Zadel voor inrijden, wat voor een?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Zadel voor inrijden, wat voor een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:43

Beste bokkers,

Ik heb een jong paard, bijna 2 jaar en ik ga toch nadenken straks met het zadelmak maken/inrijden wat voor zadel ik daarop moet leggen. Meteen een nieuwe aanmeten heeft geen zin, omdat natuurlijk zijn rug nog erg zal veranderen in loop van de tijd dat hij onder het zadel is (meer bespiering op rug, nog steeds aan het groeien etc..)

nu vroeg ik me af wat ik het best kan doen straks? Ik vind het vrij zonde om 2 x een zadel passend te laten maken voor 700 euro. Ik wil met de leeftijd van 5 een goed zadel aanschaffen, maar de tijd daarvoor wil ik wel dat er een passend zadel op mijn paard ligt. Hoe kan ik dit het best doen? Voor 2 jaar wil ik geen topzadel er op hebben liggen. Moet ik dan een zadelmaker met goedkope zadels laten komen, als dat uberhaupt wel kan? Ik ben wel de Wintec 250 tegenkomen, een goed zadel om een paard mee in te rijden staat erbij, maar hoe lang kan ik dit zadel dan gebruiken? Is 2 jaar te lang?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen die zelf een jong paard heeft gehad en dit traject heeft meegemaakt.

NiKip

Re: Zadel voor inrijden, wat voor een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:45

Een wintec met een verwisselbare boom is wel fijn. Die zijn ook niet zo duur en zijn prima zadels :j
Je kan ook voor een boomloos zadel gaan. Barefoot heeft daarvan mijn voorkeur.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:45

NiKip schreef:
Een wintec met een verwisselbare boom is wel fijn. Die zijn ook niet zo duur en zijn prima zadels :j
Je kan ook voor een boomloos zadel gaan. Barefoot heeft daarvan mijn voorkeur.

Maar met een boomloos zadel maar je toch niet lichtrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:47

Ik zou gewoon de zadelmaker laten komen met tweedehandsjes, en dan na inrijden als 'ie helemaal uitgegroeid is een fijne nieuwe voor jullie beiden kopen, als je daar dan uberhaupt behoefte aan hebt.

Tijdens de groei en ontwikkeling van je paard heb je toch een paar keer een zadelmaker nodig.

Ik laat bij jong spul elk half jaar even checken.

Boomloos vind ik voor inrijden helemaal niet ideaal, JUIST omdat de rugspieren nog niet ontwikkeld zijn.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:48

Sonja schreef:
Ik zou gewoon de zadelmaker laten komen met tweedehandsjes, en dan na inrijden als 'ie helemaal uitgegroeid is een fijne nieuwe voor jullie beiden kopen, als je daar dan uberhaupt behoefte aan hebt.

Tijdens de groei en ontwikkeling van je paard heb je toch een paar keer een zadelmaker nodig.

Boomloos vind ik voor inrijden helemaal niet ideaal, JUIST omdat de rugspieren nog niet ontwikkeld zijn.

boomloos is JUIST daarom geschikt, omdat het zo makkelijk aan te passen is. bovendien heb je meer contact met je pony en voel je hem beter

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:48

Ik heb zelf de Wintec 500, nu ongeveer anderhalf jaar en hij is zo goed als nieuw. Een vriendin van mij heeft een Wintec zadel wat ze volgens mij al meer dan 4 jaar heeft en ook nog steeds prima. Dus naar mijn mening een goede kwaliteit.

Ik heb verder geen ervaring met het inrijden, maar wilde even reageren op de vraag over de kwaliteit van de Wintec zadels.

