Zelf boomloos zadel maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Zelf boomloos zadel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:56

Zijn hier mensen die zelf hoofdstelletjes en zadels maken voor hun paarden?
Na wat bitloze modelletjes gemaakt te hebben, ben ik nu begonnen met zelf een soort bareback pad/boomloze Iberica aan het maken die beter de druk verdeelt. Ik heb zelf heel wat boomloze zadels en pads geprobeerd en open gegooid en van daaruit mijn eigen idee ontworpen.
Ik vroeg me af of er iemand is met wie ik wat ervaringen kan delen die hier ook mee bezig is.
In Frankrijk bestaat een forum voor dergelijke bezigheden, bestaat dit eventueel in het Nederlands ook?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:04

Ik heb er momenteel de tijd niet voor, maar het lijkt me heel erg leuk om ooit nog eens een eigen bbp te maken. Je zou eens contact op kunnen nemen met Aestrith hier van bokt. Die heeft een heel gave spaanse bbp gemaakt. Ze heeft vast wel wat foto's voor je en ze kan ook wel wat uitleggen over haar werkwijze.

Maureen_M

Re: Zelf boomloos zadel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:08

Ik zou het risico nooit nemen !

Je zult misschien maar aan een kant iets meer opvullen dan aan de andere kant... dan heb je een scheef zadel. Wat uiteindelijk ook een scheef paard word.

Het idee opzich is niet verkeerd maar ik zou het zelf nooit doen !

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:14

Ik vind het idee wel leuk om zelf een barebackpad te maken, maar zou het nooit als boomloos zadel kunnen doen. Alle A-merken van boomloze zadels zijn jaren bezig (en nog steeds) om balans, druk, vorm en ga zo maar door perfect te krijgen. Veel bedrijfjes maken boomloze zadels na voor een klein prijsje, en dat zie je ook terug in de ruggen van paarden van budget-eigenaren.
Ik zou zelf er iig nooit mee willen rijden als ik zelf iets had gemaakt ivm de belasting met beugels erbij etc, met een barebackpad dan weer wel :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:17

Zelf nog nooit gedaan maar zal je wel gaan volgen als je hier dingen neerzet over je vorderingen. Denk er namelijk over om zelf iets van een Romeins ogend zadel te maken maar dan boomloos. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:35

@: ik vraag me af wat je ontworpen hebt wat beter de druk verdeeld ??

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 16:01

Dus, ik wil geen zadel maken, want zadels heb ik genoeg, ik wil een stevig bareback pad (aanvankelijk wou ik een nieuw Iberica pad kopen nadat ik hem verkocht had enkel en alleen om te analyseren, omdat ik hem zo miste om een gezellig kort stapwandelingetje te doen): ik neem als voorbeeld de Christ Iberica, met andere opbouw van lagen onder, te vergelijken met een recado zadel, maar dan zonder die dikke rollen en zonder de stoelzit die zo'n zadel met zich meebrengt.

Ik ga niets opvullen! Opvullen betekent kussens en dit kan drukking geven, niet symmetrisch zijn, niet gelijk opgevuld, teveel vulstof, te hoog liggen enz...daarom kies ik voor de manier van panelen in stevig vilt met kunststofplaatje tussen ipv kussens. Kussens bvb onder de trekker vind ik zelf persoonlijk niet ok, die kunnen gaan 'graven' in de spieren als ze niet goed liggen en al zeker geen latex kussens!
Is ook niet voor iemand anders hoor, enkel voor mezelf.
Maar als jullie willen helpen kritisch mee-denken, heel erg GRAAG ;) !
Als't niet lukt, dan heb ik er gewoon veel lol aan, zoals aan al de zaken die ik maak.

Dus de lagen: leder in vorm brengen van de rug van mijn paard met gat voor verluchting ruggegraad, achterkant in vorm snijden zoals van westernzadel, viltpanelen eronder (met kunststofplaatje ertussen), de afwerking om alles vast te maken: pommel (mijn vriend werkt met metaal en die gaat soort pommel maken om de boel vast te zetten zoals van de espaniola) en achterpommel op bevestigen voor stabiel geheel, met daarover dan een lamsvelpad zoals van de Iberica voor de zitting.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-04-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:14

Klinkt interessant, al lijkt het mij wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden :D
Met een combinatie van dik wolvilt en kunststof paneeltjes ga je al een beetje de kant op van een Debra Sibley/Bob Marshall achtige bouw.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 16:16

