Problemen met het zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Problemen met het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:38

Hoi bokkers,

Ik wil even mijn verhaal vertellen mbt mijn zadel en jullie tips/meningen. Mocht dit niet goed staan, dan hoor ik het via de mods.

Ik heb in april een nieuw zadel gepast bij mijn fjord. Een prestige top dressage. Ik heb proefgereden met een zwart zadel met een medium boommaat. Zadel zat goed, schoof toen niet met het proefrijden en ik zat er zelf lekker in. Omdat ik het zadel in het bruin wilde hebben, moest hij besteld worden. De zadelmaker zei dat hij het zadel een boommaat breder ging bestellen, omdat mijn fjord dat nodig had.

In mei kreeg ik mijn zadel, toen de zadelmaker hem kwam brengen moest ik er niet meer mee rijden. Hij gaf aan dat ik er gewoon mee moest gaan rijden. Hij had hem wel gepast op de rug.
Ik ben ermee gaan rijden en het zadel schoof enorm naar voren. Ik terug gegaan en er moest vulling uit volgens hem. Maar ook daarna bleef het zadel schuiven. Omdat ik mijn twijfels had over het zadel, heb ik een onafhankelijke zadelmaker ernaar laten kijken. Die zei dat het zadel wel goed lag, maar adviseerde om de singelstoten te veranderen in het V-systeem. Als het dan nog zou schuiven adviseerde deze zadelmaker om eventueel de boom te laten versmallen en een banaansingel.
Ik dus terug naar de zadelmaker waar ik het zadel had gekocht en gezegd dat het nog schoof en dat ik het singelsysteem anders wilde. Dat is gebeurd, daarna bleef het zadel wederom schuiven, dus ik nog een keer terug om vulling er uit te laten halen. Bij alle keren dat hij vulling uit het zadel heeft gehaald, heeft hij het zadel niet gepast op mijn pony. Ik moest er mee rijden zei hij en dan zou ik zelf merken of het goed ligt of niet. Daarbij noemde hij dat hij de rug van mijn pony immers in het begin al had gezien. Ik ben in totaal al 3x terug geweest.

Nu schuift het zadel bijna niet, maar ik heb er een slecht gevoel bij. Mijn pony heeft een drukplekje gekregen in augustus midden op haar rug. Eerst dacht ik dat het niet aan het zadel kon liggen, want op de ruggengraat ligt het zadel immers niet, maar toch moet het haast wel, want er was verder niets anders dan normaal, behalve het zadel.
Daarnaast is mijn fjord in de periode dat ik het zadel heb tot nu, al 3x vaag kreupel geweest van achter. Het zit niet in haar benen zelf, maar meer in haar rug/bekken. Dat zie je ook duidelijk. Oesteopaat is 2x geweest en gister wederom. Mijn fjord heb ik 12 jaar en ze is nog nooit kreupel geweest in al die jaren en sinds ik het zadel heb al 3x een vage kreupelheid vanuit de rug/bekken. Pony heeft 1x een peesblessure gehad linksvoor, maar dat heeft niets met het zadel te maken.

Gister is de osteopaat geweest, fjord zat wederom vast in haar bekken en SI gewricht en een beetje op haar rug. Ik heb aan de osteopaat gevraagd om het zadel na te kijken. Zei vertelde dat het zadel goed ligt, maar dat er totaal geen speling in zit. Als het zadel nog maar 0,5 cm verschuift of ik het 0,5 cm/1 cm te ver naar achter leg, komt er druk op haar bekken. Als mijn paard dus een gekke sprong maakt en het zadel schuift een halve centimter, ligt het dus niet goed, als ik daarbij als ruiter dan ook niet correct in het zadel zit, komt er nog meer druk op haar bekken, gaf de osteopaat aan.

Nou is mijn vraag, hebben jullie tips/meningen wat ik nu het beste kan doen. Is het normaal dat er geen speling kan zitten in de lengte van het zadel? Dat het dus perfect moet blijven liggen, wat er ook gebeurd?
Nou kan ik terug bellen naar de zadelmaker waar ik het zadel heb gekocht, maar die zal zeggen dat het zadel goed ligt. Wat ook zo is.
Maar voor mijn gevoel ligt het niet goed, zeker door de vage klachten van mijn pony. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dan ik er niet 100% lekker in zit, terwijl dat niet het geval was met het zadel waar ik mee proef rijd. Ik vind het huidige zadel ook erg groot/lomp ogen voor mijn pony. Zal nog een foto toevoegen.

Ik zit te denken aan een ander zadel, dit zadel was 2000 euro nieuw, wat zal ik hier voor terug krijgen? Weten jullie tevens goede zadelmakers, want ik wil naar deze niet meer terug voor een eventueel nieuw zadel.
Maar twijfel enerzijds ook of een nieuw zadel nodig is.

En ik ben vooral benieuwd of het normaal is dat een zadel geen ruimte kan hebben om 1 cm te verschuiven?

