Geen passend zadel te vinden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Geen passend zadel te vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:22

Hoi bokkers,
Mijn verzorgpaard is inmiddels 18 jaar oud, en het zadel is zijn hele leven al een probleem geweest. Het is namelijk zo dat hij een, in verhouding, korte rug heeft, diepe schouder en hoge schoft. Hij heeft in 15 jaar tijd al 4 verschillende zadels gehad. Bij alle zadels is het probleem dat ze als het ware wegzakken in zijn schouders, en daar gaan knellen. En daardoor ook op zijn schoft gaat knellen. Er zijn al veel verschillende zadelmakers bijgeweest, waaronder van rijs, divoza, stagro(iets in die richting weet de naam niet meer precies), hulsebos en john kool. Op dit moment komt MFSCer equiritme. Er ligt nu een euroriding zadel onder. Een barefoot hebben we ook nog liggen, die zakt als enige zadel niet weg maar die heeft teveel druk op zijn schoft.

Hij heeft op dit moment atrofie aan de zijkant van zijn schoft en langs zijn ruggengraad. Hierdoor zijn wij, op advies van de huidige zadelmaker, nu tijdelijk weer met het boomloze zadel gaan rijden, omdat hij bij dit zadel wel spieren kan ontwikkelen op de plaats waar ze nu weg zijn. De planning is nu weer een nieuw zadel, of toch het huidige zadel aanpassen. Maar zolang hij die atrofie heeft kan er ook geen nieuw zadel aangemeten worden. Er zal dan gekeken worden voor evt een MFSC zadel met ballonkussens. Echter vreest de eigenaar er nu voor dat ze weer een super duur zadel (die zijn ruim 1800 euro) aanschaft dat het na een tijdje weer niet goed blijkt te zijn.

We zitten allebei nu een beetje met onze handen in het haar, want hij moet blijven bewegen. Hij is in topconditie (zeker voor zijn leeftijd) en als je hem stil zet keldert ie naar beneden, wordt hij enorm stijf, dus dat is absoluut geen optie. Hetzelfde met longeren, hij is dan niet voorwaarts, wordt niet los en loopt niet lekker door zijn lijf, ook niet met de pessoa. Om zijn spieren op te bouwen, en hem soepel te houden moet er dus gereden worden. Dat gebeurd nu met het boomloze zadel. Maar die ligt gewoon ook niet goed op zijn schoft. Dus nu zijn we een beetje aan het improviseren met dingetjes onder het zadel doen zodat deze als het ware gelift wordt, en zijn schoft ontlast. Dit is natuurlijk ook verre van ideaal, de zadelmaker komt over 1,5 week weer om even te kijken hoe hij er dan voor staat.
Nu vroeg ik mij af, is er iemand op bokt (hij zal vast niet het enige paard in Nederland/Belgie zijn met deze rug) die dit probleem herkent, en de gouden tip heeft?

evelien1000

Re: Geen passend zadel te vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:44

Iets met een teruggesneden kamer misschien?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:25

Mijn paard heeft precies dezelfde rug als wat jij beschrijft en heeft een massimo tölt II. Massimo heeft extra korte kussens, en past goed op paarden met een erg korte rug. Ik heb hem gekocht bij Esther Groen van Green Distance (Moragh hier op bokt).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:29

Atrofie bij een 18 jarige ga je niet meer oplossen. Daarvoor is het paard simpelweg te oud - spieren die daar in het verleden weggedrukt zijn geweest, ga je er op deze leeftijd niet meer aan rijden.

Als je boomloos kunt rijden met hem, gewoon lekker gaan doen.
Maar reken er niet op dat hij na een tijdje weer 'gewoon' is en je dan makkelijker een zadel voor hem kunt vinden.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:31

misschien is een westernzadel iets? Alleen als je echt 'dressuur dressuur' rijdt is dat geen optie natuurlijk :P

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:31

Hebben jullie geprobeerd om bij de Barefoot de pommel eruit te halen en te vervangen door een zachtere vulling, of zelfs helemaal niet te vullen? Lijkt me dat die dan niet meer zo kan drukken op de schoft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:43

Ik heb ook een achttienjarige met Atrofie/hoge smalle schoft gehad en had daar een Passier Grand Gilbert op liggen. Dat lag als een huis.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-03-13 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:45

Dees schreef:
Atrofie bij een 18 jarige ga je niet meer oplossen. Daarvoor is het paard simpelweg te oud - spieren die daar in het verleden weggedrukt zijn geweest, ga je er op deze leeftijd niet meer aan rijden.

