Nut van een oornetje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Nut van een oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:27

Hallo bokkers,

naar aanleiding van een ander topic ging ik het mezelf afvragen, wat is het nu van een oornetje?
Zelf denk ik dat hij iets geluid dempt, en dat je paard/pony minder last heeft van vliegen.

Zijn er meer voordelen van zo'n netje?

Leen

Re: Nut van een oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:44

Ook wind komt er niet door in de oren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:46

ik zou zeggen tegen insecten. voor de rest vooral voor de show denk ik

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:30

Ook helpt het een beetje tegen het geluid als je paard snel schrikt. Vaak worden er op wedstrijden ook nog watten in gedaan. En in de zomer is het heel fijn als je paard erg gevoelig is voor insecten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:11

Vroeger waren ze alleen tegen insecten. Tegenwoordig heb je speciale soundless oornetjes (die het geluid nog meer dempen). Oornetjes met dubbele stof tegen de wind. En oornetjes die van waterdichte stof zijn en dus water bij de oren voorkomen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:14

Iemand op mijn oude stal heeft een paard dat al een aantal oorontstekingen heeft gehad, en gevoelige oren heeft.
Zonder oornetje loopt het paard de hele tijd met haar hoofd te schudden, met oornetje is ze veel rustiger :)

Mijn paard vind het maar niks :')

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:42

Oornetje helpt ook echt als ze schrikkerig zijn hoor, dan dempt het wat. Zou niet meer zonder rijden(maar of dat nou tussen mijn oren ligt haha)

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:18

als een paard zomer exceem heeft.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:05

ekelienh schreef:
als een paard zomer exceem heeft.

Want?

Ik gebruik hem alleen in de zomer als er veel mugjes zijn die in de oren gaan zitten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:07

Ik gebruik een oornetje voornamelijk tegen de insekten.
Zonder oornetje (of mutsje,zo worden ze ook wel eens genoemd) blijft ze buiten met dr hoofd schudden bij elk vliegje end. -O-
Ik vind ze heel fijn,ziet er ook nog leuk uit. :)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:17

hoi, ik weet niet of ik dit hier mag vragen, heeft eigenlijk niet met het nut van een oornetje te maken maar ik probeer het toch :D.
hoe weet je of een oornetje past. ik heb een welsh pony met van die fijne oortjes dus een maat paard gaat hij sowieso niet passen, dus ik heb nu een pony, maar ik heb het idee dat hij te strak zit. de oren zitten denk ik iets te dicht bij elkaar. maar hij kan ze wel gewoon draaien, toch begint de aanzet van de oren in het netje wel iets hogen dan waar de oren van de pony beginnen, ja sorry ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. had foto gemaakt mar die staat op mijn telefoon dus kan ik zo niet plaatsen...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:18

past een maat cob dan niet beter?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:25

Noetje14 schreef:
hoi, ik weet niet of ik dit hier mag vragen, heeft eigenlijk niet met het nut van een oornetje te maken maar ik probeer het toch :D.
hoe weet je of een oornetje past. ik heb een welsh pony met van die fijne oortjes dus een maat paard gaat hij sowieso niet passen, dus ik heb nu een pony, maar ik heb het idee dat hij te strak zit. de oren zitten denk ik iets te dicht bij elkaar. maar hij kan ze wel gewoon draaien, toch begint de aanzet van de oren in het netje wel iets hogen dan waar de oren van de pony beginnen, ja sorry ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. had foto gemaakt mar die staat op mijn telefoon dus kan ik zo niet plaatsen...

