gezocht : arabieren bitje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iku

gezocht : arabieren bitje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 22:03

Heii ,

Ik ben een zelf een nrps pony met een erg kleine mond.
Daardoor kan ze soms nogal raar kauwen op het bit ( mond erg overdreven open doen ) .
Ik dacht zelf dat ik mischien met teveel druk reed
Maar als ik aan het rijden ben en ik verbreek het contact doet ze hetzelfde.
Dus het kan ook niet aan de druk liggen ( mijn instructeur zegt hetzelfde )
Nu heb ik gehoord van een stalgenoot van mij dat haar paard hetzelfde deed
en zij nu een arabieren bitje gebruikt ? mijn vraag is waar kun je zo'n arabieren bitje kopen ?

M.v.g Christina

Anoniem

Re: gezocht : arabieren bitje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:59

Ik denk dat het wijs is dat je de juiste maat bit (dikte en breedte) voor je paard koopt. Je kunt niet zomaar elk bit in elk paard hangen.

Hoe heb je nu een bit bij je paard gezocht, als ik vragen mag?

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:29

Yamcha ik heb nu een dubbelgebroken 12,5 (in de breete) maar heb geen idee hoe dik hij is (ik vindt hem vrij dik) . Het bit dat ik nu heb ik van de vorige eigenaar bij het paard gekregen (toen zat het ook nog niet echt goed) .

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:31

kan ook zijn wat je vooral bij Arabiertjes snel terug ziet, dat je te vlug te snel iets van haar vraagt, begint ze soort van knikjes te maken met mond.
en ik vind met arabieren zelf vaak fijn met stangetje te rijden ivm laag gehemelte, maar laat het even door iemand beoordelen als je het zelf niet goed weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:34

Ik heb idd voor mijn Anglo-Arab een stangetje, en die is precies goed voor haar :j

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:08

Denk dat idd een dunner bitje ga kopen , mijn lesgever vindt dit ook een goed idee ( zij weet hier erg veel van ) . Maar heb eigenlijk geen idee waar ik zo'n bitje kan kopen . Weet iemand waar je zo'n bitje ga kopen ?
StalNollie wat bedoel je met "als je te snel iets van haar vraagt" ? Ik rij haar altijd sws 15 min los voordat ik ga rijden ?
Laatst bijgewerkt door iku op 25-03-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:13

http://www.bokt.nl/markt/ad/135517/ky-rotary-bit-125-cm

Lijkt me een fijn bit, ziet dun uit en lijkt me niet veel mee te buigen (niet zo in het gehemelte te drukken als een enkel gebroken, ik kan me vergissen).

Kijk op de bokt markt naar 12,5 bitjes, je ziet vanzelf wel welke fijn dun zijn :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:16

xSlvna schreef:

Lijkt me een fijn bit, ziet dun uit en lijkt me niet veel mee te buigen (niet zo in het gehemelte te drukken als een enkel gebroken, ik kan me vergissen).

Kijk op de bokt markt naar 12,5 bitjes, je ziet vanzelf wel welke fijn dun zijn :)

Zou deze nemen TS! Ik heb hem in een andere variant en vind het echt een top bit :j Heb zelf ook een nrps'er. Wel een brede mond maar laag gehemelte.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:16

xSlvna schreef:

die heb ik ook gehad voor mijn kruising arabier. liep ze erg fijn op :j
alleen dan als watertrens

iku

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:17

xSlvna schreef:

Bedankt! ga direct ff reageren!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:18

En dat voor 5 tellen 'zoekwerk'...
Is er trouwens echt verschil tussen bus en watertrens voor het paard?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:19

Een groot verschil zelfs. Maar ligt ook erg aan het paard hoor. Een paard dat beweeglijk is in de mond, zal een bustrens fijner vinden.

Mijn ene paard was op een bustrens goed te rijden, maar op een watertrens vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:36

Toch even een kanttekening: jullie wijzen hier op een 12,5 bit, maar mijn Arab heeft 10,5......
Even nameten kost niet veel tijd, en kan best veel opleveren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:38

Het is wel een NRPS'er he. Mijne is 75% arab (rest welsh k) en die heeft 13,5 :=

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:39

de mijne had ook een 10,5

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:41

Yamcha schreef:
Toch even een kanttekening: jullie wijzen hier op een 12,5 bit, maar mijn Arab heeft 10,5......

