Beenbeschermers voor hele dag in de wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Beenbeschermers voor hele dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:38

Hallo allemaal,

Gister had kwam ik op stal weer eens tot de onaangename verrassing dat mijn toch iets wat lomp uitgevallen 3 jarige zichzelf weer eens flink geraakt heeft :(. Deze keer in zijn koot holte. Zijn hele voet onder het bloed, diepe snee erin. Affijn, lang verhaal kort te maken. Hij heeft om de zoveel tijd wel wat! Over het algemeen heeft hij er geen last van (kreupelt er niet op), maar dit moet een keer fout gaan! Zeker als hij straks ijzers krijgt.

Springschoenen die hij in de wei om mag ga ik deze week nog halen, dat is geen enkel probleem. Dit knelt niet af, en zit hem niks in de weg. Maar wat kan ik om zijn pezen doen?
Hij staat 8 uur per dag buiten ongeveer. Peesbeschermers verstoren de bloedsomloop en bv bandages, die goed zijn aangelegd vind ik een groter gevaar dan niks (plus ik zie de stal eigenaresse dat echt niet iedere ochtend doen, en terecht!).
3 in 1 beschermers die goed blijven zitten? Pijpenkousen?

Ik zoek dus iets wat aan de volgende eisen voldoet:
- Niet irriterend voor huid of bloedsomloop voor 8 uur lang
- Makkelijk schoon te maken ivm modder/regen
- Makkelijk om te doen voor de stal eigenaresse
- Goede kwaliteit zodat ik niet iedere maand nieuwe hoeft te kopen.

Ik dacht heel lang, hij zal het wel afleren, maar ik ben nu toch echt te bang dat het een keer goed fout gaat :(

Wie gebruikt wat en wat zijn jou ervaringen hiermee?

zoutenootjes

Re: Bescherming voor hele dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:47

Dit is een moeilijke vraag. Wat je ook omdoet, het zal altijd zo zijn dat er iets tussen kan komen (zand, steentje, takje) wat kan gaan irriteren en schuren. Mijn huidige paard krijgt niets om als hij buiten loopt, omdat ik toch bang ben dat er schade aan de benen ontstaat juist doordat er wat tussen been en beschermer kan komen. Hiervoor had ik een paard die goed op zichzelf paste. Die stond heel veel buiten en had nooit schade aan de benen. Maar ja, niet elk paard is zo voorzichtig met zichzelf helaas. Soms leren ze het ook niet om zich zelf niet te verwonden.

Je hebt ook gelijk voor wat betreft het verstoren van de bloedsomloop door peesbeschermers.
Er zijn tegenwoordig ook van die 'uitgebreide' springschoenen te koop, maar ik weet niet precies hoe die heten.

Lougino

Re: Beenbeschermers voor hele dag in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:57

Lastig probleem, ik heb ook zo'n onvoorzichtige kneus lopen. Als ze op de wei lopen doe ik hem geen beschermers om, geen een peeskap oid is gemaakt om het been 8 uur lang te beschermen ik denk dat dat meer fout dan goed doet. Zou beginnen met goede springschoenen.

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:01

Hoi

Ik heb hetzelfde probleem gehad en ik heb toen een tijdje beenbeschermers van Eskadron aangedaan, die zo rond het been volledig gaan, gemaakt van dik neopreen.
Dit is nog relatief ademend en gaat ook niet beginnen schuren. Mijn paard stond er toen ook zo'n 8u per dag mee op de wei. En hij heeft er nooit last van gehad.

Nu is hij beetje "rustiger" en "stabieler" id wei en kan ik hem ook zonder bescherming id wei zetten. Hoop dat je er iets aan hebt :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:02

@aronenloutje, voor het rijden heb ik al hele goede, nu nog een paar voor in de wei dus. Bij mijn vorige paard (die had speciaal beslag) had ik hele fijne van kentaur. helemaal van leer maar die worden niet meer gemaakt denk ik. kan ze niet meer vinden.
Mijn angst is dus ook dat ze juist schade doen ipv beschermen, daarom opzoek naar de juiste oplossing want dit gaat een keer fout! Laatst ook al een hele snee over de lengte van zijn hele pees...

@zoutenootjes, ja dat is het probleem wel een beetje. Nou is hij niet super gevoelig kwa huidtype dus dat scheelt wel. Maak me vooral druk om het bloedsomloop/hitte verhaal.

@Dol, ik zal er eens naar gaan kijken! Bleven die goed zitten, ook als ze nat waren?

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:06

hier heb ik ook een tijd een zoektocht naar gehad... ik ben tot de conclusie gekomen dat eigenlijk geen enkel product hier voor geschikt is... het enige wat ze nu om heeft zijn springschoenen...

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:12

Ik ben ook bang dat je er meer kwaad dan goed mee doet, helemaal omdat het niet om n uurtje gaat maar om 8 uur. Ik denk dus dat bescherming uiteindelijk eerder voor blessures zorgt dan de onbenulligheid van je paard.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:14

_MC_ schreef:
hier heb ik ook een tijd een zoektocht naar gehad... ik ben tot de conclusie gekomen dat eigenlijk geen enkel product hier voor geschikt is... het enige wat ze nu om heeft zijn springschoenen...

