Ik ben opzoek naar een dresuurzadel, maar zie bijna alleen maar gedwongen houdingen en diepe zitten. Omdat ik rugklachten heb zoek ik een dressuurzadel die een ondiepe platte, ongedwongen zit heeft.
Zelf heb ik een dresuurzadel gehad, maar die lepel was te hoog en dat stoorde mij bij het rijden. Dat was de rosner montreal.
Wie weet welke type dressuurzadel voldoet aan bovenstaande eisen?
Ik heb proefgereden op een stubben maestoso de luxe, deze vond ik een zeer ongedwongen zit hebben.
vur
Geplaatst: 19-03-13 11:56
Misschien een ouder type proberen zoals KN symphonie?
Mousmous
Geplaatst: 19-03-13 12:00
Ik heb een Passier Patron. Die bevalt me prima.
RTM
Geplaatst: 19-03-13 12:01
Ik heb een Kent en Masters zadel (ook te koop ) met vlakke zit! Ik kan ook niet lekker zitten in een zadel met diepe zit vanwege rugklachten, dit was ideaal!
Ik heb de massimo ook gehad en hij is er onder meer uitgegaan omdat ik de zit te diep vond/lepel te hoog. Daarbij vergeleken zat mijn Thorowgood T4 VZH enorm vrij (al zat de massimo qua comfort van het leer natuurlijk veel lekkerder).
Lau
Geplaatst: 19-03-13 13:07
De kieffer malmo een heel fijn zadel zonder dat je gedwongen in een houding gezet word. Ik heb ook rugklachten en heb dit zadel samen met mijn zadelmaker uitgekozen en het is een heel fijn zadel. Ik ben er erg tevreden over.
Die wintec is waar. Geweldig zadel, als je er aan kan komen.
Visitor
Geplaatst: 19-03-13 13:14
Een Kieffer Wien? Heeft in ieder geval weinig wrong en ook een niet erg diepe zit. (Werd vroeger wel zo aangeprezen, maar in vergelijking met de zadels van nu is dat niets meer.)
Laatst bijgewerkt door Visitor op 19-03-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik vindt het heel erg lastig. Ik heb nu een springzadel de prestige paris. MAar daar zit ik niet fijn in. Mijn bekken worden teveel naar voren gekanteld. Waardoor ik spanning krijg in mijn rug. Daardoor kom ik met mijn kruis op de voorkant van het zadel, en dat is na een poosje rijden best pijnlijk.
Nu heb ik laats voor mijn neefje een stubben siegfried springzadel( die hele platte) gekocht, en ik ga die straks even proberen.
Dit zadel heb ik naast de prestige gelegd, en nu kwam ik erachter dat het zitvlak van de prestige heel snel begin met oplopen richting de lepel, waardoor je weinig ruimte hebt. Dit is bij deze stubben heel anders.
Zelf was ik tot voor kort ook altijd een springruiter, en had wel een dresuurzadel maar daar heb ik maar een paar keer op gereden omdat dit niet zat. Mijn benen lagen vast ik werd nog meer voorover gedrukt. Maar omdat ik laatst met springen zelf ook last kreeg heb ik besloten om voorlopig te stoppen met springen en verder te gaan met de dressuur. Vandaar dat ik opzoek ben naar een dresuurzadel.
Ik ben zelf geen voorstander van wintec en hou ook niet zo van aanpasbare kopstukken.
Ik laat mijn zadel niet op maat maken op het paard, omdat ik regelmatig wissel van paarden. Tot nu toe lukte het prima met een bontje eronder.
upendo
Geplaatst: 19-03-13 13:47
Een vriendin van me heeft een ouder CTD (Stubben) zadeltje te koop voor een klein prijsje met een vlakke zit..
Japeloup
Geplaatst: 19-03-13 13:58
Ik ben zelf ook op zoek geweest naar en plat dressuur zadel. Niet omdat ik last heb van mijn lijf, maar omdat ik niet lekker zit in een diepe zit. Ik ben uitgekomen op een de Massimo Tolt I http://www.massimo-der-sattel.de/02_6003.html
Nu zijn er veel meer merken IJslander zadels en veel daarvan erg plat tot super plat.
smurffie
Geplaatst: 19-03-13 13:59
A ja... Als je je zadel niet op maat laat maken kan ik me er best wat bij voorstellen dat je niet lekker zit. Zorg eerst voor een goed passend zadel voor je paard, daar zit jij waarschijnlijk al veel lekkerder in. Juist voor verschillende paarden zou ik een wintec nemen... Jij loopt toch ook niet met een veel te grote jas met een hoop truien eronder?
Verder kantelt een springzadel je altijd iets naar voren.
Nano05
Geplaatst: 19-03-13 14:01
smurffie schreef:
Simpel wintec zadel. (500 oud model)
Precies, en die heb ik en ook nog te koop
Agnes75
Geplaatst: 19-03-13 14:04
Als de lepel in de weg zit, kan het ook betekenen dat je een grotere inch-maat nodig hebt omdat het zitvlak te klein is! Hetzelfde als de kamer aan de voorkant in de weg zit. Kieffer Wien is een aanrader, verder de Stubben zadels (ook oudere modellen) of anders eens bij Daaleman informeren. In een springzadel zit je heel anders dan op een dressuurzadel, ook dat kan al veel uitmaken voor je houding. Als je bekken naar voren kantelt, heb je dan geen stoelzit ontwikkeld? Dat is iets wat dan in elk zadel terugkomt.
pleiada
Geplaatst: 19-03-13 14:09
Een stubben parzival, een ouder type maar wel erg fijne zadels..