Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
maratjesammy schreef:Wat ik geleerd heb vroeger is dat je een fleecedeken oplegt is dat om de warmte+zweet kan afvoeren/verdampen. Maar als je daar dan een waterdichte deken overheen doet kan die warmte en zweet nergens meer heen dus blijft het paard langer nat en dat is niet goed voor je paard.
Wij doen zelf weleens een fleecedeken onder de regendeken maar dan is ze wel gewoon droog.
Judith_ schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar vraag mij het volgende wel af:
Fleece 'transporteert' het vocht naar buiten toe. Mij is altijd geleerd dat vocht als een laagje op een wollen deken blijft liggen maar terug wordt getransporteerd naar beneden waardoor het afgekoelde vocht weer op het paard terecht komt. Hoe zou die fleeceliner werken dan? Daar kan dankzij de bovenste deken het vocht helemaal geen kant op?
Mijn gevoel geeft nog steeds de voorkeur naar goed droog stappen (paard staat immers onder dekens dus duurt geen eeuwigheid) en desnoods nog even droog wrijven met stro of onder een zweet deken alvorens de gewone deken er op gaat. Maar dat is zoals aan gegeven gevoel..
Ik houd jullie op de hoogte ....
Icrack schreef:Ik heb ook de fleeceliner en gebruik deze wel degelijk. Doordat mijn buitendeken (Rambo Original) ademend is wordt het zweet/vocht gewoon afgevoerd.
Waterdichte dekens wil nog niet zeggen dat ze niet ademend zijn
salamaleque schreef:Ik wil het donderdag eigenlijk toch eens gaan proberen, ik doe er een Rambo Original Lite overheen die is naast waterdicht ook goed ademend. Mijn paard heeft inmiddels alweer een pak haar maar ik wil de (2e keer) scheren nog even uitstellen, hij is na het rijden dus behoorlijk bezweet. Dus ik ga rijden, uitstappen, fleecedeken op en daarna de Rambo eroverheen. Anders komen we er nooit achterIk houd jullie op de hoogte ....
Judith_ schreef:Dat weet ik.Maar is dat voldoende om een compleet nat paard niet onder een klamme deken te laten staan?
.