Inlages: hoe dik en welk materiaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Inlages: hoe dik en welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 10:13

Bij de koop van mijn boomloosje zat een pad met inlages in. De pad is super, de inlages niet. Ik vind ze erg dun, het zijn dubbele inlages van bij elkaar nog geen centimeter dik. Ook zijn ze te breed, waardoor ze mijn bovenbenen in de weg zitten.

Dus tijd om daar wat aan te veranderen, nieuwe inlages lijkt me het handigst. En om me te oriënteren vroeg ik me af wat andere bokkers zoal gebruiken: wat voor materiaal inlages heb je, hoe tevreden ben je over de schokdemping en ruggegraatvrijheid daarvan en hoe dik zijn ze?

Amalarab

Re: Inlages: hoe dik en welk materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:19

ik heb ook van die dunne, ik zit te overwegen dikker schuimrubber te kopen en dan zelf inlages op maat te knippen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 12:27

Ik dus ook, ik wil eigenlijk een aantal lagen vilt en/of wol als materiaal. Lijkt me dat je met schuimrubber enorm dikke blokken nodig hebt om de ruggegraat vrij te laten? Zit nog een beetje te puzzelen qua dikte, ligt er natuurlijk ook aan hoeveel het indeukt als je er in knijpt. Ik heb het materiaal nog niet namelijk.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-03-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:29

Ik gebruik 2 inlages, 1 moosgummi + 1 memoryfoam er onder. Hier even een soort van stipje, want ik ben eigenlijk op zoek naar die dubbeldikke dingen (zelfde idee geloof ik, maar dan een geheel) kan ze alleen nergens vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:32

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:38

Ik ben dan ook van plan om zelf inlages te maken :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 01:33

Als tijdelijke onderlegger bij wondjes onder het hoofdstel of als ik 1 van mijn zadels net niet passend krijg met de 'gewone' inlages van mn prolite knutsel ikzelf altijd wat met die ouderwetse slaapmatjes voor het camperen. Ideaal traagschuim/foam en verschillende diktes en zachtheden te krijgen ;). Plus dat ik best eens fout mag knippen; zo'n 2 meter raakt niet snel op, hihi.
Misschien eens het overwegen waard totdat je fijner materiaal hebt gevonden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:53

Ik heb vanalles geprobeerd uiteraard en vind de Heavy Duty inlages verreweg het fijnste op een paardje waarbij je wat ruimte voor schoft en ruggengraat nodig hebt :j

De zachte inlages zijn te zacht, de stevige zijn wel okee op zich maar dan moet je weer gaan stapelen, vilt vind ik vervelend hard en lomp, traagschuim is op zich wel geinig maar vertrouw ik niet helemaal omdat het zo flinterdun kan worden en toch ook wat plankerige neigingen heeft... dat witte gewoven spul is wel geinig, ademt heel erg goed :j

Maar die hebben ook allemaal "harde" randen, die dus ineens ophouden.

Bij de Heavy Duty inlages heb je wat meer dikte, in de kern een extra drukverdelend plaatje, het materiaal er omheen is net als de wat stevigere inlages (die vroeger ook altijd in de Grandeur pads werden geleverd) een heel fijn materiaal dat bij knijpen niet zo heel dun wordt, en zeer goede schokdempende eigenschappen heeft waardoor het een beetje een verende werking krijgt en het heerlijk zacht en soepel, schokdempend, drukverdelend aanvoelt. En de randen zijn afgerond :j

Van vilt worden zowel Rena als ik echt heel ongelukkig, dan keren we na het eerste drafje weer om naar huis :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 09:23

O, vilt leek me juist zo stabiel en makkelijk in de juiste maat te maken. Waar kan ik meer informatie over die heavy duty inlages vinden? En hoe zijn die qua vorm?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:04

Het is ook heel stabiel :j

TE stabiel naar mijn zin...echt zo plankerig, ik wil graag iets dat een beetje vering geeft, dat is zeg maar het verschil tussen zitten op een fiets met luchtbanden of een fiets met houten wielen :P

Maar andere mensen zijn er weer gek op, blijft toch iets persoonlijks.

