Kan een Prolite Tri Pad bruggend zadel oplossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Kan een Prolite Tri Pad bruggend zadel oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:28

Mijn vraag is het volgende nml kan men met een Prolite Tri pad een bruggend zadel "passend" maken?
Het doel waarom ik dit vraag is dat ik een oudere fjord heb met een holle rug,niet extreem hol maar veel zadels bruggen dus.Ook niet zo extreem maar je voelt het wel als je met je hand onder het zadel door gaat.

Omdat je met een tri pad verschillende plekken kunt uitvullen bedacht ik me dat het misschien wel een optie voor die moeilijke rug van mn fjord kon zijn?

Misschien is er iemand die een tri pad in gebruik heeft en weet wat en hoe ik het bedoel?Dan zou ik graag lezen hoe dat is bevallen. :)

Jitske

Re: Kan een Prolite Tri Pad bruggend zadel oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:31

Ondanks dat ik zelf geen Prolite Pad gebruik snap ik wel wat je bedoelt. Heb me erop ingelezen omdat mijn zadelmaakster er ook 1 aanraadde voor mijn paard (met een Front Riser tijdelijk de voorkant ietsjes hoger krijgen totdat hij voldoende bespierd is). Uiteindelijk niet gekocht omdat mijn bankrekening nee zei :')
Ik denk dat het zeker wel een optie kan zijn, maar zou het niet doen zonder overleg met een zadelmaker.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:34

Ik doe het met een zadelpasser erbij beslissen,maar ik wou alvast wat info erover inwinnen bij de bokkertjes hier.
Het is bij mijn fjord ook zo dat ze is terug gevallen in de bespiering ivm een blessure (uitgegleden).
En in theorie gezien lijkt het me ook een goede (tijdelijke) oplossing tot ze dr bespiering weer wat terug heeft.

Alle tips,eigen ervaringen en info hierover zijn heel welkom!!!

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:27

Ik snap wat je bedoeld, ik heb de pad zelf ook een tijd gebruikt. Alleen heb ik een frontriser gekocht, omdat de tri pad veel te lang was voor onder mijn zadel (17inch) en het voor mij toch alleen om de voorkant ging. Heb wel 2 weken met de tri gereden en vind het een top systeem! Je kan hiermee je zadel op een plek die niet 100% fijn te krijgen is met opvullen, net even het beetje extra geven zodat het wel helemaal goed ligt. Tevens is het ideaal voor mensen die meerdere paarden met hetzelfde zadel rijden of voor bv jonge paarden, die snel groeien in bespiering zodat je niet elke maand je zadel aan het te laten passen.
Daarnaast zorgt de vulling van de pad voor een goede drukverdeling.
Ik heb de pad overigens niet zelf gevuld en aangepast, dit heb ik mijn zadelmaker laten doen. Een verkeerd gevulde pad zorgt nl juist voor het tegenovergestelde.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:43

Dus op zich om het lichte bruggen van een zadel op te vangen is zo'n pad geschikt?
Bij mijn pony brugt ieder zadel precies op het middenstuk,niet overdreven maar je voelt gewoon drukverschil als je er met de hand onderdoor gaat.
Als ik als ruiter er ook nog op ga zitten word de druk alleen maar groter en zal ook pijnlijker voor haar rug zijn waardoor ze niet meer kan ontspannen,toch?

Ze is al op leeftijd (24j) en veranderd ook altijd qua spekjes en spieren in de jaargetijden.Ik wil graag een thorowgood zadel mits die niet langer is dan 44cm,zat dus aan een 17inch te denken en dat in combi met zo'n pad.

Misschien is wel iemand die op zo'n zadel met tri pad rijd?

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:29

Ik zou je adviseren om een drukmeting te laten doen met je zadel als dit mogelijk is. Dan kan je precies zien waar en hoe erg je zadel drukt, en wat voor verschil het maakt als je er een pad onder legt en op welke wijze je die moet vullen. Is even een kleine investering (bij van rijs 150 euro) maar je kan wel precies zien hoe je zadel ligt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:56

Dat zou zeker een goede optie zijn,moet ik wel eerst een zadel hebben.
mijn oude zadel is te lang,ondanks dat er een zadelmaker bij is geweest deze heeft zadel opgevult en al en nooitr iets over de lengte gezegt dat het niet goed was.
Tot ik ging meten,toen vielen wat puzzelstukjes op de plek ja.
Dus een zogehete prof ziet ook niet alles!!!

