[WN] leren singel of neopreen beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

leren singel of neopreen beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:00

Welke singel is beter en waarom? Zelf heb ik een neopreen singel maar heb gehoord dat er veel warmte kan ontstaan hieronder. Mijn paardje heeft soms ook wat verdikking thv de singel na langere ritten. Ik had gehoord dat dit ook door de reactie op het neopreen kon zijn. Omdat ik deze week een nieuw zadel ga halen vroeg ik me af wat jullie mening is over de keuze van je singel.

Groetjes

DubbelFun

Re: leren singel of neopreen beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:08

Voor mij geen van beide.
Ik hou het al jaren bij mijn elastische singel van Westip / FRA.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:10

Ik zelf heb een neoprene singel :) Heb ik gewoon bij mijn zadel erbij gekregen :)

Heb ook al eens een leren en stoffen singel gehad maar merkte bij alle 3 eigenlijk geen verschil. het ligt met name denk ik aan het huidje van je paard :)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:11

Ik vind dat neopreen altijd maar zweetachtig, syntetisch spul, ik zou het nooit kopen! Gewoon een leren of katoenen singel lijkt mij beter. Het is maar net waar je van houdt :)
Laatst bijgewerkt door tossielove op 26-11-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:11

Ik heb een singel van neopreen, fijn ding. :j Hoewel het neopreen nu wel een beetje begint te scheuren, maar ik denk dat hij ook al wel wat jaartjes meegaat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:12

Ik heb een leren singel. dit vind ik voor mijn paard erg fijn. Daarbij komt ook dat ik een bruin zadel hebn, en nog niet echt iets goeds tegen ben gekomen in ander materiaal in die kleur.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:12

leer met stiek aan uiteinde, ideaal, makkelijk schoonmaken ook

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:18

Leder

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:19

Die van ons krijgen helaas kale plekjes van leer. Snap niet waarom maar t is zo. Met neopreen geen last hiervan

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:33

Heb gezien dat je ook bonten overtrekjes voor singels kunt gebruiken. Heb alleen bedenkingen of het blijft zitten, gaat het niet schuiven of ribbels vormen?
De kleur is voor mij niet van belang, er bestaan toch geen singel in de burgundy kleur lijkt mij wat op mijn westernzadel gaat lijken. zwart is dus oké voor mij.
Van neopreen heeft paardje nog geen schuurplekken gehad maar soms is er een verdikte zone en wat meer schilfertjes in die zone dus waarschijnlijk toch wat meer irritatie.
Een elastieken singel vind ik dan weer niet zo leuk heb schrik om te hard aan te singelen omdat de elastiek wat meegeeft (mijn mening, kan fout zijn).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:35

Dan ken je duidelijk die van Westip niet, want daar hoef je echt niet bang voor te zijn :D

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:36

Ik ben fan van stof/katoen en leder. neopreen gaat ie zo onder zweten bij leer of stof geen/amper last van.
Ik ben geen fan van elastiek, dan denk je dat je strak aangesingelt bent stap je op rekt t mee.. En op een gegeven moment is de rek eruit.

1rubi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:39

mohair, voor mij niets anders meer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:58

roxxxiejjj schreef:
Ik ben geen fan van elastiek, dan denk je dat je strak aangesingelt bent stap je op rekt t mee.. En op een gegeven moment is de rek eruit.

Ook duidelijk nooit een singel van Westip/Fra gehad...
Ik gebruik hem al járen; de rek is er nog lang niet uit en je singelt ook niet te strak aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:01

westip en fra zijn idd ZWAAR-elastisch, en zwaar, als ik met al mijn kracht aan beide kanten trek, krijg ik er nog geen mm rek in :D. paard vind het overduidelijk wel fijner dan mijn dure lederen kentaur singel, dus voor mij zegt dat genoeg :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:18

leer is beter. nog beter is absorberend natuurlijk materiaal, zoals mohair, of alpaca.
je geeft zelf al aan dat er bulten komen..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:42

Hier weer een andere mening: voor ons niet anders meer dan vilt!
Neopreen vind ik zweterig rotspul. Eigenlijk alleen maar handig vanuit onderhoud gezien.
Bontjes vind ik niet zo prettig, soms wordt nog wel eens gevoelig op gereageerd.
En wat lastiger om goed te (onder)houden.

Leer heb ik zelf nog nooit geprobeerd. Lijkt me erg mooi voor op show.
Maar in de dagelijkse praktijk zweer ik dus bij vilt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:43

mee eens ! :j
ik heb ook een wolvilt.natuurlijk, absorberend materiaal, en wasbaar!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:27

en zo'n leren met gel in is dat iets? (denk dat ik enkel kan kiezen tussen neopreen (heb ik al) en een leren met gelvulling). zo'n vilten heb ik nog niet van dichtbij gezien en zo'n elastieken zweet volgens mij ook weer meer? Die mohair singels zijn toch die bestaan uit verschillende strengen? Heb schrik dat er vel of haar tussen komt. heb vroeger zo van die touwen singel gehad en dat was niet goed bevallen.
heb gewoon echt moeite met kiezen :n . gelukkig heb ik jullie nog :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:30

Neopreen! Na jarenlang geld uitgeven aan allerlei dure singels, heb ik met mijn merrie met singeldwang met neopreen de minste problemen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:44

er kan absoluut geen vel tussen de strengen komen. dat is een hardnekkig fabeltje...

1rubi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:00

Ik heb de mohair singel , bestaande uit koortjes. Idd een fabeltje dat het velletje er tussen komt.
Ik heb de roper model van het merk weaver.
Mijn paard had ook plekken bij de oksels, met neopreen en met de bont singel van prof. choice.
Met deze singel helemaal geen last meer. :)

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:07

en hoe zit het met het schoonmaken ? ik rij (cross) enkel door de bossen en wil er dan geen troep in verzamelen, blijft er niet makkelijk takjes enzo in hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:12

Anoeska schreef:
Neopreen! Na jarenlang geld uitgeven aan allerlei dure singels, heb ik met mijn merrie met singeldwang met neopreen de minste problemen.

Same here! Heb zelfs eens een leren singel op maat laten maken (175 euri's), maar niets zo fijn als een neopreen singel.

Zweten doen ze onder leer ook....

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:16

sjojo schreef:
en hoe zit het met het schoonmaken ? ik rij (cross) enkel door de bossen en wil er dan geen troep in verzamelen, blijft er niet makkelijk takjes enzo in hangen?

Nee, ik heb er bij mijn singel (wolvilt) geen last van.
De 'binnenkant' (tegen de buik aan) is van vilt.
De 'buitenkant' van, ehm, een soort rugzakkenspul. Heel stevig en makkelijk schoonmaken.
Het enige wat ik doe is de buitenkant soms even afnemen en de binnenkant met een rosborstel schoonmaken.
En heel af en toe ff in de handwas.