Bandages, steun of sier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waar dienen bandages voor?

steun
10 (8%)
bescherming
15 (12%)
sier
95 (79%)

Totaal aantal stemmen: 120

Heleennn

Bandages, steun of sier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:43

Bandages... heb al veel discussies gehad met stalgenoten of ze nu werkelijk steun geven of gewoon puur voor de sier zijn. Ben er NIET uit geraakt. Ik gebruik ze regelmatig en vernam net dat ze ook behoorlijke risico's inhouden...

Hoe zit dat nou? En gebruik jij onderlappen bij polobandages of enkel bij elastische bandages?

horzlover

Re: Bandages, steun of sier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:45

Ik zou het niet weten maar ik vind het wel interessant.

bij ons op de manege rijden de paarden met peesbeschermers maar als de gaan springen rondom bandages. Dus ik ben er eigenlijk ook wel nieuwschierig naar of dat ook echt beter is om te springen

Wieke

intressant, ik volg even. ik ben benieuwd waarvoor ze eigenlijk zijn!

_nvds

Ze geven geen steun! Zelf gebruik ik ze niet.. vindt het maar een werk! Alleen als ik tijd heb haha

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:45

Ja vandaar dat ik dit topic opende, er is toch nog erg veel onduidelijkheid over denk ik...

colette40

gebruik ze nooit,slecht voor de pezen die oververhit raken.
Goed ventilerende peesbeschermers zijn in mijn ogen veel beter

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:46

Ik volg ook even, heb hier zelf ook al vele discussies over gelezen, en ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:47

Heleennn schreef:
Ja vandaar dat ik dit topic opende, er is toch nog erg veel onduidelijkheid over denk ik...

Ik denk zelf dat je heeel en heeel veel meningen krijgt!

De ene zegt ja steun , andere bescherming , de ander weer niet

:')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:47

Tot nu toe veel stemmen voor sier... Waaroml worden ze dan eigenlijk nog gemaakt :') Heb erg veel bandages... allemaal miskopen dan :D

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:47

Voor de sier haha

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:48

horzlover schreef:

bij ons op de manege rijden de paarden met peesbeschermers maar als de gaan springen rondom bandages. Dus ik ben er eigenlijk ook wel nieuwschierig naar of dat ook echt beter is om te springen

>;)

Weet je het zeker? Juist bij het springen zijn peesbeschermers nodig. En juist peesbeschermers geven steun (bij aantikken) en bandages niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:48

bandages geven geen steun en alleen maar bescherming voor wondjes bij het aantikken, maar de pezen kunnen nog steeds een behoorlijke tik krijgen door de bandages heen.
Bandages worden ook veel te warm voor de pezen omdat er geen mogelijkheis is om lucht doorheen te komen.

Been bescherming heeft nauwelijks iets met steun te maken, maar met het aantikken van de hoeven tegen de pezen. Je verzwakt eerder de pezen ermee.

Als het even niet hoeft kan je het beste helemaal niets om de benen dragen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:49

Mijn paard zweet anders ook behoorlijk onder zijn peesjes...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:49

Nog een discussie, logisch.
Bandages hebben geen toegevoegde waarde, je 'knelt' een pees af en meer doe je niet, wat zou dan steun moeten bieden? Steun bied het enkel als de kogel goed meegenomen word, maar zelfs dan heb je er nog niets aan (waarom zou een paard daar steun moeten hebben...?)

Horzlover, slecht van de manege dan! Peeskappen bij springen vind ik een must, bandages een grote afrader (dan nog liever niks!)
Heleen, szomers heeft mijne wel eens schuim bij de pezen (peeskappen gebruik ik dan ook niet meer), maar serieus schuim... Peeskappen zijn ook lang niet altijd goed.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 08-01-13 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:49

Ik vind het 'slappe lappen' die kunnen nooit steun geven. Heb ze niet dus gebruik ze niet. Sinds ik hoorde dat het onnodig de spieren warm houdt, heb ik ze wijselijk in de winkel laten liggen.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:50

Geryon schreef:
horzlover schreef:

>;)

Weet je het zeker? Juist bij het springen zijn peesbeschermers nodig. En juist peesbeschermers geven steun (bij aantikken) en bandages niet.

ja want ik ging springen en toen moesten ze allemaal gebandageerd terwijl ze normaal met peesbeschermers lopen dus ik dacht ook he? dat klopt toch niet helemaal

als het aan mij lag gewoon peesbeschermers ik zie bij het paard waar ik op rijd wel echt dat hij aantikt als hij peesbeschermers draagt zit precies daar beschadigingen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:51

Volgens mij hebben die dingen niet veel nut.
Staat ongetwijfeld hartstikke mooi, maar het aanbrengen van die dingen is lastig en hoop werk.
En veel baat heb je er niet van alles gaat broeien eronder, en als je een keer onverwachts door een plas moet. tja....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:51

Maar dan zouden ze bv wel geschikt zijn om tijdens het wachten voor je in de ring moet om de pezen te doen zodat ze warm blijven?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:51

Ik las op de nieuwe die ik heb, dat het ook als bescherming werkt bij het springen enz?
Maar of dat waar is...
Misschien als je lage dingen gaat oefenen?

Ik gebruik degene die ik heb heel zelden, en meer voor als ik een foto wil maken :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:52

De pezen hoeven niet warm te blijven, spieren wel (rug, hals, benen), maar pezen niet :)

Nayomie

Zelf gebruik ik ze voor de sier. Maar ik springen doe ik er absoluut niet mee!

YamaSaki

Nee bij springen heb je lijkt mij peesbeschermers enz O.o
Vond het ook al vaag staan haha

HindaFree

bandages voor de sier en vooral alleen als er tijd is :P ziet er allemaal leuk uit maar worden inderdaad warm... helaas voor de peesbeschermer en 3 in 1 gebruikers: daar bij ook.. gebruik ze zelf ook alle 3 maar stap goed uit zonder bescherming ook nog even en daarna koelen is mij hier geleerd, pezen houden de warmte anders veel te lang vast, en gelijk na het er af halen koelen schijnd ook niet al te best te zijn

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:55

HindaFree schreef:
gelijk na het er af halen koelen schijnd ook niet al te best te zijn

Nee lijkt mij ook niet al te best...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:03

xSlvna schreef:
De pezen hoeven niet warm te blijven, spieren wel (rug, hals, benen), maar pezen niet :)

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er zit smeer in de gewrichtskapsels, en als dit afkoeld wordde smeer weer minder vloeibaar als het waren. Dus werkt het gewricht niet optimaal meer.

Bandages zijn ook voornamelijk voor paarden die af en toe wat last hebben van een kapsel wat iets vol loopt. De bandage hebt dan het vocht er uit te duwen en het vocht gelijk op te ruimen. Zodoende hebben bandages wel degenlijk een beschermende werking.