aansnoeren neusriem..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

aansnoeren neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 18:38

ik heb een mooi hoofdstel met aansnoerneusriem maar liet deze altijd vrij los. mijn eigen instucteur is hier ook voor ( die is zelfs tegen het dragen van een sperriem als het niet echt nodig is, maar mijn pony gaat dan te veel met zijn bit spelen waardoor hij telkens zijn tong erover gooit, ik rijdt dus wel met sperriem maar die zit ook los)
maar nu is er vanuit onze kring een kringtraining georganiseerd van 5 lessen om de 2 weken waar je kon kiezen uit de dagen en de instructeurs je bent dat ingedeeld in groepjes van 4. ik heb me hier ook voor opgegeven en heb de eerste les al gehad en vond het een super leuke trainer. een ding..... het viel hem meteen op dat mijn pony zijn mond open heeft, nouja zijn tanden zijn nog wel op elkaar maar ze zijn ontbloot doordat mijn pony zijn lippen zegmaar van elkaar heeft, dit is gewoon een aanwensel van hem en ik heb er geen last van tijdens het rijden, pony volgens mij ook niet. in elk geval moest ik bij hem komen en hij begon meteen met het aansnoeren van zijn neusriem. ik was het hier niet mee eens maar durfde het niet zo goed te zeggen. omdat ook op de ponyclub tegen mij gezegd wordt mijn neusriem strakker te doen ben ik dit ook gaan doen. terwijl onze paardentandarts juist zegt dat aansnoeren slecht is. ik weet nou niet meer wat ik moet doen. ik kan toch moeilijk thuis wel met losse neusriem rijden en tijdens training wel strak doen......
hier een foto van hoe hij zijn mond open heeft
Afbeelding

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:44

Ik ben ook absoluut tegen het flink aansnoeren van neusriemen. Een paard moet kunnen ontspannen in zijn mond en kaak en dat kan niet als de neusriem flink aangesnoerd zit.

Ik heb ook weleens gehad dat een instructeur mijn neusriem begon aan te snoeren, daar heb ik toen wel wat van gezegd.

Ik vind wel dat de neusriem netjes aangesloten moet zijn. Als hij te los hangt schuurt het en heeft het geen functie meer. Voor je paard lijkt me een te losse bewegende neusriem ook niet fijn.

Ik vind persoonlijk dat hij netjes moet aansluiten, maar absoluut niet aangesnoerd!

Op de foto zie ik dat je pony zijn lippen optrekt, dat verhelpt je sowieso niet door de neusriem strakker te doen. Ik zou dit persoonlijk eens navragen aan desbetreffende instructeur.

Air

Re: aansnoeren neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:50

Uh hallo het is jou paard! Als je iets niet wil kan een trainer het je niet verplichten :n
Persoonlijk zou ik ook geen les willen hebben van iemand die denkt dat je een neusriem moet aansnoeren.
Wel is het verstandig om te gaan kijken of je misschien met een dunner bit kan gaan rijden, als dat fijner in zijn mond ligt. Vind het bit op je foto iig behoorlijk dik ogen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:52

Mijn pony laat ook altijd zijn tanden zien, dit is een tik.. Niets aan te doen..

Als jij het niet wil hebben moet je er wat van zeggen! Jouw pony!! :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:53

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:32

_tarja_ schreef:
Ik ben ook absoluut tegen het flink aansnoeren van neusriemen. Een paard moet kunnen ontspannen in zijn mond en kaak en dat kan niet als de neusriem flink aangesnoerd zit.

Ik heb ook weleens gehad dat een instructeur mijn neusriem begon aan te snoeren, daar heb ik toen wel wat van gezegd.

Ik vind wel dat de neusriem netjes aangesloten moet zijn. Als hij te los hangt schuurt het en heeft het geen functie meer. Voor je paard lijkt me een te losse bewegende neusriem ook niet fijn.

Ik vind persoonlijk dat hij netjes moet aansluiten, maar absoluut niet aangesnoerd!

