Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:49

-O- -O- -O- -O-

Ik had een super fijn Rossner zadel, het Amerika veelzeidigheidszadel. Het lag goed, schoof ook niet onder het rijden, paard liep er fijn onder. Geen problemen... Tot voor kort, hij begon te schuiven. Naar achteren wel is waar TIJDENS het rijden. Ligt het er zo in stilstand op kun je het eigenlijk niet eens zo ver naar achteren schuiven. Wat je wel ziet in stilstand is dat hij eigenlijk iets naar achteren kiept. Ofwel dit bij elkaar, het licht gewoon niet meer fijn.

Nu ben ik dus opzoek gegaan naar een nieuw zadel, ook mede omdat ik richting dressuur wil, maar oh wat een drama komt er tevoorschijn zeg. :\ Heb nu denk ik 16! zadels geprobeerd in nog geen week tijd (met zadelpasser erbij). Bijt me totaal niet vast op een merk er word gevraagd of ik aan een bepaald merk denk etc. maar nee, zolang het maar fijn ligt op mijn paard.

Wat eigenlijk bijna alle zadels doen in stilstand is 'schommelen' (verschillende boom-maten, verschillende types, kleinere kussens achter, juist dikkere kussens e.d), je kunt er gewoon een beetje mee schommelen als het ware op de rug. Heb alleen de zadels die totaal niet lagen op stilstand al niet geprobeerd met rijden. Maar de andere zadels wel, enkeling lag echt mooi stabiel op de rug in stilstand. Maar ook die schuiven....

Ze kantelen van voor naar beneden heen, schuiven naar achteren en komen dan van achteren weer te veel los. -O-
De een wel beduidend minder als de ander, maar toch ze doen het allemaal wel. Eerst dacht ik eraan dat ze wellicht te smal waren, ook omdat heel veel zadels de neiging hebben om (als je ze mooi op de goede plek legt etc.) van voor iets te veel omhoog komen. De zadels met de dikkere kussens achter vullen dit aardig goed op maar ook die gaan dus schuiven en van voor naar beneden kantelen met rijden (je word zelf ook letterlijk met je houding richting voor/beneden gedrukt. :?

Nu heeft mijn paard zo'n rug (dit was na het rijden vanavond, zadel wat ik er op had lag op het eerste oog goed, ook zadelpassen heeft aangegeven dat het een zadel is dat echt goed ligt (in stilstand). Maar doordat het dus met het rijden toch zo schuift en naar achteren komt te liggen (zie je wel een beetje aan de 'zweetafdruk') ligt ie in mijn ogen dus NIET fijn).

Afbeelding

Tijdens het rijden zijn we de laatste tijd (eigenlijk zo'n beetje tegelijk met het moment dat het Rossner zadel niet meer fijn is gaan liggen eigenlijk) bezig gegaan met echt de achterhand erbij te gebruiken. Achteren naar voren werken, 'bollen' in de rug en deze goed los laten en wat je ziet is een paard die mooi vanuit de schoft ook gaat lopen geen valse knik meer heeft(eerder boog die pas net voor de schoft, nu neemt ie echt z'n hele lichaam mee. Van staart tot oren loopt het "boller"). Gevolg naar mijn idee (bokkers zeg het als ik het helemaal verkeerd zie) word z'n rug een stuk rechter onder het zadel en geeft dat de problemen (het schuiven).

Naar mijn idee heb ik toch wel een wat bredere boom nodig en een zadel met flink wat rug vrijheid. Maar dit kan ik ook helemaal verkeerd zien? Heb werkelijkwaar geen idee... en ondertussen weet ik het gewoon echt niet meer met zadels. Van de een hoor ik dat ze juist dan te smal zijn, van de ander weer te breed etc.

Het is een half Gelderse en heeft wat dat betreft best wel wat 'body'. Ik ben overigens aan het zoeken in de prijsklasse tot 800 euro zo'n beetje. Veel meer heb ik gewoon echt niet te besteden, zo ehb ik al te horen gekregen dat er zadels zijn die echt wel op hem gaan passen maarja dan heb je een zadel van 2500 a 3000 euro. Dat geld heb ik gewoon niet..... of er moet een leuke sponsor mijn kant op komen en die kans acht ik hééél klein. :D

Bokt, help?
Ervaringen, tips?

