Nieuw bit: welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Nieuw bit: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 18:26

Ik hoop op goede tips want ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer.
Voorheen heb ik me eigenlijk nooit bezig gehouden met welk bit er aan een hoofdstel hing; ik reed altijd paarden van anderen en de eigenaren bepaalden. Nu rijd ik echter een paard waar de eigenaren me heel vrij mee laten, ontzettend fijn! Maar dat betekent nu dus ook bitproblemen :D.
Toen paardlief werd gebracht mochten we van de oude eigenaar nog een tijdje haar spullen gebruiken, zodat we in de tussentijd op zoek konden naar een passend zadel en hoofdstel. Inmiddels een aantal keren met het nieuwe spul gereden. We hebben er nu een gebroken watertrens in, maar ik merk dat hij hier niet fijn op loopt. Hij gooit veel met zijn hoofd, klappert het bit tussen zijn tanden, wordt snel zwaar in mijn handen en wil niet lekker loslaten. Omdat ik nog een dubbelgebroken watertrens had liggen heb ik die eens geprobeerd en voila: hij liep weer een stuk lekkerder! Dit bit is echter een tikje te klein voor hem en wil ik dus liever niet gebruiken.

Ik heb het idee dat hij een bit nodig heeft dat wat stabieler in zijn mond ligt dan een watertrens. Ik kwam met de wiki, andere topics en google uit op een ongebroken appelbit, een ongebroken D trens of een ongebroken kneveltrens. Uiteindelijk toch maar een topic geopend om te horen wat bokt vindt :)
Ik ben dus benieuwd naar andere suggesties, maar ook naar ervaringen met bovenstaande bitten! Daarnaast ben ik benieuwd of je ergens bitten uit kunt proberen. Bestaat dit? Want om nou elke keer een duur nieuw bit te kopen om er vervolgens achter te komen dat hij die ook niet prettig vindt..

onbarefeet

Re: Nieuw bit: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:34

Probeer eens bitloos, dan hoef je geen nieuw bit te kopen dat
achteraf helemaal niet past. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:35

Ik rij zelf met een dubbelgebroken kneveltrens. Wel flink stabiel en toch meer tweezijdige sturing. Maar eigenlijk is de reden dat ik een dubbelgebroken variant gebruik nog veel simpeler, er zijn bijna geen kneveltrenzen van rvs die ongebroken zijn. Dus dan was dit makkelijker (hoewel het nog even zoeken was voor een dunne variant).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:39

Als je zegt zwaar in de hand en niet loslaten denk ik niet dat je voor een ongebroken bit moet gaan.
Een ongebroken bit worden ze vaak nog zwaarder op en is alleen voor paarden die op een gebroken stuk niet goed lopen en daar te heftig op reageren.

Ik zou zelf gaan voor een dubbelgebroken bustrens of kneveltrens.
Misschien kun je die van iemand lenen?

Verder ook van belang: wat voor een neusriem rijd je mee?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:40

Hoeft niet hoor smurffie.
Hier een die minder hangt op ongebroken als dubbelgebroken.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 18:41

XEefjuhX: bitloos rijd ik regelmatig met hem, maar hij springt er niet fijn op. Ik was altijd een beetje van mening dat bitloos 'op elk paard moet kunnen of anders ligt het aan de ruiter' maar daar ben ik wel op terug gekomen. Hij is in het parcours gewoon fijner met bit :)

Mizora: wat is de reden dat je er een van rvs wilde? Ik vond juist de rubberen er wel fijn uit zien, maar kan niet echt onderbouwen of dat ook werkelijk zo is :+ Het bit moet inderdaad ook niet te dik zijn want ondanks dat hij een flinke is heeft hij niet zo'n groot mondje.