Op de foto zie ik dat je pony zijn lippen optrekt, dat verhelpt je sowieso niet door de neusriem strakker te doen. Ik zou dit persoonlijk eens navragen aan desbetreffende instructeur.

Ik kan met het bovenstaande alleen maar mee gaan en anders zou ik het ook niet kunnen uitleggen.
ik vindt het altijd zo jammer dat veel mensen het woord "aansnoer" neusriem zo letterlijk nemen waardoor het voor het paard of pony alleen maar een kwelling wordt.
Het is jou pony en als je iets niet wil gewoon zeggen.
Zeker als je vindt dat je gewoon lekker rijdt met je pony met de neusriem op je eigen strakte.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 19:37

Air schreef:
Uh hallo het is jou paard! Als je iets niet wil kan een trainer het je niet verplichten :n
Persoonlijk zou ik ook geen les willen hebben van iemand die denkt dat je een neusriem moet aansnoeren.
Wel is het verstandig om te gaan kijken of je misschien met een dunner bit kan gaan rijden, als dat fijner in zijn mond ligt. Vind het bit op je foto iig behoorlijk dik ogen.

klopt ja, dit is een mega breed bit. deze is van mijn eigen instructeur omdat we toen nog aan het uittesten waren wat een geschikt bit voor hem was. ik rijd inmiddels met een ander bit, gewoon een dun watertrensje. ook heb ik nu een ander hoofdstel, dit al een wat oudere foto maar ik had zo geen andere foto dat hij zijn mond open had ( heb de andere weggegooid := ) ja ik kan nu niet weg bij deze trainer. maar het is maar voor 5 lessen dus is opzich niet zo erg, zal de volgende keer ook moed bij elkaar rapen en het toch tegen hem zeggen alleen ben ik bang dat hij niet de enige is waartegen ik het moet zeggen. op de ponyclub zeggen ze het ook al een toen ik op ponykamp was snoerde de begeleider de neusriem ook al aan.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:02

Misschien een gek idee maa gebruik eens een africhtingsneusriem (lage neusriem), bij een pony die ik een blauwe maandag gereden heb hielp dit wel... En wbt aansnoeren; nee gewoon losjes maar wel aangesloten aan de neus, dus niet strak getrokken!

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 20:04

Champie_Me schreef:
Misschien een gek idee maa gebruik eens een africhtingsneusriem (lage neusriem), bij een pony die ik een blauwe maandag gereden heb hielp dit wel... En wbt aansnoeren; nee gewoon losjes maar wel aangesloten aan de neus, dus niet strak getrokken!

sorry maar ik vindt een lage neusriem hartsikke lelijk := en dat heeft toch hetzelfde effect als een sperriem? een sperriem zit zelfs lager

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:16

Je geeft ook aan dat hij zijn tong over het bit gooit, samen met de gespannen en open mond duidt dit er toch op dat er iets niet goed gaat. Sperriem is zeker geen oplossing, je onderdrukt alleen maar de symptomen maar doet niks met de oorzaak. De oorzaak zal je zelf uit moeten zoeken. Past het bit wel echt goed, heb je eens een anders soort bit geprobeerd, ongebroken of dubbelgebroken trens? Zit je niet teveel in de mond waardoor hij zijn mond gespannen houdt om zo de pijn draagbaarder te maken?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:17

Ik vind het ook niet charmant maar als je deze misschien van iemand kunt lenen is het het proberen altijd waard toch? Als het werkt tegen je probleem zou ik persoonlijk dat belangrijker vinden dan dat het er minder mooi uit ziet... :-)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 20:31

saskiakefie schreef:
Je geeft ook aan dat hij zijn tong over het bit gooit, samen met de gespannen en open mond duidt dit er toch op dat er iets niet goed gaat. Sperriem is zeker geen oplossing, je onderdrukt alleen maar de symptomen maar doet niks met de oorzaak. De oorzaak zal je zelf uit moeten zoeken. Past het bit wel echt goed, heb je eens een anders soort bit geprobeerd, ongebroken of dubbelgebroken trens? Zit je niet teveel in de mond waardoor hij zijn mond gespannen houdt om zo de pijn draagbaarder te maken?

