de zoektocht naar het perfecte bit wie denkt mee

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

de zoektocht naar het perfecte bit wie denkt mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:00

ik ben op zoek naar het perfecte bit voor zowel mijn paard als mij

wat hebben we geprobeerd

enkel gebroken geen succes prikt in gehemelte 2 weken
enkel gebroken happy mouth iets beter 1 maand soms nog met springen
dubbel gebroken te scherp kruipt achter teugel en bij ophouding raakt in paniek laatste paar maanden
dubbel gebroken happy mouth weer beter maar nog niet goed genoeg 3 weken

nu ben ik vandaag begonnen met een ongebroken happy mouth watertrensje

eerste 15 minuten waren hell
schuin houden van hoofd afkouwen trekken enz
daarna steeds beter goed stil contact
maar wil er wat in gaan hangen met de galop

uiteraard probeer ik dit een aantal weken voordat ik iets anders probeer

met dit bitje wel een goede rem wat er normaal minder is

heeft iemand enig idee welk bit nu perfect zou zijn voor mijn paard?
klein mondje gevoelig
raakt snel in paniek bij iets meer druk
maat 12,5 of 13

tanden zijn nagekeken 2 wolfstandjes eruit en nu is het gebit prima

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: de zoektocht naar het perfecte bit wie denkt mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:13

Ik ben fan van myler. Heb zelf de MB04. Bevalt bij meerdere paarden die ik heb getreden erg goed.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:15

Hoe oud is je paard? Misschien is hij nog aan het wisselen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:17

Ik ben ook fan van myler. Maar houdt wel in je achterhoofd dat je een myler met een hulpteugel in een martelwerktuig veranderd. Dus die moet je er niet aan knopen. Daarom gebruik ik voor longeren een ander bit dan voor rijden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:34

hier ook een myler, stil in de mond
laat je goed adviseren

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:05

je kunt een nathe bit proberen. Deze is veel flexibeler dan een happy mouth en is van kunststof.
Ook heb je tegenwoordig beris bitten. Deze zijn iets dunner dan de nathe (18mm) en je kunt zelf kiezen uit soft/medium/hard. Ook heb je nog het duo bit van sprenger. Deze is ook flexibeler dan happy mouth maar wel een stuk dunner (16mm). Dus voor paarden die niet veel ruimte hebben in de mond.

Het nadeel van de happy mouth vind ik dat ze veel te hard zijn. Ze zijn wel lichter dan een ijzeren bit, maar dat is volgens mij ook het enige verschil. De boven genoemde bitten zijn allen veel zachter en flexibeler. Ik heb sterke paarden op een nathe bit gereden waar ze erg goed op reageerden. Dit omdat het bit hun geen zeer doet en daardoor het verzet er tegen minder wordt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:12

Ik heb goede ervaringen met een dubbelgebroken robart bit. Schijnt heel vriendelijk en duidelijk te zijn. Alle paarden die ik ermee heb gereden liepen er dan ook goed op, sommigen een wereld van verschil met hun eigen bit.

Myler heb ik geen ervaring mee.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:15

Misschien dit bit (heb er geen belang bij, is nl ook niet jouw maat) maar is een zachte dunnere redelijke flexibele happymouth ongebroken.
ALs je paard daar verder redelijk op type mondstuk loopt zouden knevel een extra steun/hulp kunnen zijn.

http://www.bokt.nl/markt/ad/102352/happ ... l-bustrens

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:18

Geryon schreef:
Ik heb goede ervaringen met een dubbelgebroken robart bit. Schijnt heel vriendelijk en duidelijk te zijn. Alle paarden die ik ermee heb gereden liepen er dan ook goed op, sommigen een wereld van verschil met hun eigen bit.

Dit is ook het ' heilige' bit van mijn dochter, zij heeft dezelfde ervaring als Geryon, maar ik denk dat TS gelijk heeft dat het bit zowel bij paard als ruiter moet passen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:19

Ik heb een bit via Christie Dreessen (paardentandarts)
Is een anatomisch gevormd dubbelgebroken bitje, wat voorkomt dat de ringetjes van het middenstukje in het gehemelte prikken. Dit is gebogen en rond afgewerkt. Dit was wat bij mijn paard dwars zat en waardoor hij extreem lastig in zijn mond was. Nog steeds is hij érg gevoelig en bij een ophouding staat hij al stil of gaat door het lint.