Smurffie: ik heb gisteren juist gereden dat een ongebroken bit een stuk vriendelijker is dan een gebroken. Waarom zouden ze volgens jou zwaarder gaan lopen op een ongebroken bit? En waarom zou jij eventueel kiezen voor een bustrens? Ik kwam bij de D of kneveltrens uit omdat deze stabiel in de mond liggen doordat ze ook tegen de wang aanliggen.
Ik heb een hoge neusriem en sperriem.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 18:42

moonfish13 schreef:

Dat heb ik inderdaad meerdere keren gelezen in mijn zoektocht :+ . Ik dacht zelf trouwens ook altijd dat een ongebroken bit scherper was dan een gebroken! Misschien omdat ik de associatie heb met 'stang'.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:48

Ah die was ik nog niet tegen gekomen, maar uitzonderingen zullen er zeker zijn.
Proberen kan natuurlijk altijd!
Ongebroken en een stang is niet te vergelijken! Ongebroken haalt de druk op het gehemelte weg en in de mondhoeken is het zo zwaar als de ruiter zijn hand.
Stang heeft ALTIJD een hefboomwerking: flinke werking achter de oren en grotere druk in de mondhoeken.
Een ongebroken trens is zachter dan een gebroken bit.

Ongebroken gaan ze zwaarder op lopen omdat er enkel druk in de mondhoeken komt en de druk op het gehemelte (waarop ze vaak omhoog gaan met druk) weg gehaald wordt.
Ook kunnen ze hem makkelijker vastpakken en daarmee is het ook lang niet voor ieder paard geschikt.
Een bustrens vind ik uit ervaring stiller in de mond omdat hij iets dikker wordt bij de uiteinde.
Een D trens zorgt ook voor een iets andere druk achter de oren als ik me niet vergis?
Kneveltrens is dus een goede optie, maar vaak lukt dat met de meeste hoofdstellen met dubbele neusriem niet om kwijt te kunnen (en mexicaanse neusriem moet je maar willen..)

Je zou nog een lage neusriem kunnen proberen, daarmee ligt het bit namelijk veel rustiger in de mond.

Rubber is met een smal bekkie vaak te dik. Dit heb ik geprobeert met mijn merrie maar paste geheel niet (ze kreeg haar mond niet dicht :+ arm dier)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:50

Als hij wel goed liep op het dubbel gebroken bit is het toch handig om daar naar te kijken? Voor een stillere liggen zou je dan een bus of D-trens kunnen pakken.
Dan koop je een of 2 maatjes groter dan de trens die je nu hebt en dan ben je rond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:06

Omdat rubber kan branden en kunststof kan haken (scherpe randjes krijgen als erop gekauwd is). Ik wil gewoon een bit dat langere tijd mee gaat, en dan werkt rvs het beste. Hoewel van mij een legering ook prima was geweest, als het maar hard is (en het mondstuk 1 gelijke kleur heeft. Dus geen koperen middenstukje en de rest rvs. Ik heb ooit één keer een paard gehad die daar op reageerde, niet grappig).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:57

Een bit is bij ieder paard zo verschillend.
Mijn vorige paardje werd altijd gereden met een dubbel gebroken bustrens en liep daar super op.
Bij mijn nieuwe paardje ben ik ook begonnen met een dubbel gebroken bustrens. Maar dat was bij haar helemaal niets. Ik had geen stuur en ze liep er compleet doorheen.
Toen een ongebroken watertrens geprobeert en daar liep ze super op. Maar na verloop van tijd ging ik merken dat de fijnere hulpjes niet overkwamen. Toen er toch weer een dubbel gebroken bustrens ingedaan. En daar loopt ze nu super op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:56

smurffie schreef:
Ah die was ik nog niet tegen gekomen, maar uitzonderingen zullen er zeker zijn.
Proberen kan natuurlijk altijd!
Ongebroken en een stang is niet te vergelijken! Ongebroken haalt de druk op het gehemelte weg en in de mondhoeken is het zo zwaar als de ruiter zijn hand.
Stang heeft ALTIJD een hefboomwerking: flinke werking achter de oren en grotere druk in de mondhoeken.
Een ongebroken trens is zachter dan een gebroken bit.

