Is mijn zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Is mijn zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:11

Hallo,

Ik heb nu sinds augustus ongeveer mijn nieuw dressuurzadel. Ik vind het echt zalig zitten. Ik zit er echt IN ipv op.
Zadel is aangemeten door zadelmaker en op advies van hem heb ik een 17.5 inch genomen, die ook naar mijn mening in de winkel erg lekker zat. Bij het passen mocht ik er even mee rijden en ook toen zat die al ERG goed ! Ik heb hem toen gekocht en ben er tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds super blij mee !

Vandaag heb ik gereden en een meisje had met mijn telefoon wat foto's aan het maken en ik keek de foto's terug en het viel me op dat het zadel nogal goed is opgevuld door mij.

Nu vind ik het raar.. Ik heb het op advies van mijn zadelkamer gedaan, mijn broekmaat is er niet groter op geworden in die afgelopen maanden ( :') ) en hij is ook niet minder lekker gaan zitten. Zit het nu gewoon echt tussen mn oren of is dit zadel gewoon echt te klein voor mij..

Iemand heeft ook al eens gezegd dat het misschien kan komen dan ik mijn billen te ver op de lepel plaats en meer aan de voorkant van het zadel moet gaan zitten..

Voorbeeldfototje: http://img829.imageshack.us/img829/997/ ... 113858.jpg

Michellette

Re: Is mijn zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:14

Zoals op deze foto het beeld is: ja, te klein.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:14

Michellette schreef:
Zoals op deze foto het beeld is: ja, te klein.

maar ik kan geen 18 inch pakken.. dan word het zadel te lang voor de rug van mijn paard

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:15

Ik heb zo even op de foto gekeken, en ik denk het niet.
Maar zo als hij zit vind ik hem prima zitten,

Zo'n heel klein kontje en dan op een TE groot zadel is ook geen porum hoor!

Hij zit goed!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:15

Ik denk als jij je bekken meer kantelt het er al veel beter uitziet en het dan wel beter passend is, maar hij lijkt wel wat klein ja

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:16

Ik vind de foto te ver weg genomen om het goed te kunnen zien. Een foto van dichterbij is dan toch handiger.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:16

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:17

Kun je een platte hand achter je billen op de zitting van het zadel leggen? Dan is ie niet te klein. Het heeft ook te maken met de diepte van de zit, een 17,5 diepe zit heeft minder ruimte over dan een 17,5 vlakke zit.

Edit: na de foto's in je andere topic gezien te hebben is ie niet te klein hoor!
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 30-12-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Nee hoor zadel is goed. Is meer je houding dan de grootte van je zadel.

NiKip

Je zit inderdaad te ver naar achteren in je zadel :j Ook je beugels mogen iets langer, dan kan je ook al wat makkelijker in het midden zitten.
Verder vind ik je goed op het zadel passen. Groter hoeft echt niet.

Zolang het zadel voor jou lekker zit, zou ik geen andere aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door NiKip op 30-12-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:18

Je zou iets dieper in je zadel kunnen gaan zitten zodat, zoals je al zegt je iets verder naar voren komt te zitten. Misschien eens kijken als je je beugels een gaatje langer doet. Maar persoonlijk vind ik het niet te klein. Wel zorgen dat je zeker niet verder naar achteren gaat zitten als dit. Anders komt er te veel druk op de achterkant van het zadel en dat is niet confortabel voor je paardje.

Michellette

Hier oogt ie beter op maat.

Collie2008

Ook daarin mag je van mij je bekken kantelen en meer echt je billen onder je schuiven zeg maar, je zit met je kont naar achteren.hij lijkt daar niet echt veel te klein voor jou volgens mij

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:19

Op je voorbeeldfoto vind ik het niet echt een mooi beeld, nee .. heb je niet nog andere foto's? het kan ook een momentopname zijn?
Want als je kijkt naar die foto's van in je topic, is het een heel ander beeld

ambre

Je zadel is prima,je moet je gewoon wat meer in het middelpunt vh zdel plaatsen.
Je drukt je nu soms wat teveel achterop de lepel.
En met een diepe zit lijkt het vaak ook of je minder ruimte hebt.

