Paardenmateriaal opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Paardenmateriaal opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:33

Zijn hier ook mensen die het fijn vinden om (oude) versleten paarden materiaal op te knappen? Misschien kunnen we hier elkaar aanmoedigen en tips geven.
Van sporenriempjes tot antieke koetsen!

De eigenaresse van mijn paard heeft nooit wat weggedaan wat eigenlijk toch bestemd was voor de vuilbak. Van haar mag ik alles gebruiken voor mijn paard en ook terug mooier maken ed.
Nu ben ik bezig met een stel oude beweegbare goudkleurige stijgbeugels weer een tweede leven te geven. Toen waren ze nog niet met rubber maar met stukjes leer er rond. Het leder was helemaal rot en de stijgbeugels waren oranje-bruin, sommige stukken zwart. Heb ze nu met metaalpoets weer mooi blinkend gekregen, nu nog iets op de beweegbare delen vinden. Ik dacht aan krimpkous, maar dat moet ik nog even uitproberen.

_Gummybear

Re: Paardenmateriaal opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:49

ja, ik meld me aan! :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 14:54

:D Toch reactie gekregen :) Mijn stijgbeugels zijn bijna af. Heb ze uiteindelijk met een soort luchtslang gemaakt en dan aan elkaar gemaakt met visdraad. Ik ga nu bij mijn oma de 2e stijgbeugels af maken en dan plaats ik vanavond een voor en na foto :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:00

Hierbij de foto :) Uren bezig geweest aan het terug goudkleurig te krijgen, en uren bezig geweest aan de buisjes erop te zetten.

Uiteraard is bovenste voor en onderste na :+
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:01

Volgende keer als je verroeste dingen hebt: cola. Gewoon 24 uur in een bak cola leggen en het blinkt je weer tegemoet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:03

heel mooi geworden, ik knap zelf geen oude spullen op, maar misschien zie ik hier nog goede ideeën!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:03

Ja klopt, dit was niet geroest alleen het is koper en dat wordt zwart na een tijd. Ging heel vlot met metaalpoets. Nuja... vlot, ik ben er toch anderhalf uur tot 2u mee bezig geweest. Maar het resultaat mag er zijn.

Misschien ook nog leuk als toevoeging, dit heb ik een paar maanden geleden gemaakt:
Borstriem van een vriendin
Afbeelding

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:34

gaaf! die zijn flink opgeknapt. ik ben altijd erg zuinig op mn spullen daardoor blijven ze ook vaak lang goed.
Maar idd een beetje zilverpoets doet wonderen! ook voor gespen van hoofdstellen e.d.
En leer een keer grondig schoonmaken met zadelzeep en daarna opnieuw vetten werkt ook goed!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:17

Oh leuk, ik meld me ook aan! Ik ben bezig met een huifkar, die is bijna klaar, helemaal opnieuw geverfd en nog wat kleine dingetjes. Ook met een dekje, gewoon ouder wit dekje, lusjes eraf gehaald en blauwe fleecestof opgemaakt, die is ook bijna af. Ik bedacht opeens dat het wel leuk zou zijn om er ook nog zadeltassen op te maken, handig voor op buitenrit! Zouden ze bij de Action oud goedkope tasjes hebben? En hoe zou ik ze er dan op kunnen maken? De naaimachine komt er sws niet door..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:38

Ik denk dat je dat dan met de hand gaat moeten doen, misschien drukknoopjes ofzo? Maar of dat houdt met wat meer gewicht in weet ik niet.

Ik ben wel benieuwd naar een foto van de huifkar :) Hoe groot is die?

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:06

Gaaf zeg! wat kan je het mooi opknappen!! :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:23

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:46

Wat een gave huifkar. Wel jammer dat hij te zwaar is.
Ooit wil ik een oude koets kopen en opknappen, maar dat is in de verre toekomst :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:20

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 09:47

Oh wat gaaf! Ik ben ook een oud dekje aan het opknappen. Muizen hadden er aan geknabbeld. Kleur was afgeschoten,... Heb het nu zwart geverfd (is heel donkerblauw uitgeslagen omdat het dekje lichtblauw was) van de week komt er een grijze stofje over zodat de gaatjes van de muizen weg zijn.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:02

Vandaag bitje binnengekregen :) Ik wist dat er poetswerk aan was dus ik had al alles klaar gezet dan kon ik er direct aan beginnen.
Het poetsen heeft een uurtje geduurd.