Hoe kan je dat meten? Even een meetlint in z'n mond doen lijkt me niet zo handig :P

Ik zou idd die advertentie van hierboven kijken. Denk dat je vooral voor een dunner bit moet zoeken, omdat je aangeeft dat z'n mond niet goed dicht kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:54

Geryon schreef:
Het is wel een NRPS'er he. Mijne is 75% arab (rest welsh k) en die heeft 13,5 :=

Dus? De maten van jouw paard kun je toch niet als maat nemen voor elke Arab-kruising?
Blubje11 schreef:
Yamcha schreef:

Hoe kan je dat meten? Even een meetlint in z'n mond doen lijkt me niet zo handig :P

Ik zou idd die advertentie van hierboven kijken. Denk dat je vooral voor een dunner bit moet zoeken, omdat je aangeeft dat z'n mond niet goed dicht kan.

Bit in de mond steken en kijken hoeveel je aan beide kanten overhoudt, dat moet ongeveer een halve centimeter zijn. Als het meer is, heb je dus een kleiner bit nodig.
Ik snap echt niet dat je zomaar een bit in je paard hangt, zonder zelfs maar te kijken of de maat klopt! Het bit is een van de gevoeligste communicatiemiddelen met je paard, als er iets maatwerk moet zijn, is het dat wel! Verder heeft elk paard zijn/haar eigen voorkeur qua vorm, gebroken/ongebroken, en de vorm van de mond maakt ook heel veel uit. Dus zomaar lukraak een bit erin hangen is imo net zo dom als zomaar een zadel erop gooien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:03

Yamcha schreef:
Dus? De maten van jouw paard kun je toch niet als maat nemen voor elke Arab-kruising?

Zeg kan je een beetje aardig doen? Dat is gewoon precies hetzelfde als dat jij zegt dat die van jou 10,5 heeft..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:15

Geryon schreef:
Yamcha schreef:

Zeg kan je een beetje aardig doen? Dat is gewoon precies hetzelfde als dat jij zegt dat die van jou 10,5 heeft..

En dat de TS zegt dat die van haar 12,5 cm heeft :+
Waarom attenderen op nameten als 'de dik' het probleem is? :)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:48

Blubje11 schreef:
Yamcha schreef:

Bit in de mond steken en kijken hoeveel je aan beide kanten overhoudt, dat moet ongeveer een halve centimeter zijn. Als het meer is, heb je dus een kleiner bit nodig.
Ik snap echt niet dat je zomaar een bit in je paard hangt, zonder zelfs maar te kijken of de maat klopt! Het bit is een van de gevoeligste communicatiemiddelen met je paard, als er iets maatwerk moet zijn, is het dat wel! Verder heeft elk paard zijn/haar eigen voorkeur qua vorm, gebroken/ongebroken, en de vorm van de mond maakt ook heel veel uit. Dus zomaar lukraak een bit erin hangen is imo net zo dom als zomaar een zadel erop gooien.[/quote]

Is dat voor mij bedoeld?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:50

Blub, ik denk voor de TS :) Behalve het deel hoe je moet meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:57

klopt :j

nee, ik gaf het voorbeeld van 10,5 om aan te tonen dat 12,5 maar een random maat is, en dat je moet meten, wil je het zeker weten, ik zou TS ook niet willen aanraden om maar gewoon 10,5 in te hangen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:05

Nee klopt, maar jou reactie kwam overbodig / lichtelijk 'aanvallend' over denk ik, ts geeft aan dat het paard een 12,5 bit heeft en dit te dik is (niet te lang), dus ga ik er van uit dat het paard een smal 12,5 bit nodig heeft, dus zoek ik dit.
Logisch toch dat wij wijzen op 12,5 als de ts het zegt? :)
Snap daardoor je reactie ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:18

Nou, het enige wat TS aangeeft is dat ze een bit in die maat heeft.

Ik heb ergens ook een bit liggen van 13 cm. Dat betekent niet dat mijn paard het past.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:20

Ze zegt toch enkel dat het bit te dik is? Zie nergens staan 'Dit bit is ook te lang/te kort', ik ga er dus vanuit dat het gewoon past op de dikte na.
Vandaar zie ik ook 'de twijfel' niet.