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:29

Nee helemaal met je eens, ik heb ook al een aantal zadelmakers versleten... Succes in elk geval!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:28

Is een Barefoot zadel niet wat voor jullie. Ik had exact hetzelfde probleem. Ook een ouder wordende fjord, nu ook 24. Ik heb 2 jaar geleden een Barefoot gekocht en hij past super en het rijdt zalig.
Het vormt mee naar de vorm van de rug, met elke beweging.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:38

Toevallig sinds een week of 2 een tri pad onder mijn zadel, om dezelfde reden als jij aangeeft. Ik heb les v Bianca Koevoets (thenaturalhorse.nl) en die kwam met deze oplossing. Zadel ligt beduidend beter, nog niet heel veel me gereden (door het fijne weer) maar lijkt goed.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:47

cynthiar schreef:
Is een Barefoot zadel niet wat voor jullie. Ik had exact hetzelfde probleem. Ook een ouder wordende fjord, nu ook 24. Ik heb 2 jaar geleden een Barefoot gekocht en hij past super en het rijdt zalig.
Het vormt mee naar de vorm van de rug, met elke beweging.

Met Barefoot is de elende erger geworden! ;(
Zadels zijn veelste lang,geen goede drukverdeling en overal drukplekken en uiteindelijk witte haren.
Ik had de BArefoot Cheyenne mét vps en een BArefoot London oude model.
Dat soort zadels zijn prima voor sterke gespierde paarderuggen maar voor holle ruggen taboe.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:49

edith2 schreef:
Toevallig sinds een week of 2 een tri pad onder mijn zadel, om dezelfde reden als jij aangeeft. Ik heb les v Bianca Koevoets (thenaturalhorse.nl) en die kwam met deze oplossing. Zadel ligt beduidend beter, nog niet heel veel me gereden (door het fijne weer) maar lijkt goed.

Klinkt goed!
Hopelijk blijft het zo positief voor jou en je paard.
Dus jij gebruikt hem ook vanwege het brugeffect van je zadel?Zag je aan de afdruk op de rug van je paard ook dat het veel meer egaal was of had je ook droge plekken erbij?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 07:56

Toen ik zonder reed, was echt het midden, langs de rug droog, en de rest bezweet. Nu is er een betere, gelijkmatige afdruk. Heb het zadelpad nu in bruikleen en bevalt het, kan ik het overnemen (daar ziet het nu dus wel naar uit)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:00

Je zegt in het andere topic dat je voorkeur uitgaat naar een thorowgood cob model. Dat is echt een heel plat zadel, voor paarden met een rechte rug en geen schoft. Die lijkt me in dit geval niet zo geschikt.

Laat een msfc zadelmaker komen. Zij werken zowel met thorowgood als met de pro-lite pads. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:45

edith2 schreef:
Toen ik zonder reed, was echt het midden, langs de rug droog, en de rest bezweet. Nu is er een betere, gelijkmatige afdruk. Heb het zadelpad nu in bruikleen en bevalt het, kan ik het overnemen (daar ziet het nu dus wel naar uit)

Kijk,dat heb ik dus ook bij ieder zadel!
Dan lijkt me het 't proberen wel waard met zo'n pad. :j

_Nelleke_ schreef:
Je zegt in het andere topic dat je voorkeur uitgaat naar een thorowgood cob model. Dat is echt een heel plat zadel, voor paarden met een rechte rug en geen schoft. Die lijkt me in dit geval niet zo geschikt.

Laat een msfc zadelmaker komen. Zij werken zowel met thorowgood als met de pro-lite pads. :)

Ja mijn voorkeur..........maar geen idee over het hele hoe en wat hoor ik moet zo'n zadel eerst eens gezien hebben.Maar ik vind het wel aannemelijk dat ze dan té recht zijn voor de rug van mn fjord.
Ik mocht eens een T4 dressuur (warmbloed) van iemand passen en die lag op zich heel netjes,was het niet dat die dus in het midden ook iets deed bruggen.

In eerste instantie dacht ik dat de boom dus te smal is,maar als die wijder word zal het bruggen wellicht minder zijn maar kiept het zadel ook naar voren en zal ik ook niet meer in balans zitten.
Die T4 zal mij wel écht als gegoten!!!Was een 17,5 inch maar had ruimte over,die zadels vallen echt heel ruim.Ik hoop dat we uit de voeten kunnen met een 17 inch mocht zo'n zadel toch kunnen.

ps....toch zie ik op de site van Thorowgood dat ze daar een cob zadel op een overbouwd breed paard met holle rug hebben en het aanprijzen hoe goed het ook op zo'n paard past!

http://www.thorowgood.com/T4-Cob-GP.html
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 24-01-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:51