Kelly_Taco

Je zitting is groot zat maar de wrongen op het zadel zitten te laag voor jou. Ze komen bij je knie waardoor je jezelf achterin het zadel drukt.
Kun je je wrongen nog omhoog plaatsen?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:21

M_hartje_M schreef:
Dit is misschien een veel duidelijker beeld. Ik draag op deze foto's gewoon dezelfde broek dus in die tussentijd is mijn achterwerk dus niet groter geworden. Naar mijn mening ben ik ook niet aangekomen, sta regelmatig op de weegschaal :P

[RIJ-ITP] Angel en ik onze eerste fotoshoot by SG Fotografie OHZ

Op deze foto's vind ik het zelfs te groot :') Niet naar de zitting kijkend dan maar naar waar je knieen komen. Die moeten onder de kniewrong komen en nu zitten ze er op. Dus waar de blok wat omlaag gaat, daar moet je knie zitten. Waarschijnlijk (aangezien het bates is, toch?) kan je die verplaatsen, of kleinere blokken kopen.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:22

Op de foto's van de shoot vind ik niet dat je zadel te klein is voor je...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:22

M_hartje_M schreef:
Dit is misschien een veel duidelijker beeld. Ik draag op deze foto's gewoon dezelfde broek dus in die tussentijd is mijn achterwerk dus niet groter geworden. Naar mijn mening ben ik ook niet aangekomen, sta regelmatig op de weegschaal :P

nou er is echt helemaal niets mis met je lijf. Laat dat even duidelijk zijn. Meid,.. je bent echt mooi in verhouding.
maar wat ik wel zie is dat de wrongen je wat in de weg kunnen zitten,.. wellicht is het meer bedoelt voor langere mensen met langer bovenbeen. Toch zie er niet veel verkeerds aan. Misschien is het (wat eerder is gezegd) het kantelen van je bekken? En als je zadel vooraan te hoog licht ben je ook geneigd teveel achterin de lepel te zitten en je onderbeen wat naar voren te steken. Misschien is paardlief wat toegenomen in bespiering?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:25

Bedankt voor alle reacties ! Daardoor voel ik me al een stuk zekerder

Ik denk dat het gewoon tijd word dat ik weer les ga pakken.. Ik respecteer al jullie reacties ! Maar als ik aan het rijden ben kan ik niet jullie bokt reacties lezen die me eraan laten herinneren wat ik moet doen. Lijkt me de beste oplossing.. wat denken jullie ?

En de wrongen zijn inderdaad verplaatsbaar. Onder het zweetblad tenminste. Zou ik dikkere wrongen erop moeten laten zetten want dat kan ik namelijk wel nog :) Moet ik gewoon bestellen bij mijn zadelmaker

Het merk is trouwens een Bates.. voor de gene die het willen weten. En het zadel heeft wel een hele diepe zit, hier goed te zien:
Afbeelding
Hier had ik hem net 2 uurtjes :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:26

Misschien een handig toegevoegde inhoud

Ik ben maar 1.58, een kleine meid dus... En ik draag mijn beugelriemen nu onder het zweetblad

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:28

Ik vind eerder de zweetbladen te groot waardoor je kniewrong en knie niet optimaal op elkaar afgestemd zijn. Maar de inch is goed hoor! Niks mis mee.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:29

Wat kan ik dan nu op het moment het beste doen ? Ik kan geen dressuurzadel pakken met kortere bladen.. Het dat zadel al helemaal zelf moeten betalen (ben 16 jaar.. dus heb er ook echt LANG voor gewerkt) en ik zie het niet zitten om een nieuwe te moeten kopen..

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:31

Knert schreef:
M_hartje_M schreef:

nou er is echt helemaal niets mis met je lijf. Laat dat even duidelijk zijn. Meid,.. je bent echt mooi in verhouding.
maar wat ik wel zie is dat de wrongen je wat in de weg kunnen zitten,.. wellicht is het meer bedoelt voor langere mensen met langer bovenbeen. Toch zie er niet veel verkeerds aan. Misschien is het (wat eerder is gezegd) het kantelen van je bekken? En als je zadel vooraan te hoog licht ben je ook geneigd teveel achterin de lepel te zitten en je onderbeen wat naar voren te steken. Misschien is paardlief wat toegenomen in bespiering?

Naast het kantelen van het bekken vind ik je beenligging ook niet helemaal mooi. Zoals de 1e foto van je topic is het wel netjes naar mijn idee, maar foto 2 trek je je been op, dit zie ik ook op meerdere foto's. Zodra je dat doet schuif je jezelf naar achteren in het zadel waardoor het inderdaad krapjes lijkt :j Misschien is dit ook iets waar je op kunt oefenen :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:32

Past heel goed