Welk zadelmerk en type

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Welk zadelmerk en type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 12:57

Ik heb een rondgeribte KWPN'er, waarvan de schouder vrij ver door loopt naar achter en de singelplaats dicht achter de elleboog ligt. Ik ben op zoek naar een nieuw zadel en heb onlangs een MSFC gecertificeerde zadelmaker voor een consult lans gehad. Hierbij zijn alle Massimo en MSFC zadels geprobeerd, maar helaas, alles blijft schuiven.
Op dit moment probeer ik een Startrekk (boomloos) dressuurzadel, welke voor mijn paard redelijk goed ligt alleen waarvan ik er zelf nog niet uit ben of het zadel voor mij ook prettig zit.
Mocht ik besluiten dat dit het niet is voor mij, dan zal ik toch voor andere merken moeten kijken, mijn idee:
- Hulsebos
- Ninon Schutte
- Arno Brandt
- Fryso
- Anatomica

Ik wil jullie vragen om advies. Welk merk en type raden jullie aan voor de bouw van mijn paard? Sterker nog, is er een kans dat ik altijd het probleem houd dat het zadel iets over/tegen de schouder blijft liggen?

Uiteraard komen er bij bovenstaande merken weer een consult aan te pas, maar het zou prettig zijn om in 1x bij de goede zadelmaker te zijn en ze niet allemaal bij langs te gaan. Vandaar mijn vooronderzoek.

fjordnina

Re: Welk zadelmerk en type

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:14

Ik heb voor hetzelfde probleem bij mijn fjord (dan ook nog zonder schoft) na boomloos en massimo een Zaldi Vila Endurance erop gegooid omdat er niks te vinden was, wat het schouderprobleem kon ondervangen. Doordat deze Zaldi losse zweetbladen heeft (zitten verweven met de beugelriemen) heb ik überhaupt niet te maken met de schouders. Ook de singelplek was gemakkelijk te ondervangen door de lange singelstoten en een banaansingel.

Als een dressuurzadel echt een must is kun je ook even verder kijken binnen het assortiment van Zaldi. Het is een Spaans merk en de PRE's willen ook nog al eens tegen soortgelijke problemen aanlopen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:17

Ik zweer bij mijn Euroriding Luxor zadel , zit goddelijk en ligt heel fijn op het paard.
Begreep van onze zadelpasser dat deze zadels bij praktisch ieder paard goed liggen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:20

Ik weet niet waar je woont maar in Limburg zit iemand die haar zadels volledig met de hand op maat van ruiter en paard maakt. Je bent niet veel duur der uit als met de merken die je hierboven noemt en ze kan rekening houden met alle bijzonderheden van jouw paard. Mijn vorige paard was ongeveer zoals jij de jouwe beschrijft en ze heeft dit prima opgelost. Mijn huidige paard heeft nog een veel moeilijkere rug en daarvoor heeft ze een perfect passend zadel gemaakt. Deze zadels zijn later overigens perfect op een ander paard aan te passen ook zodat je heel lang met je zadel kan blijven doen. Dat is met veel merkzadels niet het geval. Dan moet je een ander zadel kopen. Kijk maar eens op http://www.pamszadelentuigenmakerij.nl

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:09

@fjordnina: de Zaldi zadels kosten niet veel. Hoe vind je de leerkwaliteit? Bij de dressuurtype zit wel gewoon een zweetblad naar wat ik kan zien. Heb je die toevallig ook geprobeerd?

@rachel: ik ga eens kijken. Thanks.

@bluesky: ik ga even op de site neuzen. Klinkt hetzelfde als Ninon Schutte, dus ben benieuwd naar hoe zij zich onderscheidt. Thanks!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:15

Hier op bokt had iemand hetzelfde probleem en die heeft een sommer gekocht.
Speciaal ver terug gesneden om ruimte te geven aan de schouder.
Een ingebouwde voorsingel moeten ze sowieso hebben en je zult misschien altijd een banaansingel moeten gebruiken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:26

Er zit flink prijsverschil in de zaldi's ze gaan geloof ik van (grof genomen) 750 euro tot 2200 euro. Ik neem aan dat de leerkwaliteit daarin ook een rol zal spelen.

Ik heb 2 zaldi's geprobeerd, maar heb geen idee meer welk model die andere was. Mijn Zaldi is in ieder geval boterzacht. Nog zachter dan de massimo. Daarnaast heeft hij latex kussens en een thermoplastische boom. De latex kussens zorgen ervoor dat door middel van warmte (van het paard) de kussens zich altijd vormen naar de rug van het paard. De boom kan door zijn materiaal ter plekke precies op de juiste maat afgesteld worden en dit kan ook meerdere malen aangepast worden indien nodig.

