Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
NNNigel schreef:Dankjewel, het bit erin is geen probleem, maar zodra ik het hoofdstel Nasr de oren breng is hij overtuigd dat ie dood gaat... En wil best met hem daarin oefenen, maar wil ook blijven rijden... En dat is bij hem helaas niet mogelijk met alleen een halster...
Ik zoek dus eigenlijk een hoofdstel waarbij ik bit inbreng en dan de rest via z'n hals naar de oren kan brengen en vast kan maken... Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?
dancer_ schreef:En zoon hoofdstel is ook niet iets?
http://www.harryshorse-ruitersport.nl/I ... detail.jpg
Edit: volgens mij kun je m bovenop losmaken.
Leen_ schreef:NNNigel schreef:Dankjewel, het bit erin is geen probleem, maar zodra ik het hoofdstel Nasr de oren breng is hij overtuigd dat ie dood gaat... En wil best met hem daarin oefenen, maar wil ook blijven rijden... En dat is bij hem helaas niet mogelijk met alleen een halster...
Ik zoek dus eigenlijk een hoofdstel waarbij ik bit inbreng en dan de rest via z'n hals naar de oren kan brengen en vast kan maken... Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel?
Maar dat met klipjes voor het bit is dan toch een prima oplossing? Je doet het dan gewoon andersom. Eerst de oren erdoor heen, dan de neusriem op zn plek en dan het bit erin doen.
En anders kan je eens kijken voor ezelhoofdstellen. Al weet ik niet hoe die qua maat vallen. Of laten maken door een zadelmaker.
Telpeva schreef:Zit je nog aan een limiet aan bedrag dat je er voor wilt uitgeven? Ik zit een beetje rond te kijken (ik ben ook nieuwsgierig) en ben er al wat tegen gekomen, maar sommige zijn beide vrij prijzig.
Heb er ook eentje gevonden van epplejeck, deze heeft een wat vriendelijker prijskaartje:
http://www.bol.com/nl/p/epplejeck-hoofd ... 011098766/
Edit! Ik zie net dat bij deze geloof ik alleen de bakstukken verstelbaar zijn bovenop, en dat je bij deze misschien alsnog de riemen over het hoofd heen moet trekken! Maar ik weet het niet zeker.
Sommige bitloze hoofdstellen lijken ook makkelijk om te gaan, maar ik weet niet of daar je interesse ligt? Zo zag ik ook nog een heel minimalistisch hoofdstel van emiel voest voorbij komen (bakstuk losmaken, snuit erin, riem achter het hoofd langs en de gesp dichtmaken en klaar, tenminste zo ziet hij eruit?)
http://shop.emielvoest.nl/hst/e01m10i/e ... AA003DF094
Barvrouwke schreef:Je haalt toch gewoon 1 bakstuk los en 'gooit' vanaf de voorkant met een ruime boog het kopstuk over de oren.
Neusriem en keelriem vastmaken. Bit door de mond halen, sperriem dicht en gaan.
Zo pak ik het meestal bij moeilijke jonge paarden aan.
NNNigel schreef:Dankjewel, het bit erin is geen probleem, maar zodra ik het hoofdstel Nasr de oren breng is hij overtuigd dat ie dood gaat... En wil best met hem daarin oefenen, maar wil ook blijven rijden... En dat is bij hem helaas niet mogelijk met alleen een halster...
Debbi_e schreef:ik volg dit even![]()
heb een verzorgpaard die het ook niet toelaat om aan de oren te zitten en het hoofdstel is dus ook een drama.
ben benieuwd wat hier verder voor oplossingen gevonden worden.
ik heb nog geen oplossing helaas..