ik gaf al aan dat het bit op de foto niet het bit is waar ik nu mee rijd. we hebben al vele verschillende bitten geprobeerd en ook de paardentandarts vond degene die ik nu heb het beste voor deze pony. dat mond open is ook gewoon een aanwensel. ik weet niet of ik deze foto mag gebruiken maar ik vond een foto van hilbert ( zijn papa die dat ook doet Afbeelding
en dat tong over het bit gooien doet hij alleen maar om te spelen, toen ik een keer zonder sperriem reed om te testen was mijn moeder erbij om te kijken en dat ging dus ongeveer zo: vanaf de kant kon ze het gewoon zien, nu heeft hij hem er weer over....... en nu weer niet.... en nu weer wel... en nu weer niet.
hij gooide zijn tong gewoon over het bit om ermee te spelen, erover en weer terug, erover en weer terug. nee ik denk dat het mond open echt een aanwensel is want tijdens het rijden doet ie het er niet minder op ofzo.
Laatst bijgewerkt door Noetje14 op 23-11-12 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 20:32

Champie_Me schreef:
Ik vind het ook niet charmant maar als je deze misschien van iemand kunt lenen is het het proberen altijd waard toch? Als het werkt tegen je probleem zou ik persoonlijk dat belangrijker vinden dan dat het er minder mooi uit ziet... :-)

daar ben ik het wel mee eens. zal eens kijken of iemand zo'n hoofdstel heeft, bij ons in de kring rijdt eigenlijk niemand met zo'n hoofdstel

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:33

Ik zou hem zeker niet te strak doen.
Het helpt in ieder geval niet. Gewoon normaal en niet te strak. Ik zou dat de volgende keer ook zeggen gewoon doen zoals altijd en als hij er wat van zegt zeg je toch gewoon dat je dat niet wil, het is jouw paard hij is daar dan wel om jouw les te geven maar dan mag hij ook wel naar jouw mening luisteren en niet die van hem opdringen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:35

Onzin, een paard speelt niet op die manier. Ik snap niet hoe je erop komt, zulke dingen doen ze niet voor niks. Zolang jij niet wilt zoeken naar de oorzaak zal er niks veranderen. Probeer bijvoorbeeld eens hem los in een longeercirkel te laten lopen, maar wel met het hoofdstel in, kijken of hij dan ook zo gespannen doet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:46

Hoezo meteen onzin? Dat hoeft echt geen onzin te zijn. Sommige paarden hebben een erg beweeglijke mond, bijv. in de lippen, tong. Dat zijn soort tics of ze vervelen zich, kunnen er iets mee bereiken etc. Mijne is ook altijd bezig met het bit en klappert ook altijd met zijn lippen, volgens Alex van Silfhout is daar niets mis mee. Tenzij je paard dit soort dingen natuurlijk doet uit ongemakken. Maar dat dit voort komt uit ongemakken hoeft niet altijd de waarheid te zijn.

TS, heb je misschien meer rijfoto's en een filmpje? Misschien doet hij dit wel uit ongemak. Een filmpje zal wel al voor iets opheldering zorgen. Zijn zijn tanden gewoon goed? Past het bit? Niet de groot/klein, dik?

