Welk bit heeft een lichte hefboomwerking?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Welk bit heeft een lichte hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 12:31

Op dit moment rij ik met een pessoa maar die is net te scherp.
Ik zoek een vriendelijk bit met een lichte hefboomwerking voor momenten dat die werking nodig is.
Wat zou kunnen passen?

xSlvna

Re: Welk bit heeft een lichte hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:32

Pessoa eventueel op twee teugels rijden, een teugel op de grote bitring (geen hefboom) en een op de 2e ...? :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:35

Als je de teugel aan de grote ring doet, zoals xSlvna zegt, heb je nog steeds een hefboomwerking, aangezien het bakstuk niet door dezelfde ring gaat maar door een kleinere erboven. Wel is de hefboomwerking minder dan wanneer je de teugel door de onderste ring doet.

Je kan ook een baucherbit aanschaffen, die heeft dan ongeveer dezelfde werking als de passoa met de teugel door de grote ring.

Mag ik vragen waarom je die hefboomwerking wilt behouden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:40

Een yankee bitje :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 12:55

Ik rij ook met de teugel op de grote ring maar ik vind het zo nutteloos en storend voor het oog uitzien...al die ringen.
Normaal is ze super te rijden alleen op momenten dat ze iets eng vind kan ze zich erg sterk maken op een lichte hefboomwerking reageert ze dan erg goed. Als ik bv met een gewoon trensje rijd en ze maakt zich op dat moment sterk moet ik echt zeer ingrijpende ophoudingen maken......
baucherbit heb ik nog niet van gehoord net als een yankee bitje..even googelen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:56

kleinvosje schreef:
Als je de teugel aan de grote ring doet, zoals xSlvna zegt, heb je nog steeds een hefboomwerking, aangezien het bakstuk niet door dezelfde ring gaat maar door een kleinere erboven. Wel is de hefboomwerking minder dan wanneer je de teugel door de onderste ring doet.

Die hefboomwerking is dan toch ook echt minuscuul dan, niet waar?
Heb je wel je lichtere hefboomwerking die je zocht...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:57

een yankee bitje kan een oplossing zijn
of eventueel een baby pelham
dat zijn pelhams met maar hele korte scharen en een minimale hefboom werking

Afbeelding
Afbeelding
de baby pelham zal dan wel met 2 teugels rijden

yankee bitje

Afbeelding
kun je ook prime met 2 teugels rijden

even van bokt gekopieerd

Afbeelding

is dus ook op verschillende manieren te gebruiken
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 03-04-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:57

Minuscuul zal het niet zijn, wel minder. Hoe langer de scharen, hoe groter de hefboomwerking...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:58

Je rijdt nu dus met een enkele teugel vast aan de grote ring waar het mondstuk aan vast zit? Dan is er helemaal geen hefboomwerking meer, en kun je dus precies hetzelfde rijden met een normale bustrens bijvoorbeeld :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-04-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:59

Een pelham is weer een heel ander bit, die heeft een kinketting en werkt daardoor dubbel in. Niet alleen achter de oren, maar ook onder de kin.

8nnemiek, er is nog steeds een hefboomwerking, alleen mind. Er is geen hefboomwerking als het bakstuk door dezelfde ring gaat als de teugel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:02

kleinvosje schreef:
Een pelham is weer een heel ander bit, die heeft een kinketting en werkt daardoor dubbel in. Niet alleen achter de oren, maar ook onder de kin.

8nnemiek, er is nog steeds een hefboomwerking, alleen mind. Er is geen hefboomwerking als het bakstuk door dezelfde ring gaat als de teugel.

als je de kinketting losjes vastmaakt met eventueel een slobberriempje dat hij nog stabieler ligt vind ik het een beter en betrouwbaarder bit als een pessoa daarmee weet je nooit hoeveel druk je nou echt hebt omdat hij zomaar door kan slaan

xSlvna

kleinvosje schreef:
Minuscuul zal het niet zijn, wel minder. Hoe langer de scharen, hoe groter de hefboomwerking...

Maar als je de teugel bij de grote ring hebt, bakstuk bij de bovenste, heb je geen draaipunt als je rijd.
Teugel zal namelijk doorschuiven 'naar de plek met de minste weerstand', daar werkt die enkel naar de hand toe, want bij de hefboomwerking komt wel die 'weerstand'. :)

Als je goed schuivende teugels hebt dan, ik heb teugelclips, schuift perfect dus 0,0% hefboomwerking op zo'n moment.

