prijzen tweedehands zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sita12

prijzen tweedehands zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 14:26

Hoi hoi,

Op het moment ben ik aan het rond snuffelen voor een dressuurzadel voor mijn 5 jarige haflinger ruin.
Nu heb ik een Harry’s horse dressuur erop liggen maar merk toch dat het niet meer zo goed past als eerst. Hij is natuurlijk nog jong en is veranderd met zijn bouw.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een kentaur zadel. Ik heb op de Electra gezeten en die zat echt heerlijk. Echter sta ik ook open voor andere modellen.

Nu ben ik dus aan het rond surfen geslagen en verbaas ik me eigenlijk best wel over de tweede handsprijzen van zadels. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Maar een nieuwe kentaur electra of penople heb je al rond de 1050 Euro. Terwijl ik tweedehands prijzen zie van 500 a 600 euro. Dit is nog ruim de helft terwijl de zadels vaak toch aangepast zijn en gebruik. Zoals ik al zeg er zullen uitzonderingen zijn die niet aangepast zijn of nooit gebruikt.

Ik vindt de twee de hands prijzen toch best prijzig. Als je 600 voor een tweedehands betaald en je nog iemand moet laten komen passen en op maat maken wat toch ook al vaak snel richting de 200 euro gaat. Ben je dus voor een gebruikt zadel ruim 800 euro kwijt.
Dan kun je beter doorsparen voor een nieuw zadel wat vaak gratis op maat gemaakt wordt.

Wat is jullie mening hierover.?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:31

Heeft dit zadel een verwisselbare/aanpasbare boom? Als je een nieuw zadel koopt zou ik dit doen OF met verwisselbare/aanpasbare boom of wachten tot hij is ''uitgegroeid'' anders kan je volgend jaar misschien weer een nieuw zadel kopen :)

Als je het zadel tweedehands koopt kun je hem meestal al wel weer voor dit bedrag kwijt als hij niet meer zal passen over een tijd. Je kan natuurlijk ook een 2e hands zadel kopen bij een zadelmaker hé heb je twee vliegen in één klap :) Ik zou dus gewoon even rondbellen naar zadelmakers met 2e hands zadels om hun aanbod te bekijken en jou wensen te bespreken.

Succes!

pmarena

Re: prijzen tweedehands zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:04

Het lijkt mij best netjes als je een nog goed uitziend en niet al te veel gebruikt voor de helft van de nieuwprijs kunt kopen :)

Zou je zelf dan minder vragen als je zo'n zadel wilde verkopen?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:19

Het ligt eraan in hoevere het zadel passend is gemaakt. en hoelang het gebruikt is.
ik zeg al uitzonderingen daar gelaten , er zullen heus wel goed uitziende zadels zijn. Maar bij de meeste zie je toch dat ze gebruikt zijn etc.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:23

Ik heb een Ainsley Vanguard, die is tweedehands met verstelbare boom.
Ik heb hem gekocht voor 350 euro. (Nieuwprijs is 1.600)
Mijn zus heeft een KN voor 200 euro tweedehands

Allebei zijn het echt nog mooie, goed zadels en ik kan ze je ook aanraden :)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:25

indd :) ik vind 350 euro tweedehands voor een zadel met nieuw prijs 1600 ook niet duur.
is ongeveer 1/4 van de nieuw prijs.

maar 500/600 euro voor een zadel met nieuwprijs 1000 euro vind ik wel duur

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:40

Tsja, ik heb mijn zadel momenteel ook met een vraagprijs van 1200,- te koop staan. Ik heb hem nog geen jaar geleden gekocht voor 1800,- en goed onderhouden. Er zijn mensen die het te duur vinden. Maar voor een bijna nieuw zadel vind ik het een nette prijs.
Ik heb mijn Massimo vorig jaar verkocht en kreeg er 750,- voor, nieuwprijs was rond de 1200,- en zadel was 3 jaar oud.

Maar let wel, het zijn vraagprijzen. Je kan best een goed bod doen. De markt is niet zo heel best en er zullen best mensen zijn die je bod accepteren als dat iets lager ligt dan de vraagprijs :j
En 200,- voor aanpassen? Ik was de laatste keer 75 euro kwijt voor het aanpassen van een zadel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:44

tja , van bepaalde merken waarvan veel aangeboden word zijn de prijzen laag
maar van de ''zeldzame'' zadels blijven de prijzen hoog daar er niet veel concurentie is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:46

als je pech hebt kan dat flink oplopen amanda! Soms ben ik 50euro kwijt, soms 150 euro.
en dat voor hetzelfde zadel/paard/zadelmaker, ligt er puur aan wat er jaarlijks gedaan moet worden.