Als je het mutsje op doet moet het gewoon over de oortjes "vallen" zonder dat het strak zit.Als de stof van het mutsje tussen de oortjes omhoog komt zijn of de oortjes te klein van het mutsje of gewoon te krap in zn geheel.
Je kunt een cob maat proberen en dan de oortjes van het mutsje :j inkorten met de hand,heb ik ook eens gedaan en dat ging prima!Paardje moet zn oortjes goed kunnen draaien zonder dat de stof erg strak komt te zitten. :)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:32

funnyhorses schreef:
Noetje14 schreef:

Als je het mutsje op doet moet het gewoon over de oortjes "vallen" zonder dat het strak zit.Als de stof van het mutsje tussen de oortjes omhoog komt zijn of de oortjes te klein van het mutsje of gewoon te krap in zn geheel.
Je kunt een cob maat proberen en dan de oortjes van het mutsje :j inkorten met de hand,heb ik ook eens gedaan en dat ging prima!Paardje moet zn oortjes goed kunnen draaien zonder dat de stof erg strak komt te zitten. :)

oke, dan zal ik een nieuwe moeten kopen helaas, kan hem niet meer terugbrengen want heb hem vorig jaar gekocht en nog niet gebruikt.
maar een leuke in maat cob is heeeel moeilijk te vinden. uberhaupt een in maat com heb ik nog nergens gezien, ze zijn allemaal paard en sommige pony
toch bedankt!! anders had ik gedacht dat het wel ging en mijn pony met een te krap netje laten lopen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:02

Bij Epplejeck heb je oornetjes in maat Cob in alle kleuren ;)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:21

banketstaaf schreef:
Bij Epplejeck heb je oornetjes in maat Cob in alle kleuren ;)

Misschien in de winkel wel maar in de online shop heb ik ze alleemaal aangeklikt en ze zijn allemaal paard op 1 na, die is shet of pony. Ja of ik heb niet goed gekeken dat kan ook haha

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:14

Ik heb toen bij de Decathlon een full gekocht en deze bij de oortjes zelf ingekort :)* dat ging prima en zat ook netjes.
Verder vind ik de mutsjes soms abnormaal duur!!! %)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:31

funnyhorses schreef:
Ik heb toen bij de Decathlon een full gekocht en deze bij de oortjes zelf ingekort :)* dat ging prima en zat ook netjes.
Verder vind ik de mutsjes soms abnormaal duur!!! %)

ja duur vind ik ze ook, maar voor de mini oortjes van mijn pony een maat full te pakken en die in tekorten lijkt me toch te groot, lijkt me dat dan de oren te ver uit elkaar staat
maat cob (met eventueel een klein beetje inkorten ) zou perfect zijn meer die vind ik dus nergens....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:33

Ik dacht altijd dat het was zodat de voorpluk niet voor de ogen kwam met springen :') .
Lekker simpel ben ik weer

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:24

Volgens mij dempt het geluid, helpt het tegen insecten..

Maar ik denk dat het veelal voor de sier gebruikt wordt. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:04

Ze dempen idd geluid,bij springpaarden zie het vaak,ik gebruik ze tegen de insecten buiten.

En idd maat cob is bijna nergens te vinden helaas. -O- of reteduur := :x

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 07:48

Voor het geluid inderdaad en voor insecten.
Ik ben ze bij mijn ene pony gaan gebruiken op advies van meerdere dierenartsen omdat hij zo schrikachtig was.
Bij de ander gebruik ik ze tegen insecten.
Was nog heel wat om er daar een voor te vinden aangezien dat een fjord is met een hele dikke voorpluk.
Gelukkig shop ik geregeld in Duitsland en daar hebben ze vaak ideale producten.
Zo heb ik daar een mutsje gehaald speciaal waar een opening in zit zodat de voorpluk er doorheen gehaald kan worden en niet onder het mutsje gepropt hoeft te worden.... Ideaal :D

maritbrouwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:56

Ik heb hem tegen de wind

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:10

Ik gebruik hem tegen het schuren van mijn hoofdstel,
vooral in de zomer als mijn paard veel zweet.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:33

Uhhm... tegen insecten lees ik hier regelmatig... Maar als je de oren niet uitknipt hebben ze daar toch gewoon hun eigen natuurlijke beschermende haren voor in hun oor?