Ongebroken gaan ze zwaarder op lopen omdat er enkel druk in de mondhoeken komt en de druk op het gehemelte (waarop ze vaak omhoog gaan met druk) weg gehaald wordt.
Ook kunnen ze hem makkelijker vastpakken en daarmee is het ook lang niet voor ieder paard geschikt.
Een bustrens vind ik uit ervaring stiller in de mond omdat hij iets dikker wordt bij de uiteinde.
Een D trens zorgt ook voor een iets andere druk achter de oren als ik me niet vergis?
Kneveltrens is dus een goede optie, maar vaak lukt dat met de meeste hoofdstellen met dubbele neusriem niet om kwijt te kunnen (en mexicaanse neusriem moet je maar willen..)

Je zou nog een lage neusriem kunnen proberen, daarmee ligt het bit namelijk veel rustiger in de mond.

Rubber is met een smal bekkie vaak te dik. Dit heb ik geprobeert met mijn merrie maar paste geheel niet (ze kreeg haar mond niet dicht :+ arm dier)

Dubbelgebroken ging ze hier juist op hangen, want dan kon ik nooit meer druk geven dan ze zelf al deed.
Dat deed dan dus niet meer zeer als verwacht..
Ongebroken was meteen veel fijner, verschilt gewoon per paard.

Net als de onzin die rondgestrooid wordt over kaakgekruisd dat het minder vriendelijk zou zijn.
Het is andere druk, met een sidepull, die komt dan alleen op de neus.
Kaakgekruisd komt het dan ook achter de oren en onder de kaken.
Hier staat dus een heel makkelijk paard die gewoon heel slecht reageert op een sidepull, dwars wordt ze er van.
Terwijl op bokt staat hoe vriendelijk het wel niet is, kijk gewoon naar het paard.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:57

Saar88 schreef:
moonfish13 schreef:

Dat heb ik inderdaad meerdere keren gelezen in mijn zoektocht :+ . Ik dacht zelf trouwens ook altijd dat een ongebroken bit scherper was dan een gebroken! Misschien omdat ik de associatie heb met 'stang'.

Een stang heeft hefboomwerking, een ongebroken bit niet.
Hoe kan iets wat geen hefboomwerking heeft, en niet kan scharen of knijpen scherper zijn als dubbelgebroken?
Kan gewoon niet. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:04

Een dubbelgebroken vs ongebroken is heel simpel: je paard reageert wel of niet goed op druk in het gehemelte, zo niet is ongebroken fijner, zo wel is vaak dubbelgebroken fijner.
Met een zelfde druk word ofwel de druk verdeelt in de mondhoeken en gehemelte, of alleen in de mondhoeken.
Ook kan een ongebroken bit niet knijpen, wat ook voor een vriendelijkere inwerking zorgt.

Vaak is een paard "zachter" op ongebroken en daarmee dus vriendelijker in het rijden van de ruiter.
Dus wellicht heb ik het niet helemaal goed verwoord.
Zolang de druk in de mondhoeken hetzelfde is met een dubbel en ongebroken bit is op dat moment de ongebroken zachter omdat hij geen druk op het gehemelte geeft.

Even als met kaakgekruisd, die geeft op meerdere plekken druk.

Dus als je op 1 punt een drukmeter zou houden (bij de bitten op de mondhoeken)en die zou precies gelijk zijn dan is hetongebroken bit "vriendelijker".

Zoals eerder gezegt: per paard is het uitproberen en het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:33

Bedankt voor alle reacties, hier kan ik echt wat mee :j

Smurffie: bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik weet weinig over de precieze werking van de verschillende bitten dus ik ben hier erg blij mee. Ik kan enkel inschatten wat paardlief prettig of niet vindt en ik denk dat ik zo een beter idee erover heb. Jammer dat de kneveltrens vaak lastig gaat met een dubbele neusriem, een mexicaanse zie ik niet zitten. Is ook trouwens totaal niet nodig want het is verder een erg fijn en makkelijk te rijden paard.

