Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
maarja ieder zijn eigen ding. ik ben sowiso een voorstander van kunstof zou er zo nog een kopen
heel fijn heb nu het cair systeem en dat is echt top hoeft namelijk neit opgevult te worden en zakt niet
als je op verschillende paarden rijd (of misschien na een tijd een ander gaat rijden) is wintec ook heel geschikt door verwisselbare boom etc ... en kunstof is zo goed als onderhouds vrij
nou je kan wel lezen dat ik voorstander ben van kunstof hhaha
ik hoop dat je een goede keus maakt wat voor jou en je paardje het beste is :p
. Van een afstand zie je niet eens welk zadel erop ligt, want je zit er bovenop
.
.
. Ik heb trouwens vroeger een kunststof zadel gehad die ging piepen, dat was wel heel erg irritant
Heb dat daarna ook nooit meer zo erg bij een zadel gehoord hoor, dus wat dan nou precies was weet ik niet helemaal
. sharonalover schreef:Natuurlijk krijg je met een kunststof zadel geen lagere punten. Van een afstand zie je niet eens welk zadel erop ligt, want je zit er bovenop
.
Veel mensen vinden een kunststof zadel minder prettig zitten. Het is wat stugger dan leer.
De nieuwprijs van een kunststof zadel is veel lager dan die van een (goed) leren zadel. Je kan echter soms ook nog goede tweedehands leren zadels vinden voor minder. Over het algemeen is kunststof dus goedkoper, maar dat hoeft niet.
Los van de prijs zou ik kiezen voor leer, omdat dat gewoon veel lekkerder zit vind ik. Ik heb trouwens vroeger een kunststof zadel gehad die ging piepen, dat was wel heel erg irritant
Heb dat daarna ook nooit meer zo erg bij een zadel gehoord hoor, dus wat dan nou precies was weet ik niet helemaal
.
) Maar dat is denk ik deels ook wennen? Kan niet zeggen dat het stugger zit. Het erge is dat er op de manege 1 pony was (Willy) en die had ook een kunststof zadel... Ik vond dat als klein meisje ideaal, want het was een stuk lichter en het zat zo fijn
bedacht me dat net opeens...) Dus ook qua gewicht scheelt het veel!
ook vind ik mijn wintec en niet zo plastic uitzien ofzo ... en zoals hier boven wintecs zijn veel lichter... toen mijn zadel bij de zadelmaker was moest ik heel even met een rossner rijden (prima zadel) maar ben echt heel erg blij dat ik mn wintecje weer terug heb
je meot gewoon kijken wat er voor jou en je paard het fijnst is enz ... ik zou zelf uit ervaring voor kunstof (wintec) gaan het is veel prijs vriendelijker en makkelijk in onderhoud en zit ook lekkr ...
laetitia98 schreef:het is niet zo zeer dat het kunstof makkelijk is aan te passen maar dan heb ik het over wintec met cair systeem ... de bomen kunnen verwisselt worden waardoor die toch vaak wel aan ieder paard aaan gepast kan worden (mijn paard heeft hoge schoft en een holle rug) ik vind wintec zelf wel heel lekker zitten maar smaken verschillenook vind ik mijn wintec en niet zo plastic uitzien ofzo ... en zoals hier boven wintecs zijn veel lichter... toen mijn zadel bij de zadelmaker was moest ik heel even met een rossner rijden (prima zadel) maar ben echt heel erg blij dat ik mn wintecje weer terug heb
je meot gewoon kijken wat er voor jou en je paard het fijnst is enz ... ik zou zelf uit ervaring voor kunstof (wintec) gaan het is veel prijs vriendelijker en makkelijk in onderhoud en zit ook lekkr ...

(je zit er heel stevig in dat vind ik zelf heel fijn) maar hij zou ook prima op n hafje kunnen want de bomen zijn verwisselbaar
nu zit er bij mij een smalle boom in maar er kan dus ook een hele brede boom in
Zoiets is toch denk persoonlijk en zul je per persoon moeten aanvoelen. Ik vind kunststof gewoon makkelijker, weinig onderhoud en kan prima een regenbuitje hebben. 

laetitia98 schreef:ik vind zelf leren zadels niet zo handig moeten vaak opgevult en gevet worden... en ik had geen geld om een leren te kopen en ook geen zin om om de paar manden de zadelmaker te laten komenmaarja ieder zijn eigen ding.