Princesj

Re: Problemen met het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:05

Even puur op jouw verhaal afgaand, het kan zijn dat het zadel te lang is voor jouw paard. Dit in combinatie met het niet lekker zitten voor jou, kan zorgen dat de druk niet op de juiste plaats terecht komt (bijvoorbeeld teveel achterin, waardoor er blokkades achter je zadel kunnen komen). Het effect zal per paard verschillend zijn, als een ruiter perfect in een iets te lang zadel zit zal het probleem niet of veel minder naar voren komen.

Over de inruil, als je 1500 euro bij een zadelmaker krijgt mag je echt in je handen knijpen. Gezien bruine zadels wel vaak gezocht worden, zou je misschien met particulier verkopen iets minder verlies kunnen leiden, gezien het wel een kwalitatief goed zadel is.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:16

Dank je wel voor je reactie, zelf heb ik ook de indruk dat het zadel iets te lang is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:19

_tarja_ schreef:
Dank je wel voor je reactie, zelf heb ik ook de indruk dat het zadel iets te lang is.

Heb je misschien een standfoto met en zonder ruiter? Er zitten ook een aantal zadelmakers/passers op bokt, die kunnen je vast meer tips geven met foto's!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:20

Princesj schreef:
_tarja_ schreef:

Heb je misschien een standfoto met en zonder ruiter? Er zitten ook een aantal zadelmakers/passers op bokt, die kunnen je vast meer tips geven met foto's!

Ja heb ik, die ga ik even van mijn telefoon halen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:35

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:51

als het zadel erop ligt (zonder dekje)
moet je eens onder het zweetblad naar boven kijken zonder dat jij het zadel beweegt veplaatst tijdens het kijken.

Ik heb het idee dat je zadel te lang is en van achteren te hoog ligt en daar dus drukt..
(wat ik denk is dus dat je zadel niet volledig draagt) ik kan het ook mis hebben maar probeer dat straks eens uit :)
dit had ik precies hetzelfde met mijn merrie die begon zelf te bokken en te staken onder het zadel.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:23

Is je kussenkanaal niet te smal?
Is vind persoonlijk je zadel aan de achterkant namelijk echt niet mooi liggen zo op de foto's.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 15:25

Wat is de reden dat jullie mijn zadel niet mooi vinden liggen aan de achterkant? :)

Het tussenkanaal is voor mijn gevoel mooi breed, maar ik heb er natuurlijk niet zo veel verstand van als een zadelmaker.

@Onley: Waar moet ik dan precies op letten als ik onder het zweetblad kijk?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:29

Hij lijkt aan de achterkant er heel erg bovenop te liggen, en sluit daar niet mooi aan vind ik.
Dus je kussens lijken te bol aan de achterkant waardoor die het zadel naar voren drukt, en je zadel dus gaat schuiven.

Hier een foto van mijn fjordsel met een wintec, deze heeft veel plattere kussens, en ik denk dat dat voor jou paard ook beter zal zijn.
http://8.media.hyves-static.net/1523585 ... 85143.jpeg

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:36

Ik vind het zadel opzich aan de achterkant geen probleem, alleen als er iemand opzit zit deze wel erg ver achterop, en dan kan dit wel een probleem op leveren.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:48

Klinkt als het verhaal wat ik met Armanda heb gehad, Chantal :j Een zadel wat te lang is voor je pony, dan komt het voorbij de 18e rib en dan drukt het teveel op de lendenen. Dat was bij Armanda het geval, ook van die vage kreupelheden die niet in de benen te vinden waren. Ik ben er via thermografie achter gekomen waar het precies zat en aan de hand daarvan zijn we verder gegaan. En uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het zadel de oorzaak was.

De chiropractor heeft Armanda meerdere malen moeten behandelen, maar gelukkig is het helemaal goedgekomen en kunnen we weer lekker aan de gang na aanschaf van een ander zadel. Ik heb het kunnen oplossen met de zadelmaker die het zadel destijds had aangemeten. Omdat mijn zadel niet goed was aangemeten stond ik heel sterk en na wat onderhandelingen heb ik uiteindelijk het volledige aankoopbedrag teruggekregen, althans ik heb een ander zadel genomen en het verschil bijbetaald.

In eerste instantie wilde ik ook niet terug naar deze zadelmaker, maar ik wilde ook niet te veel laten vallen op het zadel. Dus uiteindelijk toch gekozen voor deze oplossing, maar ik heb het nieuwe zadel wel laten checken door een onafhankelijke zadelpasser (msfc).

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:01

Even ter vergelijking, hier had ik het zadel net een maand. Toen schoof het erg naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:04

Nu het zadel op de "juiste"plek ligt (dus achter de schouder) heb je zeker het idee dat je achterin het zadel zit, of zelfs wat achterover gedrukt word of heb ik dat mis?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:05

Op foto's ligt die al ver naar voren, maar hier lijken je kussen wel dunner aan de achterkant.
Ook hier vind ik het weer smal lijken aan de achterkant.

