hekel aan zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mirestaatje

hekel aan zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:36

heey, ik heb de laatste tijd iets opgemerkt bij mijn pony. ik weet niet goed of ik me zorgen moet maken.
ik heb een maand geleden een nieuw zadel gekocht, omdat ons zadel gestolen was.
ik had een veelzijdigheid zadel maar omdat we toch een nieuw moesten kopen ben ik overgegaan naar een dressuur zadel.
we hebben hem laten aanpassen door de zadelmaker omdat mijn pony een erg hoge schoft heeft. ik weet dus zeker dat hij goed past.
ik heb gemerkt dat de pony een ontzettende hekel heeft aan het zadel.
als ik ermee kom aangelopen legt hij zijn oren in zijn nek en hapt ernaar. ik moet haar nu vastzetten en met veel moeite opzadelen, ze probeert weg te komen en te draaien terwijl ze vroeger gewoon los voor haar stal bleef staan als ik het zadel erop legde.
het zou ook kunnen dat ik langzaam te groot aan het worden ben. mijn pony is 1,45 en ik ben 52 kilo en 1,68 lang. ze is nu 16 jaar oud en een kruising welsh x hackney. ik heb haar al sinds mijn elfde en wil haar echt niet kwijt, al rijd ik haar minder intensief nu, omdat ik het gevoel heb dat ik te groot ben.
toch leek ze nergens last van te hebben voor het nieuwe zadel.
haar rug mankeert niks want als ik er zonder zadel op ga zitten vindt ze het geen probleem.
als ik opstap met het zadel erop merk ik ook dat ze haar oren in haar nek legt. al is het zeker dat het zadel goed past, toch ben ik bang dat er iets niet lekker zit.
heeft iemand tips?

StableDoor

Re: hekel aan zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:40

Dan heb je denk ik geen goede zadelmaker... Er zijn echt hele slechte zadelmakers. Ik heb op maat gemaakte zadels gezien die echt verschrikkelijk slecht lagen. Het kan ook dat jij je pony in de weg zit natuurlijk. Plaats anders wat foto's (jouw pony zonder zadel, met zadel en met jou erop), dan kunnen wij misschien tips geven.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:42

een andere zadelmaker ernaar laten kijken

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:47

De ligging van een zadel is heel belangrijk, maar o zo moeilijk. Uiteindelijk bepaald je paard wat hij fijn vind.
Als jou paardje zo duidelijk aangeeft dat hij het niet prettig vind, is het heel simpel, niet meer er opleggen en de zadelmaker laten komen. Een zadel kan op het oog goed liggen, maar niet zo aanvoelen voor je paard. Wil niet zeggen dat je een slechte zadelmaker hebt, want ik ken hem niet. En ben er niet bijgeweest dat hij aan het passen was.

Mooiste is als je een digitale drukmeting kan laten doen, weet je zeker dat er niet ergens een plekje zit waar er meer druk of juist te weinig zit.

Gewoon overleggen met je zadelmaker, als hij niet weet dat jou paard zo reageert geef je hem ook de kans niet om het probleem op te lossen. Heb je een nette zadelmaker, dan komt hij weer kijken en samen met jou opzoek te gaan naar het probleem en dus een oplossing.
Laatst bijgewerkt door Japeloup op 20-01-13 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:52

Je pony geeft heel duidelijk aan dat ze last heeft van het zadel. Dus ook al past volgens jou het zadel, volgens je pony niet.

Opnieuw een zadelmaker laten komen en tot die tijd niet rijden met dit zadel.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:55

dankje voor de tips!
ik ga mijn zadelmaker erbij halen, ik heb veel vertrouwen in hem omdat hij in onze buurt wel bekend staat als iemand die weet wat hij doet.
ik hoop dat hij iets kan vinden anders misschien toch dierenarts erbij halen, ik ben bang dat het anders steeds slechter gaat en dat ik wil ik natuurlijk voorkomen.
ik heb er nog niemand bij gehaald omdat ik niet zeker wist of ik me echt zorgen moest maken, maar nu ik lees wat ik zelf heb opgeschreven zie ik wel dat het wel slim is om er iets aan toen doen :o

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:57

Hou je ons op de hoogte?

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:01

zeker!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:06

Laat je zadelmaker een afdruk maken van je paard en zadel. Wanneer dit bij elkaar klopt dan is het zadel goed, klopt dit niet dan is er iets niet juist. Wanneer je zadelmaker dit niet doet/kan dan raad ik je aan om een andere zadelmaker te zoeken.
Het moet duidelijk zijn voor de klant en geen hocuspocus.