TsarinaZ

Re: Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:55

zat met hetzelfde probleem zadel lag niet zo perfect meer..eerst veel zadels uitgestest maar echt niks lag goed uiteidenlijk heb ik dit gevonden; http://www.mr-edshop.nl/a-27462292/cal- ... al-rei-19/ via de eigenaar van de stalling waar mijn merrie staat ! heb het onder mijn zadel gelegd iemand er bij gehaald en ja hoor nu ligt mijn zadel weer perfect. in dit doek kan je opvullingen steken naar eige keuze zodat je zadel weer goed ligt! echt een aanrader

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:09

Hier idem zadeldrama met fjord gehad!
Geen een zadel lag goed |o ,of ze zakten te ver in van voren,of schommelen of te smal enz.Daardoor ga je idd zelf ook niet al te best zitten. -O-
Ben nu uitgekomen op een Thorowgood cob T4 dressuur,het fijne van deze zadels is dat ze redelijk goed aanpasbaar zijn dmv verwisselbare kopijzers,ook de kussens kunnen aangepast worden dmv wol.
Misschien moet je zo'n zadel eens testen op je paard,ze zitten in ieder geval zalig!
Hopelijk slaag je ook snel want een zadelzoektocht is echt frustrerend. ;(

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:11

Zo te zien lijkt de rug van onze paarden redelijk op elkaar; hoge + brede schoft, rechte rug, vetkussentje midden voor het zweetblad. Dat is lastig, ik weet het. Heb nu een Kieffer Frys(i)o, die ligt goed.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:22

Met alle zadels die je hebt getest heb je of te smalle, of te wijde kopijzers gehad denk? Voor een 'breed' of rondgeribt paard, zou Fryso idd een uitkomst kunnen zijn. Staat je paard continu in het werk en heeft daarbij behordende bespiering, of wisselt dat? Als het laatste aan de hand is, zou ik niet gelijk in een zadel investeren, maar eerder een Pro-Lite pad aanschaffen. Die met 6 opvul- en weghaal mogelijkheden. Kan 'm even zo gauw niet vinden voor de particuliere verkoop, heb 'm zelf ook via een zadelpasser, maar dan dus voor het idee: http://www.prolitepads.com/celebs.htm

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 23:23

Bedankt voor de snelle reacties al! :)
Via pb kreeg ik ook de tip van Thorowgood, daar ga ik even naar kijken.

Heb er nu een Fryso op liggen, die ligt nog het beste, maar ook die schuift dus ook gewoon te veel. :\

Hij is wel continu in het werk nu, maar het is wel een jong paard (nouja jong, nu 1,5 jaar in het werk zo'n beetje en bijna 5 jaar).

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:41

Thorowgood heeft verwisselbare boom? Want die 'standaard' zoals ik ze ken, geven al snel te weinig ruimte bij de schoft.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:25

Het verhaal schuiven door het opbollen van de rug heb ik van een zadelmaker al een keer gehoord, alleen heeft hij mij de uiteindelijke oplossing niet verteld, jammer anders had ik je zeker verder kunnen helpen.

Wat voor singelsystemen heb je al geprobeerd?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 09:33

Zowel het V-systeem als die normale (ouder zadel dat wel, maar singelstoten zitten hetzelfde als bij veelzeidigheidszadels en springzadels alleen dan langer).

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:17

Is het niet gewoon zo, dat het paard een rechte rug heeft, en de meeste zadels op een gewelfde rug gaan? :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 10:25

Dat zou kunnen, tijdens het rijden word zijn rug wel 'rechter' doordat je hem wat laat opbellen. Maar naar wat voor types zadels zou je dan moeten gaan kijken??

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:35

Wat heb je al geprobeerd (merken), dan kan er hier en daar al wat uitgesloten worden.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:22

idd heb je al een wintec geprobeerd? of dasio? (dasio is een onder merk van wintec) en die is super je kan de boom verwisselen ik heb zelf een fjord die nog vol in de groei is en het zadel ligt er super op en verder kwa singel systemen die ken ik niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:35

waarom geen zadelmaker laten komen?
Hij zal de boommmaat opmeten en diverse zadels met die boommaat proberen. Dan ben je een stuk gerichter bezig. Kun je ook nog op zoek gaan naar een 2e hands als hij alleen zadels heeft boven je butget, al zal hij ook wel wat 2e hands zadels hebben.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:50

Wintec en dasio zijn nog niet geprobeerd.. Hoor wel positieve verhalen over dus wil ik ook zeker even proberen.

