Zadelkeuze, erg lastig! Af- en aanraders gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Zadelkeuze, erg lastig! Af- en aanraders gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:02

Hallo allemaal,

Pff, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn paard.
Ik ben druk in de weer met mijn zadelmaker, mijn paard is helemaal opgemeten en we zijn nu het één en ander aan het testen.
Maar ik vind de keuze heel erg moeilijk. Het is zo enorm veel geld en ik wil gewoon een goed zadel hebben voor mijn merrie.
Ze is namelijk herstellende van een rugblessure, dus het zadel moet goed zijn, maar dit legt ook best veel druk op de beslissing.

Momenteel rij ik op een leenzadel: Een MSFC Professional, 17,5 inch met een wijde boom. Fijn zadel, maar hij is voor mij te klein.
Helaas heeft de zadelmaker momenteel niet veel zadels die een wijde boom hebben en een 18 inch zitvlak. Bovendien vind ik een nieuw zadel erg prijzig en zou ik liever een tweedehands zadel kopen. Maar ik vind het erg lastig om te selecteren welke zadels ik zou willen gaan bezichtigen, omdat ik al jaren op mijn trouwe Hulsebos reed met een superzacht zitvlak en ik niet echt ervaring heb met andere merken.

Daarom ben ik op zoek naar aanraders maar ook afraders voor mijn situatie. Ik zal mijn paard en de wensen even op een rijtje zetten:
Mijn merrie is een KWPN-er van 1,74 m, hoge en lang doorlopende schoft en ze heeft een wijde boom nodig. Het liefst beperk ik mijn budget tot ongeveer 800 euro voor een tweedehands zadel, maar als het niet anders kan heb ik een budget van maximaal 1800 euro voor een nieuw zadel.

Het zadel moet hieraan voldoen:
- Dressuurzadel
- 18 inch (voor maat 40/42)
- Wijde boom/boommaat 33/34
- Breed tussenkanaal die de wervelkolom vrij laat
- Diepe zachte zit
- Middel tot dikke kniewrong
- Geen kunststof zadel

De merken die nu op mijn lijstje staan zijn als optie zijn:
- MSFC Professional
- Fryso
- Anatomica Octant
- Prestige Top Dressage
- Hulsebos

Aanvullingen op dit lijstje zijn welkom incl. onderbouwing.
Daarnaast zou ik graag ervaringen willen horen over bovenstaande merken en hoe je tot de keuze bent gekomen.
Ook wil ik graag horen welke zadels je zou afraden en waarom. En als je een zadel te koop hebt of weet dan zijn die tips natuurlijk ook welkom!

Even een toevoeging. De volgende zadels heeft mijn zadelmaker reeds gepast:
- Massimo Dressuur - verdeelde de druk niet optimaal over de rug
- Ruiz Diaz Jessica Pro - Zat voor mij niet heel comfortabel, erg breed, kreeg last aan de binnenkant van mijn bovenbenen en zat er heel wiebelig op.
- Kent en Masters standaard dressuur - Zit was wat te vlak, zadel klapperde wat op de rug en ik had het niet zo op de klittenband-kniewrongen.
- JC zadel - was wat te smal voor haar.
- Bates zadel - hebben we er ook opgehad, maar weet eigenlijk niet meer waarom deze niet meer op mijn optie-lijst staat. Waarschijnlijk omdat andere zadels beter lagen.
Laatst bijgewerkt door Grass op 21-01-13 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Re: Zadelkeuze, erg lastig! Af- en aanraders gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:03

Heb je wel eens naar de massimo gekeken?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:04

En waarom geen wintec? :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:08

Ja, mijn zadelmaker levert ook Massimo zadels, maar die lag minder goed dan bijvoorbeeld de MSFC. Die verdeelde de druk minder goed over de rug. Ook heb ik een Kent en Masters geprobeerd en een Ruiz Diaz. Ik zal deze even toevoegen aan de openingspost. Misschien wel nuttig!

Ik wil eigenlijk geen kunststof zadel, dus daarom geen Wintec.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:09

essy87 schreef:
Ja, mijn zadelmaker levert ook Massimo zadels, maar die lag minder goed dan bijvoorbeeld de MSFC. Die verdeelde de druk minder goed over de rug. Ook heb ik een Kent en Masters geprobeerd en een Ruiz Diaz. Ik zal deze even toevoegen aan de openingspost. Misschien wel nuttig!

