Zadel invetten, hoe vaak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Zadel invetten, hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:40

Hallo bokkers!

Ik vet mijn zadel heel afwisselend in. Soms al om de week/ twee weken. Soms om de maand, of zelfs pas na meerdere maanden..

Ik smeer het eerst in met lederolie, laat dat intrekken en doe het dan met ledervet.
Nu is mijn vraag...

Hoe vaak vetten jullie je zadel in? Hoevaak is het écht nodig? Is een maand het niet doen, te lang? (Met een volledig leren zadel!)

Ik ben benieuwd naar de reacties :)

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:55

Nou je 't zegt.....ik heb mijn (western-)zadel nu twee jaar en nog nooit ingevet....oeps...

Andere zadels maakte ik meestal 2 keer per jaar schoon, eerst met zadelzeep en daarna invetten.

Cabelz

Re: Zadel invetten, hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:05

Doe ik ook hoor, laatste keer is toevallig pas geleden. Maar kan bij mij ook echt soms een paar maanden tussen zitten en een andere keer een stuk minder tijd, net of ik het nodig vind. En mijn zadel ziet er nog als nieuw uit na 2 jaar.
Zelf doe ik het eerst met zadelzeep met vochtig doekje en daarna met leder vet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:08

Niet vaak. Mijn zadel is van goede kwaliteit leer en dat is al voorbehandeld. Dus af en toe schoonmaken met een vochtig doekje met zadelzeep, en dan invetten. Dat is genoeg. Olie kan in de kussens trekken en dat is niet goed. Dan gaat de vulling veranderen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:10

Deed elke dag als mijn zadel nog op mijn paard lag even schoon met een sponsje zadelzeep.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:13

zoutenootjes schreef:
Niet vaak. Mijn zadel is van goede kwaliteit leer en dat is al voorbehandeld. Dus af en toe schoonmaken met een vochtig doekje met zadelzeep, en dan invetten. Dat is genoeg. Olie kan in de kussens trekken en dat is niet goed. Dan gaat de vulling veranderen.

Volgens mij ligt het inderdaad ook wel aan de kwaliteit van het leer. Mijn zadel is van een goede kwaliteit en voordat ik het kocht in de (kleuren-)olie gezet. sindsdien nog niet nodig geweest om het schoon te maken.
(voor de rest ook zout/modder etc. proberen te mijden. daar knapt het vaak ook niet zo van op....)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 21:19

Ah, okee. Goed om te horen dat ik niet de enige ben die niet elke week mijn zadel invet.
Ik heb mijn lederolie trouwens pas gekocht, bij EJ raadde ze mij het erg aan. Ze zeiden , eerst de olie, dan het vet... Maar dat is dus toch niet goed?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:24

De olie trekt in de vulling van de kussens en dan kan de vulling veranderen of gaan klonteren en plakken. Dan zit je niet meer lekker en het kan drukplekken bij je paard veroorzaken. Tenzij je een zadel hebt met lucht in de kussens in plaats van vulling.
Zo is het mij verteld bij de zadelmaker indertijd.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:06

zoutenootjes: Oke, dus ik kan het voortaan beter alleen met vet doen? (dan doe ik mijn hoofdstellen wel met olie..haha)

Moppie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:12

Ik vet mijn zadel heel afwisselend in. Soms 1x in de maand, en dan pas 2 maanden later. Doe het altijd met ledervet.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:14

Moppie__ : Jij doet het dus ongeveer net zo vaak als ik haha. En doe jij alleen ledervet? Of ook nog iets ervoor?

Moppie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:17

ShadyCeline schreef:
Moppie__ : Jij doet het dus ongeveer net zo vaak als ik haha. En doe jij alleen ledervet? Of ook nog iets ervoor?

Haha, inderdaad. Ik gebruik alleen ledervet. Hoogstens ervoor nog een doekje over het zadel halen om het vuil er een beetje af te krijgen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:18

Moppie__ schreef:
ShadyCeline schreef:

Haha, inderdaad. Ik gebruik alleen ledervet. Hoogstens ervoor nog een doekje over het zadel halen om het vuil er een beetje af te krijgen.