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat voor bit heb je er nu in? Als je pony een beweeglijke mond heeft, probeer dan een bitje dat heel rustig in de mond ligt.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 20:55

Wij hebben helaas geen longeersingel, dat is , en 2, wie zegt dat het een gespannen reactie is. Jij ziet hem niet rijden dus je kan dat niet beoordelen en dit is wel zeker een manier van spelen, iedereen moet altijd lachen als ik bij het uitstappen mijn teugels losgooi want doet hij het alleen maar meer, dan gaat ie met het bit zitten rammelen met zijn bovenlipje (ziet er schattig uit ) en gooit hij ook zijn tong over het bit.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:00

Iemand probeerde mijn paard toen ik hem net had ook even aan te snoeren, ja zo heb je geen controle!
Paard begon gelijk te stressen, dus ik zei dat ze hem heeeeel snel weer los moet gaan doen, want ik maak zelf uit hoe ik mijn neusriem doe.
Echt voor jezelf op komen hoor! :))

Het lijkt me wel sterk dat je paard tong over het bit gooit door het spelen. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:01

Kan je mijn vragen ook beantwoorden???

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:05

geryon het bit past goed. goede maat. het is een enkel gebroken bitje dus ligt stil in zijn mond, bij een dubbelgebroken doet hij het namelijk meer. ik heb wel meer rijfoto's maar ik weet niet of dat een goed beeld geeft. Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
foto's van een andere dag; Afbeelding Afbeelding dat waren de rijfoto's wel zo'n beetje filmpje heb ik nog niet
hier nog een foto dat ik ernaast sta, zelfs daar zie je dat hij zijn mond een beetje open heeft Afbeelding ( lelijke foto overigens )

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:07

geryon sorry het foto's uploaden duurde lang. zijn tanden zijn trouwens ook nagekeken door de tandarts ( die heeft het bit ook goedgegekeurd) dus daar is als het goed is niks mis mee

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:14

Geryon schreef:
Kan je mijn vragen ook beantwoorden???

heb geantwoord :o ( zie mijn laatste berichten )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:15

Maakt niet uit! Als ik het zo zie denk ik gewoon dat het een 'tic' is van je paard :j Net als dat de mijne de hele tijd hapt met zijn lippen. Zou de neusriem zeker niet strak doen, gewoon aangesloten. Zegt je instructeur daar wat over, zou ik gewoon melden dat je dit niet wilt.

Als je er zelf niets van merkt en hij gewoon ontspannen is in de kaak, zou ik er verder weinig aandacht aan besteden.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:20

Geryon schreef:
Maakt niet uit! Als ik het zo zie denk ik gewoon dat het een 'tic' is van je paard :j Net als dat de mijne de hele tijd hapt met zijn lippen. Zou de neusriem zeker niet strak doen, gewoon aangesloten. Zegt je instructeur daar wat over, zou ik gewoon melden dat je dit niet wilt.

Als je er zelf niets van merkt en hij gewoon ontspannen is in de kaak, zou ik er verder weinig aandacht aan besteden.

ja, klopt, zal ik doen, kijk ik ben dan weer zo geneigd om toch te doen wat die instructeur zegt. het is niet mijn eigen instructice en heb er dus maar 5 lessen van en het leek me goed om een keer van iemand anders te horen en zo ook alles proberen, zoals mijn eigen instructrice zei: gewoon doen wat ze daar zeggen, als je er achter komt dat sommige dingen van zijn methode misschien beter werken dan die van mij moet je die gewoon doen. ( heb haar nog niet verteld dat ze daar de neusriem willen aansnoeren)
zal volgende week toch maar voor mezelf opkomen :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:40

Noetje14 schreef:
Wij hebben helaas geen longeersingel, dat is , en 2, wie zegt dat het een gespannen reactie is. Jij ziet hem niet rijden dus je kan dat niet beoordelen en dit is wel zeker een manier van spelen, iedereen moet altijd lachen als ik bij het uitstappen mijn teugels losgooi want doet hij het alleen maar meer, dan gaat ie met het bit zitten rammelen met zijn bovenlipje (ziet er schattig uit ) en gooit hij ook zijn tong over het bit.

CIRKEL schreef ik ook, longeersingel heb je niet nodig.
Hartstikke leuk dat iedereen moet lachen maar het is niet grappig. Wellicht heeft hij nog pijn bij het uitstappen van het bit.
Kijk hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Ongelooflijk blijf ik het vinden hoe mensen dit soort signalen blijven goedpraten. :n