HELP, ik weet het echt niet meer (zadels)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

HELP, ik weet het echt niet meer (zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:14

Hoi,

Ik heb een kent and masters, bij msfc aangekocht (in augustus) en 3 keer laten aanpassen (3 weken geleden nog gebeurt) maar mijn paard loopt niet fijn meer (niet voorwaarts, kont draaien, staken, hoofd omhoog gooien, bokken,...) is geirriteerd met het opzadelen (kappen, bijten, slaan),... ik zit echt met de handen in het haar, ikzelf zit ook niet lekker op het zadel maar dat is voor mij 'minder' belangrijk zolang het maar past voor mijn paard (maar nu is mijn gevoel toch niet zo positief meer) dus ik ben erover aan het denken om een nieuw zadel te kopen, dat zowel past voor mijn paard als voor mezelf beter zit... ik heb ongeveer een budget van 2000€ maar ik heb niet echt verstand van zadels en er komen ook zoveel merken bij, ik hou van een diepe zit en wat wrong (hier moet ik wel mee oppassen omdat ik klein ben en sommige wrongen te lang zijn)

ik had in gedacht:
-Prestige (top dressage, lucky dressage)
-Euroriding (luxor, titan)

Bates en wintec vallen af, heb een wintec gehad en paste ook niet ivm schoudervrijheid

renep

Re: HELP, ik weet het echt niet meer (zadels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:55

Kan je niet ergens proefrijden met nieuwe zadels, zeg een paar weken? Zodat je weet of het past of niet?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:00

Ik zou een zadel op maat laten maken welke het beste past op je paard en verder naar jou wensen kan worden gemaakt door Ninon Schutte.
Zij heeft veel ervaring met lastig gebouwde paarden, is erg perfectionistisch en oprecht (als het niet past of werkt, geeft ze dat eerlijk aan)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:01

Gewoon een zadelmaker laten komen die veel verschillende merken, types heeft. Zien dat je een goed passend zadel eruit pikt, waar je zelf ook fijn in zit. Je eigen zadel inruilen of zien te verkopen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:44

ja, ik had een msfc laten komen maar zij had geen testzadels dus dat is geen optie, ik heb wel een ruitershop gevonden die verschillende zadels op voorraad heeft en er verschillende meebrengt voor te testen, het gaat hier om emmers ruitersport, hier heb ik al wel enkele positieve reacties over gehoord, ook heb ik al over macrider gehoord, die zitten hier ook niet zo ver af... maar ik ken het merk zelf niet...

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:11

Ik heb een Devoucoux zadel te koop. Ik ben zelf een kleine 1.70 en zit er heerlijk op! Je kunt eens in mij advertentie kijken.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:16

als ik je een merk mag aan bevelen is dat kentaur,

ik kan met 1 zadel 3 paarden rijden en het past op alle
een vriendin van mijn heeft ook een kentaur en ook haar zadel past op veel paarden
ze hebben diepe zit en zijn goed te betalen en keuze

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:28

Ik heb zelf 2 maal een paard gehad waarbij het door hun bouw erg moeilijk was een goed passend zadel te vinden. Beide keren heeft Pam Foesch van Pam's Zadelmakerij (ook te vinden op facebook) uit Urmond (Limburg) mijn heel erg goed geholpen. Zij maakt haar zadels met de hand helemaal op maat van zowel paard als ruiter. En het mooie is dat ze later indien nodig vrijwel altijd het zadel kan aanpassen aan een veranderd paard of ruiter of zelfs een ander paard mocht dat nodig zijn. Zo'n zadel gaat je leven lang mee. En het mooie is dat haar zadels nauwelijks duurder zijn dan een goed merkzadel bij de ruitersportzaak vandaan. Haar service is bovendien buitengewoon. Ze is bij mij na aflevering nog diverse malen langs geweest om de ligging te controleren en perfectioneren. Ik kan je Pam van harte aanbevelen. (En nee, ik ben geen familie en ik heb ook geen aandelen, ben gewoon erg enthousiast over wat ze doet.)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:09

Kijk een naar een wow. Deze zadels zijn flink aanpasbaar. Mijn paard met lastige rug heeft hier ook eindelijk een passend zadel gevonden. Nieuw zijn ze wat boven je budget maar tweedehands moet kunnen. Je kan dan een fitter laten komen om te kijken welke onderdelen jou paard nodig heeft en hier zelf naar opzoek gaan

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 09:46

van wiw had ik inderdaad ook al gehoord, maar in belgie is het niet zo makkelijk een fitter te vinden...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:17

Er zijn diverse fitters die ook in belgie komen. Eleonora Westebring woont zelf in Essen en doet belgie. Ze is kundig.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:19

eerst de rug van het paard laten nakijken en laten genezen en dan verder kijken
Als het paard last heeft van zijn rug blijft hij op de zadels reageren, omdat het pijn blijft doen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:30

Heb je een foto van je paard? Dan is het beeld wat duidelijker. Ik ga mee met de reactie van Kailonne hier boven. Kijk eerst goed naar de rug van je paard, voordat je die belast met een zadel wat niet lekker ligt en zit.