Een voorsingel heb ik trouwens aan mijn massimo gehad, was een drama. Zadel begon van achteren op te wippen en werd aan de voorkant juist verder in de schouders geduwd.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:01

mijn paard heeft dit ook ik heb een kent and masters gekocht, de singelstoten kan je veranderen en daardoor kon dit zadel wel voor mij... misschien een optie voor jou?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:02

Ik had met mijn KWPN-er ook het probleem dat bijna alle zadels te veel op de schouder lagen. Voor hem heb ik een Albion SLK aangeschaft. Extreem veel schoudervrijheid en door het brede kussenkanaal ook veel vrijheid in de rug. Ondanks de wijde kamer voelt het zadel niet breed door de "Narrow Seat".
Misschien kan je je zadelmaker vragen om eens zo eentje mee te nemen om te proberen?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:05

Fryso, hele fijne zadels voor rondere paarden. Maar ook op smaller dier prima aan te meten.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:15

Rij zelf met een Anatomica, paard gaat echt beter bewegen onder je, wegens de vrijheid die ze hebben.. en ´t zit SUPER lekker.. net een relax fauteuil..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 07:51

@ambre: je bedoelt dan ver teruggesneden zweetbladen denk ik? Thanks voor je tip

@fjordnina: ik vond Massimo echt waardeloos zitten voor mezelf, heel erg breed. Ik zag de Zaldiprijzen vanaf 900 tot 1900 excl. btw. Gezien er dus niet van wol gebruikt wordt gemaakt, zit er dan ook verschil in het inzakken? Ivm bijvullen? Geldt hiervoor ook 3 maanden? Ik ben dus benieuwd naar het verschil in wol/latex.
Wat bedoel je overigens met een voorsingel? :o Dat de singel door de wrong gaat of nog verder naar voren?

@kaykim: thanks, ik las over kent&masters weer wat mindere ervaringen op bokt. Na al het passen van de vorige soorten zadels heb ik niet de indruk dat het perse aan de plek van de singelstoten ligt.

@saskia: albion ga ik ook even verder onderzoeken, thanks!

@tinaaz: thanks, fryso staat al als een optie op mijn lijstje :D

@blubdevis: thanks, ook Anatomica staat op de lijst.

Dank dus allemaal voor jullie reacties. Het blijft erg lastig om te bepalen wat een vervolgstap zal worden als de Startrekk hem niet wordt. Ik heb nu zelf trekkingsaddles een bericht gestuurd met meer informatie over de Zaldi's en waarom deze nou wél passend zou kunnen zijn op mijn paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:57

Waar woon je ergens? In almelo zit een geweldige zadelpasser die het merk Black Country verkoopt. Dit zadel wordt helemaal pas gemaakt op je paard. Heleen is zelf superkundig en precies.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:03

Ik rijd zelf met een Thorowgood T8 in combinatie met een H-singel van Wow. De combinatie van het zadel met verplaatsbare stoten en een singel die de druk optimaal verdeeld over het borstbeen, zorgt bij ons voor een heel stabiel zadel dat ook nog eens heerlijk zit.

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:43

Liselot schreef:
Waar woon je ergens? In almelo zit een geweldige zadelpasser die het merk Black Country verkoopt. Dit zadel wordt helemaal pas gemaakt op je paard. Heleen is zelf superkundig en precies.

Ik wou ook net Black Country aanbevelen. Heleen zit inderdaad in Almelo en ik zit in Heerhugowaard, naast Alkmaar. Black Country heeft vele type's zadels maar daarin kunnen we ook weer verschillende vormen zadelbomen verwerken met daaronder verschillende typen kussens. Zo kun je voor zowel het paard als voor de ruiter een goed passend zadel maken. Als je meer informatie wilt hebben dan kun je me een berichtje sturen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:54

Als ik jouw lijstje zie zeg ik Anatomica. Die zitten echt heerlijk en liggen goed op het paard. Zelf heb ik Passier Corona's, zijn ook heelijke zadels met breed tussenkanaal en veel schoudervrijheid.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:49

Mijn Zaldi heeft meer een A zit dan de massimo trail waardoor je minder breed zit. De latex kussens hoeven in principe niet bijgevuld te worden. De vulling zakt ook niet in. Doordat de vulling zich dmv warmte vormt naar de rug van je paard komt de vulling wat minder nauw dan met een wolvulling. Wol moet een zadelmaker op de juiste plaats bijvullen of er wat uit halen, maar met latex regelt dat zich vanzelf.

Met een voorsingel bedoel ik inderdaad een riem die door de wrong gaat.

