Teugel aan stijgbeugel...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CookieZZ

Teugel aan stijgbeugel...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 03:26

Hallo mensen!

Ik ben nieuw hier en maak dit account even aan om deze vraag te stellen.

Ik was vandaag aan het wandelen in de Brunssummerheide met mijn hond en kwam een tweetal ruiters tegen. Één op een groot wit paard en de ander op een vos pony van ong. 1,40. Er zat een volwassen vrouw op. Wat mij gelijk opviel was hoe gestresst en paniekerig het paardje was. Ik ben geen expert maar rijd wel al jaren (Alhoewel nu niet meer omdat er geen manege in de buurt is met een geschikt paard. Ben 1,72 en weeg 101kg, en voor de kritiek komt, ben al 13 kg afgevallen ;) )kan zien wanneer een paard het enigzins naar zijn zin heeft. Paardje had dubbele teugels, een martelwerktuig in de mond en er zat een soort dunne teugel aan het bit vast dat aan de stijgbeugels bevestigd is.

Het deed hem zo duidelijk veel pijn, heel triest om te zien hoe die vrouw er maar steedst aan trok om zijn hoofd omlaag te krijgen (echt de benen naar achter trekken).

Is dit iets wat ook echt gebruikt wordt, een naam heeft of is dit een zelf-verzonnen martel tuig?

Het kostte mij heel wat zelfbeheersing om haar niet van het arme dier af te rukken. Laten we het al helemaal niet hebben over de vlijmscherpe sporen die ze aan had waar het dier gewoon slijtplekken van had. ;(

Dit soort dingen maakt mij zo verdrietig en gewoon zo jaloers ook dat zulke mensen wél de mogelijkheid hebben om te rijden, een paard te hebben en zo ook een maatje...Om het dan zo te verprutsen...

Anoniem

Re: Teugel aan stijgbeugel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 03:56

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat ik me wel kan bedenken is een slof? Dit is dan aan de singel vastgemaakt. Maar wat mensen soms wel niet verzinnen :'(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 04:09

Nee, ook nog nooit van gehoord.
Misschien dat een slof niet goed genoeg werkte volgens de vrouw, dat ze maar zoiets bedacht heeft?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 04:26

zat die niet aan de singelstoten vast? Dat kan nl ook bij een slof?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 04:29

Maar waarom dan doorlopen?
Je kunt toch aanspreken.. Gewoon op normale toon, dat het je zo zeer doet om te zien..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 04:30

Voor hetzelfde was het een rtzak van een paard dat alleen maar hard wilde en dat ze met een slof in bedwang moest houden..
Niet alles is wat het lijkt, zeker niet als je met lekenogen kijkt....

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 05:56

zelfs al zou het 'een rotzak' zijn, dan zorg je toch eerst voor een degelijke basis voordat je je paard meeneemt voor een bosritje? Klinkt als een ontspannen buitenritje 8)7

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 06:38

dat is waarom ik zoo blij ben met mijn relaxte tinker, die gaat door en voor alles heen, zonder stress of paniek, zondag zelfs ander half uur zonder zadel en bitloos buiten gaan rijden, heerlijk

kwamen een man en vrouw tegen, vrouw op ook een tinker, en de man op een fiets er achter met een zweep in de handen, om de tinker vooruit te krijgen, was wel grappig te zien eigenlijk

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:29

De drumhorses in parades worden ook met teugels aan beugels gestuurd. Alleen is dit zodat de bereider zijn handen vrij heeft om de drum te slaan

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:33

Misschien was het wel een kneveltrens en een slof, wellicht is het een jong paard?? Tja... als je er niet zoveel van weet (je weet immers ook niet wat het precies was), kun je er in mijn ogen ook niet over oordelen...
Snap het doel van dit topic niet, want je helpt diegene niet, je helpt het paard niet, ...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:35

jameyskatje schreef:
zelfs al zou het 'een rotzak' zijn, dan zorg je toch eerst voor een degelijke basis voordat je je paard meeneemt voor een bosritje? Klinkt als een ontspannen buitenritje 8)7

Wie zegt dat de basis niet goed is? Kan best zijn dat hij in de bak een lammetje is en buiten als hij de ruimte ziet opeens een kanonskogel. Dat zul je toch moeten kunnen corrigeren denk ik...

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:36

het zal indd een slof zijn geweest, maar waarom als je al zo moeite hebt met het paard tegen houden dan ook nog sporen om??? sommige mensen moet je van hun paard aftrekken...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:45

Wel apart om een slof aan de stijgbeugels vast te maken, als dat echt is, is dat wel een techniek die ik nog nooit gezien heb. Lijkt me voor de ruiter ook niet fijn rijden. Mocht je dan een ophouding maken met je slof, dan gaan je voeten dus naar voren... Lijkt me in sintuaties waarbij een paard er echt vandoor gaat en het hoofd omhoog gooit dus wel echt gevaarlijk.

