zadel te kort?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WiPaLa

zadel te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:43

Hallo,
Ik heb even een vraagje. Ik heb een nieuw paard en ik heb mijn zadel eens op haar geprobeert.
Het ligt goed , genoeg vrijheid aan de schoft enz. Maar nu is mijn vraag, kan een zadel te kort zijn? Moet het tot een bepaald punt van de rug komen?
Want het ziet er redelijk klein uit op haar , terwijl het een 17inch zadel is , vz van Eric Thomas. Dit is toch geen ponyzadel?
Er komt uiteraard een zadelpasser volgende week ofzo , maar ik zou het toch al eens graag van jullie horen :).
Edit: voor mij past het zadel perfect , ik rijd er mee op mijn d-pony.

Myca

Re: zadel te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:51

Heb je geen foto van het zadel op je pony?
Het is erg lastig om hier zo over te oordelen, alleen met een stukje tekst.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 10:12

Met het zadel op mijn pony heb ik een foto maar niet van op mijn paard. Ik zal morgen een foto trekken.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:34

Het is ernstiger wanneer een zadel te lang is dan te kort. Een zadel draagt op de kussens, hoemeer kussen er is, hoe minder de kracht is die er komt op de vierkante cm. Wanner de boom goed past op dit paard maakt het niet uit of het wat kort is. Het moet echter wel GOED passen. Op 7 punten gecontroleerd worden!
Wanneer je een zadel gaat gebruiken van 17.5 inch bijvoorbeeld, wat natuurlijk GOED past op je paard, maar waar je zelf in schuift omdat het te groot is voor jezelf dan is dit toch nadelig voor je paard. De inch maten zijn er voor de ruiter.

Succes.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:58

Ja ik laat het sowieso nakijken door een zadelpasser, normaal komt die volgende week. En een 17,5 is te groot voor mij vrees ik. Maar goed, ik zal wel horen wat de zadelpasser zegt :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:34

Als het 'te kort' het enige probleem is is er niks aan de hand. Dan is het alleen voor het standaardplaatje wat anders.

Ze leggen voor jonge kinderen ook kinderzadeltjes op grote paarden, dat is dus ook 'kort'. Zolang het zadel past zit er in 'kort' geen probleem.

Anders wordt het wanneer je een zadel hebt met verkorte kussens, waar de zitting dus groter is. Dan kan er te veel druk op de kussens komen te staan waar het paard last van kan hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:43

Zolang het goed past op de rug en jouw billen niet te ver achterin het zadel komen, kan het voor het paard in principe niet te kort zijn.

Kan het zijn dat je het zadel wellicht ook wat te ver naar voren legt waardoor het helemaal extra kort lijkt?

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:45

Nee het ligt niet te ver naar voor, we hebben het gelegd zoals haar ander zadel. Misschien lijkt het ook zo kort omdat er daarvoor een 18 inch zadel oplag. Maar volgende dinsdag komt de zadelpasser.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:26

de druk op een kleiner draagvlak van de kussens, geeft meer belasting dan een groter draagvlak van kussens
het is zeker belangrijk hoe zwaar de ruiter is, die op het zadel en paard gaat rijden.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 13:53

Ik weeg net geen 50kg , het paard is 1m67 en het is een 17inch zadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:08

Heb je nu al een foto TS? Dat praat wat makkelijker.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:21

Nee, ik zal morgen een maken als ik het niet vergeet :)

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 09:11

Foto:
Afbeelding
Afbeelding

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:25

Het lijkt alsof het zadel niet echt lekker past bij dit paard, persoonlijk vind ik hem erg ver naar achteren liggen.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 09:42

Te ver naar achter? Oh daar zal ik volgende keer op letten. En de zadelpasser komt volgende week ook :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:15

Zo klein is dit zadel toch niet? :)

Hij ligt absoluut niet te ver naar achteren. ZEKER niet verder naar voren leggen :n

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:23

pmarena schreef:
Zo klein is dit zadel toch niet? :)

Hij ligt absoluut niet te ver naar achteren. ZEKER niet verder naar voren leggen :n

Toch niet? Misschien vertekent het voor mij hoor, ik rijd altijd met dressuurzadels en optisch lijken die heel anders te liggen.

Nu ik nog een keer kijk, lijkt het inderdaad wel mee te vallen.. Als hij verder naar voren ligt, komt hij natuurlijk over de schouder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:26

Daarom, hij ligt nu al behoorlijk tegen de schoft en schouder aan, en de singel ligt ook vrij dicht bij de ellebogen :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:30

Kijk, weer wat bijgeleerd! :o

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 10:34

Zo valt het inderdaad mee, het leek eerst kleiner :). Oh dus niet verder naar voor leggen? Eerder een beetje naar achter?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:36

Een zadel kan toch niet te kort zijn voor een paard? Hooguit voor de ruiter... als je kont er in past lijkt me dat er qua lengte niks aan de hand is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:16

Ah kijk, die foto's geven al gelijk een beter beeld.
Het is goed dat je de zadelpasser laat komen, maar volgens mij valt het allemaal reuze mee.
Zo klein is dit zadel niet en hij ligt ook niet te ver naar achter.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:20

hij is zeker niet te kort. qua lengte prima zou ik zeggen. Lijkt wel op de foto of de kussens aan de achterkant neit mooi bij de rug aansluiten, waardoor je een klapperende achterkant krijgt als je gaat rijden, maar weet niet of dit zo is.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 19:10

Ik heb er eventjes mee gereden en de achterkant klapperde niet voor zover ik weet. Ik hoop dat het past, anders moet ik nog een nieuw zadel kopen en daar zullen mijn ouders niet zo blij mee zijn denk ik.. Maar ja, beter dat dan een paard met rugproblemen :).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:21

De eerste 16 cm van de voorzijde van de kussens langs de rug horen gelijkmatig te dragen .
Het achterste deel, wat nu niet aansluit, zal dit vermoedelijk wel doen als je erop zit. En is niet zo erg mits het zadel niet klappert
Je kan checken of het zadel zal klapperen, door ernaast te staan en 1 duim achter de lepel te leggen en de lepel omhoog brengen. Daaraan kan je al zeer goed zien en voelen of het stabiel ligt.
Verder is het van belang dat er ruimte rond de schoft ligt (maar zo te zien ligt dat wel zo) en check of de boom niet gebroken is (ook altijd belangrijk) Maar dit kan de zadelmaker van de week wel doen bij je.