Alvast succes gewenst voor het inrijden! :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:49

Kun je niet een zadelpasser laten komen met tweedehands zadels? Wij hebben destijds met mijn vorige pony bij een ruitersportzaak een afspraak gemaakt dat we wat zadels konden meenemen om te passen, en de zadels die niet pastten konden we terug brengen. Heb toen 5 zadels meegenomen, waarvan er 1 echt goed pastte.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:50

Ikzelf heb een 3,5 jarige tinker merrie die dit jaar zal worden ingereden. Nu had ik idd eerst een wintec gekocht, maar deze lag niet goed genoeg. Nu heb ik een 2e hands Kent en Masters Cob versie gekocht, speciaal gemaakt voor cob paarden en op vele punten verstelbaar en aanpasbaar. Zodra we serieus met het zadel aan de gang gaan laat ik eerst een zadelmaker komen en het zadel naar dr aanpassen en dan over half jaartje weer even laten nakijken. Ik wil mijn paardje niet met een verkeerd zadel gaan inrijden waar ze misschien op den duur last van krijgt, want straks zit je ermee dat je paardje gaat staken bijv en je m opnieuw moet inrijden omdat ie t zadel associeert met pijn.
Dus ik zou kijken naar een zadel met verwisselbare boom en die dan laten nakijken door zadelmaker. Of een zadelmaker met 2ehands zadels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:50

Jong paard groeit voornamelijk in de breedte, dus een zadel wat breder kan is erg fijn. Dat is nl vrij makkelijk passend te houden als de boomvorm maar bij de rugvorm past.

Niet alle paarden vinden de vele doorkomende signalen van boomloos fijn en het kan voor een jong paard te verwarrend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:51

unihorses schreef:
Sonja schreef:

boomloos is JUIST daarom geschikt, omdat het zo makkelijk aan te passen is. bovendien heb je meer contact met je pony en voel je hem beter

Hij jou ook, op de drukpunten van bv de beugelophanging...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:52

Ja dat is natuurlijk mogelijk. Maar wat kosten tweedehandsjes? Ik zie zo een wintec 250 op internet staan voor 250 euro. Kan ik dan niet een zadelpasser laten komen met een 250 op te kijken of dit zadel dan goed op mijn paard ligt? Dan zal die dienst +- 75 euro kosten + 250 van het zadel is 325. Voor een zadel dat past en wat ik dan een tijd kan gebruiken, vind ik dan geen geld! En inderdaad dan om het half jaar laten checken. En dan tussendoor mooi sparen voor een goed zadel. Is dit reëel?

Tamadine

Re: Zadel voor inrijden, wat voor een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:53

klinkt prima toch.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:55

Tamadine schreef:
klinkt prima toch.

Alleen als die niet past is het balen, dan moet ik denk ik meerdere goedkope zadels laten passen. Maar via marktplaats is natuurlijk ook een beetje tricky, omdat die al op een paard hebben gelegen? Dat als ik bijv een goeie wintec 2000 zie, en dat dat zadel past, maar dat dat zadel op marktplaats wel op een ander paard heeft gelegen. is dat dan niet goed, of moet ik dan weer apart laten kijken of dat zadel van marktplaats past?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:55

ik heb eerst een knight rider gebruikt.. die niet helemaal paste.. maargoed voor zover.. was het goed voor die 2 weken:P toen een nieuw zadel laten aanmeten.. een kent & masters.. maar die lag niet goed.. okal was die verstelbaar.. nu heb ik een nieuwe leren stübben

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:56

Sonja schreef:
unihorses schreef:

Hij jou ook, op de drukpunten van bv de beugelophanging...

Een zadel(boom) is van origine niet gemaakt voor het netjes verdelen van stijgbeugel-druk.
Wanneer je zwaar in de beugels gaat staan, zal de drukverdeling minder goed zijn dan wanneer je netjes in het zadel blijft zitten.

Bij boomzadels komt de druk van het ruitergewicht in de beugels voornamelijk op de voorkant van de boom (en dus rond de schoft en schouders) te liggen. Western-zadelverkopers waarschuwen daar vaak netjes voor: dat de zadels niet gebouwd zijn op lichtrijdende ruiters.
Voor Engelse zadels geldt dit natuurlijk ook maar de verkopers daarvan weten dit vaak niet eens omdat het lichtrijden in de Engelse sport zo ingeburgerd is.

Met als resultaat: een professionele verkoper van boomloze- of western zadels waarschuwt er voor dat het staan in de beugels de drukverdeling niet ten goede komt, een verkoper van Engelse zadels doet dit niet....en veel mensen trekken dan de conclusie dat boomloze- en western zadels niet geschikt zijn om op licht te rijden maar de Engelse boomzadels wel. En hier is dan de halve waarheid van het "niet mogen lichtrijden op een boomloos zadel" geboren.

