Zadeldrama

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

muis_lover

Zadeldrama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 08:30

Beste Bokkers,

Een tijdje terug heb ik voor mijn paard een msfc professional dressuurzadel gekocht. Zijn oude zadels (ja hij had een kentaur en een fryso) paste niet meer omdat hij erg veel is afgevallen en een extreem hoge schoft heeft gekregen. Het probleem was dat hij daardoor erg weinig nog paste. Nu is het helaas zo dat mijn rug niet helemaal goed is en de zit van mijn nieuwe zadel niet diep genoeg is, hierdoor krijg ik erg veel last van me rug terwijl ik daar met me oude zadels geen last van had. Waar het dus op neer komt is dat het zadel hem wel past maar mij niet.

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie nog een goed zadel kennen met een diepe zit? Het is voor een paard met een lange en rechte rug en een erg hoge schoft. Ik heb verder al een ainsley integra (zat heerlijk, zat veel te krap), Kentaur medea II, Fryso professional en een hulsebos gepast. Tot nu toe past hij alleen het MSFC zadel...

fjordnina

Re: Zadeldrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:34

Kun je niet met je msfc-er kijken of de zit van je huidige zadel aangepast kan worden?

stefleder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:39

Ja, ik denk ook dat je in dit geval gewoon terug moet gaan naar je zadelpasser. wellicht is er een oplossing.

groetjes,

Stef Pulles

stefleder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:55

of je laat je paard thermografisch onderzoeken en gelijk je zadel nakijken.

groetjes,

Stef Pulles

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 09:48

De zit kan niet genoeg aangepast worden dus ben ik opzoek naar een ander zadel wat ons beide zal passen. Ook is er niks aan de hand met me paard, hij loopt super onder het zadel die ik nu heb dus een thermografisch onderzoek is niet nodig. ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:55

Een bonthoes voor over de zitting van het zadel? Bij mij in de les is er iemand die dat gebruikt, ook in verband met haar rugklachten. Het zadel hoefde niet aangepast en ze rijdt nu gewoon een heel uur zonder problemen. Het paard heeft ook een hoge schoft en een lastige rug, dus het zadel kon ook niet zo makkelijk vervangen worden. Het is soms lastig om voor paard en ruiter de juiste tuigage te vinden.
ik geloof dat er nog variatie is in wat je kan krijgen qua hoezen. Zij heeft ook een zelfgemaakte hoes en die bevalt ook goed.

Thoeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:21

Op ons vorige paard hadden wij een Anatomica octant, fijnste zadel wat ik ooit heb gehad. Zachte, diepe zit, lag prachtig op onze engelse volbloed merrie, smal, lange rug en hoge schoft. Ik had boommaat 2, heb hem net verkocht vanwege nieuw paard met korte rug, waar deze te lang voor was. Nieuwe ainsley, past super maar we missen onze anatomica!
Proberen waard!

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:23

Voor mijn paard met ook een lange rechte rug heb ik mijn county op maat laten maken,dit zadel had ik nog van mijn vorige paard en zit lekker zacht,vandaar deze keus.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:50

Thoeja schreef:
Op ons vorige paard hadden wij een Anatomica octant, fijnste zadel wat ik ooit heb gehad. Zachte, diepe zit, lag prachtig op onze engelse volbloed merrie, smal, lange rug en hoge schoft. Ik had boommaat 2, heb hem net verkocht vanwege nieuw paard met korte rug, waar deze te lang voor was. Nieuwe ainsley, past super maar we missen onze anatomica!
Proberen waard!

Mag ik vragen welk model jullie hebben? Vind Ainsley namelijk super fijn zitten.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 07:53

Verder niemand?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:24

Een prestige top dressage . Is niet breed waardoor hij miss wel past en heeft een diepe gedwongen zit .

Ik houdt daar niet van . Maar mogelijk voor jou mogelijk wel een goede keus .
Ik he indertijd voor een WOW gekozen . Kost wat maar is goed aanpasbaar . En je kan een diepe zit nemen .

Thoeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:15

Ainsley Lincoln. Fijn zadel, maar de Anatomica zat echt zalig! helaas niet passend te maken vanwege korte rug!
succes met je zoektocht.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:30

Je moet ook wel de boomopbouw in de gaten houden!

Want als je van een fryso komt, welk model goed lag, kun je eigenlijk niet naar een anatomica. Want een anatomica is een V boom en fryso een U boom. Beide voor andere type paarden. Afgevallen of niet, qua opbouw (skelet) zal je paard niet van een U naar een V zijn gegaan... denk ik dan ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:46

Ik heb zelf een engels zadel, een Barnsby. Bevalt heel goed. Mijn paard is arabisch. Die van jou is een welsh arabier? Dan kan het zijn dat je bij de topics over zadels en arabier meer tips vindt. Het is soms een zoektocht, maar lekker zitten is ook wat waard.
En bij mijn zadel is het boven de schoft teruggesneden, wat meer ruimte geeft voor de schoft van het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:53

Bij Albion kun je zelf bepalen hoe diep je de zit wilt hebben.
Wat ik echter vreemt vind is dat je een diepe zit nodig hebt voor je rug.
Normaal is een diepe zit lekker makkelijk en confortabel omdat je dan spierloos kan meeliften maar op lange termijn dodelijk voor je zelfhouding en dus rug.