Da's flauwekul. Mijn 19-jarige had extreme spieratrofie en dat is volledig weggetraind in het afgelopen half jaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:46

Heb hier ook een paard met een hoger smaller schoft (maar geen atrofie) en daarop ligt inderdaad ook een Passier Grand Gilbert.

Aimee: 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Gefeliciteerd met jouw uitzonderingsgeval.
Dat paard had zeker ook al zijn hele leven problemen gehad met zadels totdat het bij jou kwam?
TS beschrijft een probleem waar meerdere gerenommeerde zadelmakers geprobeerd hebben om het op te lossen en dat lukt alsmaar niet. De situatie is dus 'serieus erg', anders was er wel een oplossing gekomen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-03-13 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:47

misschien andere pommel zodat die niet drukt op de schoft of een ander boomloos zadel trekker is ook een bekend en goed aan tepassenzadel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:49

Dees schreef:
Heb hier ook een paard met een hoger smaller schoft (maar geen atrofie) en daarop ligt inderdaad ook een Passier Grand Gilbert.

Kijk, dat kan geen toeval zijn :D
Ze kosten wat, maar dan heb je ook wat :j Ben er altijd supertevreden over geweest.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:57

Dees schreef:
Aimee: 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Gefeliciteerd met jouw uitzonderingsgeval.
Dat paard had zeker ook al zijn hele leven problemen gehad met zadels totdat het bij jou kwam?
TS beschrijft een probleem waar meerdere gerenommeerde zadelmakers geprobeerd hebben om het op te lossen en dat lukt alsmaar niet. De situatie is dus 'serieus erg', anders was er wel een oplossing gekomen.

Dat klopt inderdaad :D
En mijn paard is gewoon één van de voorbeelden die ik kan geven, maar ik houd het graag dichtbij.

Wel grappig dat je de aanname doet dat de situatie van het paard van TS serieus erg is, maar dat het bij die van mij niet zo zou zijn geweest.
Dat de zadelmakers die door TS genoemd worden geen oplossing kunnen bieden, verbaast me niets. Ze mogen wel gerenommeerd zijn, dat wil niet zeggen dat ze zadels in het assortiment hebben (en die kundig aan kunnen passen) die geschikt zijn voor paarden met een rug zoals TS beschrijft.

Overigens ga ik er vanuit dat er wel wat meer aan de hand is bij het paard van TS dan spieratrofie.
Een 18 jarig paard dat zijn leven lang met niet-passende zadels is gereden, heeft lange termijn schade opgelopen die verder gaat dan spieratrofie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:02

Dat de Grand Gilbert goed ligt op paarden met een hoge smalle schoft is niet zo vreemd. Passier gebruikt in dat model een headplate met lange takken, waardoor de voorkant van het zadel gedragen kan worden door de lange rugspier. Er komt zodoende geen/minder druk op de trapezius en negatieve reflexpunten van de schoft.
De spieratrofie langs de ruggegraat van het paard van TS zal er echter niet mee weg gaan, want het kussenkanaal is te smal. Daardoor zal de GG naar achteren toe wel op de rugband liggen, misschien zelfs op de wervelkolom.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:17

Aimee schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Dat klopt inderdaad :D
En mijn paard is gewoon één van de voorbeelden die ik kan geven, maar ik houd het graag dichtbij.

Wel grappig dat je de aanname doet dat de situatie van het paard van TS serieus erg is, maar dat het bij die van mij niet zo zou zijn geweest.
Dat de zadelmakers die door TS genoemd worden geen oplossing kunnen bieden, verbaast me niets. Ze mogen wel gerenommeerd zijn, dat wil niet zeggen dat ze zadels in het assortiment hebben (en die kundig aan kunnen passen) die geschikt zijn voor paarden met een rug zoals TS beschrijft.

Overigens ga ik er vanuit dat er wel wat meer aan de hand is bij het paard van TS dan spieratrofie.
Een 18 jarig paard dat zijn leven lang met niet-passende zadels is gereden, heeft lange termijn schade opgelopen die verder gaat dan spieratrofie.

Nergens is te lezen dat ik heb gesteld dat jouw uitzonderingsgeval niet serieus zou zijn geweest. kwestie van lezen.

Ik geloof wel dat de situatie van het paard van TS ernstig is en vraag me af waarom het zo belangrijk is om er een zadel met boom op te willen passen? Is er soms nog een wedstrijd-doel voor dit paard? Zo niet, waarom dan niet gewoon tevreden zijn met boomloos rijden?
Ik weet ook dat het assortiment van de zadelmakers (oa: Van rijs, divoza, hulsebos, john kool, mfsc) breed genoeg is geweest om voor dit paard de oplossing te vinden, zou die er zijn. Alleen Divoza is van dit rijtje niet in staat om een zadel op maat te maken.