Afbeelding

Mijn bruin-goude set komt toch ooit nog compleet! :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:04

Leuke hobbie zo hihi.
Ik heb een opknap-trailer gekocht.. word ook een boel werk, ik hou er ook altijd van dingen op te poetsen e.d. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:23

voor die oude bitten idd
heb de diamond paste van HS sprenger gekocht
had een partij gloednieuwe merkbitten opgekocht en heb alles opgepoetst,
sommige bitten herken je niet meer terug alles was nieuw maar gewoon van het vele liggen wat verkleurd

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:50

Leen_ schreef:
Vandaag bitje binnengekregen :) Ik wist dat er poetswerk aan was dus ik had al alles klaar gezet dan kon ik er direct aan beginnen.
Het poetsen heeft een uurtje geduurd.

[ Afbeelding ]

Mijn bruin-goude set komt toch ooit nog compleet! :D

Wauw, ook met die metaalpoets? Wat een werk, maar ook resultaat! Ik heb idd ook nog een oud verkleurd donkerblauw dekje liggen, waaraan heel iets is geknabbeld door muizen. Daar wil ik eigenlijk ook nog wel wat mee doen, maar helemaal fleece omheen doen is wel veel werk met de hand..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:54

Toevallig net een oud shethoofdstelletje binnen gekregen en helemaal schoongemaakt en ingevet.. ik had even voor-na foto's moeten maken haha.. het is nu als nieuw! (25 jaar oud gok ik)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:56

Ja volledig met metaalpoets. Wat een werk, maar het is het dubbel en dik waard!
Als ik een dekje bekleed zorg ik altijd dat het een mooie bies heeft. Dus in dit geval was dat gewoon zwart verven in de wasmachine, dan is de achterkant ook mooi. Als je een dekje hebt met zo een klein randje in bv wit erop, dat blijft meestal wit omdat de verf er niet op pakt. Dan knip ik mijn stof op maat, ploot het randje wat om en dan stik ik het net naast het witte randje. Dan heb ik een zwarte 'bies' een wit randje en dan de kleur dat ik gekozen had. Ik hoop dat dat wat logisch klinkt? Anders maak ik er wel een foto van.
Dus dan heb ik alleen de bovenkant bekleed. Als de gaten te groot waren van de muizen aan de onderkant dan naai ik die gewoon dicht.

@Diaz, sinds kort maak ik overal voor foto's van, met mijn creativiteit komt er altijd wel wat anders uit. Dan is het toch leuk om te kijken hoe het ervoor was :)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:24

Ik ga morgen bezig met onze ´opknap´ keet. Het is de bedoeling dat het onze nieuwe zadelkamer wordt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:33

Topic een beetje uit het oog verloren.
Lienek: ben benieuwd naar foto's!

Ik ben nu bezig met een wit dekje met de naam van mijn paard verkeerd op geborduurd (Raspotin in plaats van Raspoetin :+ )
Letters heb ik eraf gehaald, ik ga morgen textielverf halen en dan wil ik hem olijfgroen hebben.
Helaas vergeten een voor-foto te maken... Zal wel nog een foto maken hoe het nu uitziet, dus zonder de letters. Al zie je die er wel nog in gedrukt staan.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:10

Ik dacht dat jullie bedoelden dat je oude, maar nog bruikbare tuigen zouden vervangen met nieuw leer. Dat wil ik gaan doen met mijn borsttuig. Heb me bekocht aan dit tuig; is veel te stug en nog kapot ook. (MP)
Wil het toch gaan oplappen, zodat ik het kan gaan gebruiken. Ik zal foto's maken zodat jullie het verschil zien. (dat zal hopenlijk; dat er verschil is!) ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:18

Topic gaat over alles opknappen. Dus een bestaand paarden voorwerp weer bruikbaar of gewoon mooier maken.

Jouw borsttuig hoort dan zeker hier! Ben erg benieuwd hoe het wordt.
Bedoel je een borsttuig voor mennen of rijden?