Als ik het me goed herinner zijn van de Kentaurs de bomen niet aan te passen, alleen op een speciale manier! Informeer daar even naar bij de fabrikant / een wederverkoper want straks zit je met een zadel dat niet goed op maar gemaakt kan worden!

Informeer anders even bij je zadelmaker, sommige hebben ook een tweedehands aanbod en dan kun je misschien wat regelen qua kosten als je het ook bij hen laat aanpassen en anders weet je in elk geval zeker dat het een goed zadel betreft zonder mankementen, iets dat je particulier natuurlijk niet kunt weten.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:47

Heb jij je zadel niet aan laten passen ? het zadel wat te koop staat ? dan vind ik het indd niet duur dan heb je een nieuw niet aangepast zadel.
met een beetje pech moet je het wol in je zadel laten vervangen omdat dit kan gaan klitten. dan haal je het niet met 75 euro helaas.

voor een goed net zadel betaal je nu eenmaal veel geld en dat is ook niet erg :) maar als je bijvoorbeeld een auto koopt van 10000 euro nieuw. een jaar later moet je blij zijn als je er nog 4000 euro voor krijgt. Snap je wat ik bedoel.

en dan heb je natuurlijk nog de concurrentie .

het belangrijkste is denk ik dat het zadel goed ligt op je paard en tja dat kost wel eens wat moeite:P
ik lees soms zulke enge verhalen dat ik niet meer weet wat ik nu het beste kan doen :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:51

Is het zadel in mijn onderschrift inderdaad. In augustus en december is het opgevuld, maar verder is er niets aangepast. Beugels altijd onder de zweetbladen gehad. :j

Een normale opvulbeurt om het aan te passen kost echt niet meer dan 100,-. Ga je bomen aanpassen of andere grondige verbouwingen doen zul je inderdaad wel meer kwijt zijn. Het bijzondere van 2dehands zadels is dat je het 1e jaar na nieuw aankopen bijna de helft af kan schrijven, maar het 5 jaar later nog steeds voor die prijs kan verkopen.

Overigens, als je een zadel zoekt waarvan de boom aangepast kan worden, kun je ook eens kijken naar Massimo. Die kunnen 2 maten groter of kleiner gemaakt worden.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:54

Ik heb mijn kentaur elektra ook tweedehands gekocht voor 350 euro was een gelukhebber want ze zijn inderdaad behoorlijk duur! Mijn boom is in elk geval niet aan te passen (niet dat ik weet :+) En ik had daarbij ook nog geen zadelmakers kosten wat het zadel lag/ligt gewoon perfect op mijn paard :D
Gewoon goed in de gaten houden, er komen af en toe wel eens zadels lang die en niet duur zijn en er nog perfect uit zien! Deed ik destijds ook, was helemaal niet zo actief op zoek naar een dressuurzadel (Had het geld er niet eens voor, had geleend van mijn ouders:+) en toen die voorbij kwam meteen gemaild en geregeld dat ik hem kon kopen want die kon ik niet voor mijn neus voorbij laten gaan :)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:56

ja indd.
ik ben ook gewoon telkens aan het kijken :) het zadel wat ik nu heb kan er nog even mee door maar gaat ie nog meer veranderen zal ik er toch aan moeten geloven.
dus op hoop van zege :)

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:45

Ik denk toch dat een auto sneller in prijs zal dalen dan een zadel aangezien autos niet zomaar 20 jaar mee gaan en een goed onderhouden zadel van goede kwaliteit wel.

De algemene regel die ik aanhoud is +/- 60% van de nieuwwaarde met de voorwaarde dat hij goed onderhouden is en er nog als bijna nieuw uitziet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:51

Een goed onderhouden leren merkzadel kan een leven lang mee gaan. Een kunstof of minder goed leren zadel (kan merk zijn of kan slecht onderhouden zijn) gaat echt geen leven lang mee, en voor kwaliteit betaal je, ook nu in crisistijd. Ik heb een KN zadel, tweedehands gekocht, kon aangepast worden aan mijn paard en tuurlijk zie je dat het gebruikt is, maar het is een super net zadel en kan zo weer op een ander paard eventueel, dat lijd niet terwijl mindere zadels er na die tijd al versleten uitzien.

