Iemand ervaring met deze voorsingel? (tijdelijke oplossing!)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna98

Iemand ervaring met deze voorsingel? (tijdelijke oplossing!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:34

Het zadel van mijn pony past wel, alleen het schuift na een tijdje naar voren omdat hij nog jong is (3,5 jaar) en smalle schouders heeft en niet veel schoft + een brede rug. De zadelmaker kon nog geen ander zadel vinden, alleen hele dure... aangezien zijn bouw over een half jaar waarschijnlijk weer anders is was het niet slim om alvast een heel duur zadel te kopen :') nu gebruik ik het zadel van een andere pony, dat ligt goed als je alleen stapt... de zadelmaker zei dat ie ook goed lag. Maar als ik ga draven en galopperen schuift het naar voren. Dus ik ging kijken voor een voorsingel... ik kwam er een tegen... ik denk dat deze niet op de schoft drukt in tegenstelling tot anderen...
heeft iemand ervaringen met deze voorsingel? ---> http://www.staldoorstap.nl/webshop/inde ... 42&lang=NL
het is maar voor tijdelijk :) ik rijd maar 3 keer in de week ong 30 min en binnenkort 4 keer in de week, maar niet intensief :D

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:37

Denk eerlijk gezegt niet dat zo'n singel het schuiven van je zadel voorkomt.
En waarom hoeft een jonge pony geen goed passend zadel te hebben? Jij kreeg op 3 jarige leeftijd toch ook geen baby schoenen meer aan die je totaal niet past?

(en een zadel wat schuift past dus niet goed)

geerke

Re: Iemand ervaring met deze voorsingel? (tijdelijke oplossing!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:40

je hebt een zadel nodig met een brede boom,en die hoeven niet duur te zijn.Kijk maar op MP,voor een tweede hands merkzadel.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:41

alleen hele dure zadels pasten, als we dat nu zouden kopen zal het over een half jaar niet meer goed liggen en dan kunnen we weer een nieuwe kopen. Ik heb niet gezegd dat mijn pony geen goed passend hoeft te hebben? ik stel hier een vraag of iemand er ervaring mee heeft met deze voorsingel, dankuwel :j ik heb nu dus een zadel met een brede boom maar dat schuift ook naar voren

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:42

Ik heb ervaring met de voorsingel van Kavalkade. Ziet er hetzelfde uit, maar de singel is dan ook van leer.
De delen langs de schoft kunnen bij de voorsingel van Kavalkade onafhankelijk van elkaar bewegen, ik kan niet zien of dat bij deze ook zo is.
Mijn ervaring is dat je zo'n singel wel strak achter het voorbeen trekt, wel blijft het zadel goed op de plek liggen.
Heb hem voor 1 paard gebruikt, smal in de schouder, erg vlakke schouder en rondgeribt.
Waar je rekening mee moet houden is dat het zadel aan de voorkant op de voorsingel komt te liggen, dus hoger, let er op dat je zadel niet achterover komt te liggen.

Kun je anders geen staartriem gebruiken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:43

Hannapony schreef:
alleen hele dure zadels pasten, als we dat nu zouden kopen zal het over een half jaar niet meer goed liggen en dan kunnen we weer een nieuwe kopen. Ik heb niet gezegd dat mijn pony geen goed passend hoeft te hebben? ik stel hier een vraag of iemand er ervaring mee heeft met deze voorsingel, dankuwel :j ik heb nu dus een zadel met een brede boom maar dat schuift ook naar voren

wat voor merk zadel heb je nu?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:43

" Het zadel van mijn pony past wel, alleen het schuift na een tijdje naar voren omdat hij nog jong is "
Een passend zadel schuift niet naar voren en het maakt je zadel niet uit hoe oud je pony is :')

Maar wel vervelend, verder heb ik geen ervaring met die voorsingels, 't ziet er wel slim bedacht uit, maar zal 't niet gaan drukken zodra je zadel naar voren schuift (en dan dus tegen gehouden word; druk op de schouders/schoft?) :)

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:45

geerke schreef:
je hebt een zadel nodig met een brede boom,en die hoeven niet duur te zijn.Kijk maar op MP,voor een tweede hands merkzadel.

