Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:24

Bokkers :wave:

Ik had een vraagje, 'vroegah' op de manege hadden we op paardrijles altijd paarden met een enkele(lage) neusriem. Echter zie je die bijna niet meer terug, iedereen rijdt met een dubbele neusriem..

Nu mijn vraag: is dit een modetrend? Of is de een echt scherper of juist minder scherp dan de ander?
Welke hebben jullie en welke vinden jullie fijner? en waar hebben jullie hem vandaan (kan er op de divoza site maar 1 vinden namelijk..)

Ik ben benieuwd :))
dit omdat mijn huidige hoofdstel een beetje gammel begint te worden, en ik dus op zoek naar een nieuw hoofdstel ben. heb op dit moment een dubbele, maar zou het wel eens willen proberen..

:*

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:28

IK rijd weer met een Engelse lage neusriem. Paardlief loopt er zo veel beter op en daarnaast staat het haar ook prachtig :+:

Ik heb hem voor 12 euro bij de divoza.

Afbeelding

Anoniem

Re: Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:29

Ja ik vraag het me ook af.
Bij maneges zie je het inderdaad nog veel.
Ben benieuwd! :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:31

eenitraM schreef:
IK rijd weer met een Engelse lage neusriem. Paardlief loopt er zo veel beter op en daarnaast staat het haar ook prachtig :+:

Ik heb hem voor 12 euro bij de divoza.

[ Afbeelding ]

Dat idd die ik had gezien van de divoza. vind hem alleen zo dun (breekbaar) of lijkt dat maar zo :+ ?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:32

Ik heb altijd met gecombineerde neusriem gereden, zo heb k mn paardje ook ingereden. Maar ook een lage neusriem in de kast hangen gloednieuw, moet k nogsteeds eens aan mn oude hoofdstel maken en kijken of k verschil merk met rijden... Al loopt hij wel prima zo

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:32

Ik rijd met een gecombineerde neusriem. Heb hier nog een hoofdstel liggen met een lage neusriem, daar heb ik hem 1 maand ong. mee gereden maar hij liep er niet fijn op.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:33

Persoonlijk vind ik een lage neusriem een stuk fijner rijden. Ik denk wel dat inderdaad mensen een dubbelen neusriem gewoon mooier vinden en deze daarom ook kopen (inclusief mezelf)
Laatst bijgewerkt door Change_ op 10-12-12 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:34

Ik heb 2 pony's die ook een lage neusriem hebben.
Makkelijk om een touwtje aan te klikken voor de ondersteuning(als ze met jonge kinderen er op) onder het zadel lopen of naast de fiets (touwtje aan de neusriem, mochten ze toch wat te enthousiast worden kan je zo je touwtje aan je bit doen). Of met longeren (bijzetje aan het bit, longe aan de neusriem zodat ze niet gestoord worden in hun mond).
Teugels worden er soms ook aan gedaan, als er kinderen op zitten die soms aan de teugels hun evenwicht houden.

Nachtlampje

Ik heb alleen een lage neusriem, dat hoort bij ijslandse hoofdstellen. :+
Loopt hij lekker op.

NinaCharlie

Ik vind een lage neusriem (ook wel africhtingsneusriem genoemd) echt verschrikkelijk lelijk staan dus voor mij sowieso al een keuze dat ik met een gecombineerde rijd. Lage neusriem zorgt voor een stillere ligging van het bit, misschien wel het proberen waard voor je :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:35

Dennis schreef:
Ik heb 2 pony's die ook een lage neusriem hebben.
Makkelijk om een touwtje aan te klikken voor de ondersteuning(als ze met jonge kinderen er op) onder het zadel lopen of naast de fiets (touwtje aan de neusriem, mochten ze toch wat te enthousiast worden kan je zo je touwtje aan je bit doen). Of met longeren (bijzetje aan het bit, longe aan de neusriem zodat ze niet gestoord worden in hun mond).
Teugels worden er soms ook aan gedaan, als er kinderen op zitten die soms aan de teugels hun evenwicht houden.

Ik snap niet wat je bedoeld met touwtje aan de neusriem, maar misschien ligt het aan mij :')

Maar weet iemand ook of de een bijvoorbeeld scherper inwerkt of anders werkt dan de ander?
Ik heb namelijk echt het idee dat het een 'modetrend' is :=

edit: ik zie de reactie boven mij al! Ga morgen even langs de divoza, en als het niets is kan ik altijd nog een 'losse' gecombineerde neusriem kopen en/of hem voor longeren oid gebruiken :+
Laatst bijgewerkt door Celiien op 10-12-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:36

Op mijn vroegere manege werd en wordt er ook altijd met een lage neusriem gereden,
enkelingen met een gecombineerde neusriem omdat deze paarden daar beter op gereden werden.
Als het niet nodig was reden ze wel met een lage neusriem, ook om geen onderscheid te maken tussen de manege-paarden, omdat gecombineerde neusriemen vaak 'luxer' staan bij een paard.