De Bob Marshall kan ik me nu niet veroorloven, maar had er toevallig wel veel interesse in.
Is ook niets uitvinden dat ik doe, wil gewoon weer iets zelf maken voor de fun omdat: 1. ik zo iets ontbreek zoals de Christ Iberica die ik verkocht heb en 2. omdat werken met leder me zo enorm ontspant. Ik wil ook geen Bob marshall westernzadel, ik wil graag een Iberische zadel vorm, dus zoals van het iberica fellsattel of eventueel zelfs een beetje Bückenburger als dat me zou lukken (ga er in feite een soort Middeleeuws zadel/pad van maken, met wat stoere tooling in het leder), maar dan met een iets stevigere opbouw dan van een gewoon Christ Iberica velzadel.
Ik wil iets tussen de Iberica en de espanola in (heb hier zelf al twee espanola's liggen, maar mis een soort stevig pad).
Ik had ook interesse in de hidalgo zadels (die ook de bückenburger in gamma hadden), maar die blijken ook met kussens te zijn, ben ik persoonlijk niet zo voor en kwaliteit leder is ook niet 100%, ook de opbouw van dergelijk zadel was in het verleden niet symmetrisch te noemen. Ik kies voor eersteklas, dure grondstoffen, stevig leder en vilt deze grondstoffen worden ook gebruikt in de recado zadels(met rijstsro rollen aan de ruggegraad weliswaar) en die doorstaan prima zware tochten.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-04-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:27

Niet alle BM's zijn western. De endurance modellen komen aardig in de buurt van wat je wilt maken (op het wollen bovendeel na :D )
Afbeelding

Het fijne van een BM boven een BBP vind ik toch wel dat veiligheid/stevigheid die de beugels bieden in kombinatie met komfortabel zitten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 16:33

Ja, deze wou ik eerst kopen, ziet er ook wel fantastisch uit, maar duur.......
Toch, mijn pad zal iets steviger zitten, zoals de Iberica van christ zijn de voor en achterpommel iets hoger dan zadeltje op jouw foto, maar dan in combi met steviger materiaal dan van een barebackpad.
Heb jij al eens zo'n type zadeltje open gedaan? Kun je me iets meer vertellen over de opbouw ervan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:41

Nee, de BM is mij iets te duur om open te maken. :D Ik zou het graag willen, maar ik heb nog nooit een hele goedkope kunnen vinden. Ik weet wel dat door de jaren heen de 'pad' waarop het zadel gebouwd is ook van materiaal veranderd is. Er is een serie geweest van erg 'slap' materiaal. Die boog ook veel te makkelijk door. Iets wat je bij 2e hands modellen kon zien door de ribbel in de zitting die overdwars liep.
Bij mijn eigen model zie je dat na jaren gebruik zelfs nog niet.

Overigens heeft de Endurance een lagere pommel/cantle als de Barrel modellen. Maar die zijn dan weer echt western :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:23

julius_juut schreef:
Zelf nog nooit gedaan maar zal je wel gaan volgen als je hier dingen neerzet over je vorderingen. Denk er namelijk over om zelf iets van een Romeins ogend zadel te maken maar dan boomloos. :)

Als je ideeën wil opdoen of zelf ideeën hebt, shoot. Ik heb in het verleden geleerd dat feedback echt belangrijk kan zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:27

wat interessant. Ik heb een kleine mini shetlander, en daar kan ik maar geen zadeltje voor vinden - elk zadeltje is te lang.
Toen zei al iemand; kun je zelf niet wat maken?

dus ik volg!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:30

Ik was zelf bezig met een klein projectje.. Maar eigenlijk nooit verder gegaan..
Heb van een dressuurzadel de kussens + onderste zweetblad(1stuk) nog, hele hele onderstuk dus..
Enige wat ontbreekt is het ''zitvlak''
Deze wil ik zelf maken. Ik wil ook een singelbevestiging maken zodat je het vast kunt leggen.

Alleen geen paard meer waarop ik dit kan uitproberen helaas, vandaar dat ik ermee gestopt ben.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:42

DubbelDun schreef:
Nee, de BM is mij iets te duur om open te maken. :D Ik zou het graag willen, maar ik heb nog nooit een hele goedkope kunnen vinden. Ik weet wel dat door de jaren heen de 'pad' waarop het zadel gebouwd is ook van materiaal veranderd is. Er is een serie geweest van erg 'slap' materiaal. Die boog ook veel te makkelijk door. Iets wat je bij 2e hands modellen kon zien door de ribbel in de zitting die overdwars liep.
Bij mijn eigen model zie je dat na jaren gebruik zelfs nog niet.

Overigens heeft de Endurance een lagere pommel/cantle als de Barrel modellen. Maar die zijn dan weer echt western :D

Dat bedoel ik dus met geld steken in stevig materiaal. Dat maakt een heel groot verschil uit.
Is ook het enige nadeel vind ik, aan de espaniola van startrekk, is zo'n slechte kwaliteit van leder. Met beter leder kon het nog een beter zadel zijn. Daarom wou ik heel graag eens een Bob marshall kopen en openmaken, blijkt nu zoals jij zegt dat de opbouw wat gelijkaardig is met wat ik in m'n hoofd heb.
Al de principes van boomloze zadels zijn denk ik afgekeken van de recado. Vandaar wil ik deze als uitgangspunt nemen, maar dan zonder die stoelzit.
Deze man is ook met zo'n project begonnen, maar ziet er niet zo comfi uit eerlijk gezegd. Daarom zit ik met m'n eigen ideeën die ik zou willen toepassen (die ook ten gunste komen ivm de ruglijn van het paard): http://www.art-et-cuir.nl/pages/recado-zadel.php
http://www.art-et-cuir.nl/pages/het-recado-zadel-belicht.php
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-04-13 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:52

Inderdaad, Aestrith eens vragen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:54

FahyaFemke schreef:
wat interessant. Ik heb een kleine mini shetlander, en daar kan ik maar geen zadeltje voor vinden - elk zadeltje is te lang.
Toen zei al iemand; kun je zelf niet wat maken?

dus ik volg!