De zadelpasser in Almelo ben ik eerlijk gezegd niet zo'n fan van. Ze doet het niet heel slecht, maar er zijn betere adresjes. Daarnaast vind ik een zadelpasser altijd minder fijn dan iemand die dit doet in combinatie met zadelmakerij. Die is in staat om te passen én aan te passen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:13

Fjordnina: ik ken anders bijzonder veel mensen die meer dan tevreden over haar zijn, waaronder ik zelf. Heleen is ook opgeleid om op te vullen en kan dus zelf een zadel ook aanpassen mocht het niet helemaal lekker liggen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 07:49

@liselot: Helaas woon ik daar absoluut niet in de buurt. Het idee van Black Country spreekt me wel aan, sowieso de merken die Klumper verkoopt (ook thorrowgood)

@Mrijn: als ik lees op de site spreekt het me aan, hoor zelf wel wisselende verhalen. Wil zelf liever geen kunstleer want ik ben bang dat 't eerder gaat scheuren (eigen ervaring kunstleer). Maar wellicht is dat totaal onterecht. Ook heb ik het idee dat het minder gaat vormen zoals leer dat doet.

@fjordnina: wederom bedankt voor je reactie en het delen van jou ervaring.

Mijn lijstje op volgorde van voorkeur:
- Zaldi
- Ninon Schutte
- Hulsebos
- Arno Brandt
- Anatomica
- Thorrowgood
- Black Country
- Fryso
- Albion

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:13

Slmt9 schreef:
@liselot: Helaas woon ik daar absoluut niet in de buurt. Het idee van Black Country spreekt me wel aan, sowieso de merken die Klumper verkoopt (ook thorrowgood)

@Mrijn: als ik lees op de site spreekt het me aan, hoor zelf wel wisselende verhalen. Wil zelf liever geen kunstleer want ik ben bang dat 't eerder gaat scheuren (eigen ervaring kunstleer). Maar wellicht is dat totaal onterecht. Ook heb ik het idee dat het minder gaat vormen zoals leer dat doet.

- Zaldi
- Ninon Schutte
- Hulsebos
- Arno Brandt
- Anatomica
- Thorrowgood
- Black Country
- Fryso
- Albion

Ik heb jaren met een Wow van 2800 euro gereden en ik vind mijn TG er tot nu toe echt niet voor onder doen hoor. De nieuwe generatie kunststof zadels (mijn zadel is deels van leer) lijkt echt niet meer op de vroegere Wintecs. Groot voordeel is de prijs. Het zadel kost tegen de 800 euro en de singel 275 euro.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:57

Slmt9 schreef:

- Zaldi
- Ninon Schutte
- Hulsebos
- Arno Brandt
- Anatomica
- Thorrowgood
- Black Country
- Fryso
- Albion

thorowgood is hetzelfde als kent and masters enkel is thorowgood (deels) kunststof en kenm leder

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:10

Kay_Kim schreef:
Slmt9 schreef:

- Zaldi
- Ninon Schutte
- Hulsebos
- Arno Brandt
- Anatomica
- Thorrowgood
- Black Country
- Fryso
- Albion

thorowgood is hetzelfde als kent and masters enkel is thorowgood (deels) kunststof en kenm leder

Bijna... Het komt uit dezelfde fabriek, maar is niet hetzelfde. De zit van K&M is anders dan de TG en ook tussen de verschillende TG's zit verschil.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:12

Ik ben helemaal weg van mijn KM Worldriding deluxe.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:18

@ mrijn, ik heb op de thorowgood t8 gereden en deze zit was hetzelfde als mijn kent and masters original maar je hebt ook de s serie van kent and masters deze zitten inderdaad dieper! (voor dressuur dan :) )

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 08:29

Fijn zo'n bokt-topic, nu raak ik toch weer wat meer geinteresseerd in TG :o Door jullie ervaringen raak ik enthousiast, maar ook qua prijsklasse. Als het nodig is om een nieuw zadel uit een hogere prijsklasse aan te schaffen, dan is dat nodig en komt er een zadel uit die prijsklasse. Maar als je klaar bent met een zadel in een kleinere prijsklasse, dan is dat natuurlijk alleen maar heel fijn.

Echter; ga ik alsnog eerst afspreken met losse zadelmakers waar je elke keer een kleine 100 euro en vrije middagen voor kwijt bent met de vraag of het 1 zadelmerk gaat passen, of kies ik gelijk voor een Ninon Schutte/black country die gewoon gelijk passend maakt?

Voor een mogelijke vervolgstap heb ik dus een gedeelde 1e plek: Zaldi, TG, Ninon, Black Country