Ik heb een zadel met een brede boom, voor 50 euro! Kijk maar bij mijn advertenties :)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:45

LisaB schreef:
Ik heb ervaring met de voorsingel van Kavalkade. Ziet er hetzelfde uit, maar de singel is dan ook van leer.
De delen langs de schoft kunnen bij de voorsingel van Kavalkade onafhankelijk van elkaar bewegen, ik kan niet zien of dat bij deze ook zo is.
Mijn ervaring is dat je zo'n singel wel strak achter het voorbeen trekt, wel blijft het zadel goed op de plek liggen.
Heb hem voor 1 paard gebruikt, smal in de schouder, erg vlakke schouder en rondgeribt.
Waar je rekening mee moet houden is dat het zadel aan de voorkant op de voorsingel komt te liggen, dus hoger, let er op dat je zadel niet achterover komt te liggen.

dankje hier heb ik wat aan *\o/* staartriem is niks hij krijgt er schuurplekken van onder zijn staart :( en hij gaat bokken of wil niet meer vooruit hahaha (normaal is hij heel braaf hoor :) )

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:47

als je niet zo veel en niet lang rijd, kun je misschien beter een goede barebackpad of een boomloos zadel aanschaffen tot je wel wilt investeren in een goed zadel.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:48

Joscaa schreef:
" Het zadel van mijn pony past wel, alleen het schuift na een tijdje naar voren omdat hij nog jong is "
Een passend zadel schuift niet naar voren en het maakt je zadel niet uit hoe oud je pony is :')

Maar wel vervelend, verder heb ik geen ervaring met die voorsingels, 't ziet er wel slim bedacht uit, maar zal 't niet gaan drukken zodra je zadel naar voren schuift (en dan dus tegen gehouden word; druk op de schouders/schoft?) :)

nee ik snap ook wel dat het ook bij oudere paarden kan voorkomen hoor :') hij heeft nog smalle schouders omdat hij nog jong is: weinig bespiering. Mij lijkt een voorsingel prettiger (als ie werkt) dan een zadel dat over de schoft getrokken word en je op zijn nek zit :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:48

TS ik wil niet denigrerend doen,maar je bent 14 jaar,en jij ziet dat je zadel goed past alleen niet blijft zitten?Dat gaat toch niet samen?
Een zadel wat past ligt als een huis.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:52

Haha ja begreep ik hoor, maar 't stond er zo mooi geformuleerd _O-
Ja, dat is wel zo inderdaad! En als 't voor tijdelijk is ;)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:54

geerke schreef:
TS ik wil niet denigrerend doen,maar je bent 14 jaar,en jij ziet dat je zadel goed past alleen niet blijft zitten?Dat gaat toch niet samen?

als het zadel op zijn rug ligt ligt het goed maar als hij gaat draven schuift het naar voren omdat hij smalle schouders heeft en een brede rug. dat ik 14 ben heeft niks mee te maken dat de zadelmaker zegt dat het goed ligt, maar het alleen naar voren schuift als hij gaat draven _/-\o_ nogmaals ik vraag hier om ervaringen met deze voorsingel ;)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:55

Joscaa schreef:
Haha ja begreep ik hoor, maar 't stond er zo mooi geformuleerd _O-
Ja, dat is wel zo inderdaad! En als 't voor tijdelijk is ;)

ja dankje ik kan goed formuleren :j :')

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:55

Bij pony's met smalle schouders, die rond geribt zijn en ook nog een beetje babyvet hebben, schuift een zadel vaak wat naar voren. Het zadel wordt door de buik en ribben naar voren gedrukt, en daar is geen schouder waar het mooi achter kan blijven liggen.
Als de pony door training verandert zal het probleem al dan niet met een ander zadel opgelost worden.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:57

LisaB schreef:
Bij pony's met smalle schouders, die rond geribt zijn en ook nog een beetje babyvet hebben, schuift een zadel vaak wat naar voren. Het zadel wordt door de buik en ribben naar voren gedrukt, en daar is geen schouder waar het mooi achter kan blijven liggen.
Als de pony door training verandert zal het probleem al dan niet met een ander zadel opgelost worden.

juist :) daarom wilde ik geen duur zadel gaan kopen :')

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:00

Is een staartriem anders geen optie?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:03

@Splendesco ...