) onzinverhalen heb je niks dus hierbij even wat betere info

pmarena schreef:Zoals hierboven al gezegd, het verschil komt voornamelijk neer op als voordelen van een kunstlederen zadel dat het makkelijker qua onderhoud is, met een natte doek kun je het schoonmaken, rijden in de regen is geen probleem, en vaak zijn de zadels lichter van gewicht.
Nadelen van kunstleder zijn dan weer dat je er sneller beschadigingen op kunt krijgen omdat kunststof niet zo goed tegen schuren en warmte-ontwikkeling kan door bvb. schurende beugelriemen. En je hebt sneller risico op piep-geluiden.
Om even wat enorme onzin recht te zetten:laetitia98 schreef:ik vind zelf leren zadels niet zo handig moeten vaak opgevult en gevet worden... en ik had geen geld om een leren te kopen en ook geen zin om om de paar manden de zadelmaker te laten komenmaarja ieder zijn eigen ding.
Het is natuurlijk niet zo dat het afwerkings-materiaal (leder / kunstleder / ander materiaal) bepaalt of de kussens een opvulbeurt nodig hebben en of een zadel blijft passen
Kunstlederen zadels kunnen net zo goed verkeerd gevormde, hard geworden of ingezakte kussens hebben waardoor een opvulbeurt nodig is.
En elk zadel moet je regelmatig op pasvorm controleren omdat paarden in een paar maanden tijd flink kunnen veranderen van vorm
Daarbij heeft bvb. een Wintec geen verwisselbare boom en is ook zeker niet op ieder paard passend te maken.
Ze hebben vaak wel een verwisselbaar kopijzer waardoor je de voorkant van het zadel aan kan passen aan een smallere of bredere schoft, maar de gehele ronding van de boom en kussens onder de zitting van je zadel moet natuurlijk ook passen.
Cair is dan juist weer onhandig want dit is gewoon een schuim-vulling met een vaste vorm, waaraan je dus ook niks aan kunt passen als de ronding van de boom en kussens niet overeen komen met de ronding van de rug van je paard. Terwijl je bij met wol gevulde kussens wel nog wat speelruimte hebt om die ronding van de kussens iets aan te passen.
Ik vind Wintec een fijn merk met fijne spullen, maar aan (goedbedoelde) onzinverhalen heb je niks dus hierbij even wat betere info
wol zou inderdaad wat beter opvulbaar zzijn maar wol zakt best veel... vind ik en cair stuk minder natuurlijk moet ieder zadel om de zoveel tijd na gekeken worden ... maar t is niet zo dat ie snel zakt ofzo (ik heb alleen ervaring met snel zakkende leren zadles heb nog geen een leren zadel meegemaakt die het langer dan 4 maanden uit houd zonder oiop te vullen) voor mij was het gewoon prettiger om een wintec te kopen te kopen door de verwisselbare boom en makkelijk opvulbare kussens en de goedkope aanschafprijs ... omdat ik ik een lease paard heb en geen eigen paard ... bijde is goed leer of kunstof het is voor iedereen verschillend iki laat hier alleen mijn eigen mening en ervaringen weten met advies etc van de zadelmaker (hij zij dat cair juist makkelijk opvulbaar is door de schuimkussentjes ..) maarja dat is mijn mening
laetitia98 schreef:daar ben ik het zelf niet mee eens bij mijn wintec heeft de zadelmaker ieder deukje in haar rug aangepast met cair systeem... dus hij is wel degelijk opvulbaar en aanpas baarwol zou inderdaad wat beter opvulbaar zzijn maar wol zakt best veel... vind ik en cair stuk minder natuurlijk moet ieder zadel om de zoveel tijd na gekeken worden ... maar t is niet zo dat ie snel zakt ofzo (ik heb alleen ervaring met snel zakkende leren zadles heb nog geen een leren zadel meegemaakt die het langer dan 4 maanden uit houd zonder oiop te vullen) voor mij was het gewoon prettiger om een wintec te kopen te kopen door de verwisselbare boom en makkelijk opvulbare kussens en de goedkope aanschafprijs ... omdat ik ik een lease paard heb en geen eigen paard ... bijde is goed leer of kunstof het is voor iedereen verschillend iki laat hier alleen mijn eigen mening en ervaringen weten met advies etc van de zadelmaker (hij zij dat cair juist makkelijk opvulbaar is door de schuimkussentjes ..) maarja dat is mijn mening
en ik vertrouw op mijn zadelmaker haha (hij weet het beter dan ik
hij heeft me laten voelen, toen hij me zadel nog niet had aangepast lag ie in het midden los van de rug toen dee hij er zo'n schuim kussentje in en toen lag hij overal netjes aangesloten etc... (ik vind het maar spooky om te zien hoe je hele zadel uit elkaar ligt
en hij heeft niks gedaan met wol of andere opvul dingetjes alleen een schuimkussentje ... dusja
ik vertel alleen hier wat er mij verteld is door mijn zadelmaker