Je mag volgen, maar wil natuurlijk ook idee'tjes opdoen, geven en nemen ;-), alle tips/opmerkingen zijn welkom! Ook opmerkingen over Iberica pad, aanpassingen en dergelijke...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:01

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:15

Ik zag bij kwantum rendiervellen. Kreeg spontaan zin om een boomloosachtig zadel/pad alla middeleeuwse model te maken. Zit wel met druk verdeling en wat voor materiaal. Heb een pony die geen boomzadels blieft en veel middeleeuws model zadels hebben boom of zijn een beetje erg boven budget.

Cambiar ga jij schaapvellen gebruiken? Of alleen leer?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:28

als druk verdelend materiaal kun je van die "planken" die vloerders onder hun knieën leggen.
das zacht, makkelijk in vorm te knippen en verdeelt de druk.
Snap je wat ik bedoel?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:38

Jolliegirl schreef:
Ik was zelf bezig met een klein projectje.. Maar eigenlijk nooit verder gegaan..
Heb van een dressuurzadel de kussens + onderste zweetblad(1stuk) nog, hele hele onderstuk dus..
Enige wat ontbreekt is het ''zitvlak''
Deze wil ik zelf maken. Ik wil ook een singelbevestiging maken zodat je het vast kunt leggen.

Alleen geen paard meer waarop ik dit kan uitproberen helaas, vandaar dat ik ermee gestopt ben.

Dit had ik kunnen schrijven :D

Ik heb hetzelfde gedaan met een oud dressuurzadel. Heb de boom en zitting los liggen nu.
Ook ik houd er ontzettend van om met leer te knutselen als ik even tijd heb.

Jammer dat je geen paard meer hebt. Hoe had jij bedacht het zadel af te gaan maken? Ik zat nog in de knoop met de kussenvulling omdat deze dus asymmetrisch kan zijn geworden...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:06

aikon schreef:
Ik zag bij kwantum rendiervellen. Kreeg spontaan zin om een boomloosachtig zadel/pad alla middeleeuwse model te maken. Zit wel met druk verdeling en wat voor materiaal. Heb een pony die geen boomzadels blieft en veel middeleeuws model zadels hebben boom of zijn een beetje erg boven budget.

Cambiar ga jij schaapvellen gebruiken? Of alleen leer?

Ga voor de bovenkant merino schaapvelletje nemen, is beter dan rendiervel omdat als je op rendiervel zit of loopt, de haren afbreken. Op paard z'n rug als pad valt dat wel weer erg mee.
Drukverdeling? Ik kijk naar de recado. De stevigheid wordt door lagen vilt en leder opgebouwd, en door de bastosrollen gevuld met rijststro, alleen weet ik niet waar ik ergens rijststro zal vinden en of ik die rijststro niet best vervang door een thermoplastisch/kunststof plaatje, maar niets boven natuurlijk materiaal....
Hier wat idee'tjes, heb een gans mapje opgeslegen, dus van alles door elkaar, maar zitten leuke dingen tussen om ideeën van op te doen:-), van Vladimir Putin tot Medieval style, lol:
http://www.mijnalbum.be/Album=RNDDH8XH
http://www.mijnalbum.be/Album=3CUJJO3L
Alleen deze is er voor bokt-meiden iets over vrees ik _O- :http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-N3SZSJ6Y.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-04-13 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:14

inochiyo schreef:
als druk verdelend materiaal kun je van die "planken" die vloerders onder hun knieën leggen.
das zacht, makkelijk in vorm te knippen en verdeelt de druk.
Snap je wat ik bedoel?

Dat is totaal geen drukverdelend materiaal en kan je veel beter vilt in combi met stevig leder nemen. Dat past zich nog eens netjes aan aan het paard, is beter drukverdelend, rendiervel door looistoffen in het vel niet schadelijk voor de huid in tegenstelling tot synthetische stoffen en ademt goed door de vele microporieën.
Ik wil graag kunststof vermijden, het ademt niet en past zich minder goed aan dan natuurlijke stoffen!
Als we gaan rijden heb ik 1 grandeurpad op ene paard en 1 rendiervel met corrector op andere paard. Rendiervel met corrector blijft liggen, terwijl het grandeurpad constant achteruit schuift.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:19

Mag ik vragen hoe je aan goed vilt komt? Waar koop je zoiets? Kan dat ook via internet?