Zadel dillema! wat zeggen jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

Zadel dillema! wat zeggen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 20:48

goedenavond bokkers!

ik had net een discussie met me vader, ik ben verliefd geworden op de fryso zadels, en wil het liefst eentje op maat laten maken voor mijn paardje over een jaartje wanneer ik hem lekker in de spieren heb, en eventueel wedstrijdjes wil gaan rijden.
maar nu zegt mijn vader waarom neem je geen goedkoper zadel? (schrok een beetje van de prijs).
nu kom ik met mijn tegen argumenten, dat ik van veel mensen hoor dat een fryso zadel goed is, lang mee gaat en weet uit eigen ervaring dat ze heerlijk rijden.
en geef liever een keer wat meer uit, dan dat ik straks een scheef paardje heb.

kortom wat ik zoek:

- zadel met kniewrongen (eventueel aanpasbaar, niet van die klitterband wrongen)
- diepe zit
- en eventueel aanpasbare zweetbladen (heb nog al korte beentjes en veel zweetbladen zijn voor mij te lang :+ )
-dressuurzadel
- goede kwaliteit
- zadel wat langer mee gaat en niet snel beschadigd of verkleurd.

dus.. wat vinden jullie goed zadel? wat voldoet aan mijn eisen? wat is het merk, en een richtingsprijs

Groetjes

blue_sky

Re: Zadel dillema! wat zeggen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:51

Waarom laat je geen goede zadelmaker komen met een flinke collectie gebruite zadels van goede merken. Die kan je een zadel aanbevelen wat past bij je paard en bij jou en het indien nodig aanpassen. Het is bovendien een stuk vriendelijker in prijs als een nieuw Fryso-zadel.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:52

ik heb een hulsebos, waar ik heel tevreden mee ben, heb hem niet op maat laten maken, maar gewoon 2e hands gekocht en ligt super, en ben er heel blij mee
maar bij hulsebos kan je ze ook helemaal op maat laten maken of aanpassen, weet niet precies wat dat kost

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 20:56

blue_sky schreef:
Waarom laat je geen goede zadelmaker komen met een flinke collectie gebruite zadels van goede merken. Die kan je een zadel aanbevelen wat past bij je paard en bij jou en het indien nodig aanpassen. Het is bovendien een stuk vriendelijker in prijs als een nieuw Fryso-zadel.

Dat zei ik ook tegen me vader, maar die zegt dan ook weer koop liever een nieuw zadel, en hij zegt elk paard veranderd in zijn loop der jaren, ik zeg dat hou je toch, of je nou een zadel van 500 euro koopt of een zadel bijwijze van spreke van 3000 euro.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:03

paardrijmiep schreef:
maar nu zegt mijn vader waarom neem je geen goedkoper zadel? (schrok een beetje van de prijs).
nu kom ik met mijn tegen argumenten, dat ik van veel mensen hoor dat een fryso zadel goed is, lang mee gaat en weet uit eigen ervaring dat ze heerlijk rijden.

Ik snap je vader wel, bijna alle argumenten die jij geeft zijn op jou gebaseerd;
- jij heb gehoord dat ze heerlijk rijden
- jij heb gehoord dat ze goed zijn
- je hele lijst met punten zijn op jouw wensen gericht...

Ik zou wat meer ingaan op het feit dat een op maat gemaakt zadel voor je paard beter is voor het paard zijn rug/gezondheid.
Natuurlijk wil je zelf ook lekker zitten, maar naar mijn idee komt dat altijd op de tweede plaats. Het paard moet jou op zijn rug dragen, dus die moet een goed passend zadel hebben. Niet andersom natuurlijk ;)

Neem je vader anders mee naar de winkel of zadelmaker en laat daar uitleggen waarom op maat gemaakte zadels beter zijn. Of eventueel een veearts of osteopaat bellen, zij zijn vaak ook van mening dat een op maat gemaakt zadel beter is.
Dat is voor hem veel overtuigender dan een dochter die hem ineens om een hele grote uitgave vraag ;)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:08

Malibu schreef:
paardrijmiep schreef:

Ik snap je vader wel, bijna alle argumenten die jij geeft zijn op jou gebaseerd;
- jij heb gehoord dat ze heerlijk rijden
- jij heb gehoord dat ze goed zijn
- je hele lijst met punten zijn op jouw wensen gericht...

Ik zou wat meer ingaan op het feit dat een op maat gemaakt zadel voor je paard beter is voor het paard zijn rug/gezondheid.
Natuurlijk wil je zelf ook lekker zitten, maar naar mijn idee komt dat altijd op de tweede plaats. Het paard moet jou op zijn rug dragen, dus die moet een goed passend zadel hebben. Niet andersom natuurlijk ;)

Neem je vader anders mee naar de winkel of zadelmaker en laat daar uitleggen waarom op maat gemaakte zadels beter zijn. Of eventueel een veearts of osteopaat bellen, zij zijn vaak ook van mening dat een op maat gemaakt zadel beter is.
Dat is voor hem veel overtuigender dan een dochter die hem ineens om een hele grote uitgave vraag ;)

Financier hem zelf, mijn eigen ervaring is dat ze lekker rijden (heb er jaren mee gereden op verzorgpaarden)
En laat hem ook zeker op maat maken, staat ook in de openingspost.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:09

Grappig, ik wilde in eerste instantie ook een Fryso maar de prijs hield mij ook tegen een nieuwe te kopen.

