Bitloos? Maar waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

veronique100

Bitloos? Maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:12

Hallo,

Ik zie/hoor dat er tegenwooridig steeds meer mensen bitloos rijden. Ik rij zelf nog altijd met bit, heb nooit anders gedaan.

Nou vroeg ik mij af, wie van jullie rijdt er altijd al bitloos en waarom?
en wie van jullie is overgstapt van met bit naar bitloos en waarom?
en wat zijn de voor- en nadelen aan bitloos rijden?

ik wil misschien overstappen, maar doe dit alleen als er goede argumenten zijn om bitloos gaan te rijden.

Mvg, Veronique

Eske_B

Re: Bitloos? Maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:16

Over het algemeen is bitloos vriendelijker -je kan niet in de gevoelige mond van het paard zitten - maar een optoming is natuurlijk zo streng als de ruiterhand.
Veel paarden krijgen meer vertrouwen en worden meer ontspannen, maar dit ligt eraan per paard. Sommige houden juist niet van de druk op de neus.

Ikzelf vind bitloos vrijer en fijner, en je hebt net zoveel 'macht' als met bit. Als een paard ervandoor gaat, gaat hij toch wel. Bit of niet.

Dit is een heel informatief topic:
[RT-D] TEGEN bitloos rijden

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:18

EskeGirl schreef:
.

Ikzelf vind bitloos vrijer en fijner, en je hebt net zoveel 'macht' als met bit. Als een paard ervandoor gaat, gaat hij toch wel. Bit of niet.

dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaan

XxLMMxX

Re: Bitloos? Maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:26

Ik ben overgestapt van bit naar bitloos, mn paard loopt er fijner op, ze had toch wat snel last van haar mond

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:28

veronique100 schreef:
EskeGirl schreef:
.

dat ben ik niet helemaal met je eens, met bit kun je je paard vaak makkelijk kort draaien en dan kan hij er niet meer vandoor gaan

Als je paard echt gaat dan gaat ie hoor, je gaat mij niet wijsmaken dat je een paard van 500 kilo in pure paniek om kan trekken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:28

veronique100 schreef:

:= Dat kunnen ze mét bit ook heel goed hoor! Die van mij was zelfs fijner te remmen zonder dan met bit. Kort draaien zegt weinig, die van mij draait krapper dan menig ander met bit.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:28

XxLMMxX schreef:
Ik ben overgestapt van bit naar bitloos, mn paard loopt er fijner op, ze had toch wat snel last van haar mond

dus eigenlijk omdat ze snel last had van haar mond, want dat ze fijner ging lopen wist je van te voren toch nog niet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:29

Die mogelijkheid is er bij bitloos ook hoor :j (edit: reactie op korte wending maken)

Zelf rij ik met bit omdat ik daarmee voor mijn gevoel met kleinere hulpen mijn paard kan rijden, en ook gebruik kan maken van de mondhoekreflex. Dat is met bitloos niet mogelijk.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:30

veronique100 schreef:
EskeGirl schreef:
.
Als je paard echt gaat dan gaat ie hoor, je gaat mij niet wijsmaken dat je een paard van 500 kilo in pure paniek om kan trekken.

dan kan jij dat niet, maar als mijn haflinger bang is of ergens van schrikt en weg galopeerd en trek vol naar rechts, dan moet je eens zien hoe snel dat ie een mini rondje loopt, omdat ik hem die kant op trek (en ja, ik spreek uit ervaring, hij is met in- en doorrijden vaak genoeg heel erg van iets geschrokken)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:31

Citaat:

Bitloos kan dat ook hoor. Ik heb wel eens een situatie gehad dat dit moest bij mijn paard, ging prima.

Ik rijd zelf bitloos omdat mijn paard dan veel fijner en meer ontspannen loopt. Juist buiten heb ik met een bit minder te zeggen omdat ze zich dan sneller opkrult en gaat bokken. Bitloos doet ze dat helemaal niet.

