Zonder zadel, met beugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Zonder zadel, met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:36

Hoi, zoals me titel al zegt,
ik wil zonder zadel gaan rijden, maar wil eigelijk wel met beugels zodat ik meer evenwicht heb,
nou heb ik wellis zitten denken: ik doe een dekjes met een elastische deken singel om en dan 2 beugelriemen met beugels aan elkaar en dan over der rug heen, maar kan dit? (Als je snapt wat ik bedoel?!)

zo zeg maar: haha
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door biancalaylo op 05-01-13 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maraa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:38

Toen ik een keer een boswandeling ging maken, zag ik een paard met een dekte met beugels er aan en geen zadel. Volgens mij zou het wel kunnen of je moet goed zoeken op internet dat ze het ergens te koop hebben. Dan is het zeker veilig :o

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:39

Het klinkt er ingewikkeld...
Ik denk dat het dan vervelend wordt op der rug.. je geeft natuurlijk druk op de beugels en daardoor nog meer druk op haar rug..

Ik zal het zelf niet doen

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:40

Dan zou ik eerder met zadel en zonder beugels beginnen! :j En dan gewoon als je echt zonder zadel wilt aan de longeerlijn eerst of met een extra halstertouw om de hals zodat je niet in de mond trekt..
Ik zou het niet doen, want dat is erg zwaar voor de rug van je pony/paard en je spullen gaan gauw kapot maar vooral omdat het zeer doet aan de rug :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:40

Ik denk niet dat jouw idee zo geweldig is Biancalaylo.. Als je twee beugelriemen met beugels aan elkaar maakt en die over de rug heen legt en je verliest vervolgens je evenwicht en leunt op 1 beugel.. Ja je raad het al, je glijd/valt er af. Dan kan je dus eigenlijk beter zonder beugels rijden.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:41

ik kan opzich wel zonder zadel rijden, maar me evenwicht moet ik nog aan werken, maar mijn zadel ligt niet goed dus wil tot ik een nieuwe heb zonder zadel, dus vandaar deze vraag!

Ja ik heb het nog nooit geprobeerd haha, dacht vraag eerst even of iemand dit ooit heeft gedaan, maar als het niet goed voor der is doe ik het uiteraard niet en ga ik gewoon zonder

ElSea

Re: Zonder zadel, met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:43

Moet je niet doen. Slechte drukverdeling, alles komt neer op die beugelriemen.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:43

Dan kan je misschien een lesje zonder zadel nemen? Ik zou met beugels en zonder zadel nooit doen :n

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:45

Je kunt beter aan je evenwicht werken zónder de beugels. En inderdaad ik denk dat dit alleen maar slecht af kan lopen.. Wanneer je zegt dat je evenwicht nog niet goed is, zul je dus ook de ene keer meer op de ene beugel hangen dan op de ander. Je gaat dan én scheef op je paard zitten én de kans is groot dat je er dan afglijd.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:46

Je hebt toch van die barepads met beugels er aan? Misschien is dat iets?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:48

Ja klopt, daar heb ik ook wellis op gereden, wil voor der een dressuur zadel, maar dan moet deze eerst verkocht worden, dus tot die tijd ga ik aan mijn evenwicht werken! lijkt me nog leuk ook! is tog ook goed voor de band met je paard?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:49

Zoals gezegd niet doen. Een zadelboom verdeeld het totale gewicht van de ruiter over de hele rug. Als je dan enkel met beugels gaat rijden komt al die gewicht op een strook van 2 cm te staan. Je kunt je wel voorstellen dat dat niet fijn gaat zijn voor je paard. Barepad met beugels zou ik om diezelfde reden niet willen.

Mss is zitles een idee voor je? Dan kun je aan je houding werken waardoor je beter in balans komt te zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:50

Over het algemeen heb je aan dit soort dingen helaas weinig, als je paard schrikt en opzijspringt, en jij veel druk op een van de beugels zet om in evenwicht te blijven, schuift het hele spul opzij en lig je er naast. Dan kun je beter helemaal zonder zadel rijden, of met alleen een barebackpad omdat dat wat stroever is.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:54

bedankt voor de antwoorden! ik ga het uiteraard nu niet doen.
en ja zitles zonder zadel? want met zadel zit ik goed is er niks aan de hand.
als ik nu elke dag zonder zadel rij, moet het ook goed komen denk ik toch, vroeger heb ik altijd zonder zadel gereden, maarja ze gooit aardig hoog op haha

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:57

Begin anders met veeeel stappen en uiteindelijk kleine stukjes draf. En uiteindelijk galop maar galop zit het beste + stap haha!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:57

Is zoals gezegd helemaal niet goed voor je paard. De druk komt op 1 of 2 ruggenwervels wat voor veel ongemak bij je paard kan zorgen, nog niet te spreken over langdurige blessures (verschoven ruggenwervels, gekneusde, ontstekingen,...)
Ik zou gewoon dan een barebackpad aangeschaffen die niet schuift. Of zitles nemen voor meer balans.

Edit: je kan zitles aan de longe nemen of los, aan de longe moet je alleen op je eigen houding letten. Dus dan kan je daar meer op focussen.
Misschien dat de eerste keer doen? Gewoon stappen, bochten maken, dan stukje rechtdoor draven bij de bochten terug in stap. En zo opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Leen op 05-01-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:58

Rustig aan beginnen? Kijken hoe je blijft zitten in stap en draf en als dat goed en je genoeg evenwicht hebt dan pas de galop proberen?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:16

ja ga ik dat eerst doen, veel stappen, kleine stukken draven en dan galopen, en de galop vind ze zoiezo wat moeilijker (het is een draver) dus stap en draf gaan we aan werken!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:07

Probeer anders een barebackpad. Zit ook vaak een lus aan waaraan je je kan vasthouden :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:10

Dit is niet echt een rijtechnische discussie, ik verplaats het naar HAR.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:12

Idd barebackpad, maar je kunt ook een longeersingel omdoen (daar zitten meestal handvaten aan) dat helpt je misschien je evenwicht te bewaren?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:22

Ik heb het wel is gedaan ( longeer singel daar aan de beugelriemen) druk verdeling is niet goed dan en funest voor de paarden rug, in stap kan het wel maar draf zou ik niet doen!
Doe een longeer singels met gewoon dekje om en pak een pluk manen (of touwtje om de hals). Begin bij stap en dan een paar draf passen, raak je uit balans ga terug naar stap.

Ik rij met een barebackpad van barefoot, dit is kwa druk verdeling beter dan alleen een dekje (ik rij wekelijks soms dagelijks zonder zadel)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:19

Oke bedankt! is zonder zadel rijden, ook goed voor de band met je paard?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:25

biancalaylo schreef:
Oke bedankt! is zonder zadel rijden, ook goed voor de band met je paard?

Hangt er vanaf of je paard het fijn vindt of niet, voor sommigen zijn het teveel signalen, wat verwarring en daardoor irritatie kan geven. Het is wel goed voor je ruitergevoel en het kan je een hoop vertellen over hoe recht/scheef de bespiering van je paard is.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:31

x
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt