Het is ook niet gezegd dat ik het volgende ga doen, ik wil alleen even meningen peilen voor ik beslis.
En waar kan dat "beter" dan op Bokt
Komt'ie:
Ik heb een Fries, 9 jaar, wordt gereden met dubbelgebroken trens. Dit gaat prima. Nu hou ik van apart en barok
en heb mijn oog eigenlijk laten vallen op een mooi portugees hoofdstel en in combi met een bijpassend borsttuig. Dat gaat dan zeker gebruikt worden met mijn zwarte schapenvachtzadel (beugelloos rij-plezier) en wellicht ook met mijn Trekker pro endurance zadel waar ik zwaar ijzeren camargues aan heb hangen en waar ik ook mooie zilveren portugese beugels bij heb met idem beugelriemen. Nu zie ik bij die barokke hoofdstellen ook altijd speciale bitten, van die mooi versierde barokke dingen. maar dat zijn ongebroken trensen / stangbitten meestal met tongboog. Kun je nu dat soort bitten gewoon "zomaar" in je paard zijn mond hangen? Of is eht een veel strenger of juist minder streng bit? Ik rij veel op mijn zit, maar voor afremmen en soms wat eigenwijze kuren bijv niet willen wijken zal ik best wat met mijn teugels willen doen. Dus hoe "streng" of "hard" werkt zo'n stangbit nu eigenlijk? Wie kan kij helpen aan info?En nogmaals: ik ga dit niet zomaar doen. Daarom vraag ik dus om info/ervaringen...

en ook met niet zulke lange scharen.
..