Bij m'n paard, waar de rug lekker hol werd als je erop ging zitten heb ik veel profijt gehad
van een wow korrectorpad. Ik vond het een fijn idee dat de druk ook netjes verdeeld blijft
wanneer ze haar rug wel bolde.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:55

je moet iig wel opletten hoe je paard zijn rug gebruikt als je met hem aan het rijden bent, het kan zo zijn dat in stand en zonder belastig je zadel brugt, maar dat er door goed te rijden de rug omhoog komt en dus het stukje wat overbrugd werd opgevuld wordt, dan doet je pad dus verkeerd werk, idd dus de drukmeting eronder als je aan het rijden bent voor je een besissing maakt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:56

Ik heb een corrector Airpad maar die vind ik niet zo fijn.
Ten eerste omdat je het moet oppompen,ten 2e omdat naar mijn idee lucht ontsnapt uit de achterste kamers en ten derde omdat het alles opvult aan de voor of achterkant,ik wil enkel in het midden de opvulling.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:01

knollentuin schreef:
je moet iig wel opletten hoe je paard zijn rug gebruikt als je met hem aan het rijden bent, het kan zo zijn dat in stand en zonder belastig je zadel brugt, maar dat er door goed te rijden de rug omhoog komt en dus het stukje wat overbrugd werd opgevuld wordt, dan doet je pad dus verkeerd werk, idd dus de drukmeting eronder als je aan het rijden bent voor je een besissing maakt.

Dat klopt :j maar ik heb het beestje gekocht als 16 jarige,deze is nooit goed doorgereden geweest heeft dus waarschijnlijk nooit geleerd hoe ze haar rug moet dragen.
Als ze dan ook nog met extra spanning moet lopen zal dat niet uitnodigen tot ontspanning maar druk ze haar rug nog verder weg.
Het is een heel lief maar ook heel eigenwijs en sterke pony,als die in dr kop heeft dat ze iets niet wil dan doet ze het ook niet.(combi van niet snappen en niet kunnen)

Ze is nu 24j word recreatief gereden,de jaartjes wat we nog samen rijdend kunnen doorbrengen zijn natuurlijk niet meer zo heel veel maar rust is roest en lopen doet ze nog heel graag.
Maar dan moet ik wel iets passend voor haar kunnen vinden.Eerder ga ik er ook niet meer op want zo is het voor beiden niet meer leuk. -O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:05

nee ,dat snap ik helemaal, heel lastig met deze leeftijd ook nog s. het is idd een idee om ook naar zo een korrektor pad met lucht te kijken , maar daar vind ik het risico weer van dat het erg verkleind bij schoft en kussenkanaal, dus ook daarbij je goed laten helpen door de zadelpasser ...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:07

funnyhorses schreef:
Ik heb een corrector Airpad maar die vind ik niet zo fijn.
Ten eerste omdat je het moet oppompen,ten 2e omdat naar mijn idee lucht ontsnapt uit de achterste kamers en ten derde omdat het alles opvult aan de voor of achterkant,ik wil enkel in het midden de opvulling.

:j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:11

als de lucht ontsnapt passen je doppen niet meer goed, je kan dan stukje slang afknippen zodat het weer strakker sit of gel erin, die gel kun je zo bestellen bij wow.
plus dat van voor en achter klopt, maar met lucht is het dus zo dat het heengaat waar de ruimte is ...lijkt mij, dus als het voorin aan de voorkant krapper is gaat het naar achter -midden dus, en als het aan de achterkant krapper is gaat t naar voor-midden dus, is toch wat je wil? of zie ik dat nou zo verkeerd..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:17

Ja zo dacht ik het ook maar het is toch niet helemaal het juh-van-het naar mijn idee.
De dopjes heb ik al een keer vervangen en nog verliest de pad uit 1 achterkamer de lucht.Dat gedoe wil ik gewoon niet hebben als ik op buitenritje ben,snappie.
En ondanks dat de lucht zich verzameld in de ruimte ook voor bij de schoft word het iets nauwer en ik vind de ruggengraat vrijheid ook niet breed genoeg,maar misschien zal dat niet zo heel veel hinder geven ivm de lucht?

In gebruik vind ik het niet zo'n heel makkelijk pad.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:50

dat met dat ie de ruimte bij schoft en ruggegraat verkleind moet je al heel erg opletten, je kan m dus denk ik al haast niet onder een verder goed passend zadel leggen. juist onder een te breed en te wijd zadel.
dat je kussen lekt is ook niet handig, een keer gel proberen in t slangetje en dan dop erop, lekt ie dan nog ,dan moet je kussen geplakt of zit t in aanhechting slang-kussen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 15:47

Nee dat pad is gewoon niet wat ik ervan verwacht had helaas.
Zoals je zelf al zegt dat het de boel verkleind is niet goed in ons geval.Maarja als men het niet probeerd dan weet men ook niet of het iets is.
Het is een hele zoektoch naar iets fatsoenlijks passends te vinden