Fjordnina: sorry, daar was ik niet helemaal duidelijk in zie ik nu. Hij liep er fijner op, maar bleef een tikje onrustig. Ik vermoed dat dit kwam omdat het bit iets te klein was voor hem, maar heb ook het idee dat hij een watertrens gewoon niet fijn vindt. Volgens de informatie die ik heb gevonden liggen watertrensen erg los omdat de ringen los door het bit kunnen bewegen. Ook naar aanleiding van de post van smurffie voeg ik een dubbelgebroken bit wel toe aan mijn lijstje van potentiële kandidaten!

Mizora: dankjewel voor je uitleg. Dit is wel iets om rekening mee te houden en ik had daar niet aan gedacht. Appelbitjes werken ook met kunststof dus misschien is het beter dat ik die van mijn lijstje schrap! Daarbij heeft hij niet zo'n groot bekkie dus is kunststof misschien niet de beste keuze.

Moonfish13: inderdaad, dat kan gewoon niet. Duidelijk dus nooit echt over nagedacht ;)

Nogmaals hartstikke bedankt! Ik denk, naar aanleiding van jullie reacties en mijn kennis van het paard, dat ik een bit nodig heb dat weinig inwerkt op het gehemelte en stabiel in de mond ligt. Omdat hij een kleine mond heeft kan ik beter op zoek gaan naar een bit zonder rubber, ook omdat dit snel beschadigt en scherp wordt. Ik denk dus dat ik het best een ongebroken bustrens/D trens of een dubbelgebroken bustrens/D trens kan proberen. De kneveltrens valt helaas af omdat ik het nut van een mexicaanse neusriem niet zie bij dit paard en het appelbitje is van de lijst vanwege het kunststoffen stuk. Vat ik het zo een beetje samen :)?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:12

Ik gebruik een lage neusriem. Werkt prima met een kneveltrens. Een gecombineerde neusriem is sowieso een onding. Hij stabiliseert het bit nauwelijks met de sperriem door hoe deze loopt, en de hoge riem doet ook al niets. Dus eigenlijk snoer je alleen op twee punten de mond dicht. (daar is hij overigens ook voor ontworpen, aan een hoge neusriem kan je namelijk een vaste martingaal doen en met de sperriem kan je dan alsnog de mond laag dichtsnoeren. Dit komt vanuit de jacht).

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:55

Dubbel gebroken bustrens. Dat vind ik super fijne bitten. En dan heb je ook nog die gevormd zijn naar de paarden mond, wat duurder maar zulke bitten vind ik het fijnst bij de meeste paarden :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:17

Om nog wat nuance toe te voegen; er is geen zachtste of beste bit, het beste bit is immers het bit dat het paard kiest.

Een ongebroken is echt niet altijd vriendelijker: bij een paard met een dikke tong is het domweg knellen geblazen. Zo'n paard kun je beter enkel of dubbel gebroken aanbieden. Paarden met een laag of gevoelig verhemelte wil je juist weer niet aan het enkelgebroken. Paarden die supergevoelige lagen hebben wil je daarintegen weer niet op dubbelgebroken.

Dan is er ook het materiaal: rubber kan stroef zijn (maar doet weer weinig aan temperatuur), RVS weegt niet veel en is smaakloos, wat sommige paarden heerlijk zullen vinden maar waar andere paarden een hekel aan hebben. Argentan, aurigan etc zijn legeringen met een smaakje en meer gewicht. Massiever ook. De enige die jou kan vertellen of dat fijn is of niet is het paard zelf.

Maar als je het hebt over weinig tegen het gehemelte, stabiel in de mond, en klein bekkie: dan zou ik voor de KK-ultra gaan.
Door de hoek van de olijf (45 graden gedraaid) zal het minder wiebelig liggen. Het sluit mooi aan op de anatomische vorm van de mond dus het gehemelte wordt goed ontlast. Ook wordt de mond niet in het nauw gedreven zoals bij ongebroken (waarbij het bit een heel bepalende plaats heeft).
Verkrijgbaar in watertrens, bustrens, kneveltrens en bauchertrens volgens mij.