Een paard wat zijn hele leven met slechtpassende zadels is gereden en als gevolg daarvan kennelijk onoplosbare atrofie (of bijkomende zaken) heeft opgelopen.... Welnu: er zijn niet zoveel rij-jaren meer voor dit paard in de toekomst en op 18-jarige leeftijd mag je ook niet meer veel verwachten van spierherstel. Wat TS beschrijft over de conditie van het paard aan de longeerlijn vind ik ook zorgelijk. Het lijkt mij dat de stofwisseling van dit paard op leeftijd ook niet echt geweldig is...

TS: wat is er op tegen om gewoon vanaf nu met het boomloze zadel te rijden, als dat wel goed gaat?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:41

Een op maat gemaakt zadel betekent niet dat het daadwerkelijk een passend zadel is.

Spieratrofie is gewoon een oplosbaar probleem, als je maar effectief genoeg traint en de oorzaak weg neemt. Dit ongeacht de leeftijd van het paard.
In principe is een paard van 18 ook helemaal niet oud. Een paard heeft van nature een sporthart, de functie van het sporthart gaat pas verminderen ná het 18e levensjaar. Wij vinden een paard van 18 alleen oud omdat er dan al 15 jaar roofbouw op het lijf is gepleegd, met alle gevolgen van dien.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:07

Wauw, bedankt voor alle reacties, ik ga proberen alle vragen te beantwoorden.
Hij heeft niet zijn hele leven atrofie gehad, wel meerdere keren maar dat is elke keer weer opgelost. We rijden altijd met een speciale pad met vulling eronder, waardoor het zadel omhoog gedrukt werd. En elke keer als er gemerkt werd dat er atrofie op begon te spelen werd de zadelmaker erbij gehaald. Nou wil ik niet iemand zwart maken, maar het zadel lag redelijk voordat john kool kwam, er werd alleen gereden met onderlappen aan de voorkant van het zadel. Nou is dit niet ideaal dus wilde we hem iets laten opvullen zodat we de onderlappen niet meer nodig zouden hebben. (we kende hem toen niet, maar veel mensen op stal waren positief over hem) maar om eerlijk te zijn, sinds hij geweest is lag het zadel veeeeel beroerder...

We hebben een tijd hiervoor alleen maar boomloos gereden, onder dat zadel groeide hij wel, alleen dat was ook niet de oplossing vanwege dat schoft probleem. Toen kreeg hij daar weer last van. Het gaat de afgelopen weken al beter met zijn atrofie, het was echt heel erg, maar er komt lichte verbetering in, de zadelmaker is ook sportmasseur, als ze langs komt krijgt hij ook gelijk een behandeling.
Ik rijd inderdaad wel actief wedstrijden met hem, en als je hem ziet lopen zou je echt niet zeggen dat hij 18 is, heb meerdere keren op wedstrijd de vraag gehad of het een jonkie was haha. :D

Dees, zou je kunnen uitleggen waarom je denkt dat zijn stofwisseling niet goed is? Ik zal wel even extra uitleg geven, dat het wel een flegmatisch paard is, en je hem echt achter z'n broek aan moet zitten. Hij maakt het voor zichzelf moeilijk omdat hij, als hij met losse teugel/aan de hand/met longeren zonder teugel die hem opricht zijn hoofd heel laag houd en al z'n gewicht op zijn voorbenen zet. Dat gebeurd dus ook met longeren, de pessoa kan ik wel zo strak zetten dat hij zijn hoofd hoog moet houden, maar dan ontstaat er toch alleen maar meer spanning en dat vind ik ook niet de manier. Hij gaat zegmaar tikkelen met zijn knieen als hij teveel op de voorhand loopt. Dit is dus ook vaak na het longeren het geval. Tijdens het rijden wordt hij meer opgericht gereden, en wordt hij enorm gesimuleert de achterhand te gebruiken. Dus dan gaat het stukken beter. Overigens is artrose oid in zijn benen uitgesloten, dit zijn helemaal op de foto geweest dus daar is niets mee aan de hand, het komt puur omdat hij dus hangt in zijn voorbenen, en deze dat niet aankunnen.

Hij is van de week nagekeken door een osteopaat die hem helemaal los heeft gemaakt. Het is niet zo dat zijn rug helemaal kapot gereden is oid, de fysio/chiropractor komt altijd standaard 2x in het jaar om een check up te doen.

