Ingebouwde voorsingel verwijderen, kosten-ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Ingebouwde voorsingel verwijderen, kosten-ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:06

Weet iemand hoeveel het kost om een geïntegreerde voorsingel uit een dressuurzadel (KN) te verwijderen. De voorste singelstoot loopt door de kniewrong en de achterste singelstoot is door twee stoffen banden en een ijzeren ring tot één riem gemaakt. Heeft iemand goede of slechte ervaringen met zo'n ingebouwde voorsingel? Ik heb gehoord dat niet alle paarden goed reageren op een zadel dat aan de voorkant zo strak zit (bokken). Alle ervaringen welkom!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:07

Dat laatste heeft mijn zadel ook en is juist dat het zadel stabieler ligt bij rondere paarden.
Ik ben er juist blij mee

Cil_

Re: Ingebouwde voorsingel verwijderen, kosten-ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:11

Lynn Nikita, loopt de voorste singel echt helemaal door de kniewrong naar beneden? Heeft je paard niet heftig gereageerd toen je met het zadel begon?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:13

Ik heb 2 zadels, 1 massimo en 1 lowatt & rickets, beide voor ronde paarden waarvan 1 ook nog eens amper schoft en overbouwd.
De voorste loopt recht naar beneden en de laatste zoals jij omschrijft, een V vorm waat 1 stoot van naar beneden loopt. Ik heb genoeg ruimte bij de schouder en schoft. Misschien dat bij een paard met veel schoft dit wel problemen oplevert

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:15

Het is voor een Fries, zadel heeft een Wijde kamer. Ik ben bang dat het paard heftig reageert op de druk. Goed om te lezen dat jij wel positief bent.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:15

meestal is de voorste 1 gaatje losser dan de andere trouwens bij mij.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:16

Dat is een goede tip! Ga ik zeker zo doen. Maar ik wil toch graag weten wat het verwijderen van de voorsingel kost. Hopelijk reageert er nog iemand.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:49

Ik kreeg van Fryso het advies om altijd te zorgen dat de gespen gelijk zijn. Als dat niet mogelijk is, dan altijd kiezen voor de achterste 1 gaatje strakker, dan word de druk het beste verdeeld en krijg je geen irritatie.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:51

Maar naar achteren wordt de buik van het paard dikker ,dus omvang groter , moet hij daar dan strakker?
Is dat niet onlogisch?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:53

Ik heb nog nooit problemen gehad met KN-zadels. Wist eerlijk gezegd ook niet dat er zo'n systeem in zat. Is dat bij alle KN-zadels zo?
Stallen waar ik gewerkt heb gebruikten beide KN-zadels, ook voor de jonge paarden. En die ging niet meer of minder bokken omdat er een KN op lag. Nog nooit problemen dus.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:57

Rizette schreef:
Maar naar achteren wordt de buik van het paard dikker ,dus omvang groter , moet hij daar dan strakker?
Is dat niet onlogisch?

Als je de voorste strakker doet krijg je teveel druk op de spier achter de elleboog, wat sommige paarden als onprettig beschouwen. Ideaal is dus gelijk, maar gaat dat niet dan de achterste hoger dan de voorste.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:55

Jitske, ik heb 3 KN zadels, allemaal met "normale" stoten, ik vind het hele fijne zadels! Dit zadel heb ik via Marktplaats gekocht, alleen was de informatie over de ingebouwde voorsingel niet in de advertentie, foto's en email wisseling vermeldt. Het zadel is door een zadelmaker verbouwd (best netjes gedaan), dit is geen originele KN voorsingel.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:34

Oh aha. Dus het is niet eens een KN-systeem?
Dan zou je toch een zadelmaker even om een voorbeeld van de kosten kunnen geven?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:20

Maar heb je het al geprobeerd eigenlijk?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:01

Lynn_Nikita, dit weekend wordt het zadel geprobeerd. Ik schrok toen het zadel arriveerde en ik zag dat het verbouwd was. Heb gehoord over paarden die geen ingebouwde voorsingel verdragen.
Jitske, ik hoop dat iemand op bokt een kostindicatie kan geven, ik zou Divoza telefonisch kosten kunnen vragen (ben bang dat ik ga schrikken van het bedrag).
Terugsturen zal wel lastig worden met een marktplaats aanschaf....