Zelf rij ik mijn verzorg paard nu met een gecombineerde neusriem, voorheen een gecombineerde zonder sper riem.
Maakte het paard niet uit, vind alleen een gecombineerde neusriem zonder sper riem een stuk vriendelijker voor het paard :)
Nu rij ik met de gecombineerde neusriem met de sper riem op het langste gaatje zodat hij daar geen hinder van heeft.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:36

dat je op maneges heel vaak de lage neusriem ziet is puur omdat dat makkelijk optuigen is voor de klanten die vaak toch niet zo ervaren zijn. ze hoeven maar een riempje vast te maken ipv bij een hoge neusriem.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:37

Ik heb onlangs nog een roodbruine gekocht. Ik vind hem echt heel erg mooi :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:37

merithshadow schreef:
dat je op maneges heel vaak de lage neusriem ziet is puur omdat dat makkelijk optuigen is voor de klanten die vaak toch niet zo ervaren zijn. ze hoeven maar een riempje vast te maken ipv bij een hoge neusriem.

bij ons liep de ene helft met en de ander zonder, lag er echt maar net aan welke hoofdstellen 'beschikbaar/vrij' waren (paarden die waren weggegaan/overleden/verkocht etc)

edit: Degene die hem hebben, waar hebben jullie hem vandaan O:) ?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:37

Bailey_4ever schreef:
Ik heb onlangs nog een roodbruine gekocht. Ik vind hem echt heel erg mooi :D

FOTO :D

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:38

lizzyy, een sperriempje zorgt er juist voor dat het bit stil in de mond ligt. die zou ik dus wel goed aangesloten vastmaken

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:40

Lage neusriem:
Deze neusriem wordt vaak gebruikt bij jonge paarden omdat hij de mogelijkheid geeft om de teugel ook aan het ringetje van de neusriem te bevestigen en de druk die door de teugels richting hoofd gebracht wordt, verdeeld wordt over de neus en mond.

Gecombineerde neusriem:
Deze neusriem bestaat uit een hoge neusriem, met daaraan een lusje waardoor een zogenaamde sperriem loopt. De sperriem loopt onderlangs. Deze neusriem is dus eigenlijk een combinatie van een hoge en een lage neusriem, met als voordeel dat deze neusriem de ademhaling niet kan belemmeren, mits niet te strak aangetrokken.

Ik heb zelf een mexicaanse neusriem en een gecombineerde neusriem

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:42

Mijn pony's worden door jonge kinderen gereden, soms die ook nog niet kunnen sturen. Dan klik ik een touwtje aan de neusriem zodat m'n pony's niet helemaal hun eigen weg gaan. Dat gaat makkelijker met een lage neusriem (door de ringetjes aan de zijkant) dan bij een hoge of gecombineerde).
Bij jonge pony's met meer ervaren kinderen precies het zelfde. Dan kan het ruitertje wel zelf sturen, maar ik kan er zelf voor zorgen dat een pony er niet vandoor zou schieten.
Zoals hier, mijn jonkie voor het eerst onder het zadel (loopt al wel aan de lange teugel en voor de wagen, dus is al bekend met stem, zweep en teugelhulpen).
Afbeelding
Dus voor mij zelf heeft het juist voordelen omdat ik er altijd naast sta (ruitertjes helpen, longeren, naast de fiets) ipv dat ik er op zit.

Ik heb mijn ene bij de EJ vandaan. Had ook een hele mooie wit onderlegde 1e hands van bokt, maar die was te klein en ligt nu in de kast (aan dat hoofdstel zit nu een lelijke 2e hands lage neusriem).
Ben nog opzoek naar mooie hoofdstellen met een lange neusriem.
Laatst bijgewerkt door Dennis op 10-12-12 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:42

Ik heb alleen gecombineerd. De reden is eigenlijk simpel en dat is dat ik het mooier vindt. Ik heb eigenlijk met rijden nooit echt verschil gemerkt. Maar de paarden die ik nu rijdt die hebben zover ik weet ook altijd een gecombineerde gehad dus echt vergelijken gaat dan niet.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:47

NinaCharlie schreef:
Ik vind een lage neusriem (ook wel africhtingsneusriem genoemd) echt verschrikkelijk lelijk staan dus voor mij sowieso al een keuze dat ik met een gecombineerde rijd. Lage neusriem zorgt voor een stillere ligging van het bit, misschien wel het proberen waard voor je :)

+1

vind het zelf ook lelijk,

ik heb gewoon een aansnoerneusriem, met sperriem, en een mexicaanse ;)

maargoed, misschien kan je op EJ kijken :)
http://www.ej.nl/products/10000011/2000 ... LEJECK+ETA

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:49

rOcky_lofz schreef:
NinaCharlie schreef:

+1

vind het zelf ook lelijk,

ik heb gewoon een aansnoerneusriem, met sperriem, en een mexicaanse ;)

maargoed, misschien kan je op EJ kijken :)
http://www.ej.nl/products/10000011/2000 ... LEJECK+ETA

+1? Dat is een dikke -1 voor jou!

Mexicaanse. Dat is pas lelijk :')

Nee serieus. Ik kies voor mijn paard en als ze daar mooier bij wordt is dat mooi meegenomen!

rOcky_lofz

Re: Dubbele Neusriem of Enkele (lage) neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:51

gelukkig heeft iedereen zo zijn/haar eigen smaak ;)
ik vind het namelijk wel mooi :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:51

Ik vind een mexicaanse sowieso niks, veel te scherp naar mijn idee :+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:52

Celiien schreef:
Ik vind een mexicaanse sowieso niks, veel te scherp naar mijn idee :+

Ja, dat vind ik stiekem gewoon zielig := Als je een mexicaan nodig hebt om gewoon rond te hobbelen doe je iets niet goed. Maar goed. Dat is mijn mening.