Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjo_elise

Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:09

Hallo!:D

Zoals de titel al zegt, gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen of misschien wel springschoenen? En dan bedoel ik ik gewoon als je gaat trainen of een buitenrit gaat doen.

Ik heb ze wel voor mijn verzorgpaard maar gebruik ze eigenlijk nooit. Een vriendin van mij heeft een verzorgpaard en die eigenaren willen dat je áltijd peesbeschermers om doet.

Dus wat doen jullie en waarom? :D

xMoniek

Re: Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:10

ik doe het soms, meestal als ik met mijn shet ga springen en gewoon omdat ik het er mooi uit vind zien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:11

Ik heb ze wel, maar gebruik ze alleen als ik daar zin in heb. Soms bij het (vrij)springen of op buitenrit, soms ook gewoon bij het dressuren. Ik heb alleen setjes, dus ik vind het gewoon mooi. Mijn paard heeft het niet echt nodig. Sommige paarden strijken heel erg, daarbij is het wel verstandig!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:12

ja, bij mijn verzorghaffie wel. Eerst had ik ze gewoon voor
de mooi aangeschaft voor een set maar ik zag al heel snel
dat ze heel erg streek met haar achter benen

Afbeelding
dit was na een half uurtje rijden( 1e x om )

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:16

Ik gebruik ze alleen om mee te springen. Met dressuur soms bandages en verder moeten ze zelf maar oppassen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:18

Ik gebruik altijd peesbeschermers en strijklappen, nooit springschoenen. De peesset is echt nodig, mijn pony strijkt voor en achter, en mijn paard achter en heeft voor een wat zwakker been. Springschoenen zijn niet nodig, en vind ik ook niet nodig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:40

Nee :) Alleen met springen. Ik heb mijn paard ingereden zonder, omdat ik wilde dat ze het zou voelen als ze haar benen tegen elkaar aan liet komen. Als wij onze enkels 'botsen' en het voelt onprettig zorgen we ervoor dat we wat voorzichtiger zijn en dat het niet te vaak gebeurt. Ik denk dat dat met paarden idem dito is. Een paard dat niet goed op z'n benen staat is een ander verhaal, maar anders lijkt het me niet nodig.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:42

Jaa ik gebruik altijd strijklappen omdat ze ook echt heel erg strijkt..
Meestal koop iik ze in setjes dus als ik zin heb doe ik ook peesbeschermers aan.. meestal wel bij het springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:44

Ja, altijd. Vooral de strijklappen zijn bij mijn pony erg belangrijk, omdat ze heel erg strijkt.

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:45

Ik heb meestel wel peesbeschermers om. Met springen vaak de hele set + springschoenen. Buiten en dressuur dus alleen peesjes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:08

Mijn paard krijgt altijd van die 3 in 1 beschermers om zijn voorbenen. Het is een PRE, en hij maait dus ook iets met de voorbenen, zeker als hij echt aan het sjouwen is. Dat wil er nog wel eens een voorbeen tegen een bakrand aankomen, en dan vind ik een beetje bescherming wel fijn.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:10

Ik gebruik altijd peesbeschermers voor voor en achter. Springschoenen soms.
Ben toch altijd zo blij dat ik ze om heb. Wat een getik soms. Zonder kan wel, maar merk dat ik het zelf geen fijn idee is als hij lekker begint te lopen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:12

Ik heb peesbeschermers, strijklappen en springschoenen. Hij heeft ze altijd om, en heeft ze ook nodig.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:13

M'n verzorgpaard heeft zich een keer kreupel 'geschopt', toen ze haar voorhoef aantikte met haar achterbeen... Toen hebben we een tijd met springschoenen gereden, om te voorkomen dat ze haar hoef weer zou raken. Nu loopt ze een stuk beter en tikt ze niet meer aan, dus zijn de springschoenen ook niet meer nodig.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:15

ik doe het alleen wanneer mijn pony ijzers heeft en wanneer ik ga springen. (heeft in de winter nooit ijzers)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:45

Ja!

En wel heel uitgedacht zelfs haha...

Bandages voor & achter tijdens de dressuur...
Springschoenen voor tijdens de dressuur (tegen het aftrappen van haar voorijzer... ze zou soms wel eens durven aantikken namelijk)...

Peesbeschermers voor & achter tijdens buitenrit in Reflecterende Fluo uitvoering...
Springschoenen voor tijdens buitenrit in Reflecterende Fluo uitvoering...

Tijdens een dagrit of middagrit waarvan we zeker zijn dat we voor het schemer/donker terug zullen zijn gebruiken we eveneens peesbeschermers voor & achter maar dan niet de reflecterende fluo uitvoering en wat de springschoenen betreft => idem...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:49

Eerder deed ik het alleen omdat het "mooi" was.

