probleemgedrag door singel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irmsel

probleemgedrag door singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 13:57

Hoi allemaal

Even een probleem uit mijn praktijk ervaring

Een super lieve merrie (draver x anglo arabier) met een hele grote stempel "levensbedreigend" op haar hoofd.
Ik zal nog even de wat werk-wijzes neerzetten (ik heb hier in overleg en onderbegeleiding gewerkt met instructeurs en ervaren mensen)

Ik heb haar sinds oktober.
eerste paar maandjes wat NH gedaan, rustig opbouwen met wat longeren.
Veel poetsen, wandelen, en er zo af en toe eens erop(halstertje blote rug). GEEN ENKEL PROBLEEM!!
bitloos rijden gestart. Zadel dat erbij zat was ongeschikt(veel bok en vliegwerk), osteopaat erbij, barepad gekocht. Mooi we kunnen beginnen!
Helaas, nog steeds bok en vliegwerk, Spontaan omkeren en vlucht gedrag met een vleugje paniek.
(komt wel weer lief bij je, mocht je eraf zijn gevallen O:) )

Het is geen verkeerd zadel probleem want ik rij al barepad.... Oke bitje erin, grenzen duidelijk maken...

Oke ja met het bit stop je haar acties, maar lekker lopen is wel wat anders...
Wat kunnen we nog meer bedenken...?

Vorige week had ik het over met een stal genoot dat merries wellicht een gevoelige buik hebben. Gekke gok... Zou de singel haar irriteren??!!
Het is het proberen waard Erop zonder zadel en met hoofdstel/bit en geen beenhulp! sturen met je zit.
GEEN KIK!
na kwartiertje figuren stappen ontspannen hals op de loodlijn. Door gegaan in draf, bij wending komt haar hoofd wel omhoog maar zakt daarna ook wel weer.....

Lijkt me een goede start!

wat ik wil vragen/weten...
Kan het echt zo zijn dat een singel zo irriteerd dat ze hierop ZO reageerd? Is er een tip voor mij?

Enne zadel loos blijven ok, maar hahaha dan ga ik het zelf spannend vinden op buitenrit tegaan op haar blote ruggetje.... :D

Ik hoor het wel van jullie!!
Laatst bijgewerkt door delerium op 02-04-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Hikarii

Re: jeej hier ook een praktijk-probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:59

Gewoon een gokje, maar schuurde de singel of weet ik veel wat? Misschien zou je een schapen bontje erom kunnen doen, geen idee of het helpt, gewoon een gokje :)

Sjokki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:01

mijn paard had dit ook ik heb toen een bontje om de singel gedaan en ze had er geen last meer van! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:04

misschien zit die barepad wel niet goed bij haar?

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:06

mijn merrie heeft precies het zelfde een soort singelvrees ze gaat hangen tijdens aansingelen en ontzettend moeilijk lopen, nu hebben we een lichte singel van elastiek aangeschaft. wat voor een singel heb je? misschien kun je ook elastieken singel aanschaffen met een schapenbondje? overigens zal ik als ik jou was eerst even rondvragen of je dit van iemand kan lenen voordat je het aanschaft voor als het niet werkt en dan zit je ermee, succes met je paardje!

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:18

Vande singels zijn geen schuurplekken

ik heb ondertussen 2 singels geprobeert
een leren die zat bij het zadel, ik heb daar een bontje overheen te leen gekregen.Maarja door het zadel bokte ze natuurlijk :P
Vervolgens ligt het zadel nu dan op de hoop met singel
bij mijn barepad zit een hypogene (zeg ik dat goed?) singel Maar ook bij deze comby :n
Ik zag vant weekend idd die nieuwe elastiek singels van F.R.A idd duur grapje als je daar mee zit (€60,-)

En euhm.. hoe kan een barepad verkeerd zitten? (domme vraag, maar ben wel nieuwsgierig)
iemand heeft me geholpen die er ook mee rijd en ik heb ook meerdere mensen die ze heeft gezien en niet zeiden dat hij verkeerd ligt.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:19

nog heel even bedankt allemaal voor jullie snelle reactie!!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:23

Misschien heeft ze toch nog last van haar rug, ik zou voorlopig wekelijks even de fysio erbij halen..
Dit probleem had ik ook met roos.. het kan natuurlijk ook nog zijn tot het tusse haar oren zit..
Hierbij moet je dan HEEL consequent zijn.. en misschien hulp aan iemand anders vragen die haar kan straffen als ze het blijft doen.. Dit laatste heeft bij mij geholpen.. mijn rijinstructrice heeft er 5x opgezeten met rijden en ze geeft nu geen kik meer.. tenzij ze iets heel moeilijk vind.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:28

Het Barebackpad kan bijna niet verkeerd zitten, jijzelf wel. Zadel loos rijden moet je wel kunnen natuurlijk maar als dat goed gaat moet het toch echt wel ergens aan liggen. Wat krijgt ze te eten? zuigt ze misschien lucht? gewoon een paar dingen om over na te denken want ze kan echt wel buikpijn hebben wat je niet ziet en niet hoort. Misschien last van teveel lucht? laat ze veel winden? ....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:30

maar als TS verkeerd zou zitten dan doet ze dat toch ook zonder barepad?
Is je paard hengstig soms?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:31

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:35

dank je Juulxx
Ik heb ook zitten na te denken over langere fysio en het verhaal tussen haar oren...
Het fysio verhaal heb ik door 2 verschillende deskundige na de osteopaat laten controleren. Beide hebben mij verzekerd dat haar rug zeker sterk genoeg is om mij te dragen.
En het tussen de oren... thja ik denk dat ze daar echt door ervaring overheen moet groeien.... Straffen geloof ik bij haar niet in. Zij is te gevoelig en slaat om in paniek.