Knevel en gecombineerde neusriem gaat an sich best samen hoor. Ja, het is niet mooi, maar dat is knevel eigenlijk nooit. Maar als paardlief het fijn vindt? Imo kun je net zo goed de bustrens gebruiken. Heeft hetzelfde mondhoekprincipe alleen niet de wangbegrenzing. Die is vooral fijn bij heel jonge paarden of paarden die bijv. in parcour gaan "tegentrekken".

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:26

Hoe kom je erbij dat het met een dikke tong domweg knellen geblazen is?
Hier een klein bekkie en dikke tong en volgens mijn tandarts lag ongebroken verweg het fijnste voor haar.
Ongebroken heeft altijd een bepaalde boog die voorkomt dat het gaat knellen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:33

Mondstuk kan nooit hoger of lager liggen dan de lagen toestaan (met hoger of lager bedoel ik in deze: ringting gehemelte, en van het gehemelte af).
Een dikke tong duwt het mondstuk dan tegen de bovenkaak aan. Dat noem ik knellen tegen de tong.
Dat jouw tandarts iets anders zegt: super. Top dat je bitadvies hebt gevraagd aan de tandarts, die weet het altijd het beste omdat die het paard ziet, de specifieke anatomie.
Wat ik hier noem is vooral het algemene. Maar een gepersonaliseerd advies is altijd een goed plan :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:17

Ik heb een kneveltrens van Sprenger, dubbelgebroken. Mijn paard is geen jonkie meer (lees 23 jaar oud) maar hij loopt er het fijnste op. Ik rijd met een hoge neusriem(geen aansnoermodel) en zonder sperriem. In mijn ogen kan een gecombineerde heel goed en heb je geen last van de scharen.

Volgens mij kun je nu bij Divoza bitten uitproberen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:03

delerium schreef:
Om nog wat nuance toe te voegen; er is geen zachtste of beste bit, het beste bit is immers het bit dat het paard kiest.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j. Daarom had ik toegevoegd hoe het paard reageert op een enkelgebroken bit en waarom ik vermoed dat hij deze niet prettig vindt.
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie, heel duidelijk verhaal! De KK-ultra ziet er super uit; de beschrijving lijkt erg goed bij het paard te passen. Ik vind em alleen behoorlijk prijzig (ook tweedehands) dus zou dit bit erg graag eens uit willen proberen. Divoza heeft dit bit ook, dus ik ga daar even langs dit weekend.

Misschien is het ook verstandig de tandarts eens te vragen, goeie tip!

Egnie: bedankt! Ik ga dit weekend langs Divoza om te vragen wat de mogelijkheden zijn :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:37

Zoek eens op marktplaats of hier op de markt naar bitten. Staan er meestal ook wel wat op. Het zijn inderdaad prijzige bitten, maar ik vind ze erg prettig.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 17:26

Ik ben zojuist naar Divoza geweest en heb daar de kk ultra in handen gehad. Leek me een erg fijn bit! Je kunt de Sprenger bitten kopen, 8 dagen uitproberen en als ie niet bevalt heb je retourgarantie. Ik ga dus gewoon even uitproberen!

Egnie: ik had inderdaad al rondgekeken en zag er een aantal te koop voor 65 euro. Dat scheelt al een hele hoop!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:23

Misschien is het ook handig om iemand naar de mond van je paard te laten kijken voor een passend bit. www.passendbit.nl. Er wordt dan gekeken naar veel of weinig slijmvlies, vorm en dikte tong en lippen, verhemelte dat hoog of laag is. Zo heb je een idee hoeveel ruimte in de mond van je paard is voor een bit. Je hebt dan ook een beter idee wat je uit moet zoeken in de winkel, wat je zelf hebt aan geschikte bitten en er is mogelijkheid een Neue Schule bit uit te proberen en eventueel aan te schaffen.