Hoe paard aan bit laten wennen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_com

Hoe paard aan bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:06

Het iedereen,
Geen idee of het hier goed staat, dus als niet willen jullie het asjeblieft verplaatsen?

Ik verzorg sinds een jaar 4 frieze hengsten, we zijn nu bezig met die van 3 in te rijden.
We longeren hem nu, vooral met halster of klapton, maar willen hem eigenlijk nu toch wel echt een hoofdstel om.

Maar nu ons probleem, hoe laat je hem hier goed aan wennen? We hadden zelf al bedacht om het bit met appelstroop in te smeren,
Maar dan? die van 4 heb ik het nooit hoeven leren die deed alles al netjes. Dus ik heb geen idee hoe veder. Helaas is diegene die hem dat geleerd heeft niet meer op stal.

Dus hoe hebben jullie jullie paardjes hier aan laten wennen?

Groetjes
Sanne

Ashley5760

Re: Hoe paard aan bit laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:07

Wij doen gewoon hoofdstel aan en dan halster erover bij longeren.
Snoepjes en al die zooi zou ik niet doet, ze leren het zo ook.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:08

Als hij nog nooit een bit in heeft gehad?
Dan een weekje elke dag het hoofdstel met bit in doen.
Half uurtje op stal laten staan ermee.
Dan went hij er aan en gaat er op kauwen, en worden ook de 'lagen' in de mond wat verhard.
Niet zomaar een bit in doen en dan meteen aan het werk.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:13

gewoon DOEN! ze wennen er enorm snel aan!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:16

Dat snap ik, dat was ook zeker neit de bedeoling.

Het 'probleem' is alleen dat als wij een bit in doen op de normale manier, zoals we het ook bij de oudere doen, hij zijn mond gewoon Niet open doet... en zijn hoofd omhoog gaat trekken

edit; we zijn er ook niet elke dag meestal zo een 3 keer in de week, dus elke dag bit gaat hem helaas niet worden.

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:19

En de eigenaar van de paarden dan? Kan die jullie niet helpen?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:21

probeer dan is het bit aan 1 kant los te maken, dan hoofdstel om en vervolgens in alle rust het bit indoen en vastmaken

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:24

amillia schreef:
probeer dan is het bit aan 1 kant los te maken, dan hoofdstel om en vervolgens in alle rust het bit indoen en vastmaken

ja precies! deden wij ook altijd met kopschuwen paarden.. als je én het bit in moet doen en dat enge ding nog over hun oren moet schuiven lukt dat vaak niet.. als een halster wel goed en gemakkelijk omgaat kan je dit inderdaad proberen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:25

Sanne_com schreef:
Het 'probleem' is alleen dat als wij een bit in doen op de normale manier, zoals we het ook bij de oudere doen, hij zijn mond gewoon Niet open doet... en zijn hoofd omhoog gaat trekken

Weet je zeker dat je geduldig genoeg bent en ruim genoeg de tijd neemt om te wachten totdat hij het bit inneemt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:28

jullie rijden drie jarige hengsten in en weten niet hoe je een paard aan het bit laat wennen? :7

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:31

sophie13@ Hij is niet echt van het beleren enz, en anders is hij vrij 'hard' en dat werkt bij veel paarden maar bij deze echt niet...

amillia@ Dankje, dat is inderdaad slim. Dan hoef je niet ook nog het hele hoofdstel vast te houden! Dankje!

Doubtless@ ik denk het wel, alleen omdat ik er helemaal geen ervaring mee hebt. En dus zat de klooien met en hoofdstel vast houden en bit wou het niet. En wou dus eerst even kijken of er een beter methode was! Voordat ik inderdaad te gestrest zou raken en het nooit wat zou worden!

geerke@ Ja, en als wij er niets mee doen dan gebeurt er helemaal niets met ze. Niet de beste manier... ik weet het.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:33

Ik zelf heb voor dit doel mijn principes even opzij gezet. Ik haat suiker voeren namelijk.
Ik liet hem kennis maken met een suikerklontje.
Nr 2 wilde hij best wel snel hebben en die kreeg hij ook.
Nr 3 hield ik onder het bit dus als hij het suiker wilde hebben moest hij de mond wel open doen.
Bit in dan suikerklontje nr 4, en een klopje op de hals.

Dit heb ik ongeveer 3 x gedaan. Daarna hoefde de eerste 2 kennismaking klontjes niet meer.
2 Keer klontje onder het bit en klontje na plus het klopje op de hals.
Daarna een paar keer soms een klontje na maar altijd een klopje op de hals
Na een keer of 6 kreeg hij het klontje niet meer maar een klopje op de hals.

Heel soms verwen ik ze nu met een pepermuntje. Ik heb geen happige dieren en ze zoeken eigenlijk nooit naar iets lekkers als het bit in zit. Klopje of vriendelijk woord krijgen ze altijd, als alles vast zit.

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:33

Ah zo, nee snap ik. Het idee van amillia is misschien wel een goed idee! ;)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:41

BlueStar@ Dankje! Dit gaan we zeker proberen!
Denk dat het met een beetje bix of zo ook wel wil lukken! Dankje!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:05

Sanne_com schreef:

Met biks zal het ook wel lukken, maar na de veulenbrok is er bij mij nooit meer biks binnen gekomen.
Voordeel van suiker het valt mooi uit elkaar in de mond. Brokjes moeten ze kauwen en is in het begin
misschien wat lastig aangezien ze voor hun idee al een volle mond hebben.