Zadelmaker is er al bijgeweest en geeft inderdaad aan dat mijn paard een beste schoft heeft die ook nog eens lang doorloopt. Eigenlijk geven alle zadels (wat hij had liggen) in mijn prijsklasse het zelfde probleem heeft die gezegd. Hij kan ze wel aardig pas krijgen met behulp van juist opvullen e.d. maar helemaal goed pas echt goed dus zal hij het niet kunnen krijgen. Dat kan wel, maar dan kom ik uit op zadels van a 2500 euro... Laat er nog 2 andere zadelmakers bij komen overigens, want er moet toch wel iets mogelijk zijn in mijn prijsklasse??

Qua merken heeft er al veel opgelegen, kn, rossner, kieffer, fryso (ligt tot nu toe nog het beste), chamberlain, euroriding, en nog wat merken wat ik zo snel niet kon zien welk merk het precies was.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 19-02-13 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:52

Kun je geen zadelmaker zoeken die ook tweedehands heeft? Onze arabier met flinke schoft en brede ribben had onder andere en Henri de Rivel, deze zijn niet zo duur en ik ben wel erg tevreden over de kwaliteit van dit zadel.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:54

Deze had zowel tweedehands als nieuwe zadels... ;-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:30

Maar dan weet je nu toch een schoftmaat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:39

Ik heb er nu een rossner opliggen die de zadelmaker nog had. Niet mijn eerste keuze,maar hij lag bijna goed en zat prima. Na een beetje opvullen lag hij wel goed. met een 3 punts stoten voor de singel en die een beetje teruggesneden is zodat hij niet over de schouder van mijn paard ging.
Ik had ook een minder makkelijk geval :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 18:16

Dat is het hele punt, zadels die qua schoft e.d. echt helemaal prima liggen in stilstand gaan schuiven tijdens beweging. :\

Het is dus echt een kwestie van goed passend vinden en vooral met rijden ook echt uitproberen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:37

_Marinke_ schreef:
Dat is het hele punt, zadels die qua schoft e.d. echt helemaal prima liggen in stilstand gaan schuiven tijdens beweging. :\

Het is dus echt een kwestie van goed passend vinden en vooral met rijden ook echt uitproberen. ;)

Snap ik, maar juist omdat het een moeilijke eug is,ga je er wsl niet uitkomen zonder zadelmaker. Misschien nog een ander uitnodigen. Ook dure zadels passen en die desnoods 2e hands zoeken. Maar met een schoftmaat kom je al verder dan zonder...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 18:40

Dat klopt helemaal hoor, ben ik ook met je eens.
Als je goed leest lees je ook dat ik dit niet zonder zadelmakers doe, laat er nog 2 langs komen. Ben gewoon heel benieuwd of ook bokt mij verder kan helpen. Ervaringen en tips wellicht? Misschien zadels waar ik eens naar moet gaan kijken (en ook door kan geven aan zadelmaker van goh neem is zo'n of zo'n zadel mee), heb er al een aantal opgeschreven hihi! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:49

Okk. Wie weet helpt het. :)
Succes

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 18:51

Hoop het! Word er nu al echt helemaal gek van.. zoveel verschillende zadels erop gehad en alles..
Bedankt in elk geval! :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:53

Zadeldrama, hou maar op. Ik heb ook 1 met een lastige bouw. Na lang twijfelen heb ik Ninon Schutte laten komen, ik weet dat dit boven je budget is, maar tig zadelmakers/passers a 75 eu voor een consult excl reiskosten loopt ook op. Ik heb na 2 zadelmakers besloten niet meer per merk te gaan zoeken, maar dé zadelmaker voor paarden met een lastige bouw erbij te halen. Rib uit je lijf, maar wel een passend zadel van een zadelmaker die niet gauw tevreden is en streeft naar perfectie.. Dus misschien toch maar even door sparen :)
Heel veel succes!