Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Princesj schreef:_tarja_ schreef:Dank je wel voor je reactie, zelf heb ik ook de indruk dat het zadel iets te lang is.
Heb je misschien een standfoto met en zonder ruiter? Er zitten ook een aantal zadelmakers/passers op bokt, die kunnen je vast meer tips geven met foto's!

Een zadel wat te lang is voor je pony, dan komt het voorbij de 18e rib en dan drukt het teveel op de lendenen. Dat was bij Armanda het geval, ook van die vage kreupelheden die niet in de benen te vinden waren. Ik ben er via thermografie achter gekomen waar het precies zat en aan de hand daarvan zijn we verder gegaan. En uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het zadel de oorzaak was.Princesj schreef:Nu het zadel op de "juiste"plek ligt (dus achter de schouder) heb je zeker het idee dat je achterin het zadel zit, of zelfs wat achterover gedrukt word of heb ik dat mis?
HTM schreef:Op foto's ligt die al ver naar voren, maar hier lijken je kussen wel dunner aan de achterkant.
Ook hier vind ik het weer smal lijken aan de achterkant.
Heb je een foto vanaf de achterkant gezien?
Princesj schreef:Zadel ligt dus achterover dan, dit geeft extra druk en dit zou het probleem in de SI en bekken goed kunnen verklaren, gezien ze dan de spier die net achter het zadel loopt onvoldoende kan gebruiken. Ik zou een goede zadelmaker zoeken die met het paard erbij gaat kijken, want je hebt best kans dat met op de juiste wijze opvullen dit zadel voor jou en je paard wel goed zou kunnen zijn.
_tarja_ schreef:Princesj schreef:Zadel ligt dus achterover dan, dit geeft extra druk en dit zou het probleem in de SI en bekken goed kunnen verklaren, gezien ze dan de spier die net achter het zadel loopt onvoldoende kan gebruiken. Ik zou een goede zadelmaker zoeken die met het paard erbij gaat kijken, want je hebt best kans dat met op de juiste wijze opvullen dit zadel voor jou en je paard wel goed zou kunnen zijn.
Als ik op de rijfoto's kijk, neig ik ook naar stoelzit vind ik. Maar als het zadel te lang zou zijn, is dat dan op te lossen met de juiste manier van opvullen?
Moratoetje schreef:Mijn zadel was ook maar een inch te lang, als ik zelf voelde leek het op de 18e rib te liggen. Maar toch kwamen alle problemen daarvan, een kleine beetje schuiven betekende te veel druk achter. Door de vulling aan te passen kun je wel wat veranderen aan de liggen, maar ik geloof dat het maar een tijdelijke oplossing is wat telkens herhaald moet worden. Dat zou ik niet willen, zeker niet als ik al € 2.000 neergelegd heb voor het zadel, dan moet het gewoon passen.