Ik ben der ook bang voor maar vele weten meer dan 1. Moeten toch meer mensen zijn met dit probleem, hopelijk enkele met een oplossing....
Hij is gewoon echt ZO lomp.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 19-11-12 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:14

Ik gebruikte Veredus kappen met leren binnekant..
Kan ze wassen en worden niet warm !! Voor mij ideaal.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:16

Heb je hier een afbeelding of model van? Staan er nogal veel als je googled :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:19

Bij de paardendrogist verkopen ze van die beschermers voor op de wei.
Die sluiten ook de koot af,zijn eigenlijk voor tegen de mok.
Of dat die afdoende beschermen weet ik niet,het is wat dunner neopreen.
Anders heb je nog van die ademende peeskappen,een soort reflecterende zilveren.
Als je het elastiek dan niet te strak trekt moet dat ook wel kunnen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:20

Ik heb ook een keer mijn pony der peeskappen 'perongeluk' heeel de dag om gelaten daardoor liep ze de volgende dag kreupel. En als je de peeskappen omlaat kan de bloeddoorstroming niet meer goed door werd mij verteld... Het lijkt me niet slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:21

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:22

Ben wel benieuwd of er een oplossing is! Zou ik dan ook willen gebruiken. Die van mij staan ook ongeveer 8 uur buiten en ik heb ze nu alleen met springschoenen staan. Liefst zou ik ook de pezen willen beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:25

_nvds schreef:
Ik heb ook een keer mijn pony der peeskappen 'perongeluk' heeel de dag om gelaten daardoor liep ze de volgende dag kreupel. En als je de peeskappen omlaat kan de bloeddoorstroming niet meer goed door werd mij verteld... Het lijkt me niet slim

Dat ligt eraan..

Misschien heb je ze te strak om gedaan , of juist te los , was de pasmaat niet helemaal goed.
Als jij goede peeskappen om heb en ze zitten niet te strak kun je ze rustig om laten op de wei.

Wel heb je bv met neoprene binnenkant die worden warm , en prestige's kunnen irriteren doordat er aan de binnenkant bobbels zitten voor ' houvast'.

Mijn paard gaat al jaren met zijn kappen naar buiten .. ( ook rijden /longetren/ losgooien )
nopg nooit een dag kreupel van geweest , ook ben ik ze een keer vergeten af te doen en de volgende dag was er niets aan de hand.. iets warmere pezen maar naar flink stappen en ko0elen was er niets meer van te voelen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:28

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:32

Ik gebruikte zelf bij mijn lomperd de Equilibrium Hardy Chaps. Die zijn speciaal voor in de weide. Ideale dingen!
Helaas heb ik hem door een andere reden vrij snel moeten laten inslapen, dus ik heb nog 2 sets te koop, mocht je interesse hebben (ze staan bij mijn advertenties).

Afbeelding

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:36

Ik kan me herinneren dat ik ooit een soort peesbeschermers heb gezien die eigenlijk bestonden uit een soort van "gaas", die dus wel tegen tikken beschermen maar niet het been helemaal afsluiten, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel O:)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:42

Die horseware aanbied is echt ideaal. Ik heb die zelfde soort maar dan de close contact die zijn bescherming tegen mok. Erg goede pasvorm hebben ze.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:45

Ik heb zelf een onhandige harry van 3 jaar.
Het toppunt is dat hij dit keer op mijn been is gesprongen en ik nu in het gips zit.

Heb er lang over nagedacht om hem met bescherming in de wei te zetten.
Hij krijgt neopreen springschoenen om maar verder niets.

Heb gekeken naar extra ventilerende peesbeschermers etc maar ik had zelf het idee dat ik meer kapot zou maken bij mijn jonkie dan zou redden door hem met bescherming buiten te zetten.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:50

Misschien zijn de Tekna Cross beschermers iets voor je? Naar mijn ervaring worden die niet zo warm als klassieke peesbeschermers, en door de grote en goede klittenbandsluiting blijven ze netjes op hun plaats. Nemen geen of weinig water op, sluiten mooi aan langs het been en zijn erg makkelijk in onderhoud.
http://www.hetruyterhuys.be/index.php?p ... t&Itemid=3

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:51

Wauw wat een tips!
Die van jou zien er goed uit horseware. Hoe doe je die dingen om? En dat ademt gewoon? Geen warmere benen als je ze afhaalt (ja beetje altijd natuurlijk)

Peanut, ademen die genoeg voor 8 uur lang wei? of is het doordat het leer ertussen zit niet zo warmte gevoelig?

Avelien, deze maak je wel nog steeds vast met een strak getrokken klittenband, ik ben bang dat deze toch de bloedsomloop tegenwerken :(. Wel grappige beschermers en zeker niet te warm! goede optie voor uurtje rijden als het echt heel warm is!

Mallootje, ik vrees toch dat deze veel te warm worden. Dat namaakleer is niet echt luchtdoorlatend. Ze zijn wel mooi overigens!

Rapons, mijne zou nooit op mij springen of iets in die aard. Alleen in de wei laat hij zichzelf nogal gaan. De hele wei staat vol slipsporen en zijn benen zitten vol oorlogswonden ondertussen. Die diepe snee gister was de druppel!
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 19-11-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:52

Gewoon met klitteband. Heel simpel. En ze kunnen ook zo in de wasmachine.

Edit: ik heb nooit last gehad van te warme benen (oke, een beetje, als het 30 graden was en hij had er 8 uur mee gestaan). Het is dat ik nu een heel rustig paard heb, anders had ik ze gewoon zelf gehouden. Ik vond ze echt ideaal namelijk.

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:54

ow haha zag eruit als een heel ingewikkeld iets dat je het over de hoeft moest schuiven omdat het zo mooi aansloot. En het ademt goed?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:56

Die Horseware laat zien heb ik ook, nadeel is dat ze (volgens de beschrijving) maar max 3 uur om mogen, en mijn ervaring is dat als je paard echt even goed uit z'n dak gaat ze wel kunnen afzakken (of zoals mijn paard met de tanden hard trekken werkt ook :-s ). Peeskappen in de winter zou ik overigens nog niet zo'n punt vinden, in de zomer maanden zou ik er echt niet voor kiezen.