Nu heb ik voor zaterdag een afspraak staan bij Country Mill in Nijkerk om een Zaldi zadel aan te laten meten. ( http://www.ollashop.nl , hier kun je de modellen zien). Ik weet niet of je ook een barok paard hebt, maar voor dat soort paarden zijn deze zadels erg geschikt. Mijn Fries heeft een boommaat 34/35 nodig en is breed bij de schouders.
Deze zadels zijn daarvoor gemaakt en kosten nieuw rond de 1000 euro! Daarnaast is de boom aanpasbaar dmv een hitte systeem, je kunt 'm in principe dus met je paard mee laten groeien.
Dat vond ik zelf wel belangrijk, gezien hij in een half jaar 3 boommaten gegroeid is.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:11

waarom probeer je niet eens een arno brandt?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:16

Heb geen barok paard, wel een nrps (kwpn x paint) dus niet echt een smal type en rondgebouwd.. erg lastig met zadels..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:18

Koole ruitersport doet momenteel al hun mac rider zadels eruit

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:36

paardrijmiep schreef:
Heb geen barok paard, wel een nrps (kwpn x paint) dus niet echt een smal type en rondgebouwd.. erg lastig met zadels..

arno brandt meet een zadel aan dus zal geen probleem zijn

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:42

helaas licht arno brandt toch te ver weg, woon in friesland, dus moet meer als 2,5 uur rijden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:47

Ik zou ook een afspraak maken bij de Country Mill. Daar zit ongetwijfeld een passend/op maat gemaakt zadel bij waar zowel jij als je paard mee uit de voeten kunnen en het scheelt je een hoop geld.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:52

Westeind ruitersport zit in Friesland en heeft betaalbare zadels te koop, ook vergelijkbaar met Fryso. ze komen ook aanmeten bij je thuis of op stal. Kijk maar eens op de site.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:54

fjordnina schreef:
Ik zou ook een afspraak maken bij de Country Mill. Daar zit ongetwijfeld een passend/op maat gemaakt zadel bij waar zowel jij als je paard mee uit de voeten kunnen en het scheelt je een hoop geld.

ligt helaas ook te ver :(

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:58

paardrijmiep schreef:
helaas licht arno brandt toch te ver weg, woon in friesland, dus moet meer als 2,5 uur rijden.

hij komt aan huis !!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:00

Om lang plezier van je zadel te hebben moet je ten eerste een GOEDE zadelmaker weten te vinden.!!
Aangezien die heeeel dun gezaait zijn, en als je een jong paard hebt zou ik zeer zeker voor een wisselbare boom gaan..
Een zadel wat morgen goed ligt kan over 6 weken niet meer goed liggen, zo kort kan er tussen zitten..( spreek uit ervaring )
Ik heb zelf een wow zadel en pas hem zelf aan, wel zo makkelijk en scheelt heel veel geld..De aanschafprijs is alleen wel wat minder..

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:02

wendyke schreef:
paardrijmiep schreef:

hij komt aan huis !!

Dan ben ik een fortuin kwijt aan voorijkosten etc.. heb dan liever een goede zadelmaker in de buurt..
ervaringen met harry vd bosch?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:02

Als ik je een zadelmaakster mag aanbevelen zou ik Ninon Schutte laten komen..

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:06

ik heb een zadel van kieffer met plastic boom. (kan dmv hitte verbogen worden)
en ik heb hem door de zadelmaker laten passen op paard en toen ook laten aanpassen aan mijn wensen.
ik heb nu een zadel van bij elkaar 800 euro en hij is super voor mij en ook mijn paard !

ik heb t trouwens laten doen bij Harry vd Bosch.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:06

Ik heb een paar jaar geleden ook een 2e hands Hulsebos zadel gekocht, nu ik een nieuw paard heb, heb ik Hulsebos gebeld met de vraag of ze langs wilden komen.
De kosten voor komen passen, zadel verbouwen (nieuwe bredere boom erin en opvullen) en weer terug brengen (in tussentijd had ik een leenzadel van hen) koste mij 300 euro.

Je kunt de firma van de frysozadels ook laten komen met gebruikte fryso's en dan die aan laten passen op je eigen paard.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:02

Vraag feike Bruinsma eens. Hebben wij ook bij onze paarden gehad en heeft onze frysozadels aangepast.

Mijn zus heeft een tweedehandse fryso gekocht en die op maat laten maken. Voor die tijd met feike erover gehad wat voor type en welke boommaat ze ongeveer in moest zoeken.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:02

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:30

Ik heb zelf een Fryso gehad (het zadel paste niet meer) en het enige zadel wat in de buurt kwam was Ainsley. Ik had zelf een Fryso Legacy en die staat vooral bekent om de diepe en wat gedwongen zit. Wat ook ideaal is aan ainsley is dat ze tweedehands vaak niet veel kosten, als je dan het zadel alsnog laat aanpassen ben je niet een fortuin kwijt. Er staat niet hoe oud je paard is maar ik persoonlijk zou nooit een nieuw zadel op maat laten maken voor een paard dat niet minimaal 7 jaar oud is.

JV_dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:42

Waarom probeer je geen boomloos zadel zolang hij nog niet helemaal in de spieren zit? Die passen zich nl. aan.