welk zadel voor het 'hogere' dressuurwerk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

welk zadel voor het 'hogere' dressuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 09:42

Hoi,

Ik heb momenteel een Kent and Masters, dit zadel is niet erg diep, de kniewrongen zijn te groot voor mij omdat ik te klein ben dus deze heb ik eraf gehaald. Ik ben wel tevreden over het zadel, ook dat het nog aangepast kan worden... Ik heb het zadel van Augustus en ben dan echt terug aan de slag gegaan met mijn paard, dan is het in September nagekeken en wat aangepast, nu heb ik het gevoel dat het al niet goed meer ligt, paard doet ook terug 'moeilijk'. Ik heb de zadelpasser gecontacteerd voor terug te komen en aan te passen waar nodig.

Mijn lesgeefster had ook gemerkt dat het zadel niet optimaal meer lag terwijl ze vond dat het in het begin wel goed paste. Ze wees me er ook op dat ikzelf ook niet optimaal in het zadel zit, mijn paard is 6 jaar maar zeer sterk. Als ze goed aan het lopen is (opgericht en aan het achterbeen), kan ik goed zitten maar zodra ze zich wat sterker maakt kukkel ik naar voor en gaan mijn benen te ver naar achteren liggen. Mijn lesgeefster wees hier ook op met het zicht op de oefeningen van de hogere proeven...

Mijn lesgeefster zei me van mijn zadel misschien in te ruilen tegen een 2dehands zadel met diepere zit en toch wat wrong... maar bij welke merken kijk ik dan het beste?

Wintec en Bates zijn geen optie want deze bieden geen schoudervrijheid voor mijn paard!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:45

Ik geloof dat Fryso een zadel type heeft speciaal voor het 'hogere werk' :) Moet je maar even op de site http://www.frysozadels.nl kijken, sowieso staan deze zadels goed bekend en hebben een diepe zit.
Ik heb nu zelf ook contact met die mensen :j

digo

Re: welk zadel voor het 'hogere' dressuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:01

custom zadels!

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:07

S-serie Kent & Masters of Fairfax

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 16:10

FHS schreef:
S-serie Kent & Masters of Fairfax

Deze had ik inderdaad ook al gezien, ik vond ze er ook goed uitzien maar mijn zadelpasser heeft helaas geen voorbeeldzadels dus ik heb bang dat de kniewrongen voor mij te groot zijn

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:11

De Fairfax zadels komen in verschillende uitvoeringen qua lengte knieblok!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:13

WoW zadel, niet goedkoop, in alle maten en soorten te krijgen, ik maar ik zou niet anders meer willen *\o/*

Lannooke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:06

Ik heb een Passier, niet goedkoop maar zeer degelijk. En tweedehands blijven ze tamelijk goed hun waarde behouden

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:35

Als eerste zou ik de combinatie van dit zadel, paard en ruiter laten na kijken door de zadelpasser die je dit zadel verkocht heeft. Het is wel erg snel dat het niet meer past. Voorzover ik begrijp past het niet meer op paard en ruiter. Het is mogelijk dat de ligging van het zadel jouw zit en inwerking beinvloedt. Wanneer een ander zadel met een diepere zit en meer wrong niet goed ligt krijg je ook problemen met je houding en inwerking van de zit. Dus dat is niet direct een oplossing.

Succes.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:37

arno brandt zadel. erg fijne zadels

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:57

Marjolijnvdh schreef:
Als eerste zou ik de combinatie van dit zadel, paard en ruiter laten na kijken door de zadelpasser die je dit zadel verkocht heeft. Het is wel erg snel dat het niet meer past. Voorzover ik begrijp past het niet meer op paard en ruiter. Het is mogelijk dat de ligging van het zadel jouw zit en inwerking beinvloedt. Wanneer een ander zadel met een diepere zit en meer wrong niet goed ligt krijg je ook problemen met je houding en inwerking van de zit. Dus dat is niet direct een oplossing.

Succes.

ja dat klopt ook :-) want ik had eerst een isabel werth en daar zat ik ook niet optimaal in maar het is echt moeilijk om een goed zadel voor zowel mij en mijn paard te vinden... daarom dat ik het hier ook even vroeg, verschillende ervaringen naast elkaar leggen, ik heb overigens wel een goed gevoel bij mijn zadelpasser!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:59

Ik zou een zadel precies op maat laten maken.
Hieronder kan een paard zich vrij bewegen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:00

Lynn_FDA schreef:

ja maar mijn vraag is dan wat er gebeurd als het paard veranderd? want ze is nog maar 6 jaar... dan wordt het toch een heel kostelijke zaak...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:03

kunnen ze toch rekening mee houden zeggen ze , mijn paard is 4 en heb een nieuw zadel aan laten meten

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:04

euroriding luxor!
Geweldig zadel

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:05

Kay_Kim schreef:
Lynn_FDA schreef:

ja maar mijn vraag is dan wat er gebeurd als het paard veranderd? want ze is nog maar 6 jaar... dan wordt het toch een heel kostelijke zaak...