Maar het is per paard verschillend. De één gaat fijner op bit, de ander niet en bij weer een ander maakt het niet uit. Als je met beide maar met verstand er mee om gaat.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:32

WendyBZ schreef:
veronique100 schreef:

:= Dat kunnen ze mét bit ook heel goed hoor! Die van mij was zelfs fijner te remmen zonder dan met bit. Kort draaien zegt weinig, die van mij draait krapper dan menig ander met bit.

sorry, maar wat bedoel je met die eerste 'dat' bij dat kunne ze met bit ook heel goed hoor!, want ik kan de link even niet leggen

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:32

WendyBZ schreef:
veronique100 schreef:

sorry, maar wat bedoel je met die eerste 'dat' bij dat kunne ze met bit ook heel goed hoor!, want ik kan de link even niet leggen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:32

Ik reed eerst met bit, een weidegenootje had een bitloos hoofdstel dus ben ik die eens gaan proberen. Dat ging goed, dus heb me een bitloos hoofdstel aangeschaft en wisselde beiden af. Toen ging mijn bithoofdstel kapot, dus ben ik maar bitloos blijven rijden, maakt mij niet uit :)

Mijn tweede paard is een ex-manegepaard en daarvoor heb ik bewust voor bitloos gekozen, beest heeft al genoeg bitten in zn' mond gehad in z'n manegeleven :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:33

Citaat:
dan kan jij dat niet, maar als mijn haflinger bang is of ergens van schrikt en weg galopeerd en trek vol naar rechts, dan moet je eens zien hoe snel dat ie een mini rondje loopt, omdat ik hem die kant op trek (en ja, ik spreek uit ervaring, hij is met in- en doorrijden vaak genoeg heel erg van iets geschrokken)

Dan ben jij bij deze een heul sterk persoon, ik heb het namelijk niet over een schrikreactie met 3 huppeltjes ;)

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:33

Angela schreef:
Die mogelijkheid is er bij bitloos ook hoor :j (edit: reactie op korte wending maken)

Zelf rij ik met bit omdat ik daarmee voor mijn gevoel met kleinere hulpen mijn paard kan rijden, en ook gebruik kan maken van de mondhoekreflex. Dat is met bitloos niet mogelijk.

okeej, dat heb ik dus ook, maar omdat er zoveel mensen bitloos rijden tegenwoordig, ben ik -als er goede arugmenten zijn om bitloos te rijden- misschien best berijd over te stappen

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:36

meerhofh schreef:
Citaat:

Ik rijd zelf bitloos omdat mijn paard dan veel fijner en meer ontspannen loopt. Juist buiten heb ik met een bit minder te zeggen omdat ze zich dan sneller opkrult en gaat bokken. Bitloos doet ze dat helemaal niet.
.

tja, dat zou best kunnen, vindt ik best logisch, alleen die van mij bokt bijna nooit (met uitzondering van heel erg schrikken, maar hij bokt dus nooit uit zich zelf), dus is het voor mij niet echt een rede om over te stappen

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:37

Solleke_Noah schreef:
Ik reed eerst met bit, een weidegenootje had een bitloos hoofdstel dus ben ik die eens gaan proberen. Dat ging goed, dus heb me een bitloos hoofdstel aangeschaft en wisselde beiden af. Toen ging mijn bithoofdstel kapot, dus ben ik maar bitloos blijven rijden, maakt mij niet uit :)

Mijn tweede paard is een ex-manegepaard en daarvoor heb ik bewust voor bitloos gekozen, beest heeft al genoeg bitten in zn' mond gehad in z'n manegeleven :)

maar als je weidegenootje geen bitloos hoofdstel had gekocht, was je misschien nooit overgstapt op bitloos?

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:38

judith370 schreef:
Citaat:

Dan ben jij bij deze een heul sterk persoon, ik heb het namelijk niet over een schrikreactie met 3 huppeltjes ;)

daar heb ik het ook niet over, ik heb het over met volle kracht en half bokkend de andere kant op gaan

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:39

veronique100 schreef:
Solleke_Noah schreef:

maar als je weidegenootje geen bitloos hoofdstel had gekocht, was je misschien nooit overgstapt op bitloos?