Inmiddels gebruik ik springschoenen omdat m'n pony zich zelf aantikt van achter naar voren.
Bij ons andere paard gebruiken we zowel springschoenen als speciale peesbeschermers om de mok onder controle te houden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:51

Springschoenen laat ik zoals nu gewoon omzitten, zijn me te modderig om af te halen, schaden niet en paardlief trapt haar kroonranden etc niet open.

Peeskappen/bandages rijd ik bijna altijd mee als ik ga trainen, bij uitritten lang niet altijd.
Soms ook peeskappen en springschoenen achter als ik zware, moeilijke dingen ga vragen in de training :)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:04

Paard van mijn vriendin heeft met achterbenen voorbeen aangetikt, groot gat in de pees aan over gehouden, dure beh, zeer lange revalidatie en niet eens zekerheid op 100% genezing. mijn paard gaat de paddock niet eens meer in zonder ! Weet dat kappen ook nadeel hebben ivm warmte er onder, maar kliniek utrecht heeft gezegd dat je beter kappen om kan doen dan bandages, daarmee kook je letterlijk de pezen, omdat je de benen laag over laag inpakt. Die paarden beentjes weten wat !!

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:07

Ik doe peesbeschermers en strijklappen om bij een buitenrit en bij springles.
Soms ook bij dressuurles maar dan meestal alleen peesbeschermers.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:09

Peesbeschermers altijd om! Nu niet want ze heeft een wondje, maar voor de rest wel altijd !
Alleen voor, niet achter.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:17

Ja altijd!

Met de gewone dagelijkse training pees en kogelbeschermers en voor springschoenen. Achter strijkt mijn merrie en ze tikt voor regelmatig aan aangezien ze een zeer sterke achterhand heeft.

Met crossen heb ik crossbeschermers om en voor en achter springschoenen. Crossbeschermers hebben een harde plaat aan de voorkant mochten ze ergens tegenaan stoten. Soms maakt ze een rare sprong waardoor ze achter "klapt" met haar ijzers. Daarom draagt ze achter springschoenen.

Met longeren draagt ze aleen peesbeschermers, hier loopt ze meestal rustig en dan is de rest niet nodig.

Als ze los gaat en ze is al heel druk doe ik ook een paar peesbeschermers om maar meestal niets.

Bandages gebruik ik nooit! Pezen worden veel te warm hierdoor en ze geven naar mijn idee niet echt bescherming.

Ik ben misschien nogal snel met beschermers omdoen, maar al mijn geld zit in mijn paardje. Ik zou niet willen dat er iets misgaat waardoor ze niet goed meer loopt omdat ik even geen beschermers omgedaan heb.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:04

room10 schreef:
Paard van mijn vriendin heeft met achterbenen voorbeen aangetikt, groot gat in de pees aan over gehouden, dure beh, zeer lange revalidatie en niet eens zekerheid op 100% genezing. mijn paard gaat de paddock niet eens meer in zonder ! Weet dat kappen ook nadeel hebben ivm warmte er onder, maar kliniek utrecht heeft gezegd dat je beter kappen om kan doen dan bandages, daarmee kook je letterlijk de pezen, omdat je de benen laag over laag inpakt. Die paarden beentjes weten wat !!

Mijne bandageer ik redelijk vaak s zomers (worden ze niet vies), en hoelang ik ook ga uitrijden, zo warm worden de pezen niet.
Heb eens gehad dat ik bij de peeskappen bijna letterlijk kokende pezen had, kappen ook gelijk in de emmer gegooid.

Kappen zijn lang niet altijd beter.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:49

xSlvna schreef:
room10 schreef:

Mijne bandageer ik redelijk vaak s zomers (worden ze niet vies), en hoelang ik ook ga uitrijden, zo warm worden de pezen niet.
Heb eens gehad dat ik bij de peeskappen bijna letterlijk kokende pezen had, kappen ook gelijk in de emmer gegooid.

Kappen zijn lang niet altijd beter.

Tja als jij het beter weet als een veearts . . ,

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:21

Ik gebruik peeskappen, strijklappen en springschoenen. Gewoon omdat mijn paard ze nodig heeft. Ze legt regelmatig haar benen in de knoop en is niet zuinig op zichzelf. Ze is nog niet voldoende in balans, maar daar werken we hard aan en dit gaat steeds beter. Dus "ze moeten zelf maar oppassen" zoals hierboven gezegd word, vind ik wat onrespectvol naar je paard en als je de dierenarts moet laten komen piep je wel anders.