Deken voor paard met fors front, Bucas Smartex medium? Of?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Deken voor paard met fors front, Bucas Smartex medium? Of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 10:52

In mijn zoektocht naar een goede deken voor als mijn paard volgend jaar niet meer 24/7 buiten staat, maar in de nacht op stal, ben ik op zoek naar een fijne deken die goed werkt bij verschil in temperatuur (dus tussen -10 en +12 ongeveer).

Nu kwam ik de Bucas Smartex medium tegen, en dat bevalt me wel (nog niet gekocht of gepast!!). Nu heeft mijn paard best een fors front (net als de meeste PRE's), en ik baal eigenlijk dat ze daar geen big neck versie van hebben (die hebben ze alleen van de extra en die met alleen de fleecevoering. En die lijken me dus weer te warm of juist te koud).

Hij heeft van een normale deken maat 185/190, en dan kan de voorkant echt net dicht (bijvoorbeeld van BR). De dekens die ik heb geven pas bij lang gebruik een lichte, kleine schuurplek (alleen haren kapot). Nu lijkt het alsof het front van de Bucas niet breder te maken is? Gaat het dan wel passen?

Wie heeft er ervaring met deze deken? Of wie kent er een andere deken met dezelfde werking die goed passen op een PRE/paard met forse front?

Speedster

Re: Deken voor paard met fors front, Bucas Smartex medium? Of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:55

Jer zou eventueel een verlengstuk tussen de sluiting kunnen zetten, dat scheelt ook best wat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 10:58

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:02

Domenique dekens worden veel bij Friezen gebruikt, zijn breed en in allerlei diktes. Of een tussenstuk ( verbreder ) voor bucus deken proberen misschien.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:05

Je hebt ook een special Bucas voor brede borst weet ik. Bij divoza. Ik ga is voor je zoeken

edit: gevonden. Dat zijn e bucas big necks. Die zijn aan de vookant iets "vierkanter" uitgesneden en dus ook iets langer waardoor ze breeder zijn.
http://www.yourhorse.co.uk/upload/4231/ ... %20rug.JPG
De medium kan ik alleen niet zo 1,2,3 vinden. Wel de smartex
http://www.horze.nl/Bucas-Smartex-Rain- ... NL,pd.html

tip: Bij agardi heb ik ook mijn bucas deken gekocht toen met 40% korting. Scheelde een hoop op die 200 euro ;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:09

Bij de bucas zt er een extra flap onder de borstsluitingen. Volgens mij is hij daardoor ook met verlenging nog mooi dicht. Als het een nieuwe deken is (dus met dit soort sluiting), dan past dit verlengstuk er inderdaad op. De oudere modellen hebben een ander soort sluiting en daar heb je dus een oude verlenger voor nodig.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:15

Ben zelf geen Bucas fan ivm binnenvoering. Tegenwoordig heb je van Amigo de XL versie voor bredere paarden misschien is dat een idee.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:22

De power turnout hebben volgens mij wel de big neck en die deken is van -10 tot +16, dat is een goede deken opzich. (even de naam is zijn geheel opgezocht, Bucas Power Turnout Big Neck Rain)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:28

Thanks voor de nuttige tips! Jullie komen met een aantal dekens waar ik zeker verder voor ga kijken!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:14

Mijn paarden stonden met 10 graden overdag nog onder de Smartex Extra, totaal geen zweet of erg warm. Deze dekens ventileren erg goed!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:07

Wat vast ook goed passende dekens zijn, zijn de Stormshield dekens. Worden veel op westernpaarden gebruikt. Denk dat dat voor een PRE ook wel past.
Mijn Fries heeft ze ook op (staldeken-versie) en ik ben er heel erg over te spreken.

Ik haat trouwens dekens met fleecevoering. Gaan allemaal haren in zitten, die er slecht uit willen.
Je wilt niet weten hoeveel fleecegevoerde dekens ik in mijn wasserij krijg, waar nog een half paard in zit.

Gebruik zelf altijd nylon gevoerde dekens. Blijft paard superglad onder.

Een deken kopen en er dan een dekenverbreder tussen zetten zou ik niet zo snel doen. Dan wordt hij bij de hals ook weer wat wijder, en kan wat (te) ver naar achteren zakken zodat de deken gaat trekken op de schoft. Met alle gevolgen van dien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:12

Ik heb voor Jim de dekens van het eigen merk van Drunens Ruiterhuis. Die liggen qua pasvorm super, ruimte voor het front, geen schuurplekken.
Ik heb de 150/200gr voor temperaturen boven de 5 graden. En daaronder de 350gr.
Hele fijne deken, goed waterdicht, maar wel ademend.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:40

nadita schreef:
Wat vast ook goed passende dekens zijn, zijn de Stormshield dekens. Worden veel op westernpaarden gebruikt. Denk dat dat voor een PRE ook wel past.
Mijn Fries heeft ze ook op (staldeken-versie) en ik ben er heel erg over te spreken.

Ik haat trouwens dekens met fleecevoering. Gaan allemaal haren in zitten, die er slecht uit willen.
Je wilt niet weten hoeveel fleecegevoerde dekens ik in mijn wasserij krijg, waar nog een half paard in zit.

Gebruik zelf altijd nylon gevoerde dekens. Blijft paard superglad onder.

Een deken kopen en er dan een dekenverbreder tussen zetten zou ik niet zo snel doen. Dan wordt hij bij de hals ook weer wat wijder, en kan wat (te) ver naar achteren zakken zodat de deken gaat trekken op de schoft. Met alle gevolgen van dien.

Hier gaat ik in mee ,plus dat de manen vrij liggen en bespaard blijven.
Ook merken zoals Big-D en Cattleman zijn fijne dekens.
Deze dekens hebben vaak namelijk ook tussen maten..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:19

De ervaringen met de fleece onderlagen zijn dus niet zo goed, enkel op het wassen (daar is wel overheen te komen) of gaat de fleece ook eerder schuurplekken geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:39

Dominick valt mooi ruim aan de voorkant, wordt veel op barokke paarden gebruiken.
En Rambo met de V sluiting valt ook wel wat ruimer.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:07

Ik ben juist wel tevreden over de fleece Stay Dry voeringen van Bucas.
Nu is de mijne wel een staldeken, dus 24/7 heeft ze hem niet op.

Als je een paard hebt met een brede borst/dikke nek zou ik inderdaad voor de big-neck gaan, de standaard types zullen krap worden omdat deze hoog aansluiten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:46

Ik heb juist minder schuurplekken sinds het gebruik van fleece gevoerde dekens.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:54

grauwman schreef:
Ben zelf geen Bucas fan ivm binnenvoering. Tegenwoordig heb je van Amigo de XL versie voor bredere paarden misschien is dat een idee.

Ook absoluut geen fan van Bucas. Die binnenvoering is meer dan verschrikkelijk. Alle haren blijven erin hangen en het is een klus om die er weer uit te krijgen. Daarnaast moet ik ook zeggen dat ik de Bigneck van Bucas niet echt Bigneck vind. Kennisje van me heeft er 2 voor haar Quarters (ook behoorlijk breed) en ze zitten imo best krap om hals en schouders.
Heb zelf alleen maar Horseware, die zelfs in de normale versie breder zijn in hals en schouder dan de bigneck van Bucas. De Amigo is er nu idd in een XL uitvoering die ruimer is gesneden. Is opvolger voor de Rambo XL (waarom ze die eruit gegooit hebben is me echt een raadsel, want dat was echt een geweldige deken voor brede paarden) maar goed de Amigo is niet slecht. Ik heb 1 normale daarvan (1200 denier) en bevalt me goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:21

Als ze hoog sluiten, dan gaat hem dat inderdaad niet worden.... Ik moet denk ik maar eens halsopeningen gaan meten bij de divoza, want ze te zien hebben ze daar meerdere soorten dekens liggen.

Voor iedereen die zich afvraagt hoe breed voor mij breed is, zie deze link naar een aantal foto van hem vorige zomer (en voor mijn idee is hij daarna nog iets groter geworden): [ITP] Knappe 5 jarige PRE Candor @ fotomeeting

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:39

ik zou eens kijken voor een Dominick: www.dominick.nl

volgens mij hebben ze tegenwoordig ook een leen-/probeerservice

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:13

Van de dominick is dan de Combi denk ik degene die lijkt op de Bucas smarttex?

Ze hebben inderdaad een huurservice, dat kan interresant zijn om zeker te zijn van het passen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:15

de combi is 300 grams en waterdicht, de polo is 200 grams en waterdicht, de light heeft alleen een katoenen voering en is er in staldeken en waterdichte uitvoering.

de combi en de polo hebben een gladde voering, schuurt nooit, ik vind het hele fijne dekens!
en nu je kunt huren/proberen is dat helemaal ideaal denk...

en rambo is misschien ook een optie, die met de v sluiting?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:22

Ik heb voor mijn PRE pas geleden een Weatherbeetha Orican freestyle gekocht. Hele fijne deken.

Stormshield stond ook op mijn lijstje, maar nadat ik het topic over de Nederlandse leverancier (UHG shop) had gelezen heb ik er toch maar van afgezien.

Bucas werd me afgeraden omdat de halsopening niet wijd genoeg werd geacht. Heb die deken echter niet gepast.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:27

Ik ben echt blij dat ik dit topic geopend heb, nogmaals thanks voor de fijne tips!

Rambo ga ik ook nog voor kijken, het is wel een uitzoekwerk zeg, een fijne deken...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:32

je zou eigenlijk even wat dekens moeten kunnen passen om te zien wat fijn zit...

mijn merrie heeft een flink front en een flinke hals en die staat al jaren onder dominick dekens, bevallen super qua pasvorm!

voor mijn jonge paard heb ik bij toeval eigenlijk nu een rambo en ik moet zeggen dat die ook heel goed bevalt! :j