Het verzwijgen van tekortkomingen levert een onterecht betere naam op voor het "standaard" Engelse boomzadel waar de meeste paarden in Nederland mee gereden worden.

Bij een Barefoot ligt de beugelophanging in principe iets verder naar achteren dan bij een Engelse zadelboom. De pommel zorgt er voor dat de beugelophanging niet al te dicht boven de schoft geplaatst kan worden, waardoor de druk van het ruitergewicht op een betere plek terecht komt: vlak achter de schoft, op het diepste punt van de rug waar de rug het meest geschikt is voor het dragen van gewicht.

Het VPS-systeem in de Barefoots vangt het ruitergewicht en de beweging op, dempt de schokken van ruiter en paard en verspreid de druk van billen en beugelophanging over een grotere oppervlakte. Maar het is uiteraard (zoals bij elk zadel) wel belangrijk dat de ruiter helpt om het voor het paard zo comfortabel mogelijk te maken door ontspannen in evenwicht te zitten en wanneer je (zoals de meeste mensen) wilt lichtrijden, dit GOED te doen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-01-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:57

Markt ligt op zijn gat, dus prijzen zakken. Onderhandel over de prijs en spreek met de zadelpasser af dat hij er een net inruilprijsje voor maakt als het toch niet past.
Batlow schreef:
Tamadine schreef:
klinkt prima toch.

Alleen als die niet past is het balen, dan moet ik denk ik meerdere goedkope zadels laten passen. Maar via marktplaats is natuurlijk ook een beetje tricky, omdat die al op een paard hebben gelegen? Dat als ik bijv een goeie wintec 2000 zie, en dat dat zadel past, maar dat dat zadel op marktplaats wel op een ander paard heeft gelegen. is dat dan niet goed, of moet ik dan weer apart laten kijken of dat zadel van marktplaats past?
Boomvorm is hetzelfde, dus dat zou dan enkel opnieuw opvullen betekenen en dat moet geen probleem zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:58

Discussie boom/boomloos wil ik hier niet aangaan, bij beide zijn zo de succesverhalen en problemen

Ik kies voor boomloos, met die rap veranderende spieren ben ik veel te bang voor beknellingen van boomzadels en de blessures en nare ervaringen die dat oplevert voor het dier
Met boomloos ZELF nog geen problemen ondervonden en ik vind het fijn dat het nergens kan knellen. (Betekend niet dat je zomaar klakkeloos een zadel erop kan gooien, lees je wel goed in!)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:59

Maar wat ik altijd hoorde, is dat bij een boomloos zadel het gewicht niet goed werd verdeeld over de rug en bij een engels zadel wel... Heb me er verder niet in verdiept maar dat is wat ik weet/hoorde. Dus op een engels zadel is het ook helemaal niet goed licht te rijden. Net zo slecht of minder slecht dan op boomloos?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:00

Batlow schreef:
Maar wat ik altijd hoorde, is dat bij een boomloos zadel het gewicht niet goed werd verdeeld over de rug en bij een engels zadel wel... Heb me er verder niet in verdiept maar dat is wat ik weet/hoorde. Dus op een engels zadel is het ook helemaal niet goed licht te rijden. Net zo slecht of minder slecht dan op boomloos?

Dat was vroeger misschien. Tegenwoordig zijn de Barefoot zadels steeds verder ontwikkeld. (Het VPS systeem bij de barefoot zadels. Dus niet alle boomloze zadels)
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-01-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:01

Bedankt voor de info iedereen! Ik ga binnenkort eerst even naar wat zadelpassers informeren in de buurt en wat ze te bieden hebben.. Het is uiteraard pas voor over meer dan een jaar, maar ik denk er toch al aan....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:02

Als je een zadelpasser laat komen, zorg dan dat je ook meerdere 2e hands zadels hebt om te testen.
Of het echt goed past weet je pas als je erop zit. Sommige zadels liggen goed zonder ruiter en niet perse met ruiter.
Maar met een boom die zich nog wat laat verbreden in combinatie met zoiets als een prolite pad (3-pad) kom je al snel een heel eind hoor.