Wat vreemd dat de msfc geen testzadels had. Aan de hand van voorbeeld zadels kun je zien wat er wel en wat er niet werkt. Bij mij is indertijd een zadelmaker geweest, die had een aanhanger vol zadels mee. Wel twintig verschillende, zowel nieuw als tweedehands. Het is uiteindelijk een best duur nieuw zadel geworden, maar ik kon gelijk met eigen ogen zien wat er wel en wat er niet goed lag. Als er een zadel wordt opgelegd om te passen, gelijk een foto maken van de voorkant, de zijkant en de achterkant. Let op de reactie van je paard.
Hoe is de rug van je paard? kort, lang, breed, smal? Hoge schoft, lage schoft, geen schoft? Hoe zijn de ribben? Rond, breed, smal? Hoe is de bespiering? Dat zijn nog maar de basis vragen waar je rekening mee moet houden voor een goed zadel. Veel succes, maar het is altijd een zoektocht en een grote puzzel om de juiste te vinden voor jou en je paard. Er staan veel topics op bokt over dit onderwerp, ook met foto's. Misschien ook een met goede informatie voor jou.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:39

Een Nieuwe Wow heb je niet voor 2000 euro:) Daarbij als er weer iets aangepast moet worden , onderdeel vervangen of lucht erbij in de kussen moet je weer flink in de buidel tasten, want daarin zijn ze ook zeker niet goedkoop. het zijn fijne zit zadels en fijn voor het paard. Maar ze kosten flink in aanschaf en onderhoud. Daar kan je een aantal keren naar een gewone zadelmaker om aan te passen en 2x een ander zadel voor kopen. Of je moet een goede 2de hands vinden die past op je paard of aangepast kan worden naar je wenst van je paard. Maar dan nog, ben er geen fan meer van sinds ik mijn paard daar onder heb laten veranderen en een kapitaal kwijt ben geweest;)

Laat een ruitersport zaak komen met meerdere zadels. Kijk welke fijn ligt en past voor je paard. Betaal het pasconsult en ga op zoek op internet naar een gebruikt exemplaar in dezelfde afmetingen. Kost je een stuk minder dan een nieuw wat misschien na 1 jaar weer niet past als je paard nog volop in ontwikkeling is. Of ga naar iemand toe die een meetpad onder je zadel doet en dan kijkt waar het nog niet goed gaat met je huidige zadel. Kost je 75 euro zn meting en uiteraard los de kosten van aanpassing. Past het nooit meer adviseren ze je. Je zadel maker mag er bij zijn maar vaak hebben zij ook goede contacten met zadelmaker en bied ook gewoon 2de hands aan;)

Maar het blijft moeilijk een goed passend zadel op je paard waar jezelf ook fijn in zit. daar moet je voor proberen en is voor iedereen verschillend wat prettig is. Dus zal je altijd 1000 meningen horen en waarom..maar het blijft een persoonlijk iets met als uitgangspunt correct passen op rug paard;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:42

Voor jouw budget zou ik voor een zadel van Ninon Schutte gaan. Ik hoor hier alleen maar goede verhalen over en zij maakt je zadel écht op maat.
Mijn instructrice heeft hier ook een zadel van :j

FleurAmatist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:45

Ik heb zelf een JC zadel gehad wat ik heel fijn vond, alleen weet ik niet precies
hoe duur die zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:47

hutch84 schreef:

een vriendin van mijn heeft ook een kentaur en ook haar zadel past op veel paarden