Waarom zoek je dan 1 voor het hogere werk? Wat rijdt je er mee? ZZ zwaar? PSG? Ik zou gewoon kijken welk zadel het beste past op je paard en die kan je dan tzt weer laten aanpassen op je paard als er spieren bij komen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:09

Hulsebos!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:09

ja, ik heb sinds kort ook over macrider gehoord, msfc zadels,... maar ikzelf ben niet zo bekend met deze merken daarom dat ik hier ook de vraag stel, want het wil niet zeggen omdat ik de merken niet ken dat het niet goed is!

De merken die ik wel ken is euroriding, passier, prestige, ... de meer bekendere...

Het hogere werk is misschien een verkeerde verwoording maar ik wil toch wel verder in de sport!
In eerste instantie wil ik dan ook dat het zadel voor mijn paard past en daar ben ik vorige keer te snel in geweest met de kent and master, het zadel zit lekker maar komt mijn houding niet ten goede en is nog aan te passen en het was een mooi alternatief voor een op maat gemaakt zadel...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:12

Brandt zadels zijn wel fijn en custom ook!

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:06

Lynn_FDA schreef:

jaja ... ik kom regelmatig paarden tegen met een maatwerk zadel, wat niet goed aangemeten is of niet de goede kussens heeft voor het paard.
Hangt dus helemaal af van de deskundigheid van de zadelmaker!

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:07

wendyke schreef:
kunnen ze toch rekening mee houden zeggen ze , mijn paard is 4 en heb een nieuw zadel aan laten meten

Onzin!!
Een paard van 4 is nog niet uitgegroeid. Koop je dan een zadel met een vaste boom, dus een zadel zonder verwisselbaar kopijzer, dan mag je ervan uitgaan de je vóór het paard uitgegroeid is, nog een keer aan de beurt bent.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:11

wendyke schreef:

Daar kan je geen rekening mee houden. Ook omdat je niet weet hoeveel je paard nog gaat groeien.
Een zadel moet passen op het paard en een zadel op de groei kopen, werkt niet.
Je kunt geen zadel op het paard leggen dat qua boommaat wijder is dan het paard nodig heeft.
Optimaal is dat de hoek die de boom maakt hetzelfde is als de paardenrug.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 20:14

daarom dat ik kent and masters ook zo n goeie optie vind, je kan ze voldoende aanpassen en als ze 'volgroeit' is een zadel op maat laten maken, maar dan is de vraag nog hoe ze veranderd, ivm ziekte, bespiering,... ik heb gelezen dat euroriding ook kan aangepast worden (1 boommaat) en vond dit vroeger ook fijne zadels!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:20

Brandt zadel!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 09:08

Het is heel persoonlijk. Ik rij mijn paard met een kent en Masters zadel (zelfde als jij TS denk ik, geen diepe zit, maar trouwens ook niet echt goedkoop, nog 900 euro hoor).
En ik rij mijn paard hier gewoon mee op Z-niveau. Wissels, appuyementen, het gaat allemaal prima.
Ik heb hele dure zadels gehad (Stubben, Fryso), maar helaas is mijn paard hier uitgegroeid in de 9.5 jaar die ze nu op de wereld is. Voor mij dus niet de duurste zadels meer, gewoon een passend zadel van goede kwaliteit. En dat kan bijvoorbeeld ook een Wintec zijn als je er zelf ook maar goed in zit. Ik heb zo ook een half jaar met een Wintec gereden, ging prima, al zijn de zweetbladen wel wat te kort voor mij in de zin dat de laars de rand van het zweetblad raakt en er achter blijft hangen. Voor de houding ging het prima.

Zaldi vind ik ook fijn, ik heb nog 1 liggen waar weer wol in moet. Die idiote zadelmakers willen niet 1 los flair kussen verkopen omdat er 1 lek is. Ja, maar ik zet ze er zelf wel in.
Dus je zou ook naar een Zaldi kunnen kijken met gewoon een wolvulling.

Vanwege prutswerk van zadelmakers (ik heb niet voor niets een paar hele dure zadels op maat laten maken wat uiteindelijk gewoon niets was, Stubben, Massimo, tweedehands Fryso lag perfect, maar is door slecht voorbeleid van de stalhouder verkocht wegens niet meer passen, maar dat was dus niet nodig geweest) heb ik mezelf diverse dingen aangeleerd. Ik kan nu zelf kussens losmaken en bijvullen, ik heb zelf een Flair pompje gemaakt, kan flairkussens vervangen, enz.