zadel te groot?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_MB

zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 10:30

hoi,

ik ben nieuw op bokt.nl en woon in België :)

heb zomer 2012 een pony aangekocht (gered van de slacht :( ) van 1m37 en 16j.

ikzelf heb een wintec 250 17,5 inch zadel.

ik had vorige week besloten om de zadelpasser eens te laten kijken omdat ze in het rijden niet soepel meer liep.

die zei me dat het zadel te lang was en niet meer op de achterste ribben leunde, maar bijna op de nieren.

hij zei dat een 16,5 wel zou passen en komt nu donderdag terug met zadels van 16,5.

nu ben ik bang dat ik niet in het zadel ga passen.. (ben 1m70 en week 63kg). en dat een 16,5 nog te lang gaat zijn voor mijn pony.

weet iemand raad?

alvast bedankt (:

foto's volgen maar weet nog niet hoe ik dat moet doen :+ :D

groetjes laura

smurffie

Re: zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:33

Nou tussen 17,5 en 16,5 zit bijna 8 cm verschil dus dat is wel een eind.
Of jij erin past: dat denk ik niet.

Dan komt het epos neer dat jij er niet meer mee kunt rijden zonder je paardje pijn te doen.

Je hebt dus 3 kwart jaar met een te groot niet nagekeken zadel gereden? Dan mag ik hopen dat er geen blijvende schade is..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:35

Maar ben je sowieso niet te groot en te zwaar voor je pony?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:35

Pas jij zelf wel op de pony? Je lijkt me vrij groot en zwaar voor een pony van dat formaat. Misschien is een karretje beter?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:41

smurffie schreef:

Dan komt het epos neer dat jij er niet meer mee kunt rijden zonder je paardje pijn te doen.

Je hebt dus 3 kwart jaar met een te groot niet nagekeken zadel gereden? Dan mag ik hopen dat er geen blijvende schade is..

8 cm verschil??? :')

1 inch is 2,5 cm, dus dat is maar 2,5 cm verschil. :o

En ik ben 168, weeg +/- 55 kilo, en rij ook nog wel eens op een 16 inch zadel, dit kan prima.
Daarnaast rij ik ook op een pony van 1.30, dit is wel een brede, dus kan goed zijn dat TS prima op de pony past.

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 10:42

smurffie schreef:

heb er amper mee gereden wegens tijdgebrek.. als het 2x was is het al veel

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 10:43

ze is inderdaad ook een brede palomino pony, heeft een X-wide boom nodig en deze is dan nog juist gepast... :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:45

Nou ja, het is heel makkelijk en simpel: als een 16,5 inch de pony past, maar jouw kont past daar niet in, dan moet je stoppen met deze pony rijden, dan ben je definitief te groot. Als je eigenwijs een groter zadel blijft gebruiken omdat je kont daar tenminste in past, dan ben je verkeerd bezig. Dus afwachten en uitproberen!

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 10:48

GamblersCup schreef:
Nou ja, het is heel makkelijk en simpel: als een 16,5 inch de pony past, maar jouw kont past daar niet in, dan moet je stoppen met deze pony rijden, dan ben je definitief te groot. Als je eigenwijs een groter zadel blijft gebruiken omdat je kont daar tenminste in past, dan ben je verkeerd bezig. Dus afwachten en uitproberen!

ok bedankt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:48

Htm dat is de theorie, maar als je gaat meten scheelt het vaak veel meer.
Ik moet 17,5 hebben, dacht dat 18 ook zou kunnen maar bij 4 zadels was dat 4 cm langer dan mijn 17,5..
Toch maar voor een 17,5 gegaan.

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 10:56

hoe plaats je een foto??

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:56

Ik denk dat je zadelmaker heel goed kan zien of jij nog in het 16,5 zadel past. Het is zijn taak om te bezien of het zadel allereerst op de pony, maar desalniettemin ook bij de ruiter past! Verder zijn zadels met een diepe zit vaak minder ruimte overlatend dan zadels met een open/vlakke zit, dit kan heel veel schelen.
Verder bestaan er ook zadels met zogenaamde Franse kussens, welke een kleinere maat in de kussens hebben en dus een kleiner aanrakingsoppervlak op de paardenrug hebben, maar naar boven toe wijder uitlopen om de ruiter genoeg zit-oppervlakte te geven.
Er zijn vele mogelijkheden.
Wellicht zou je zelfs kunnen kijken naar boomloos, de drukverdeling bij deze zadels is min of meer het grootst op de plek waar jij zit, dus nooit achter de 18de wervel als je daadwerkelijk op de pony past.
Laat je hierbij wel goed informeren over de juiste inlages etc.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:58

smurffie schreef:
Htm dat is de theorie, maar als je gaat meten scheelt het vaak veel meer.
Ik moet 17,5 hebben, dacht dat 18 ook zou kunnen maar bij 4 zadels was dat 4 cm langer dan mijn 17,5..
Toch maar voor een 17,5 gegaan.