De HD-inlages, maar dit heb ik zelf geschreven en ik vind ze geweldig, dus tja....is ook weer persoonlijk natuurlijk: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... -Duty.html

Ik ben iig blij dat ik ze nu al een tijdje kan leveren, had ze zelf al langer om te testen en voor veel combinaties zijn ze gewoon heel erg fijn en lekker makkelijk ook, geen gedoe met meerdere laagjes. Ik gebruik ze ook onder mijn Fellsattel, dat daardoor pas ècht lekker zacht (en toch drukverdelend) wordt :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 11:18

Als ik dat zo bekijk zijn ze erg breed, wat dus met mijn huidige inlages ook het probleem is. Ik heb een rond paard en een zadel dat mij breed zet en met zulke brede inlages kan ik niet meer met m'n kuiten aan m'n paard :+ Dus ik zoek iets wat van zichzelf al smal genoeg is of iets wat ik zelf in model kan snijden :)

In plaats van vilt zou ik natuurlijk ook wol kunnen doen. Oude blanket waar ik dan stukjes uit knip, dus een heleboel laagjes maar minder plankerig. En dan al die laagjes doorstikken en in een hoes naaien die ik dan weer in een vakje van een dek kan doen zodat het dek nog gewoon in de machine kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:07

Onder wat voor zadel wilde je het ook alweer gaan gebruiken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 13:12

Mijn zadel is van Easytrekk, schijnt een Deens merk te zijn? In elk geval gaat het mij erom dat de inlages passen bij de vorm van mijn paard (type plateaurug) en mijn bovenbenen. Het is ook bij voorbeeld absoluut geen optie om smallere inlages in de vakken van mijn onderlegger te doen omdat ze dan omlaag zakken :+

Hoe dik zijn jouw vilten inlages pmarena? Het is mijn plan om wat dunner vilt te zoeken, bij voorbeeld 1 centimeter, en daar 2 of 3 lagen (afhankelijk van de "indeukbaarheid" van het vilt want daar zit natuurlijk ook verschil in. Wolvilt is weer anders dan synthetisch vilt) van op elkaar zodat het niet 1 dikke plak is maar een paar dunne plakjes zodat er iets meer beweging in zit. En dan dus zo breed als de zitting van m'n zadel maar met uitsparingen voor mijn benen. Dus dat zo'n beetje in het midden de inlages wat smaller zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:43

Ik weet niet meer goed hoe dik die waren, een cm of 2 denk ik? Heb ze in 2 verschillende soorten vilt gehad, na het eerste vervelende ritje nog een keer of wat doorgebeten maar zowel Rena als ik werden er echt sjacho van dus daarna nooit meer gebruikt en maar iemand anders er (wel) blij mee gemaakt :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 14:55

Hmm okee... mijn ruin is geen mieperd en ik vind het niet erg om hard te zitten, wel vind ik het belangrijk dat het goed schokdempt. Voor hem dan vooral, ik ben minder comfortabel voor hem dan hij voor mij ;) Denk dat ik voorlopig even bij mijn oorspronkelijke viltplan blijf en daar van af stap als zich iets beters aandient, bij voorbeeld in dit topic. De inlages in jouw link zijn te breed, dat vind ik een groter probleem dan hoe hard ze aanvoelen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:34

Mijn insteek daarin is dat iets dat hard zit, ook niet goed schokdempt....en daarom hou ik er niet van :)

Ik vergelijk het graag met een pingpongballetje. Ik ben het pingpongballetje, en Rena is het batje zeg maar :P

Dat pingpongballetje stuitert niet op een materiaal dat meegeeft, wel op een materiaal dat stevig is.

Ik vind het erg irritant dat je van die stuiterneigingen krijgt op een dribbelige pony, dan moet je tegen die natuurkrachten gaan compenseren zeg maar :P Heb je een schokabsorberend materiaal tussen ruiter en pony dan blijft de beweging elastisch en prettig uit te zitten voor beide partijen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 15:40

Mijn moeder had vroeger een dik stuk vilt onder de naaimachine en dat was écht wel schokabsorberend. Het is ook niet voor niks dat westernruiters vilten pads gebruiken. Volgens mij is dat vanwege de dichtheid van het materiaal, en is dik schuimrubber wel zachter maar vangt het ook veel minder het gehots op. Mijn paard is zo ultracomfortabel, zonder zadel kan ik heel makkelijk meebewegen maar het lijkt mij voor hem prettiger als er een dempende laag tussen mij en zijn rug zit. Vandaar dat ik schokdemping, en naar mijn beleving vind je dat goed in vilt, belangrijker vindt dan of het wel lekker zacht is aan je gat. Ik denk ook dat een vilten inlage die qua vorm goed past handiger is dan een ander schokabsorberend materiaal maar dan zo breed dat je niet meer normaal kunt zitten.