Succes.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:12

Ik heb bij mijn paarden ontzettend veel problemen gehad zadels te vinden die voldoende schoudervrijheid gaven: een zadel lijkt te passen maar de kop van de schouder van je paard kan ondertussen bekneld zitten of constant tegen de rand van je zadel aanlopen. Het bekneld zitten wordt vaak veroorzaakt door het moderne singestotensysteem waarbij je zadel een voorsingel heeft die op de takken van je zadel gemonteerd is. Die voorsingel trekt je zadeltakken in de kop van de scjouder van je paard en die wordt daar niet vrolijk van. Om dit te voorkomen moet je of een dressuurzadel hebben wat geschikt is voor barokke paarden, die hebben een traditioneler verder naar achterliggend singelsysteem, weinig wrong en geen vulling achter de wrong, of je blijft bij een vzh zadl. Het gekke is dat die vzh zadels zo ver over de schouder heenliggen dat paarden daar juist weer minder last vanblijken te hebben dan van een ogenschijnlijk goed passend maar klemlopend dressuurzadel.
Nog een oplossing voor een dressuurzadel is er een extra singelstoot aan laten zetten midden tussen de twee die er al zitten. Je singelt dan aan op de achterste twee waardoor je ook druk op de schouder voorkomt. Dit moet dan wel gebeuren met aanpassen van de vulling, want de door de andere druk kan je zadel anders op je paard komen te liggen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:09

Idd. een voorste singelstoot KAN het zadel op de schouder drukken. In mijn opinie is het zadel dan wel te krap. Dit probleem kan opgelost worden.

Een ander probleem met een voorste stoot kan zijn dat dit het zadel naar voren trekt. Dan is men met de montage voorbij gegaan aan het principe van deze voorste stoot. Wanneer de voorste stoot gemonteerd is aan de takken van de zadelboom, dan is het de bedoeling dat dit gebruikt wordt door paarden met een naar voren liggende singelgroeve. Maar wanneer deze stoot iets naar achteren wijst heeft dit principe geen effect meer, integendeel.

De wrongen horen geen druk naar onderen, richting paard, te geven. Die zijn er voor de ruiter, en die zit OP het zadel.

Dat vzh zadels en springzadels over de schouder ligt komt omdat ze anders gebouwd zijn dan de dressuurzadels. Als ze op de juiste plaats liggen horen ze allemaal achter het schouderblad te liggen.
Het gedeelte wat over de schouders komt bij deze zadels, daar zitten de takken van de voorboom niet meer, dus kan het zadel daar iets bewegen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:16

ik zou inderdaad even zadelmaker erbij halen ,

ik weet niet of je ervoor open staat
en als het zadel niet ( meer ) blijkt te passen misschien denken
over de overgaan op boomloos ( ik heb barefoot )
omdat die zadels op 90 % van de paarden passen ( voor paarden met een
hoge schoft heb je een S pommel ( soort voorboogje zodat het zadel niet op de
schoft komt te ligggen )
en je te groot aan het worden bent is er dus ook weer 90% kans dat hij op je volgende paard past.

ik ben héél tevreden over mijn barefoot !
de site is www.barefoot-saddle.nl , een hele snelle en goede service hebben ze !

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:03

Hier iemand die juist niet tevreden was met een barefoot. Het is zeker niet zo dat boomloos op alle paarden past en er zit ook een stevig gedeelte in, de pommel die wel of niet kan passen (ookal zijn er verschillende maten). Maar daar is een lang lopend topic over, over de voors en tegens van boomloos.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:24

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:25

Een heel hoge schoft is problematisch met een boomloos. Helaas. Dus probeer sowieso een testzadel.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:08

Toch zou ik adviseren de zadelmaker erbij te halen en het probleem uitleggen. Hij heeft de kennis om er iets aan te doen (als het een goede is) en je zegt ook dat je hem vertrouwt. Dan kun je er gewoon eerlijk over zijn en zeggen dat je toch merkt aan de manier waarop je pony reageert dat er iets niet goed is. Zo doorgaan lijkt me ook niet fijn, en zeker omdat je al opmerkt dat je pony heel anders reageert op dit zadel, terwijl het voorheen geen enkel probleem was.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:13

Als de pony zo reageert is er sprake van pijn , kan meer of minder zijn maar hij heeft dan echt wel last van het zadel , vooral omdat de pony zo reageert sinds je met dat andere zadel rijdt.
Je kunt zelf al eens proberen overal druk uit te oefenen op de rug , bijv aan de zijkant van de schoft en op alle andere plekken , heeft je pony echt een drukking dan vind je misschien het plekje
Heb ooit eens meegemaakt dat een pony een drukking in de manen had van een deken en dat pas heel laat werd gevonden omdat iedereen dacht dat het aan het zadel lag.
Maar de pony was zo bang om weer iets op de rug te krijgen dat hij ook op het zadel reageerde.