Theorie ja, maar het verschil tussen een 16,5 inch en een 17,5 inch kan nooit 8 cm zijn, dan klopt de maat in het zadel niet!
En ik kom vaak tegen dat de maten die er in staan na het nameten toch wel een stukje afwijken.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:59

Nounou, nooit meer rijden is wel erg voorbarig. Ik zou dan gaan kijken voor andere zadels, er bestaat nog wel meer dan Wintec! Een Massimo is een fijn en erg kort zadel, waarbij je er zelf ook nog inpast. De semi-boomloze Hidalgo kun je ook nog proberen. Massimo heb je tweedehands al vanaf 500 en Hidalgo is nieuw zo'n 500 dacht ik. Er zijn zoveel merken voor korte ruggetjes! Als jouw zadelpasser niet verder komt dan 'kortere wintec en anders niks' zou ik er echt een ander bij halen met meer verstand.

EDIT: mits je er niet in past dus. Ik ben 1.68 en weeg 61 en pas in een 17", maar kleiner moet ik niet hebben hoor. Heb ook een Wintec (Wide dressuur).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:02

Natuurlijk zijn er vele soorten zadels en mogelijkheden. Ik schreef het even kort maar krachtig. Ik zou verder kijken, maar het blijft een feit dat als het zadel dat uiteindelijk kort genoeg is voor je pony te klein is voor je kont, je niet eigenwijs moet zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:03

Zoals hierboven al gezegd, is het allemaal afhankelijk van een aantal factoren zoals de preciese bouw van je pony en jou zelf.
Maar ik ben bang dat de kans groot is dat een 16,5 inch zitting te klein voor je gaat zijn.

Is het een zadel dat ruim valt qua zitting, heb je zelf dunne billen en niet te lange bovenbenen, dan kùn je geluk hebben.

Ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat de zadelmaker je geen te klein zadel verkoopt, want je zou niet bepaald de eerste zijn helaas :=

Let ook erg op bij zadels met extra korte kussens onder een wat langere zitting, dit lijkt een handige oplossing maar geeft vaak juist problemen.

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:07

bedankt allemaal! :)

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:47

iemand nogtips?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:04

Wintec zadels zijn over het algemeen best lang, je zou een kunnen kijken naar bv de Thorowgood COB zadels, deze zijn korter en ook geschikt voor brede ponies.

Niet iedere 17'' is even lang, het ligt aan de zit of die vlak is of niet, de boom, de kussens enz.
Ik geloof niet da jij in een 16'' gaat passen, dit zijn toch wel echt kiddie maten ;)

Verder als je duurder wilt gaan kijken kan Massimo een optie zijn, of een boomloos zadel maar dat moet bij je passen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:12

allereerst leuk dat je een pony een tweede kans hebt willen geven.
ook fijn dat je nadenkt over het zadel.
als je niet in een 16,5 past dan kun je ook nog kiezen voor de volgende opties
-afvallen (heel flauw i know, maar als mozes niet naar de berg kan dan de berg maar naar mozes)
- boomloos
in het topic [HAR] voor en nadelen boomloos zadel vind je veel informatie, gewoon rustig op je gemak even alles lezen en op je in laten werken.

en bokt, er zijn ook fjorden, haflingers en andere stevige pony's (en allerhande kruisingen) van 1,37, niet gelijk zo oordelend. wacht dan eerst een foto of beschrijving af.

maar ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van deze pony :)

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:51

Hallo!
Volgens mij ligt het er aan welk zadel je neemt. Ik heb net een nieuw zadel gekocht van 16,5 inch en ik ben 1.68 meter en daar pas ik met gemak in, (wintec zadel). Maar ik had ook een ander zadel van 17,5 inch gepast waar ik niet in paste... Dus ik zeg: 'Probeer gewoon een paar zadels'. Hopelijk kom je eruit! Veel succes met het vinden van een passend zadel voor beiden!
Groetjes, Julia.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:56

De grote van de zitting en de grote van het zadel zijn twee verschillende dingen.
Er zijn best korte zadels waar je met 'dikke billen' inpast. :j

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:01

minikatje schreef:
allereerst leuk dat je een pony een tweede kans hebt willen geven.
ook fijn dat je nadenkt over het zadel.
als je niet in een 16,5 past dan kun je ook nog kiezen voor de volgende opties
-afvallen (heel flauw i know, maar als mozes niet naar de berg kan dan de berg maar naar mozes)
- boomloos
in het topic [HAR] voor en nadelen boomloos zadel vind je veel informatie, gewoon rustig op je gemak even alles lezen en op je in laten werken.

en bokt, er zijn ook fjorden, haflingers en andere stevige pony's (en allerhande kruisingen) van 1,37, niet gelijk zo oordelend. wacht dan eerst een foto of beschrijving af.

maar ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van deze pony :)

ik heb al nagedacht over een boomloos (zie mijn ander topic).. en vond dit ook wel nog geschikt..

kan iemand me soms zeggen hoe je een foto plaatst?? :+

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:01

Juultjeeeh schreef:
Hallo!
Volgens mij ligt het er aan welk zadel je neemt. Ik heb net een nieuw zadel gekocht van 16,5 inch en ik ben 1.68 meter en daar pas ik met gemak in, (wintec zadel). Maar ik had ook een ander zadel van 17,5 inch gepast waar ik niet in paste... Dus ik zeg: 'Probeer gewoon een paar zadels'. Hopelijk kom je eruit! Veel succes met het vinden van een passend zadel voor beiden!
Groetjes, Julia.

dankjewel! gr

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:04

je upload de foto op bv. www.imageshack.us of tinypic.com en dan neem je de URL van de afbeelding en die zet je tussen [*img] en [/img], zonder spaties en sterretjes :)