Ik heb les gekregen bij het zadelloos rijden bij een verzorgpaard met een karperrug. Dus het is niet dat ik het niet kan
Luchtzuigen doet ze niet. Ze heeft nagenoeg de hele dag hooi, 'sochtends minder dan een halfje bix en 's avonds halfje musli

Ze is inderdaad hengstig geweest de afgelopen 2 weken sinds donderdag was het over dus vrijdag durfde ik het aan ze was met grond training ook al rustiger en gefocused

Ik ga eens lezen Sky_As

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:35

geerke schreef:
maar als TS verkeerd zou zitten dan doet ze dat toch ook zonder barepad?
Is je paard hengstig soms?

Vandaar ook de reactie van "als dat goed gaat" want dat schreef ze heel duidelijk dat ze dan geen last had ;)

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:44

Het paard reageert dus blijkbaar op de singel.Reageert het paard ook bv aan de longe loopt op de singel? Zoja is dan niet een idee om dit eerst mee te nemen. Goed aan singelen en laten lopen. Het paard moet weten dat kan reageren maar de druk heeft accepteren het gaat immers niet weg.Vaak is de reactie dan op zadel en singel weg.Heb je dit gedaan in het proces van zadelmak maken? Als paard niet reageert aan de longe op de singel heeft dan misschien met jou inwerking te maken op het zadel/bare pad? Bv schuift de boel naar voren op zij?

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:52

Ik heb de afgelopen 2 maanden veel gelongeerd met dubbele lijnen en idd daarbij gebruik gemaakt van een singel.
Ook hierbij is een figuur maken of draven een groot probleem.(hierbij gebruik ik de singel van mijn barepad)Met aansingelen geeft ze er niet veel om, maar zodra ze moet werken...Ze reageert idd wel minder fel dan als ik erop zit.

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:02

ligt de schouder voldoende vrij?
Een paard wat al reageert aan de longe op een singel. Zal ik niet zo gouw op gaan zitten.

Als alle mogenlijke pijn in uitgesloten.
Misschien bijgezet longeren bv met touwtjes,elastiek,bijzet .Moet ze toch werk jij handen vrij om der goed voorwaarts te houden. Als hier goed op reageert een stapje veder te gaan.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:16

Haar reactie op de singel (aan de longe) is geen bokken ze springt enkel om, maar ze slaat niet meer om in paniek zoals voorheen of tijdens haar hengstigheid.
Ik had wel een beetje timing uitgezocht voor ik er vorige week op ging :D
na de hengstigheid en bij bewijs dat ze mij weer meer zag staan dan die ene ruin of die ander :P

Zover deskundigen mij kunnen vertellen heeft zij geen pijn nee
De singel lijgt onderaan haar schoft waardoor de singel ruimte heeft bij haar schouder en voorbeen
Ik zal bij mijn de rij instructrice informeren naar 'bijgezet longeren'.
Ik doe dat soort acties niet zonder begeleiding.(veelste bang dat ik het verknoei)
Ze kan prima voorwaarts lopen en ik heb ondertussen door wanneer ik teveel ruimte geef. Maar als het haar echt teveel word wil ze ook onder "licht contact"omkeren in de lijnen en een sprint nemen

Nogmaals iedereen bedankt voor al jullie medewerking in het denken. Ik neem het mee echt waar!!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:57

RT-P -> HAR omdat het probleem/de vraagstelling niet zit in de wijze van rijden van de ruiter, maar over de invloed van het harnachement.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:45

Een paard op onze manege is ook precies zo. Ook levensbedreigend. En tijdens het aansingelen is ze altijd zo fel, en dreigt ze te happen in je hoofd. Wat mij bijna een aantal keer is overkomen. Gelukkig kon ik nog weg duiken. Maar het zou idd aan de singel kunnen liggen. Probeer eens een singelbontje, misschien schuurt het?

Toralone

Re: probleemgedrag door singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:16

Mocht het echt aan de singel liggen, kan ik je de FRA elastieken singel echt aanraden! Mijn vorige paard ging van singelnijd naar verbazing :)

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:48

heeft ze nergens een klein wondje of bultje zitten wat kan irriteren

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 07:11

@Renajj ik heb juist niet aan singelnijd gedacht om dat ze dat juist NIET doet. Anders had ik me daar wel eerder over gebogen en had ik haar het singelen wel geleerd. helaas komt het enkel naar voren bij figuren lopen en rijden. Maar rot dat er zo'n paard op een manege staat.

@ Toralone je hebt PB
@ MaJaBl98 ze is helemaal glad en schoon. ik heb ivm verharing ook extra mijn aandacht gericht op het poets werk op de plek waar de singel zit. vooral werken met zo'n zwart blokje.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:16

Als het vooral met naar voren en figuren gebeurt, kan het zijn dat je singel dan iets meebuigt waardoor de zijkant tegen je paard drukt, of is die niet scherp?

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 07:33

het is zo'n neopreen singel maar ik zal dr nog eens op letten...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:36

Als het echt de singel is die haar ongemak geeft, laat eens een goede da komen om te kijken of ze niet ergens op/onder de singelplek een probleem heeft in spieren/borstbeen/maag/etc...