Ik denk dat je misschien eerst eens het probleem bij je (buik) spieren moet zoeken.
Ga eens langs een goede bewegings therapeut.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:36

Kan beamen wat Sizzle zegt .
Ik kan ook niet diep zitten ivm rug .
Ook als ik gedwongen zit . Kan dan daags erna niet meer op of neer ...
Zelf zitten en spieren opbouwen daardoor ;-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:33

Als jouw zadel goed op je paard ligt maar jij krijgt last van je rug zou ik eerder kijken of jij je houding kunt verbeteren. Een goedpassend zadel vinden is een moeilijke en soms kostbare zoektocht. Don't fix what ain't broken.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:41

Zinzi_jewel schreef:
Een prestige top dressage . Is niet breed waardoor hij miss wel past en heeft een diepe gedwongen zit .

Ik houdt daar niet van . Maar mogelijk voor jou mogelijk wel een goede keus .
Ik he indertijd voor een WOW gekozen . Kost wat maar is goed aanpasbaar . En je kan een diepe zit nemen .

Ik heb dat zadel en ik vind hem wel echt heel fijn zitten.
Bij mij ligt hij ook op een smal paard met een hoge schoft ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:22

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:31

Tribal zadels van de countrymill in Nijkerk. Ook alles op maat aangemeten op je paard. Qua zit doen ze ook juist wat jij wil. Ze hebben daar ook speciale zadels die geschikt zijn voor mensen met rugklachten.
Ik heb ook heel veel last gehad om voor mijn paard een passend zadel te vinden (ook rugspieren weg, hoge schoft en niets paste) maar ik was daar vanaf de 1ste minuut verdergeholpen. Qua prijs en service ook 300% aan te raden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:48

Zo zweer ik bij Wow , maar dat moet jullie liggen .

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:21

wow vond ( todat ik overstapte naar barefoot ) ik ook heel fijn.
alleen de prijs vond ik minder :=

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:45

Er zijn wat vragen die bij me opkomen, en die jou misschien verder helpen. Wat is je doel met het rijden? Rijd je wedstrijden, en zo ja, dressuur of springen of allebei? Rijd je vooral buiten, en hoe vaak rij je? Is het paard al uitgegroeid? Hoe oud is het paard? Waardoor is hij zo afgevallen zoals je in de OP zegt, en gaat dat nog veranderen? Wordt er intensief getraind? Heb je les? Zo ja, wat zegt je instructeur/instructrice er van? Het helpt om die dingen op een rijtje te hebben voordat je een lange zadel zoektocht op zet. Een goed zadel kost veel geld. En je kan het maar een keer uitgeven. De gezondheid van je paard (vooral de rug) is ook heel belangrijk, anders kan je ook niet meer lekker rijden. En je eigen rug is ook belangrijk, heb je gezegd. Hopelijk kun je hier wat mee. Laat het even weten, dan denken we met je mee, wat de verdere opties nog zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:52

romyloverrr schreef:
wow vond ( todat ik overstapte naar barefoot ) ik ook heel fijn.
alleen de prijs vond ik minder :=

Staan momenteel een aantal gebruikte wow zadels hier op bokt en op mp.
Drukt de kosten aanzienlijk.
Ik kan bv niet op barefoot zitten , veel te breed . Ga in stoelzit zitten en in mn rug hangen . Auwww .
Maar dat is bij iedere combi anders

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 11:46

Oke ik ga proberen op zoveel mogelijk reacties en vragen te antwoorden. Ik heb een redelijk compact gebouwde maar grote KWPNer ik heb hem gekocht toen hij 8 was en hij had daarvoor bijna zijn hele leven in het weiland gestaan. Hij was letterlijk een tonnetje (dus bijna geen schoft). Ik ben hem gaan trainen en 3 jaar later is hij in goede vorm, is smaller geworden en heeft een erg hoge schoft gekregen. Ik ga weer wedstrijden rijden maar hij is nu ongeveer op M niveau. Zelf heb ik op veel zadels gereden en nooit echt veel last gehad van me rug. Het is ook niet zo dat ik in een zadel met een diepe zit me spieren niet aan span want dat doe ik zeker wel en ik heb al vele complimenten gehad over mijn houding. Nu gooit mijn paard redelijk hoog op en is hij redelijk moeilijk, hierdoor moet ik goed blijven zitten. Mijn zadel duwt me iets naar achter en door het rechtop blijven zitten krijg ik last van me rug. Hij is laatst helemaal onderzocht door een dierenarts die overigens ook naar het zadel heeft gekeken. Ook heb ik een zadelmaker erbij gehaald en volgens haar zit het zadel perfect, ook als ik erop zit. Overigens spring ik ook nog met hem, daarvoor heb ik een stubben zadel waar ik geen problemen mee heb.

Ik hoop dat ik zoveel mogelijk heb beantwoord. Zo niet laat het even weten!