Of klopt iets in mijn logica niet?

petitparis

@ keinvosje: als je met je teugels op de grote ring van de pessoa rijdt, heb je eigenlijk geen hefboomwerking, want het mondstuk beweegt los over de grote ring, dus er is helemaal geen "moment". een pessoa bit veranderd dan in een hangende trens en is zelfs minder sterk dan zo'n baucherbitje, waar het mondstuk vast op de grote ring zit

TS: zuiverste is altijd om met 2 teugels te gaan rijden zodat je de hefboomwerking niet sluimerend aanwezig hebt ongeacht of je een pelhman, thiedeman, pessoa, ophaaltrens,... gebruikt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:04

klopt als je met een pessoa op de grote ring rijd is er geen hefboom

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:06

nee kleinvosje, dat is niet waar. Simpele natuurkunde.
De kaak is het steunpunt. Komt de kracht rechtstreeks op de kaak, dan komt er op de armen van een hefboom dus geen kracht.
Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:08

Ik heb geen natuurkunde gestudeerd 8nnemiek. ik weet niet beter of er blijft altijd een kleine hefboomwerking aanwezig, omdat er ook een punt is waarbij teugel tegen de onderrand van de bovenste ring aan kan komen. Ok, dan moet je wel erg hard trekken met je hand omhoog, maar hij is er wel.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 13:10

Ik heb het bakstuk aan de bovenste kleine ring en de teugel aan de ( normale) grote bitring blijft nog een ring over aan de onderzijde zeg maar en zo heb ik wel degelijk een licht hefboomwerking...wel minimaal maar meer heb ik ook niet nodig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:10

kleinvosje schreef:
Ik heb geen natuurkunde gestudeerd 8nnemiek. ik weet niet beter of er blijft altijd een kleine hefboomwerking aanwezig, omdat er ook een punt is waarbij teugel tegen de onderrand van de bovenste ring aan kan komen. Ok, dan moet je wel erg hard trekken met je hand omhoog, maar hij is er wel.

Dan nog komt geen draaimoment, of je moet al de teugels voor het paard hebben en en, nee het kan niet.
De ring kan alleen draaien als er een moment andersom is, wat zorgt voor de draaiende beweging, dit kan alleen als de teugels 'vast' staan. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:11

mamendt schreef:
Ik heb het bakstuk aan de bovenste kleine ring en de teugel aan de ( normale) grote bitring blijft nog een ring over aan de onderzijde zeg maar en zo heb ik wel degelijk een licht hefboomwerking...wel minimaal maar meer heb ik ook niet nodig.

Er is dan heen hefboomwerking, moment ik pak paint erbij

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:12

Ik ben het niet met je eens, mamendt zegt hetzelfde als ik bedoel. Maar goed, een verschil van mening mag natuurlijk gewoon!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:17

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:18

Afbeelding

Of heb ik nu een pan los? :+
Als niks draait is er ook geen hefboom, hefboom is als moment linksom tegenwerking krijgt van moment rechtsom (of omgekeerd).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:21

Klopt hoor, xSlvna :j
Ik was altijd een van de beste in de Natuurkunde B2 klas, is allemaal uitgebreid behandeld toen, dus kan me niet voorstellen dat ik hier iets over het hoofd zie ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:23

Het bit van 8nnemiek is een baucher bit. Daar zit wel degelijk een heboomwerking in, zeker gezien het feit dat het mondstuk en de ring niet los zijn, de ring kan niet draaien. Het is niet voor niets dat dit bit pas vanaf de Z1 toegestaan zijn, is vanwege de hefboomwerking.

xSlvna, op het moment dat de bovenste ring in aanraking komt met het mondstuk, bij veel druk dus, heb je dat de ring niet meer helemaal vrij kan draaien en dus ook een hefboomwerking.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:32

Nou kleinvosje, dan mag jij me eens uitleggen waar die hefboomwerking zit! Ik weet namelijk 100% zeker dat die er niet is. De teugel schuift langs de bitring mee en zorgt zo in bijna elke houding voor een rechte lijn tussen teugel en mondstuk. Er kán dus geen hefboomwerking zitten.

Ik ben benieuwd naar je uitleg :Y)