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:23

da probleem had ik ook in het begin met mijn paard dus na lang zwoegen en ruzie gehad te hebben kwam er iemand die zei dat het zadel verkeerd lag en dus is er ook nog een fysio bij geweest en die heeft gekeken en de heup was scheef daardoor kon ik dus zowel als een dressuurzadel als een veelzijdigheidszadel niet nemen nu heb ik een westerzadel om haar de eerste jaren goed door te rijden dus misschien kan je er een fysio naar laten kijken of er iets is verder

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:51

Wat ik nog niet langs heb zien komen is dat het ook kan zijn doordat een dressuurzadel toch een wat andere inwerking heeft. Je zal waarschijnlijk meer druk met je zit uitoefenen en je makkelijker zwaarder maken. Ik wil ook niet gemeen zijn maar je zegt het zelf al, je word naar wat je zegt inderdaad wel wat te groot. Dit kan uitwerkingen hebben bij het rijden, het gedrag van je pony en natuurlijk ook in het lichaam van de pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:20

Vervelend zeg!

Op zich ben je wel wat aan de lange kant misschien voor het perfecte dressuur-plaatje, maar zwaar ben je absoluut niet en bizar lang ook niet, dus dat zou echt geen problemen moeten geven normaal gesproken hoor, maak je daar geen zorgen over :)

Het is wel heel toevallig dat ze nu ineens zo boos doet naar het zadel, en het is dan ook het meest voor de hand liggend dat het zadel inderdaad erg vervelend aanvoelt op 1 of andere manier.

Dat kan liggen aan de pasvorm van het zadel, of er zit misschien een harde klont ergens in de vulling van de kussens, wie weet pas jij zelf niet goed in het zadel of leg je hem wellicht te ver naar voren of naar achteren bij het opzadelen, waardoor het vervelend aanvoelt als je gaat rijden?

Dat het zadel aangemeten is door een zadelmaker geeft helaas geen enkele zekerheid over de ligging, het komt jammer genoeg erg vaak voor dat een zadel helemaal niet goed passend gemaakt is door een zadelmaker.

Maar het kan ook nog iets heel simpels zijn, zoals een zere plek ergens in de rug waar het zadel precies op drukt. En waar je zelf als je zonder zadel rijdt, niet op zit.

Maar sowieso zou ik niet meer met dit zadel rijden als ik jou was, gezien je pony er zo boos op wordt.
Eerst uitzoeken wat het probleem is.

Als ik jou was zou ik eerst eens je zadelmaker bellen met de vraag of hij nog een keer wil komen kijken, omdat je pony duidelijk niet blij is met het zadel. Hopelijk kan hij het probleem vinden en dit voor jullie oplossen :)

Ik zag overigens nog een opmerking langskomen over dat een hoge schoft een probleem is bij boomloze zadels. Om deze info even wat completer te maken: een hoge schoft is een probleem bij ALLE zadels :P

Boom- of boomloos op zich zegt niks over de schoftruimte die een zadel heeft, dat is echt per merk, type en model heel verschillend :)

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:01

de zadelmaker is geweest, en we hebben uitgezocht wat er mis is.
bij de schoft zit het zadel goed alleen drukt het verkeerd op de rug, wat bij het lichtzijden en galopperen pijn doet.
de zadelmaker heeft toegegeven dat de fout bij hem ligt en past het nu aan zodat het weer goed ligt.
ik blij pony blij :o ik ben blij dat ik gehoor heb gegeven aan zijn gedrag inplaats van het af te straffen. anders had het best wat schade voor zijn rug kunnen geven, gelukkig heb ik er niet lang op gereden.

bedankt voor jullie tips allemaal :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:06

Klinkt als een gevalletje "netjes opgelost", en nu maar hopen dat je hem nu wel goed passend terug krijgt :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:18

Fijn dat het wordt opgelost. Nu goed in de gaten houden dat je paard niet weer aangeeft dat het niet goed is.

Hopelijk heeft hij/zij er geen angst aan over gehouden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:30

Fijn voor je paardje. Hou je ons ook weer op de hoogte als je zadel aangepast is?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:23

Fijn voor jou en fijn voor je paardje. Dat is toch mooi opgelost. Het leek me ook al sterk dat je paard zomaar ineens zonder reden veranderd zou zijn qua gedrag.