Ik vraag mij al een tijdje af wat het nut is van zo'n dikke schapenpels die tussen chabrak en zadel gelegd wordt. Doet men dat als het zadel te groot is, of wat ? Als je zadel goed past, en je er dan zo'n dik chabrak tussenprakt kan dat toch alleen maar knellen op de schoft....? Ik begrijp het echt niet ; of is het voor de show ? als het écht in het belang van de paardenrug is ga je dat toch direct op de rug leggen...? (wordt ie wel vies natuurlijk...) Kan iemand me helpen met dit dilemma ?
Meestal is het de mooi. Ik gebruikte hem omdat mijn zadel ietsje te breed was en mijn paard een gevoelige schoft, dit verzachtte erg. Bij een goed passend zadel is het zeker niet nodig.
Aptilla
Geplaatst: 15-04-13 10:29
ik heb het nut er ook nog niet van gevonden want wat ivankbarcardi zegt als je zadel goed past heb je niks nodig
Ik heb een bontje onder het zadel op aanraden van de osteopaat. Dit omdat mijn paard wat gevoelige rugspieren heeft. Echter is wel mijn zadel hiervoor helemaal aangepast, zodat het bontje er onder kan.
Ik gebruik hem als extra bij mijn boomloze startrekk dressuur zadel. Bij dit zadel is geen speciale pad nodig, en gebruik je dus gewone dekjes. Om toch nog extra demping te geven ligt er bij mij ook een bontje tussen. Dit in overleg met de zadelpasser. Niet omdat het zadel zonder het bontje niet past, maar wel omdat het meer demping geeft als zonder.
Van hem begreep ik ook dat veel paarden het bontje als prettig ervaren, zelfs wanneer het zadel echt goed past.
Utixo
Geplaatst: 15-04-13 10:40
Ik heb een gevoelige merrie, welke zonder bontje heel strak loopt, en met bontje niet. De zadelmaker heeft het met zadel nagekeken, en ondanks dat het voor het oog allemaal wat strak lijkt te liggen nu (met meerdere zadels gekeken), adviseerde hij naar de merrie te luisteren.
Hij ligt bij mij ook niet op de blote rug. Maakt qua werking geen donder uit hoor.
Ik had m omdat ik m mooi vond, maar dat was gewoon een lapje met een bontrand er omheen. Er zat dus geen bont onder het zadel, anders kan het de ligging van een goed passend zadel wel verpesten!
Mijn merrie heeft nog een moeilijke rug zonder bontje krijgt ze zwellingen van het stiksel waar je kussen overgaan op de zweetblad.
met bontje ligt het hoger waardoor ik geen zwelling krijgt overigens als ik mijn merrie tikje geeft met een zweep staan de striemen in het lijf alsof ze afgebeuld is.
Ik heb een bontje onder me ouwe zadel liggen deze is net even iets te groot maar als ik ga zwemmen doet deze het nog prima. met zwemmen toch maar liever een oud zadel ipv me goeie dure zadel. Dus hier ook zodat het zadel beter ligt
foxy80
Geplaatst: 15-04-13 11:09
Ik gooi er maar weer eens dezelfde post tegenaan (die ik al jaren hier recycleer )
Wanneer is een bontje nuttig? Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten. vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc. Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken! Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).
Wat doet een bontje eigenlijk? Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet. Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes bv heeft dit standaard). Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...
Maar ik vind een bontje MOOI! Je kan ook neppers krijgen, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook. Je kan ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is. Of als je het lelijk vindt, dat wollige schaap erboven op, de bontranden bovenaan weg laten.
Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past! Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!
Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen. 50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.
Je hebt tegenwoordig (van FRA weet ik het zeker) sjabraks die compleet van lamswol voorzien zijn. Niet te betalen, erg mooi, maar of het functioneel is??? Iemand daar ervaring mee trouwens? (sorry als ik dat hier niet mag vragen)
arizonagreen
Geplaatst: 15-04-13 11:29
Ik gebruik het ook, mijn springzadel is aan de voorkant net ieeets aan de smalle kant, en met een schapenbontje eronder word het een beetje 'gelift' waardoor t wel perfect ligt. Dus ja het was of de keuze om mn superfijne zadel weg te doen voor een nieuw zadel, of simpel een bontje eronder, ja die keuze was snel gemaakt. Het maakt niet uit HOE het zadel goed ligt, áls het maar goed ligt.
foxy80
Geplaatst: 15-04-13 11:29
Linkje Toralone?
Oryani
Geplaatst: 15-04-13 12:57
Prachtig antwoord Foxy
foxy80
Geplaatst: 15-04-13 13:12
Dank je Wendy. Ook wel beroepsmisvorming hoor, hihi
Bralindy
Geplaatst: 15-04-13 13:20
Als het zadel goed ligt heb je helemaal geen bontje nodig, en ik vind ze ook echt spuuglelijk Voor het paard maakt het volgens mij trouwens ook geen drol uit
myk_en_shant
Geplaatst: 15-04-13 13:25
Ik heb bij mijn paarden ook bontjes onder het zadel liggen, dit is meer omdat ik mijn paarden gebruik als lespaarden en helaas bestaan er geen beginners die vanaf het eerste moment goed kunnen rijden. Dus gebruik ze voor bescherming van de rug
een bontje is idd voor de mooi.. leg je hem onder je zadel dan vernauwt het de kamer waardoor je paard zijn rug minder goed kan opbollen als hij zich rond maakt.
als het ware is een bontje dus helemaal niet zo goed als mensen zeggen.. ik heb ook een bontje en heb hem een maand gebruikt omdat mijn zadel te breed was en dit even een tussen oplossing was om mijn zadel zo goed als passend te maken.
Bralindy, dat laatste durf ik tegenspreken. Een paard voelt een vlieg zitten...
Toralone, bij de eerste zie ik geen ruggegraatsvrijheid dus daar ben ik geen fan van. Deze zullen zeker de kamer opvullen. De laatste kan ik niet beoordelen op dat vlak maar Mattes heeft dit model ook, wel met ruggegraatsvrijheid. Verschil met Mattes: je bij hen de wol onder de zweetbladen op halve dikte geschoren krijgen, zodat je niet zo ver met je benen van het paardenlijf af zit zeg maar. Dat heeft je voorbeeld niet dus ik snap best dat je hierbij in je haar krabt, het wordt wel een dik kussen zo! An sich heeft dit model zijn nut als een paard echt niet tegen een schurend katoenen dekje kan bv of voor endurance, daar heb ik al klanten mee geholpen.
Hmmm.... een optie is dus om het dekje te scheren bij de ruggegraat Nou, ik hou het dan voorlopig maar bij een goedpassend zadel en een mooi kleurtje (dun) dekje
Foxy, ik zie het vaak bij de jonge ruitertjes die bij ons in de bak komen rijden... Van alle ponies in de les is er eentje zonder bontje... Ik stoor me enorm, als je een pony voor je kind koopt, zorg dan voor passend materiaal...