Bij een goede zadelpasser zal je echt geen paar honderd euro kwijt zijn, bij mijn eigen zadelpasser was ik zonder de reiskosten 45 euro kwijt, en dan paste ze het ter plekke aan, keek nog eens na terwijl je reed ed, dus ze neemt echt de tijd voor je.

Als je paard nog gaat veranderen, kan je beter kijken hoever je nú komt met je zadel en dan doorsparen voor een goed, dan dat je er nu een flutzadel op gooit en zijn/haar rug verknald bij wijze van spreken.

Omdat mijn paard ook sterk veranderde heb ik er een Korrector pad onder gelegd, en dat werkte perfect, tot er een op maat gemaakt zadel kon komen. Helaas heb ik haar in moeten slapen voor het zover was, maar dat is een ander verhaal.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:35

Heej Diaan :) het is voor mijn bolletje Milan alleen is ie nu niet zo bol meer maar gespierder :) ik heb ook liever een goed wat duurder zadel dan iets wat niet past. Maar verbaas me over de prijzen die men vraagt:) terwijl er ook genoeg in niet crisis tijd voor een in mijn ogen normale prijs verkocht/ gekocht zijn

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:47

sita12 schreef:
Heej Diaan :) het is voor mijn bolletje Milan alleen is ie nu niet zo bol meer maar gespierder :) ik heb ook liever een goed wat duurder zadel dan iets wat niet past. Maar verbaas me over de prijzen die men vraagt:) terwijl er ook genoeg in niet crisis tijd voor een in mijn ogen normale prijs verkocht/ gekocht zijn

Heee :) ! Ik weet even niet meer hoe jong Milan is, maar een haf gaat in de regel rond de 5-6 jaar nog uitzwaren (net als alle andere paarden overigens) dus dan kan je denk ik beter overbruggen dan nu een ander erop leggen en straks weeeer een ander moeten zoeken.

Leren zadels blijven hun waarde behouden, zeker merkzadels omdat men weet dat dat kwaliteit is,én niet geheel onbelangrijk, met kennis van zaken gemaakt en gevuld. Vaak zijn de zadels die voor een spotprijs weggaan óf een mazzeltje als iemand er vanaf wil, of je hebt een zadel met verborgen gebreken. ;) Kussens die niet meer aangepast kunnen worden, torsie scheef, kussens met een vouwtje erin, half of helemaal gebroken boom etc etc etc. Geloof dat iemand hier op bokt eens zo'n goedkoop zadel opengemaakt heeft en daar een topic van gemaakt heeft, wat die allemaal tegenkwam naaaa daar werdt je niet vrolijk van.

Ninon heeft mij toen die Korrector pad aangeraden op Bregh tot ik genoeg had gespaard voor een nieuwe op maat, en dat Pad werkte als een trein. Dus dat is misschien ook nog iets ter overbrugging, dat is hetzelfde luchtsysteem als dat er in de Wow zadels zit.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:49

Ja mielie word in jullie 6 en nu we actief bezig zijn veranderd ie zo erg ! Zelf zijn hoofd is gegroeid :p zijn halsters worden te klein

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:57

:D Dan zou ik zeker wachten tot ie helemaal is uitgezwaard. Maar hij had er toch een westernzadel opliggen dacht ik me te herinneren dat goed lag?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:59

Jah maar ben terug overgestapt naar dressuur :) vindt ik zelf toch leuker :) hahhh en in mei ons eerste wedstrijdje voor het goede doel :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:20

Ah, je gaat naar Brooke's? Ik misschien ook! Leuk!

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:21

Jah we gaan het proberen .) 2 proeven hahha is goed voor m zo af en toe vreemd terrein

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:24

Lol met je knol is het aller belangrijkste, en Brooke's is echt zooo gaaf.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:25

Ja Indd lol met je knol! Maar ja als dus bevalt het wedstrijd hobbelen zal ik toch aan een goed zadel moeten :) vandaar dak al aant zoeken ben! Rij jij nog? Of even helemaal gestopt?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:29

Een goed zadel is zo i zo de beste basis, het is de rug van je paard en als die basis niet goed is kan je niks. Ik rijd weer, was even gestopt om het verlies van Bregh te verwerken maar na 35 jaar is helemaal stoppen ook niks het is nu eenmaal een virus he. :D :P Ik rijd nu het paard van een dinnetje van me samen met dinnetje, moet alleen een stuk leniger gaan worden want ze is 1.71 ofzo. :j