Ah okee :) Dat doe ik morgen denk ik ook, gezien lederolie toch niet goed blijkt te zijn :p Heb geen zadelzeep oid namelijk in mijn kast staan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:20

ShadyCeline schreef:
zoutenootjes: Oke, dus ik kan het voortaan beter alleen met vet doen? (dan doe ik mijn hoofdstellen wel met olie..haha)

Ja, gewoon de olie voor het hoofdstel en het vet voor het zadel.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:24

zoutenootjes schreef:
ShadyCeline schreef:

Ja, gewoon de olie voor het hoofdstel en het vet voor het zadel.

Jup dat ga ik dan voortaan doen! Bedankt voor het melden trouwens :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:27

Graag gedaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:29

Niet te veel olie gebruiken, het tast ook je stiksels aan. Ik ben zelf erg fan van de balsems, geeft amper af en geeft een mooi effect. Zadel ziet er uit als nieuw!

Olie gebruik ik alleen voor nieuwe spullen, en daarna gaat het weer de kast in.
Schoonmaken doe ik met zadelzeep en daarna balsem van rapide.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:32

miss_lizje schreef:
Niet te veel olie gebruiken, het tast ook je stiksels aan. Ik ben zelf erg fan van de balsems, geeft amper af en geeft een mooi effect. Zadel ziet er uit als nieuw!

Dus olie ook niet te veel gebruiken bij hoofdstellen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:34

Mijn zadel, invetten... :\ Arm zadel ziet uit.

Heb wel ervaren dan balsem fijner is, olie kan wel bij hoofdstellen ja, maar balsem glanst het (volgensmij) meer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:35

xSlvna schreef:
Mijn zadel, invetten... :\ Arm zadel ziet uit.

Heb wel ervaren dan balsem fijner is, olie kan wel bij hoofdstellen ja, maar balsem glanst het (volgensmij) meer.

Ja, ook met ledervet glimt het zadel niet, maar na een paar dagen opzich weer wel. Ik zal eens kijken naar balsem.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:39

ShadyCeline schreef:
miss_lizje schreef:

Dus olie ook niet te veel gebruiken bij hoofdstellen?

Nee, liever niet. Je stiksels kunnen er heel broos van worden. Alleen bij nieuwe spullen kan een oliebeurt het wat soepeler maken. Ik maak mijn hoofdstel op dezelfde manier schoon als mijn zadel.

Edit: of een balsem meer glimt, ligt aan de hoeveelheid die je erop smeerd en in hoevere die die ook goed insmeerd. Daarnaast kan het per merk ook ong eens verschillen, net als met wat voor soort doek je nawrijft.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:43

wat zeggen jullie van zwart ledervet , gaat dat niet ontsettend afgeven op het zadel ( ik heb zwart leder vet ) ?

ps bij mij ligt het tussen 3 weken en 3 maanden :P

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:44

romyloverrr schreef:
wat zeggen jullie van zwart ledervet , gaat dat niet ontsettend afgeven op het zadel ( ik heb zwart leder vet ) ?

ps bij mij ligt het tussen 3 weken en 3 maanden :P

Ik heb doorzichtig vet en zwart vet. Zwart vet heb ik al vaker gebruikt op mijn zadel. Werkt prima hoor! Doe geen witte broek aan de volgende dag met rijden.. Maar na een paar dagen geeft het niet meer af hoor!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:48

Wij rijden altijd buiten en dan zijn de modderige plassen niet te ontwijken dus ik maak me zadel toch wel regelmatig schoon. Niet altijd met vettige troep enzo, dat doe ik wanneer ik er zin en tijd voor heb :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 22:54

plovesb schreef:
Wij rijden altijd buiten en dan zijn de modderige plassen niet te ontwijken dus ik maak me zadel toch wel regelmatig schoon. Niet altijd met vettige troep enzo, dat doe ik wanneer ik er zin en tijd voor heb :)

Ik rijd inderdaad ook vaak buiten, maar vooral zomers. Dan doe ik het meer inderdaad. Of een paar dagen na een ruige rit haha.