Voorheen heb ik me eigenlijk nooit bezig gehouden met welk bit er aan een hoofdstel hing; ik reed altijd paarden van anderen en de eigenaren bepaalden. Nu rijd ik echter een paard waar de eigenaren me heel vrij mee laten, ontzettend fijn! Maar dat betekent nu dus ook bitproblemen
.Toen paardlief werd gebracht mochten we van de oude eigenaar nog een tijdje haar spullen gebruiken, zodat we in de tussentijd op zoek konden naar een passend zadel en hoofdstel. Inmiddels een aantal keren met het nieuwe spul gereden. We hebben er nu een gebroken watertrens in, maar ik merk dat hij hier niet fijn op loopt. Hij gooit veel met zijn hoofd, klappert het bit tussen zijn tanden, wordt snel zwaar in mijn handen en wil niet lekker loslaten. Omdat ik nog een dubbelgebroken watertrens had liggen heb ik die eens geprobeerd en voila: hij liep weer een stuk lekkerder! Dit bit is echter een tikje te klein voor hem en wil ik dus liever niet gebruiken.
Ik heb het idee dat hij een bit nodig heeft dat wat stabieler in zijn mond ligt dan een watertrens. Ik kwam met de wiki, andere topics en google uit op een ongebroken appelbit, een ongebroken D trens of een ongebroken kneveltrens. Uiteindelijk toch maar een topic geopend om te horen wat bokt vindt
Ik ben dus benieuwd naar andere suggesties, maar ook naar ervaringen met bovenstaande bitten! Daarnaast ben ik benieuwd of je ergens bitten uit kunt proberen. Bestaat dit? Want om nou elke keer een duur nieuw bit te kopen om er vervolgens achter te komen dat hij die ook niet prettig vindt..
Het bit moet inderdaad ook niet te dik zijn want ondanks dat hij een flinke is heeft hij niet zo'n groot mondje.