In de paardenwinkels zie je deze ook van andere merken, alleen die zijn bijna 2x zo duur. Mijne was €80,-.
Zal kijken of ik een foto kan vinden.
Deze van kk ; dit idee is het maar heb het idee dat de mijne nog net iets anders is.
http://www.divoza.com/images/products/5 ... mic-rs.jpg

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:01

Ik weet dat er ook leren bitten zijn. Heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat ze naar de mond van het paard vormen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:46

bedankt voor de vele antwoorden

myler kan ik niet betalen :o zo simpel is het die valt dus af

nathe zou een optie zijn maar ook die is verschrikkelijk duur helaas -O-

een flexi bit is wat ik nu heb een goedkope happy mouth is dat en iets zachter dan happy mouth
ik zal een kijken naar een robart trens

hippo logic mijn paard is 1 januari 7 geworden :)
maar ik denk 6,5 nu

deze heb ik nu

Afbeelding

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:52

je kunt ook als je myler wilt eens kijken voor een 2e hands. ik heb de mijne ook via deze weg verkregen. heb zelf een myler toklat met sleuven. voorheen een pessoa trens.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:53

2e hands is en goede
en welk type raden jullie dan aan?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:58

little_birdy schreef:
2e hands is en goede
en welk type raden jullie dan aan?

Misschien wil iemand je eentje lenen?

Ik ben zelf niet bekend met myler weet enkel dat ze prijzig zijn en de paar mensen die ik ken met een myler er toch van terug gekomen zijn. Als in 'net niet'.
Dat is een van de redenen waarom ik het persoonlijk een te prijzig bit vind.

Brutaal eens vragen of je een keer een myler van iemand mag lenen binnen dat 'genre' :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:34

dat is een goede ja
maar de meeste die jij kent zijn er dus van terug gekomen ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:41

Kijk ook eens naar de bitten van Trust. Sweet iron, anatomisch gevormd, in verschillende diktes en uitvoeringen te krijgen. Ik heb zelf een enkelgebroken locked kneveltrens voor mijn jonge (spring)paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:43

fsca die bitten ken ik wel ja
kneveltrens reageert mijn paard ook wel goed op moet ik zeggen

ik zal er eens naar kijken bedankt !

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:49

je moet gewoon blijven proberen, en opzoek gaan naar 2e hands bitten,

een bustrens of watertrens verschilt ook nog weer veel,

ook het materiaal, rvs/koper/argetaan/aurigan/sweet Iron/rubber/kunststof of een combinatie van materialen

en de dikte van het bit, heeft het paard veel of weinig ruimte in zijn gehemelte

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:01

Zit het probleem daadwerkelijk in het bit??
In dat geval doorzoeken. Let op, geef een paard wel de kans om aan een bepaald bit te wennen, 15 minuten is dan erg! kort.

Iemand had de opmerking over een leren bit. Ik gebruik dat al jaren en naar volle tevredenheid bij mijn paard. Maar niet ieder paard loopt er lekker op. Zeker paarden die snel hun mondhoeken kapot hebben, daar is het geen verstandige keuze voor.
Over het algemeen wel een vriendelijk bit. In de wedstrijden -meestal- NIET toegestaan overigens.
1 van de dingen die het wat mij betreft prettig maakt, is dat je een leren bit onder de kin vastmaakt. Het hangt dus niet alleen in de bakstukken, theoretisch zou je zelfs volledig onder hoofdstel kunnen rijden, enkel met bit en teugels. (Indiaanse optoming wordt dit wel genoemd) Dan moet dat riempje natuurlijk wel vast genoeg zitten, anders werkt het paard het bit vrij snel uit zijn mond.
In principe zorgt dat riempje er ook voor dat het bit heel stabiel ligt, en dat je het nooit door de mond van je paard heen kunt trekken. (Hoewel dat natuurlijk sowieso al niet mag gebeuren)
In mijn geval werkt het ook een heel klein beetje zoals een kneveltrens ook doet. Heel kort door de bocht: als je links trekt (= uiteraard niet correcte manier van sturen, maar even als voorbeeld) dan voelt het paard uiteraard links de druk in zijn mond. Maar doordat het met dat riempje ook vast zit, krijgt hij in feite ook een "duwtje" aan de rechterkant van zijn hoofd.
Mijn paard heeft nogal wat stress in zijn mond gehad in het verleden. Het is een heetkop die als manegepaard gebruikt is geweest. Dat was niet zo'n handige combi, want heel veel mensen proberen dat hete op te lossen door hem in zijn mond tegen te houden. En dat leverde protest op. In het begin kon ik met goed fatsoen geen contact hebben, dan was het direct dribbelen. Mijn paardje loopt nu super op dit leer, en vandaar dus ook deze keuze voor mij. Wedstrijdambities heb ik toch niet. Dit betekend overigens niet dat paardlief niet fatsoenlijk dressuurmatig kan lopen.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:06