Ik wil eigenlijk geen kunststof zadel, dus daarom geen Wintec.

Dan raad ik je Bates aan :)
De leren versie van wintec, hetzelfde systeem met het verwisselbaar kopijzer. Kijk maar een in mijn profiel, bij meer info kan je altijd pben

een SUPER fijn zadel, kan er geen woord verkeerd over zeggen. Ik heb er ook een boommaat 34 in zitten :) en hij ligt super op mn haflinger. Hij is aangeraden door mn zadelmaker

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:10

Alleen kan de bates niet zo breed...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:11

Caira schreef:
Alleen kan de bates niet zo breed...

haha waarom niet :P ? Ik heb zelf anders ook boommaat 34 erin zitten, witte boom

Je hebt ook nog de bates wide, zelfde zadel maar dan voor de extra brede bomen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:11

Mijne is een half jaar onder het zadel, maar de bates is toch echt al te smal, de allerbreedste boom zit er al in.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:12

Hier een bates caprilli, echt een heel fijn zadel, lekker zacht en de kniewrongen kan je zelf plaatsen.
De zit is ongedwongen en de boom is wisselbaar, ik vind hem ideaal :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:13

Ik heb een Bates Dressage, middelgrote wrongen en een ongedwongen maar diepe zit. Vind hem echt heerlijk !

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:14

Als ik jouw eisen zo lees denk ik meteen aan een rossner zadel. Als ik eerlijk ben past het mijn paard net niet lekker; de ruimte tussen kussens is net te veel (maar geweldig voor een paard met langdoorlopende schoft) en ik vind de kniewrongen teveel (maar ik ben gewend aan veel vrijheid). Dus misschien is dat wat; voor jou prijsklasse heb je een nieuw zadel?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:17

Hulsebos is hééérlijk! Kan ik echt aanraden.
Hoe ik tot de keuze gekomen ben: ik liet de zadelmaker langskomen met een aantal zadels. Toen bleven er 3 over die op mijn paard pasten (hij is nogal breed, dus moesten een brede boom hebben). De hulsebos probeerde ik als laatste en toen ik ging zitten dacht ik meteen: dit wordt hem! Ik heb nog nooit zó lekker gezeten op een zadel, ik wil nooit meer anders.
En o ja, Rossner zou ik echt niet doen als ik jou was, daar heb ik hele slechte ervaringen mee. Ze zijn totaal niet zacht voor je paard en ze zitten belabberd, je houding (iig bij mij) wordt er echt veel slechter door.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:19

Wat super dat jullie al zo snel reageren. Mijn zadelmaker heeft Bates in haar collectie. Ik zal haar er nog eens naar vragen. Ik weet eigenlijk zo niet meer waarom die van het lijstje is gestreept, want mijn paard heeft er wel één op gehad.
@ Bunga: zitten de kniewrongen met klitteband vast? Want daar ben ik niet zo gek op. Dat is toch een zwak punt als er bijv veel haren op komen en ik heb eerder een zadel gehad met losse kniewrongen en had altijd ruzie om ze weer stevig op de juiste plek te krijgen na het schoonmaken.

Een WOW zadel had ik nog niet aan gedacht. In welke prijsklasse vallen deze zadels? En wat zijn de ervaringen met dit zadel?

Rossner werd mij door Divoza afgeraden, omdat ik een Hulsebos gewend ben en ik op zoek ben naar een A-merk zadel. Bij Divoza zeiden ze: 'Als je Hulsebos gewend bent, ga ik je die niet laten zien. Hele degelijke zadels, maar dan niet voor jou.'

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:20

Bates en Wintec hebben een smal tussenkanaal.
Ik ben zelf erg te spreken over Arno Brandt.
Hij ruilt ook in dus heeft misschien ook wel een 2de hands liggen die hij passend kan maken?
En anders vallen zijn nieuwe zadels ook binnen je max budget.
Wel een lange levertijd...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:21

essy87 schreef:
Wat super dat jullie al zo snel reageren. Mijn zadelmaker heeft Bates in haar collectie. Ik zal haar er nog eens naar vragen. Ik weet eigenlijk zo niet meer waarom die van het lijstje is gestreept, want mijn paard heeft er wel één op gehad.
@ Bunga: zitten de kniewrongen met klitteband vast? Want daar ben ik niet zo gek op. Dat is toch een zwak punt als er bijv veel haren op komen en ik heb eerder een zadel gehad met losse kniewrongen en had altijd ruzie om ze weer stevig op de juiste plek te krijgen na het schoonmaken.