Gewoon proberen zou ik zeggen, appel is misschien een iets gezondere alternatief op suiker bedenk ik me nu :o

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:10

Een paard beleer je niet zo even op eigen houtje. Ik zou echt begeleiding zoeken. Of in ieder geval een ervaren iemand. Want het bit is slechts een begin, en het meest makkelijke deel.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:12

Trouwens in je profiel heeft het paard al gewoon een hoofdstel in?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:28

BlueStar schreef:
Sanne_com schreef:

Met biks zal het ook wel lukken, maar na de veulenbrok is er bij mij nooit meer biks binnen gekomen.
Voordeel van suiker het valt mooi uit elkaar in de mond. Brokjes moeten ze kauwen en is in het begin
misschien wat lastig aangezien ze voor hun idee al een volle mond hebben.

Gewoon proberen zou ik zeggen, appel is misschien een iets gezondere alternatief op suiker bedenk ik me nu :o

Ik denk dat ik het op wortel hou :+ dat hebben we al op stal staan en dat kent hij ook al als beloning! Maar echt dankje voor dr tip!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:33

lienus_dandy schreef:
Trouwens in je profiel heeft het paard al gewoon een hoofdstel in?

dat is de in de oudste, het gaat hier nu om Guus, die eronder.

En als ik een geld ook zou hebben zou ik inderdaad lessen nemen. Helaas heb ik die niet....

Ik heb vorig jaar bij Dev trouwe deel 2 3 lessen gehad. Over het inrijden, verbeteren longeren hoe bet hoorde rest aan te pakken. Maar zoals ook al inde op staat, kende hij hetbit + hoofdstel al.
En omdat ik daarnooitvragen over gesteldd heb, hij je de het al, dittopcit. Omwatpraktische tipstekjgen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:42

Oh wat misschien wel kan helpen:
Maak clipjes aan je bakstukken vast zodat je het bit makkelijk vast en los kunt maken.
Vervolens doe je het hoofdstel om zonder dat het bit eraan geklikt zit. Vervolgens kun je het bit rustig in proberen te doen door het gewoon tegen zijn lippen aan te houden en met je vinger wat in zijn mond te spelen achter de tanden. Als hij het bit dan aanneemt hoef je het alleen nog maar vast te klikken ipv het hele hoofdstuk om te doen. Je kunt het bit evt. ook al aan 1 kant vastmaken.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:37

Doubtless schreef:
Oh wat misschien wel kan helpen:
Maak clipjes aan je bakstukken vast zodat je het bit makkelijk vast en los kunt maken.
Vervolens doe je het hoofdstel om zonder dat het bit eraan geklikt zit. Vervolgens kun je het bit rustig in proberen te doen door het gewoon tegen zijn lippen aan te houden en met je vinger wat in zijn mond te spelen achter de tanden. Als hij het bit dan aanneemt hoef je het alleen nog maar vast te klikken ipv het hele hoofdstuk om te doen. Je kunt het bit evt. ook al aan 1 kant vastmaken.

hoebedoel je clipjes? Waar zou ik die dan vast moeten maken?
het klikt een heel goed idee, maar ik kan het me nog niet echt voorstellen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:56

Aan je bakstukken. Normaal vouw je het bakstuk om de bitring heen en sluit je 'm vervolgens aan de sluitingen. Als je een clipje (die je ook voor je teugels kunt gebruiken?) aan je bakstuk vast maakt kan je met gemak je bit los en vast maken...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:23

Ik heb de eerste paar keren het bit een klein beetje in de appelstroop gedoopt.
Alleen kopstuk, dus makkelijk op/af doen.
Halster er over heen en lekker wandelen.
Zo kon het paard wennen zonder druk op het bit te voelen.
Longeren zelfde verhaal, bit met kopstuk maar de lijn vast aan het halster.
Vervolgens het gehele hoofdstel om en later ook de teugels/lijn/touwtje aan het bit ipv het halster.

Klinkt alsof het maanden duurt maar na 2 weken kon ik hem rustig longeren met compleet hoofdstel en de lijn aan het bit.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:36

Ik heb mijn paardje laten wennen door een appelbitje te kopen ( https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... hoxM2rIS5R ) zodat meneer wel normaal kon knabbelen zonder meteen ijzer te voelen. voor de smakkelijkheid nog een beetje extra appelmoes erop gedaan. Dat hoef je na 3 keer niet meer te doen, dan denken ze als je aankomt met het bit al 'jammie hebben!'. Hij doet dus al keurig zijn mond open als ik aankom met het bit :D . Vervolgens heb ik hem gewoon laten staan, 10 minuutjes laten knabbelen en daarna weer uit gedaan. De stap daarna was voor mij aan een longeerlijn meenemen naar de bak, de longeerlijn door de bitringen, maar wel onderaan vastmaken aan het touw zelf voor gelijke druk. In de bak meteen los, zodat hij gewoon kon wennen aan het rennen met bit in. Daarna (vanzelfsprekend) een keertje longeren met de lijn nog aan het bit. En nu zijn wij aan de wandel met het bit, zelfde manier vast gemaakt en lekker naar buiten. Ik wil later beginnen met lange teugel werk om hem echt te gaan laten reageren om de links/rechts druk, maar ook dat doe ik lekker rustig aan :)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:00

Doubtless@ ah zo, ik snap hem al :D Dankje voor het idee!

Pion@ Dankje!

Blondie20@ dat zou ideeaal zijn!
ik heb net even gekeken, ik kan alleen een niet gebroken bit vinden. Weet jij waar je gebroken of dubbelgebroken kan bestellen/kopen?