Over een paar weken hoop ik een nieuw dek + inlages van eigen ontwerp af te hebben en zal ik je vertellen hoe het bevalt :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:01

Ik ben wel benieuwd wat je er van bakt en of het goed gaat bevallen :j

De grap is wel dat alles wat je zegt...voor mij ook opgaat en ik kom dan uit op een foam en juist niet op vilt, en jij juist andersom :P

Ik vind vilt juist een te hoge dichtheid hebben waardoor er te weinig vering in zit, dus juist minder het gehots opvangt / dempt :)

Maar zoals gezegd zijn er zat mensen die daar anders over denken, en dat is altijd juist wel geinig dat je hetzelfde totaal anders kan ervaren van persoon tot persoon :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 16:16

Ligt misschien ook wel aan de wegligging/comfort en de bouw van je paard. Wol vind ik nog steeds het meest logisch als materiaal voor tussen paard en ruiterkont maar dat lijkt me geen praktisch materiaal om inlages van te knutselen. Misschien een combi van vilt en wol, dat lijkt me nog wel wat. Ik kijk hoe ver ik kom, als het niks wordt zal ik het eerlijk melden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:03

Vind ik ook, daarom heb ik die HD inlages ook in een Christ lamswollen pad zitten :D

Dan heb je het drukverdelende plaatje, goed schokdempend materiaal om de ruggengraat vrij te houden, en de lamswol voor het huidvriendelijke comfort en nog wat extra demping :)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:26

Ik heb voor onder mijn Cheyenne met VPS drie opties: een Barefoot pad met standaard foam inlages; een halfpad van Grandeur met Heavy Duty inlages en een aangepast dressuurdekje van HKM met protector pads van dik memory foam.
Alle drie heel verschillend dus. Ik gebruik de Barefoot zadelvormige pad het meest, omdat ik het wol aan de onderkant fijn vindt op een natte rug en/of niet helemaal schoon te poetsen rug.
De half pad gebruik ik het minst, omdat mijn paard het al heel snel te warm heeft en daarbij vind ik het heel hoog zitten op zo'n half pad met dikke inlages, een dekje en dan nog het zadel.
Het lijkt me heel interessant om eens te laten testen wat welke inlage precies bij mijn paard doet. Ik merk met rijden bij alledrie geen verschil en maak toch lange buitenritten. Mijn paard heeft wel een laag liggende ruggengraat en al een beetje VPSvetjes van zichzelf. :))
Naar aanleiding van dit topic ga ik de Heavy Duty inlages eens in mijn meest gebruikte pad doen, als dit toch het beste is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:38

Ja VPS-vetjes heeft die van mij ook :+ Hij is ook erg breed, type picknicktafel. Hoe dik (in centimeters) zijn jouw inlages ongeveer Whild?

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:37

Ik zal vanmiddag voor je vergelijken, ik haal ze toch eruit om te wisselen.
Die van HKM is sowieso het dikst, maar ik vermoed dat hij tevens het meest inkrimpt onder druk. Alledrie doorstaan ze wel de halstertouw-onder-zadel-doortrek-test wanneer ik erop zat, bij de een net wat stroever dan de ander.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:28

Ok.. ik heb er even foto's van gemaakt, scheelt heel wat omschrijving en is stukken duidelijker. :7
De middelste ligt niet helemaal recht, dus je ziet nog een beetje van de onderkant, dat vertekent wat. De HKM is ongeveer 3 cm, de anderen iets meer dan de helft hiervan.
Afbeelding
Toen alledrie zo hard mogelijk ingeknepen. Let niet op de details, nagellak + middagje paard = dit resultaat.
Zoals op de foto te zien, halveert de HKM ongeveer, maar springt wel redelijk snel op als je hem los laat. De Barefoot standaard inlage krimpt ook ietsje in, deze is in normale toestand sowieso al het dunst, de Barefoot Heavy Duty kreeg ik nauwelijks ingedrukt en blijft dus zo dik als hij normaal is:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:42

:?

Weet je zeker dat er een Heavy Duty inlage bij zit :?

Hij lijkt er namelijk helemaal niet op :P

De HD inlages zijn behoorlijk zwart en stevig, en bovendien aan 1 kant duidelijk afgerond.

Ik zie hier hele rechte randen, dit lijkt me gewoon de normale "stevige" inlage zoals ze vroeger bij de Grandeur pads geleverd werden :)