Shetlander met deken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Shetlander met deken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:32

Hallo, ik heb een vraagje want hoort een Shetlander een deken om te krijgen in de winter of niet? Mvg

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:33

Wat ben je van plan te doen met je pony? Dat is allereerst wel handig om te weten. Want natuurlijk kun je een shet een deken op gooien, maar hoeft het niet.

Edit: Wil je er fanatiek mee aan de slag in de winter, kun je hem scheren en/of dekens op doen. Je kunt er ook voor kiezen om hem gewoon een wintervachtje aan te laten maken, die wordt bij de gemiddelde shet dik genoeg om de winter te overleven.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:35

dat ligt er aan.
Als je hem echt intensief aan het werk zet, dan kan een wintervacht te warm zijn, waardoor hij enorm gaat zweten en lang nat blijft. Maar als je hem af en toe wat laat lopen en verder niets met hem doet, is een deken overbodig. Een shetlander krijgt een prachtig dikke wintervacht en kan zo perfect tegen het nederlandse klimaat.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 19:37

Ik wil wel een bijrijdertje voor hem gaan zoeken dan dus

Mijati

Re: Shetlander met deken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:43

De shet waar mijn kinderen op rijden, af en toe, staat niet onder een deken. Maar hebben we een lange rit gemaakt en is ze nat, dan krijgt ze een zweetdekentje op tot ze droog en afgekoeld is.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:10

En je wilt ze ook in de winter laten rijden? Erg intensief? Als je zin hebt om het beestje iedere keer een halfuur of langer droog te stappen en nog vier uur op stal te blijven om droge zweetdekens op te doen, dan zou ik zeggen, doe er geen deken op. Maar ik ga er vanuit dat je dat niet wilt, dus dan zou ik een dekentje wel aan raden ja. Shetten krijgen over het algemeen een dikke vacht, dus is het voor het diertje, de bijrijder en jou wel fijn als hij zich niet na 5 minuten draafwerk al kapot zweet :).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 00:06

Nu nog een deken op doen?
En een bijrijdster zoeken... Ik zou eerst eens wachten tot je a) een bijrijdster hebt en b) bekijken hoe dat gaat met een deken.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 02:05

T is een shetlander, die kunnen prima zonder.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:38

Ik gok dat je bijrijdster niet zo oud zal zijn mocht ze er nog oppassen, dus ze zal waarschijnlijk niet heel intensief rijden. Ik zou die deken daarom laten zitten. Je hebt aan een deken ook niet genoeg.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:42

Myraxhorsey schreef:
Ik wil wel een bijrijdertje voor hem gaan zoeken dan dus

Mijn pony wordt in de winter ook gereden door een ruitertje. De ene keer intensiever dan de andere keer en is overigens altijd wel in beweging gezien zijn gezondheid. Dus ik doe altijd wel wat met hem longeren, mennen, wandelen. En Cupido heeft nooit een deken op.
Ik ken ook weinig die het wel doen hier in de omgeving. Alleen de echte men paarden die mee doen aan wedstrijden of die geschoren worden. Maar goed denk dat het dan meer is uit makkelijkheid.
Geen uit haar festijn in de lente haha.
En het is gewoon makkelijk als een pony kort haar heeft met zadel op doen enzo. En tja in de winter zweten ze wel makkelijker met dikke vacht. Maar opzich als je goed uitstapt of even een fleecje op doet tot die droog is. Maakt het echt niet uit of die in de winter geen deken op heeft

Curly_sue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:43

onze shetlander had ook een winterdeken op.
Hij was namelijk geschoren.
hij word nl 5 dagen in de week bereden en anders duurde het heel lang voor hij droog was.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 18:04

Oke maar tot hoe oud mag dat bijrijdertje zijn dan ik wil een Shetlander van ongeveer 1.03

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:26

Ik denk niet dat je er een leeftijd aan moet binden, eerder lengte en gewicht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:36

"Ik wil een shetlander van ongeveer 1.03"

Dus je hebt nog geen shetlander?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 18:49

Nee heb nog geen Shetlander maar mag er wel een binnenkort waarschijnlijk

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:53

Mijati schreef:
De shet waar mijn kinderen op rijden, af en toe, staat niet onder een deken. Maar hebben we een lange rit gemaakt en is ze nat, dan krijgt ze een zweetdekentje op tot ze droog en afgekoeld is.

Dat lijkt mij het handigst ik neem aan dat je niet elke dag erop laat rijden en wat zijn conditie is

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 19:29

Ok maar hoe veel moet het gewicht en lengte minimaal zijn dan?

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:31

Shetlander alleen met denken als je hem traint

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:57

@steph94xx je kunt een paard gewoon trainen zonder dat 'ie een deken nodig heeft hoor :')
Daarnaast heeft ts nog geen shetlander, geen bijrijdster en is het mei... ben ik de enige die dit topic niet snapt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 22:00

Wolkje schreef:
T is een shetlander, die kunnen prima zonder.

Alle paarden kunnen prima zonder :+ medische redenen uitgezonderd, alleen doet niet iedereen dat.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:17

Ja maar ik heb het de hele tijd over in de winter he als het winter is

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:10

Een shet die een gewone dikke wintervacht heeft kan prima zonder deken staan, zijn vacht is zijn deken.
Een vriendin heeft 10 shets waarvan de meeste gewoon 24/7 zonder deken buiten lopen.
Alleen degene die in de sport lopen zijn deels geschoren en hebben een deken om (maar die lopen ZZ voor de wagen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:22

Geen enkel gezond paard MOET een deken. In een aantal situaties kan het echter ontzettend praktisch zijn. Een deken om ze kort in het haar te houden is bij een shet kansloos is mijn ervaring.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:24

Mijn shet heeft elke winter een deken op.. Als het sneeuwt en hij wordt daardoor nat vind hij geen bal aan, En die kou.. Nee hij is blij met zijn dekentje!
We gaan nu ook een 0grms regendekentje halen omdat hij er geen bal aan vindt om nat geregend te worden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:27

Vergeet niet dat als je enkel een regendeken op een dikke wintervacht gooit, hoe goed bedoelt ook, je de natuurlijke werking van de vacht belemmerd. (Pony zet haren uit, hier gaat lucht tussen, de lucht wordt warm, tada: winterjas! ;)
Met een deken erop kunnen ze de haren niet uitzetten en grote kans dat ze het dan júist koud krijgen