Ik zou zeker niet voor Kentaur gaan met zo'n budget :n

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:02

Kaspar schreef:
Kijk een naar een wow. Deze zadels zijn flink aanpasbaar. Mijn paard met lastige rug heeft hier ook eindelijk een passend zadel gevonden. Nieuw zijn ze wat boven je budget maar tweedehands moet kunnen. Je kan dan een fitter laten komen om te kijken welke onderdelen jou paard nodig heeft en hier zelf naar opzoek gaan

ik zou zelf niet voor wow kijken ik ken 4 personen met wow zadels en ze hebben er allemaal problemen bij natuurlijk zijn er ook die geen probelemen hebben maar deze problemen zijn van die aard dat ik nooit voor wow ga

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:37

Nies_ schreef:
hutch84 schreef:

Ik zou zeker niet voor Kentaur gaan met zo'n budget :n

kentaur mag dan minder kosten dan 2000 euro maar het zijn zeker goede zadels , zeker als je paard nog zal veranderen is dat prijs technisch een verantwoorde keuze. daarnaast en mijn paarden zijn lastig qua bouw past het goed. en zit het voortreffelijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:05

Prima dat jij het een goed merk vind, maar ik denk dat het best begrijpelijk is dat een zadel van 1000 toch wat minder van kwaliteit is. Ik heb er ook een gehad, dus ik denk dat ik wel weet waar ik over praat. Ze liggen inderdaad prima op veel paarden, dat wel.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:15

hutch84 schreef:
Kaspar schreef:

ik zou zelf niet voor wow kijken ik ken 4 personen met wow zadels en ze hebben er allemaal problemen bij natuurlijk zijn er ook die geen probelemen hebben maar deze problemen zijn van die aard dat ik nooit voor wow ga

Ik heb zelf een wow en er geen problemen mee hoor. Ik onderhoud mijn zadel ook zelf en mijn paard heeft nog nooit zo fijn gelopen. Veel ruimer dan onder wol.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 19:51

ze is pas nog nagekeken door dierenarts, osteopaat en tandarts... mijn paard is bwp, ver doorlopende schouders (daardoor paste de wintec niet), redelijk breed gebouwd en weinig tot normale schoft, ik ga even kijken voor een foto, mijn zadel is nu aangepast en het gaat wel beter maar nog niet helemaal goed naar mijn gevoel... er zit nu een wijde/xtra wijde boom in (oranje van kent and masters)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 20:09

hierbij de foto's

standfoto
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KPCUXUJN.jpg
foto van voren gezien (beetje rare foto)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6ZWMEZUN.jpg
foto langs achteren (een beetje scheef maar hier is wel te zien dat ze redelijk breed is)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R6XFV3O6.jpg
foto van rug stand
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GGOLGLEJ.jpg
foto granzend van rug
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-K8OKYU7F.jpg
foto's van zadel voor het aanpassen van boom, ligging is nu beter maar nog niet optimaal
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-K8OKYU7F.jpg hier valt het nog mee
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UJVE8OQL.jpg langs voren, ruimte bij schoft
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3IHKK83U.jpg hier zie je dat hij achteraan niet draagt

ik weet niet of jullie iets zijn met deze foto's...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:20

Mooi paard. Inderdaad een breed paard met behoorlijke schouders. Het lijkt alsof het zadel wat voorover kantelt. Je kan het beste (lijkt me) toch een aantal zadels langs laten komen om te kijken hoe het het beste past. Of je paard meenemen naar de zadelmaker en ter plekke kijken wat er het beste bij je paard en jou past. Ik denk niet dat er zo maar een standaard pasklaar zadel bij te vinden is helaas.

Edit: ik heb zelf een arabier. Die zijn ook lastig qua zadels en passen. Heb er een Barnsby op, die goed is. Maar dat kostte ook wel wat.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:57

Ik weet niet of je probleem inmiddels opgelost, maar misschien kan Bjorn Villeyn je verder helpen. Hij is ook MSFC uit België en heeft als het goed is wel testzadels bij.
Het probleem met de ruitershops in België is dat ze vaak wel een zadelpasservice aanbieden, maar dat de 'deskundige' die het zadel dan aan komt passen geen enkele opleiding hiervoor heeft gehad (ik weet niet zo of dat bij Emmers ook het geval is, maar ik ken wel enkele ruitershops waar het wel zo is).

Voor zo ver ik het op deze foto's kan beoordelen, lijkt jouw paard niet echt 'moeilijk' om een zadel op aan te passen. Het is een fors paard, maar verder wel met een best mooie conformatie (heel snel bekeken, dus niet in detail).

Het is overigens best mogelijk dat je huidige boom gewoon te groot is (aangezien het zadel naar voor valt), maar het kan ook aan de vorm van de boom liggen. Dat is niet zomaar op foto's uit te maken.