Ik heb, net als Capriootje, mijn bit via Christie Dreessen. Zij heeft een bittenpasservice, dus ze kijkt goed naar je paard z'n mond en stelt ook vragen over het rijden ed en op deze manier probeert ze een bit voor je te vinden. Je krijgt dacht ik ook een week proeftijd zodat je het bit kan uitproberen en als het niet bevalt kan je 'm weer terugbrengen. Ik heb via haar een hele fijne Sprenger waar ik heel tevreden over ben! Misschien interessant om haar eens te vragen :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:12

femke

zoals al in de OP staat
ik blijf een tijdje met dit bit rijden
even kijken of het inderdaad beter gaat worden
zo niet weer opzoek naar iets anders

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:24

little_birdy schreef:
femke

zoals al in de OP staat
ik blijf een tijdje met dit bit rijden
even kijken of het inderdaad beter gaat worden
zo niet weer opzoek naar iets anders

Oke, zie ik.

Vraag 1 blijft wel staan natuurlijk.

Mijn paard kon dus ook heel weinig hebben in zijn mond. En bij mij werkt het leren bit goed. Aangespannen loopt hij met een standaard enkelgebroken bustrens. Stang- en dus met hefboom en druk achter de oren- is drama.

Ik weet niet helemaal uit jouw verhaal wat het probleem is. reageert hij angstig en ontwijkend op het bit? gaat hij scheef lopen? (Laatste bit wel, maar de eerste 2 is me niet helemaal duidelijk. bit 4: hij doet het iets beter maar nog niet goed genoeg. WAT gaat er dan precies beter, en WAT gaat er nog niet goed genoeg?)
Bit 1 prikt in het gehemelte. Hoe zie je dat, waar merk je dat aan?
Achter de teugel lopen KAN aan het bit liggen, maar dat is slecht in een zeer klein aantel procenten ook daadwerkelijk het geval. Het kan ook zijn dat hij de oefening nog erg moeilijk vindt. Dat hij onvoldoende balans heeft, en het daarom zo oplost. Dan is het trainingstechnisch.

Kunststof bitten kunnen heel fijn en prettig zijn, maar ALLEEN indien het paard redelijk normaal tot veel speekselt. Heeft het paard van nature een drogere mond, dan is het alleen maar pijnlijk.

Het ene paard loopt lekkerder op ongebroken trensjes, andere op enkelgebroken of dubbelgebroken.

Maar in principe moet een paard met een normaal ontwikkelde mond en zonder rare voorgeschiedenis gewoon heel redelijk kunnen lopen op een standaard bit. BV enkelgebroken bustrens. Of als het wat stabieler moet liggen: D-trens. Eventueel een kneveltrens.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:35

bit 1 enkel gebroken = vluchten bij druk rennen enz,
geen rem hebben ,

dubbel gebroken zelfde verhaal te streng en knijpt bij ophouding
daar kruipt hij dus achter
de happy mouth variant is iets dikker ligt rustiger maar ook bij ophouding = vluchten

laatste bit veel meer gelijke druk en betere rem bij ophouding loopt er niet meer hard vandoor blijft op mijn tempo

maar gaat dus in de galop wat hangen in het bit dat had hij nooit eerder gedaan

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:34

Vervelend, en ongetwijfeld niet wat je wilt horen. Maar aangezien je het bij het bit ook over de rem hebt, twijfel ik er echt aan of het probleem echt in het bit zit, of dat het toch rijtechnisch is.

In dat laatste geval gaat er geen enkel bit zijn die dat oplost.

Maar wat er hier en daar al ge-opperd is, er zijn "bit-test-mogelijkheden" zo weet ik dat Divoza Heteren in ieder geval een uitprobeerservice heeft. Maar dat gaat vaal wel om de duurdere merken.
Aan de andere kant, 1 x een duur bit tegenover ondertussen 5 goedkopere, dat maakt dan ook niet meer zoveel uit.

Ik wens je heel veel succes, en hoop dat je de oplossing gaat vinden. Of dat nu in het bit zit, of ergens anders in.

Ik ben wel benieuwd naar updates.