Heulpteugel voor op buitenrit met weinig inwerking?...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Heulpteugel voor op buitenrit met weinig inwerking?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:43

Beste bokker :)

Mijn stiefmoeder heeft een paard die ik volledig verzorg, ik beschouw paardlief als eigen. Nu ga ik regel matig lekker naar buiten met stalgenoten of alleen aan de hand. Me stiefmoeder wilt, voor de veiligheid, dat ik een slof om doe. Opzich is paardlief echt onwijs lief buiten maar het is meer het gevoel dat ze heeft. Daar kan ik helaas niets aan veranderen. Laatst kwam ik terug van bos op stal zonder slof en ze keek niet bepaalt vrolijk... Paardlief buiten is kijkerig maar wel goed te sturen en terug te nemen. Ik zelf ken paardlief onder tussen 2.5 jaar en weet der streekjes. Zo wie zo blijft ze altijd bij de andere paard(en). Nu gaan we 25 mei met stal rijden in Vogelenzang en ik wil graag wat anders dan een stof om hebben. :)

Nu mijn vraag: Is er een andere hulpteugel dan een slof om lekker buiten mee te rijden waar paardlief niet te veel last van heeft, ik blijf een slof zoon gedoe vinden en het belemmerd haar bij een stevig galopje toch voor mijn gevoel.. Of terwijl een hulpteugel die mijn stiefmoeder gerust stelt maar die weinig tot geen inwerking geeft?

Ik kwam uit bij een martingaal. Zodat ze der hoofd niet zo hoog kan doen maar wellicht hebben jullie nog andere suggesties / tips?

Alles is welkom! Alvast bedankt!!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:44

Ik zou inderdaad gaan voor een martingaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:45

WAT moet er verholpen of verminderd of versterkt worden?
Zonder dat te weten is het onmogelijk je een zinnig advies te geven.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:46

Thiedeman die je heel los doet?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:47

een thielemanteugel gebruiken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:48

Niks, als die opzicht braaf is.
Anders idd martingaan of thiedeman

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:49

Juist een slof belemmert je paard niet. Het is namelijk de enige hulpteugel die je tegelijkertijd los genoeg kan laten om voluit te galopperen of zelfs een klein sprongetje te maken, maar die je ook in kan zetten mocht er een situatie ontstaan waarbij dat nodig is. Bij alle andere hulpteugels bepaal je niet ter plekke zelf wanneer je hem loslaat of juist erbij pakt. Martingaal bijvoorbeeld verhindert het omhoog brengen van het hoofd. Maar dat verhindert dus ook het omhoog brengen van het hoofd als er een vogel uit de bosjes vliegt oid, ofwel als er dus helemaal niets aan de hand is. Als je handig bent met een slof (en dat is wel een serieuze voorwaarde imo) vind ik het juist voor buiten een fijne hulpteugel vanwege de vrijheid die je kan geven.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:49

thiedeman is nog best een pittig ding, zou dan liever martingaal doen. maar ben zelf geen voorstander van hulpteugels buiten omdat je ze als het nodig is ook niet zo goed 'om' kan trekken

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:50

Even voor de zekerheid een hulpteugel heb je niet nodig? Het paard is goed terug te rijden en te sturen alleen vind je stiefmoeder het een veilig idee?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:50

_Esther_87_ schreef:
Juist een slof belemmert je paard niet. Het is namelijk de enige hulpteugel die je tegelijkertijd los genoeg kan laten om voluit te galopperen of zelfs een klein sprongetje te maken, maar die je ook in kan zetten mocht er een situatie ontstaan waarbij dat nodig is. Bij alle andere hulpteugels bepaal je niet ter plekke zelf wanneer je hem loslaat of juist erbij pakt. Martingaal bijvoorbeeld verhindert het omhoog brengen van het hoofd. Maar dat verhindert dus ook het omhoog brengen van het hoofd als er een vogel uit de bosjes vliegt oid, ofwel als er dus helemaal niets aan de hand is. Als je handig bent met een slof (en dat is wel een serieuze voorwaarde imo) vind ik het juist voor buiten een fijne hulpteugel vanwege de vrijheid die je kan geven.

nadeel is wel als je hem losser laat dat hij bij de benen ook los is met gevaar dat hij er in stapt in een onoplettend moment dat je je teugel kwijt bent oid

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:52

Als het aan mij ligt doe ik inderdaad niets om.

@Sonja, het is echt puur meer voor de eigenaar dat zij met een gerust hart weet dat, als ze wat doet zeg weg rennen: heet in der hoofd word, dat ik der dan wat meer kan oppakken. Paardlief kan wel es sterk zijn, maar zodra ik der pak, teugel, gaat het goed.

Thiedeman is opzich ook wel een idee!

Bedankt voor het mee denken! Meer tips uiteraard welkom.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:53

_Esther_87_ schreef:

Zo heb ik het nog niet bekeken en daar heb je zeker een punt! Ik weet hoe je met slof moet rijden gelukkig :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:56

rooswita schreef:
_Esther_87_ schreef:

nadeel is wel als je hem losser laat dat hij bij de benen ook los is met gevaar dat hij er in stapt in een onoplettend moment dat je je teugel kwijt bent oid

Tussen zo los dat hij niet inwerkt en zo los dat je paard erin stapt zit echt een halve meter ofzo. Als je dat verschil niet kunt inschatten val je in mijn boekje niet onder handig met een slof...

rooswita

Re: Heulpteugel voor op buitenrit met weinig inwerking?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:57

Nee maar stel je bent even aan het wegdromen oid dan is dat wel het nadeel van de slof, ookal rijd ik zelf ook het liefst met een slof omdat je wat vrijer bent, je moet er wel altijd om denken. Dat hoef je bijvoorbeeld bij een martingaal niet

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:59

Ik neem aan dat je niet weg droomt op je paard maar wel enig sinds wakker blijft??

Ik denk dan dat ik toch maar bij een slof blijf! Bedankt mensen ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:03

Een thiedeman en dan op zijn lost.
ALs je dan uit zicht bent kun je hem los klikken van de teugels en dan om de hals vast maken.
Als je dan weer bijna thuis bent klik je ze weer vast aan de teugels.
Zo kun je in principe zonder hulpteugel blijven rijden terwijl je stiefmoeder denkt dat je hem gebruikt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:15

Zo, haha! Die is wel slim bedacht. :p

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:17

De inwerking van een thiedeman kan juist erg sterk zijn, ik zou ook voor een martingaal gaan. Een martingaal kan iniedergeval geen negatieve effecten hebben.

@meisje2000, zo doe ik het ook heel vaak, zodra mevrouw braaf is! :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:22

thiedeman, vriendelijk en werkt alleen in als er wat gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:24

meisje2000 schreef:
Een thiedeman en dan op zijn lost.
ALs je dan uit zicht bent kun je hem los klikken van de teugels en dan om de hals vast maken.
Als je dan weer bijna thuis bent klik je ze weer vast aan de teugels.
Zo kun je in principe zonder hulpteugel blijven rijden terwijl je stiefmoeder denkt dat je hem gebruikt

Sorry, maar dit vind ik echt nog het allerdomste advies wat hier staat...
De EIGENAAR en dus AANSPRAKELIJKE bepaalt wat er aan het paard hangt. Daar heb je je niet aan te onttrekken.
Bovendien werkt deze hulpteugel niet in als het paard loopt waar 'ie hoort te lopen. Dus waarom lsdoen en om de hals doen, waar het dus NIET voor gemaakt is, EN niet meer inwerkt mócht het een keer nodig zijn...

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:26

Als ik jou was zou ik een martingaal gebruiken.
Daar kunnen geen gevaarlijke dingen mee gebeuren en hebben weinig inwerking (of je moet een veel te kleine hebben, maar dan past hij gewoon niet goed)

flodje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:34

ik zou zeggen martingaal, paard heeft er verder geen last van!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:38

Sonja ze zegt zelf dat het paard braaf is op buitenritten, daarom zeg ik het.
Ze heeft het zelf niet nodig voor het paard, het gaat haar erom dat haar stiefmoeder het niet vertouwd en ze de minste inwerking mee heeft.
Zij vraagt advies en dat geef ik????
Als zij niet naar haar stiefmoeder wil luisteren dan moet zij dat zelf weten maar ik ben niet de enige die advies geeft geloof ik hor

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:46

Zoals Sonja zegt: de eigenaar is verantwoordelijk, die bepaald.
Ik rij op de pony van mijn ouders, die willen ook dat ik een martingaal gebruik, en ik vind dat zelf ook verantwoord. Zij doen dit dan wel in samenspraak. Dus als jij van hulpteugel wilt veranderen, moet je dat met je stiefmoeder overleggen.
Ik vind zelf een slof op buitenrit niet handig, vandaar dat ik de martingaal gebruik.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 20:38

Ik luister zeker naar me stiefmoeder! Waarom vraag ik anders om tips voor een andere hulpteugel? Het is een slim idee van de thieneman om die later los te maken maar ik denk dat ik toch maar bij een slof blijf.

Bedankt iedereen.