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:05

Mijn KN zadel heeft ook zo'n singel, maar deze bij het paard erbij gekocht, dus geen andere ervaringen.
Wel heb ik gehoord dat heel veel van deze KN zadels zo'n verplaatste singel heeft! Dus als het echt zo 'slecht' zou zijn, dan zou dat toch niet zo vaak gebeuren?

Maar goed, ik zou het zadel gewoon proberen. Je merkt het aan de longeerlijn snel genoeg hoe je paard erop reageert

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:29

Ik kom heel af en toe een paard tegen die niet gediend is van een voorsingel (point-strap). De meeste paarden vinden dit echt geen probleem. Als het wel een probleem is zet ik de voorste singelstoot 1 positie naar achter. Hiervoor moet het zadel uit elkaar. Indien dit een zadel is dat ikzelf verkoop reken ik geen kosten (lijkt me logisch), voor een andere klant komen de kosten op 75 euro.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:44

eerst uitproberen hoe je paard reageert op de pointstrap, als de zadelboom goed past is er weinig aan de hand. pas wanneer de boom niet parrallel aan de schouder ligt werkt de pointstrap beperkend in en kan het paard protesteren, denk dan aan hoofd schudden, kort of stijver lopen, moeilijk willen inbuigen,... dan nog zou ik eerst met een zadelpers de boompunten op maat brengen voordat ik de strap zou vervangen...

kosten voor normale singelstoot idd rond de 80,-

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:09

Ik moet juist een zadel waarbij de singelstoot uit de wrong komt. En deze ben ik nu ook aan het proberen. Kentaur is het trouwens.. Dat is het enige dat goed, niet schuift en een goede drukverdeling heeft. Ik ben er zeer over te spreken.
Kun je de orginele niet laten zitten, daar de stoot afhalen en dan wat naar achteren laten plaatsen? Dat heeft de zadelmaker ook bij mijn zadel gedaan maar dat bleek uiteindelijk helemaal geen succes.
Prijzen weet ik je niet te vertellen helaas.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 07:48

Bedankt voor alle ervaringen/kosten zo ver, ik ben wel wijzer van geworden (dacht dat ik een slecht zadel had gekocht, dat lijkt mee te vallen) Rond de 80 euro is nog te doen voor zadel wat in zeer goede staat verkeert. Vraag voor de zadelmakers: Blijft de stoffen singel met ijzeren ring aan het zadel zitten of worden het gewoon twee leren stoten die recht naar beneden lopen. Hoeveel kost het om alles helemaal normaal te maken?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:31

ring zou ik zo laten zitten, dit verdeelt de druk optimaal omdat de ring schuift afhankelijk van de druk. v-girth verwijderen en normale stoot maken is niet zoveel werk, dus in totaal rond de 120,-

maar nogmaals, uit testen blijkt dat een v-strap zadels stabieler laat liggen doordat de ring zijn eigen "zwaartepunt" zoekt tussen zadel en singel en de achterkant van het zadel dus beter bij het paard blijft dan bij singelstoten die alleen vooraan op de boom vastgezet zijn.
daardoor hebben steeds meer zadels deze singelstoten, heb nog geen paard gehad die daar last van had itt pointstraps.

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:35

Zie boven: Ik zou ook zeker de v-strap laten zitten!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:59

V-strap vind ik ideaal, helemaal voor mijn rondgeribte geval apart pony. Verdeeld de druk heel fijn. Zeer goede ervaringen mee. Dus ook ik zou m lekker laten zitten.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:03

Mijn zadel heeft ook zo een Vstrap en tevens het advies gehad om de voorste singel zo
te verbouwen zoals jij beschrijft. Dat laatste heb ik niet laten doen. Zeker als je ook een
rondgeribt paard hebt zal ik het lekker zo laten zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:12

Ga er eerst gewoon eens mee rijden.
Je kunt de voorste inderdaad losser laten om te zien of ze dan anders reageert.
Bij sommige zadels zit er nog een 3e singelstoot naast de wrong (stukje webbing).
Als dat er zit dan hoeft de zadelmaker enkel de stoot te verplaatsen en dat zal niet veel kosten.
Zit dat er niet, dan moet het zadel uitelkaar om er een extra singelstoot bij te paatsen, dat zal idd zo rond de 80 euro kosten, maar dan zou ik dat direct combineren met het vervangen van de vulling.