is ie meteen los, dat klopt!
wellicht dat dat bij jou ook is gebeurd?

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:56

Ik vind het ook rotdingen, liep met veulen, en iemand anders liep weg met de moeder aan de hand, ze trekt een keer, en los is ze! Grr minder fijne dingen zijn dat!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 18:00

Shirley, dankje, dat ga ik eens proberen!

monicees, je bent blijkbaar een van de weinigen :D wanneer gebruik je ham dan bijvoorbeeld, als je zegt dat het al vaak gewerkt heeft?

xSlvna, inderdaad, hebben wij eens per ongeluk gehad, met een paard dat schrok.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:20

ik heb ooit een paardje in de trailer gehad die tijdens het rijden volledig door het lint ging.. stond links en rechts vast met paniekhaak.
bij de eerste mogelijkheid gestopt en gaan kijken, paard was tussen de twee touwen door, over de voorste balk (ja je leest het goed) gesprongen en lag toen in de kreukels in het kleine ''driehoekje'' in de punt vd trailer.
hing met zn hoofd in de touwen (dus mét lichaamsgewicht erop).. toen was het klik klik en los.. met een andere haak moet je eerst het gewicht nog moeten weten te verplaatsen, had misschien uiteindelijk ook wel gelukt maar toch.

Ik neem mn jonge paarden soms mee op buiten rit als handpaard, (zit vast aan de knop vh zadel)
ooit mee gemaakt dat handpaard schrok van een passerende scooter, vervolgens achterlangs/over de kont van het paard waar ik op zat sprong.. met als gevolg dat het touw van het handpaard mij bijna doormidden sneed :+ ... ook nu was het KLIK en los.. en geen gehannes met karabijnen.. brrr

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:22

Ik heb het ook al eens gehad dat bij een harde ruk het halstertouw los ging. Ik gebruik ze alleen bij het vastzetten dat als er wat gebeurt ze los kunnen. Zeker handig bij trekpaarden die de knuppen altijd vast trekken van het touw.