Edit: ik zag ook staan dat iemand de tip gaf voor teruggesneden kamers. Hij heeft geloof 2 zadels gehad die dat hadden, maar dat werkte ook niet.
Edi2: de andere zadelmaker die geweest is was trouwens Sta Rho ipv stagro (klinkt als) :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:40

xJess schreef:
We hebben een tijd hiervoor alleen maar boomloos gereden, onder dat zadel groeide hij wel, alleen dat was ook niet de oplossing vanwege dat schoft probleem. Toen kreeg hij daar weer last van. Het gaat de afgelopen weken al beter met zijn atrofie, het was echt heel erg, maar er komt lichte verbetering in, de zadelmaker is ook sportmasseur, als ze langs komt krijgt hij ook gelijk een behandeling.
Ik rijd inderdaad wel actief wedstrijden met hem, en als je hem ziet lopen zou je echt niet zeggen dat hij 18 is, heb meerdere keren op wedstrijd de vraag gehad of het een jonkie was haha. :D

Ik herhaal mijn vraag nog maar eens: Heb je de kunststof pommel al uit je Barefoot gehaald (er zit aan de voorzijde een rits om dit ding er uit te halen). Dit is nl. het onderdeel dat op zijn schoft drukt.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:41

Sorry irmaz, overheen gelezen. Ik heb eigenlijk geen idee, misschien heeft de eigenaresse dat gedaan, ik zal zometeen als ik naar stal ga even kijken. :)

Pippaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:45

Ik had een heel ander probleem, maar was ook op zoek naar een zadel wat goed ligt voor een van mijn paarden. Via Horse Event kwam ik in contact met Bert Swennen van Skyriding. Hij verkoopt boomloze en flexibele zadels.

Hij heeft alle tijd genomen om diverse zadels te passen en zorgt ervoor dat zowel het paard als jij tevreden zijn met het zadel. Ik heb het zadel toen ook nog een week mogen proberen, echt een super service. Zijn website is http://www.skyriding.be/.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:21

Bedankt cynthiaM, alleen die zit helemaal in belgie... dus dat is wel beetje ver weg.

Ik heb trouwens even nagevraagd bij de eigenaar of de passier grand gilbert, die is geprobeerd zonder succes helaas. Ook is de pommel uit het boomloze zadel gehaald en ook nog geprobeerd op te vullen met wol, maar dan ligt ie alsnog niet goed. (het fijne weet ik er niet precies van, was even snel via wapp)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:44

xJess schreef:
We zitten allebei nu een beetje met onze handen in het haar, want hij moet blijven bewegen. Hij is in topconditie (zeker voor zijn leeftijd) en als je hem stil zet keldert ie naar beneden, wordt hij enorm stijf, dus dat is absoluut geen optie. Hetzelfde met longeren, hij is dan niet voorwaarts, wordt niet los en loopt niet lekker door zijn lijf, ook niet met de pessoa. Om zijn spieren op te bouwen, en hem soepel te houden moet er dus gereden worden.

Daarom denk ik dat er meer aan de hand is.
Een paard wat aan de longeerlijn loopt, hoort daarvan niet stijver te worden maar juist wel losser te worden en fijner door het lijf te gaan lopen.
Als je dat alleen maar kunt bereiken met best ingrijpende bijzet en/of rijden, dan gaat er in het paard iets fout.
Een paard hoort niet stijf en vast te worden als er niet mee gewerkt wordt. Een los lijf en soepele spieren zou het ook moeten kunnen behouden bij uitsluitend vrije beweging (weidegang). Als dat niet het geval is, moet je verder zoeken dan de atrofie.
Dikke kans dat de atrofie een gevolg is van....

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 16:50

Nouja kijk het is niet zo dat hij zo stijf is dat ie z'n benen niet kan optillen maar in het begin loopt hij een beetje stijf in de draf. Als je eenmaal bezig ben en dan vooral na de galop gaat het beter. En waaraan denk jij dan, een stofwisselingsprobleem? Hoe zou je daar achter kunnen komen, en zou dat dan zijn hele leven al moeten spelen? Want hij is de afgelopen 15 jaar al helemaal binnenste buiten gekeerd, onder andere door zijn tikkelende knieen, en ook vanwege zijn moeilijke rug.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:52

Dan toch eens kijken naar een ander boomloos zadel bv de trekker

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:54

Als het boomloze zadel op de schoft drukt, kun je er dan niet extra dikke inlages in doen zodat de schoft netjes vrij komt te liggen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:00

Gypsy schreef:
Als het boomloze zadel op de schoft drukt, kun je er dan niet extra dikke inlages in doen zodat de schoft netjes vrij komt te liggen?

Ja of een andere pommel een smallere