Ook niet onbelangrijk is dat je zelf goed zit in het zadel.
Ik heb wel eens een paard ingereden op een wat te klein zadel (voor mezelf)
dan lig je bij een flinke bok al snel op de hals :+

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:03

Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-01-13 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:04

HorseTopShop schreef:

Hij jou ook, op de drukpunten van bv de beugelophanging...[/quote]

Een zadel(boom) is van origine niet gemaakt voor het netjes verdelen van stijgbeugel-druk.
Wanneer je zwaar in de beugels gaat staan, zal de drukverdeling minder goed zijn dan wanneer je netjes in het zadel blijft zitten.

Bij boomzadels komt de druk van het ruitergewicht in de beugels voornamelijk op de voorkant van de boom (en dus rond de schoft en schouders) te liggen. Western-zadelverkopers waarschuwen daar vaak netjes voor: dat de zadels niet gebouwd zijn op lichtrijdende ruiters.
Voor Engelse zadels geldt dit natuurlijk ook maar de verkopers daarvan weten dit vaak niet eens omdat het lichtrijden in de Engelse sport zo ingeburgerd is.

Met als resultaat: een professionele verkoper van boomloze- of western zadels waarschuwt er voor dat het staan in de beugels de drukverdeling niet ten goede komt, een verkoper van Engelse zadels doet dit niet....en veel mensen trekken dan de conclusie dat boomloze- en western zadels niet geschikt zijn om op licht te rijden maar de Engelse boomzadels wel. En hier is dan de halve waarheid van het "niet mogen lichtrijden op een boomloos zadel" geboren.

Het verzwijgen van tekortkomingen levert een onterecht betere naam op voor het "standaard" Engelse boomzadel waar de meeste paarden in Nederland mee gereden worden.

Bij een Barefoot ligt de beugelophanging in principe iets verder naar achteren dan bij een Engelse zadelboom. De pommel zorgt er voor dat de beugelophanging niet al te dicht boven de schoft geplaatst kan worden, waardoor de druk van het ruitergewicht op een betere plek terecht komt: vlak achter de schoft, op het diepste punt van de rug waar de rug het meest geschikt is voor het dragen van gewicht.

Het VPS-systeem in de Barefoots vangt het ruitergewicht en de beweging op, dempt de schokken van ruiter en paard en verspreid de druk van billen en beugelophanging over een grotere oppervlakte. Maar het is uiteraard (zoals bij elk zadel) wel belangrijk dat de ruiter helpt om het voor het paard zo comfortabel mogelijk te maken door ontspannen in evenwicht te zitten en wanneer je (zoals de meeste mensen) wilt lichtrijden, dit GOED te doen.[/quote]

heb je dit gekopieerd van barefoot.nl ? heb exact hetzelfde gelezen...
maar dit bedoelde ik dus. het hele boomloos geen jonge paarden is onzin.
typ maar eens http://www.boomloosrijden.nl

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:05

unihorses schreef:
heb je dit gekopieerd van barefoot.nl ? heb exact hetzelfde gelezen...
maar dit bedoelde ik dus. het hele boomloos geen jonge paarden is onzin.
typ maar eens http://www.boomloosrijden.nl

Doorgekregen van Barefoot. Van mijn eigen website gehaald.
Ik verkoop Barefoot.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:05

Puntbelasting door de stijgbeugelophanging is het grote knelpunt van alle zadels. Wat dat betrefd is het er af slopen er van de best werkende oplossing, maar onze heupen zijn niet gemaakt om het gewicht van onze benen aan te laten hangen. Beugels zijn als ondersteuning voor die banden en spieren voor lange(re) ritten dus noodzakelijk. En ook voor opstappen is het erg handig.
Uitgaande van nathalie penquitt qua inrijden hoef je niet licht te rijden op een paard waar je dat tijdens het inrijden niet doet (hoeft omdat die niet/niet veel opgooit en veelal is de oorzaak van hoog opgooien spanning en dus vastzetten van de rugspieren). Paard mentaal en fysiek goed voorbereiden voorkomt dat.