Hannapony schreef:
LisaB schreef:

dankje hier heb ik wat aan *\o/* staartriem is niks hij krijgt er schuurplekken van onder zijn staart :( en hij gaat bokken of wil niet meer vooruit hahaha (normaal is hij heel braaf hoor :) )

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:03

geerke schreef:

TS heeft er een zadelmaker bij gehad. Neem aan dat die weet wat hij zegt.

Via mp een zadel zoeken is ook risico. Dan zal er ook een zadelmaker naar moeten kijken en je weet nooit of het zadel terug kan als het niet past.
Heeft de zadelmaker je aangeraden een voor singel te gebruiken??

Heb geen ervaring met deze voorsingel. Wel een tijdje een andere gebruikt en het werkt prima.
Misschien eens een andere zadelmaker vragen of die nog tweedehands zadels heeft liggen??

Succes in ieder geval.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:06

amazing_lady schreef:
geerke schreef:

TS heeft er een zadelmaker bij gehad. Neem aan dat die weet wat hij zegt.

Via mp een zadel zoeken is ook risico. Dan zal er ook een zadelmaker naar moeten kijken en je weet nooit of het zadel terug kan als het niet past.
Heeft de zadelmaker je aangeraden een voor singel te gebruiken??

Heb geen ervaring met deze voorsingel. Wel een tijdje een andere gebruikt en het werkt prima.
Misschien eens een andere zadelmaker vragen of die nog tweedehands zadels heeft liggen??

Succes in ieder geval.

nee, heeft hij niet gezegd maar ik denk zelf dat een voorsingel die werkt beter is dan een zadel die naar voren schuift

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:14

Feit is dat als je 14 jaar bent en al aangeeft dat je niet heel veel geld te spenderen hebt, een bepaald type zadelmaker al snel zegt dat een zadel goed ligt. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:00

Ik ga mee in wat Geerke zegt. Een goed zadel schuift niet, ook niet in draf. Tijdelijk boomloos rijden zou een mogelijkheid zijn, tot je wel een goed passend zadel kunt kopen. Een voorsingel heeft weinig zin, daar deze juist voorkomt dat een zadel naar achter of opzij schuift. Een staartriem zou tijdelijk kunnen werken, mits je deze op de juiste manier bevestigd. Als je pony er schuurplekken van krijgt, dan heb je de staartriem niet goed vast gemaakt.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:17

Fijn dat jullie zoveel vertrouwen hebben (niet dus) in een zadelmaker die je niet kent. En ook fijn dat jullie er vanuit gaan dat als je 14 bent je nergens verstand van hebt en dus alles maar fout doet. Niet zo netjes vind ik zelf.

En Geerke ... Waarom stuur je mij een reaktie via pb??? Bang voor openbare reaktie??

Een voorsingel zorgt ervoor dat je zadel niet naar achter schuift??? Lijkt mij onzin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:16

amazing_lady schreef:
Fijn dat jullie zoveel vertrouwen hebben (niet dus) in een zadelmaker die je niet kent. En ook fijn dat jullie er vanuit gaan dat als je 14 bent je nergens verstand van hebt en dus alles maar fout doet. Niet zo netjes vind ik zelf.

En Geerke ... Waarom stuur je mij een reaktie via pb??? Bang voor openbare reaktie??

Een voorsingel zorgt ervoor dat je zadel niet naar achter schuift??? Lijkt mij onzin.

nee hoor...ik vond het off topic.
Dan nog even in het openbaar...niet alle zadelmakers/passers zijn bekwaam.Zo goed?