Heb je een foto vanaf de achterkant gezien?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:07

Princesj schreef:
Nu het zadel op de "juiste"plek ligt (dus achter de schouder) heb je zeker het idee dat je achterin het zadel zit, of zelfs wat achterover gedrukt word of heb ik dat mis?

Ja dat gevoel heb ik licht, maar wat vooral opvalt is dat ik mijn onderbenen ineens niet meer stil kan houden met doorzitten. Als ik mijn been bewust iets naar achter leg, houd ik ze veel stiller. Ik rijd meerdere paarden, en bij andere paarden heb ik dit niet.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:09

HTM schreef:
Op foto's ligt die al ver naar voren, maar hier lijken je kussen wel dunner aan de achterkant.
Ook hier vind ik het weer smal lijken aan de achterkant.

Heb je een foto vanaf de achterkant gezien?

Dat is dan wel grappig, want op de rijfoto's heb ik het zadel net een maand en is er nog geen vulling uitgehaald. Op de andere foto's is er al 3x vulling uitgehaald, dus zouden de kussens dunner moeten lijken?

Ik zal morgen een foto maken van het zadel aan de achterkant. Zal van alle kanten even een foto maken. Maar zou eigenlijk foto's van voor en na het rijden moeten maken. Alleen staat mijn paard nu 4 dagen stil ivm de behandeling osteopaat.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:11

Zadel ligt dus achterover dan, dit geeft extra druk en dit zou het probleem in de SI en bekken goed kunnen verklaren, gezien ze dan de spier die net achter het zadel loopt onvoldoende kan gebruiken. Ik zou een goede zadelmaker zoeken die met het paard erbij gaat kijken, want je hebt best kans dat met op de juiste wijze opvullen dit zadel voor jou en je paard wel goed zou kunnen zijn.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:13

Princesj schreef:
Zadel ligt dus achterover dan, dit geeft extra druk en dit zou het probleem in de SI en bekken goed kunnen verklaren, gezien ze dan de spier die net achter het zadel loopt onvoldoende kan gebruiken. Ik zou een goede zadelmaker zoeken die met het paard erbij gaat kijken, want je hebt best kans dat met op de juiste wijze opvullen dit zadel voor jou en je paard wel goed zou kunnen zijn.

Als ik op de rijfoto's kijk, neig ik ook naar stoelzit vind ik. Maar als het zadel te lang zou zijn, is dat dan op te lossen met de juiste manier van opvullen?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:17

Als een zadel te lang is, valt dit niet op te lossen door vullen! Dan past het gewoon niet, helaas :n

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:24

_tarja_ schreef:
Princesj schreef:

Als ik op de rijfoto's kijk, neig ik ook naar stoelzit vind ik. Maar als het zadel te lang zou zijn, is dat dan op te lossen met de juiste manier van opvullen?

Veel te lang niet, maar als jouw osteo zegt dat je kleine speling heb (die in principe niet gebruikt hoort te worden), dan is het probleem teveel druk vanuit de achterkant van jouw zadel op de rug. Door juiste manier van opvullen (dus zorgen dat jij recht in het midden kan zitten), komt de druk niet meer op het achterste gedeelte van het zadel, maar op het dragende middenstuk. Hierdoor kan jouw probleem verholpen worden.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:26

Oke dank je wel. Zadelmaker kan ik pas morgen bereiken, dus ik wil graag dat hij komt kijken.

Blijft het ook raar vinden dat hij met de vulling eruit halen het niet meer gepast heeft op het paard. Die discussie heb ik al gehad met hem en hij zegt dat hij de rug van mijn pony gezien heeft en dus kent :?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:28

Het is heel belangrijk dat hij het afpast met paard en ruiter, een zadel ligt anders met of zonder ruiter en kan een op het oog passend zadel niet passend maken.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:51

Mijn zadel was ook maar een inch te lang, als ik zelf voelde leek het op de 18e rib te liggen. Maar toch kwamen alle problemen daarvan, een kleine beetje schuiven betekende te veel druk achter. Door de vulling aan te passen kun je wel wat veranderen aan de liggen, maar ik geloof dat het maar een tijdelijke oplossing is wat telkens herhaald moet worden. Dat zou ik niet willen, zeker niet als ik al € 2.000 neergelegd heb voor het zadel, dan moet het gewoon passen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 19:57

Moratoetje schreef:
Mijn zadel was ook maar een inch te lang, als ik zelf voelde leek het op de 18e rib te liggen. Maar toch kwamen alle problemen daarvan, een kleine beetje schuiven betekende te veel druk achter. Door de vulling aan te passen kun je wel wat veranderen aan de liggen, maar ik geloof dat het maar een tijdelijke oplossing is wat telkens herhaald moet worden. Dat zou ik niet willen, zeker niet als ik al € 2.000 neergelegd heb voor het zadel, dan moet het gewoon passen.

Dat vind ik dus ook, een zadel in die prijsklasse moet gewoon goed liggen!