Een WOW zadel had ik nog niet aan gedacht. In welke prijsklasse vallen deze zadels? En wat zijn de ervaringen met dit zadel?

Rossner werd mij door Divoza afgeraden, omdat ik een Hulsebos gewend ben en ik op zoek ben naar een A-merk zadel. Bij Divoza zeiden ze: 'Als je Hulsebos gewend bent, ga ik je die niet laten zien. Hele degelijke zadels, maar dan niet voor jou.'

Wel met klitteband inderdaad, ik heb er zelf geen last van dat er haren in gaan zitten, en met schoonmaken laat ik ze ook gewoon zitten dus ik kan er niets over zeggen! :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:22

Al eens gekeken naar Euroriding?

Erg fijne zachte zadels, leveren tot een zeer brede boommaat en het zit als een huis. :)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:23

http://www.equestor.nl

Ik heb zelf een equestor levade ook met wijde boom en breed tussen kanaal.
Ik ben lang op zoek geweest naar een geschikt zadel en ben hier heel tevreden mee!

Op de website staan eventueel ook tweedehands zadels.
Ook op marktplaats zijn ze wel te vinden voor een leuke prijs!

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:25

probeer ook een ainsley vanguard, ik had ongeveer hetzelfde wensenlijstje, maar dan met mediumboom (maat 3), en t voelde als thuiskomen, vanaf de eerste pas.. goede kwaliteit, ook tweedehands.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:27

upendo schreef:

Erg fijne zachte zadels, leveren tot een zeer brede boommaat en het zit als een huis. :)

Jij had een titan he <3 mohh! die zitten goed

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:34

M_hartje_M schreef:
upendo schreef:

Jij had een titan he <3 mohh! die zitten goed

Klopt.

Man, wat heb ik gejankt dat die niet meer paste. :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:37

Ik leef met je mee Seline :(:)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:37

Black Country, deze zadels worden op maat gemaakt voor je paard en jezelf, en passen ook in je budget voor een nieuw zadel. Tweedehands zie ik ze eigenlijk niet zo heel veel.

Ik heb een veelzijdigheidszadel, heerlijk zadel. En samen te stellen zoals je zelf wil, kleur leder en andere aanpassingen (wrong, etc). :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:41

essy87 schreef:

Mijn eerste keuze was het ook niet na een JC, Passier en Ainsley; maar eerlijkheidsgehalve moet ik bekennen; dit is echt het aller- aller lekkerste zadel wat ik tot nu toe heb gehad :D . Maar nogmaals, het is niet voor ieder paard en ik ben er nog steeds niet over uit of dit het juiste zadel is voor mijn paard (wel voor mijn bips iig, een 18 inch bips...

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:45

Voor mijn equestor heb ik veel zadels van stalgenootjes getest en geprobeert.
O.a. ainsley, euroriding, ruitergilde, JC, chamberlain.

Mijn fries heeft een brede schoft en platte rug.
Ik was dus specifiek op zoek naar een breed tussenkanaal en brede kussens die over een groot oppervlakte dragen.
Daarnaast zocht ik ook een zadel wat niet te lang was.
Ik heb mijn zadel via marktpkaats gevonden. De zadelmaker heeft het zadel nagekeken en aangepast door wat vulling uit de kussens te halen. Hij was heel enthuosiast over het zadel en vond het erg geschikt voor mijn paard.
Zo ben ik uiteindelijk bij mijn equestor gekomen.
Daarnaast was het een donkerbruin zadel waar ik helemaal weg van ben. Dat hij past is het belangrijkste, maar ik ben ook helemaal verliefd op de kleur!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:09

Kijk anders eens naar een Kentaur, zeer fijne zadels! Diepe zit, grote wrongen en een hele zachte zitting. Nieuw zijn ze rond de 1000 euro geloof ik en ze zijn ook geschikt voor paarden met een hoge schoft.