Misschien niet, ik heb dus ook niet persé iets tegen een bit. Maar, ik moet wel zeggen, ik rij mijn paard nu bijna drie jaar bitloos en het idee een ijzer in z'n mond te stoppen, vind ik nu wel nogal raar... voor de springles doe ik het af en toe (leen het hoofdstel van mijn lesgeefster) maar ik merk dat mijn paard slecht op het bit reageert, hij vindt het helemaal niet aangenaam meer (en dat kan ik me goed voorstellen...) De volgende springlessen ga ik dan ook maar bitloos doen.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:39

Mijn paard heeft denk ik wat pijn gehad (wat ik toen niet wist!..en nu nog naar moet gokken trouwens..) bit pakte hij vast, beet 2 appelbitjes naar de gloria..hij pakte vast en ik pakte daardoor ook vast (of wellicht was het wel andersom..maar het was niet goed)..en nu gaat iedereen roepen, dus het ligt aan jou!!! Ik zal jullie voorzijn: Dat weet ik!. Maar weten en echt oplossen was weer wat anders..Ik kreeg het domweg niet voor elkaar, rijden was verre van ontspannen, en ik had geen zin in rugproblemen en dat soort dingen. Op een dag zat ik te klooien zonder zadel met een halster en merkte dat ik gewoon kon rijden.. (in notendop) Volgende dag bitloos hoofdstel gehaald, opgezadeld, en kon zo wegrijden.
Nu rijden we bitloos, puur ontspannen, ik krijg hem lager ingesteld..Ik ben hierdoor volgens mij ook beter gaan zitten, want we rijden ook met bit..en jongens..er is bij ons beiden een wereld opengegaan. Hij kan lopen! Ik kan (redelijk) rijden! Wauw, we rijden ontspannen, kont eronder, lekker werken, en gaat in deze afwisseling prima. Dus bitloos rijden ging eigenlijk als een soort van " ohh zou het kunnen?" beetje perongeluk.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:40

quote="veronique100"]
Solleke_Noah schreef:

Misschien niet, ik heb dus ook niet persé iets tegen een bit. Maar, ik moet wel zeggen, ik rij mijn paard nu bijna drie jaar bitloos en het idee een ijzer in z'n mond te stoppen, vind ik nu wel nogal raar... voor de springles doe ik het af en toe (leen het hoofdstel van mijn lesgeefster) maar ik merk dat mijn paard slecht op het bit reageert, hij vindt het helemaal niet aangenaam meer (en dat kan ik me goed voorstellen...) De volgende springlessen ga ik dan ook maar bitloos doen.[/quote]

okeej

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:41

Citaat:
daar heb ik het ook niet over, ik heb het over met volle kracht en half bokkend de andere kant op gaan

Maar daar had ik het niet over :Y)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:41

Ik ben soms te lui om m'n hoofdstel te pakken := (heb zoon halsterhoofdstel bitloos). Pony reageerd op allebei t zelfde en is een stuk rustiger bitloos. Dit komt omdat hij het bit associeert met werken (in de bak) en dit vind hij niet leuk :). en uiteraard is t een stuk vriendelijker

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:42

Waarom? Omdat het kan.

Als je gewoon normaal rijdt maakt het ook helemaal niet uit of je wel of geen bit gebruikt. Dat zit bij veel mensen tussen de oren en/of is een gebrek aan rijkunst.

Bitloos is niet vriendelijker of onvriendelijker dan met bit. Met beide optomingen oefen je zo nu en dan wat druk uit op de zenuwuiteindes in het hoofd van het paard. Sommige mensen doen dat zelfs constant :Y)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:43

veronique100 schreef:
XxLMMxX schreef:

dus eigenlijk omdat ze snel last had van haar mond, want dat ze fijner ging lopen wist je van te voren toch nog niet?

Nee van te voren wist ik dat natuurlijk niet:).
T was t proberen waard.
Ik merkte dat t bit toch gewoon niet zo fijn was.
Tanden waren in orde.
Bitloos geprobeerd.
Bitloos bleek beter te werken.
T bij bitloos gehouden.
Was dit niet t geval geweest had ik gewoon t bitje er weer ingehangen en t bij bit gehouden.