En waarom wel sporen... Sporen zijn tenslotte niet bedoeld om een paard naar voren te rijden, dus dat hoeft niets te zeggen.

Als je iemand alleen even langs ziet komen met buitenrijden, weet je verder natuurlijk helemaal niet wat er precies aan de hand is. Dat is altijd het lastige van iemand voorbij zien komen. Voor hetzelfde flipte dat paard net iets daarvoor en werd er gecorrigeerd om weer normaal verder te kunnen. Misschien was het paard net nieuw en werd er gekeken hoe het buiten reageerd en waren de plekken bij de sporen van de vorige eigenaar. Er is vanalles te bedenken.

Maar als het echt een slof was die dus aan de stijgbeugels zat, dan is dat in ieder geval wel echt vreemd. Dat zeker.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:52

Kan je frustratie goed begrijpen. Maar je kan er niet aan doen helaas. (mooie omgeving trouwens he die brunssummerhei) Wat goed van je 13 kilo trouwens!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:10

Een slof gaat meestal door het bit, ze vertelt aan het bit? maar alsnog heb ik geen idee waarom die aan de stijgbeugels zat en wat het precies was/is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:14

Dit gebeurt als huet goed is ook vaak bij politiepaarden, alleen dan zijn die teugels aan de stijgbeugels als 'reserve' als de paarden er vandoor gaan.
Ik weet niet of het echt zo is, maar dat heb ik eens gehoord.
Alleen hoe jij het beschrijft klinkt het niet echt normaal

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:17

Billy schreef:
jameyskatje schreef:

Wie zegt dat de basis niet goed is? Kan best zijn dat hij in de bak een lammetje is en buiten als hij de ruimte ziet opeens een kanonskogel. Dat zul je toch moeten kunnen corrigeren denk ik...

Lijkt me beter dat je op die manier gewoon NIET naar buiten gaat. Het moet wel een beetje leuk blijven, óók voor paardlief.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:33

KirstenAp schreef:
het zal indd een slof zijn geweest, maar waarom als je al zo moeite hebt met het paard tegen houden dan ook nog sporen om??? sommige mensen moet je van hun paard aftrekken...

Jij weet duidelijk de functie van een spoortje niet. Met sporen heeft er niets mee te maken of je je paard goed tegen kan houden of niet. Mijn pony die oncontroleerbaar was buiten, reed ik ook altijd met een spoortje. Komt wat duidelijker door. Als hij bijv. schuin ging lopen etc. Juist sporen kunnen fijn zijn als je je paard niet helemaal onder controle hebt. En ten derde, sporen gebruik je pas als je je hak erin zet.

Typisch bokt dit topic. Ook weer om te zeggen dat de basis niet goed is etc. Paarden zijn geen robots. Al kunnen ze nog zo sloom en gecontroleerd in de bak zijn, met een basis waar je u tegen zegt, buiten zijn sommige paarden compleet anders. Vooral sensibele paarden, door alle prikkels van buiten.
Ga jij maar tegen een internationaal springruiter zeggen dat hij aan de basis moet werken omdat zijn sensibele paard buiten minder controleerbaar is :D (of sommigen zelfs amper in een parcour)

We kunnen niet oordelen, ben het met Billy eens. Wees blij dat ze het paard tenminste nog afwisseling geeft dan de meeste dressuurruiters die alleen maar saai in een bakk rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:03

Niet mee eens, ik zie liever dat iemand dan helemaal niet naar buiten gaat. Ben het dus met Amaris eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:04

Misschien dat die vrouw verminderde kracht had in haar armen/handen en dus de teugel aan de beugel vast had om zo toch nog contact te kunnen maken met de mond van het paard.

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:56

DeMolenhoek schreef:
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat ik me wel kan bedenken is een slof? Dit is dan aan de singel vastgemaakt. Maar wat mensen soms wel niet verzinnen :'(

Ik weet wel wat een slof is, al heb ik hetzelf nog nooit gebruikt. Dit was géén slof, een slof gaan namelijk toch door de voorbenen heen als ik het mij goed herinner? Dit waren echt gewoon riempjes (vrij licht leer) die met een musketon haak vast zaten aan het bit.

c_alsemgeest schreef:
zat die niet aan de singelstoten vast? Dat kan nl ook bij een slof?

Ik weet zeker dat het hier niet om een slof gaat, zat met musketon haak aan bit en dan buiten het paard om (dus niet door de voorbenen) direct aan de stijgbeugel.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-11-12 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:59

Afbeelding
zoiets?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:59

Bijzetteugels die ipv aan het zadel aan de stijgbeugels vast zaten misschien

Ik had er probs wel wat van gezegd :j Ander ekant we kennen het verhaal natuurlijk niet..

CookieZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:59

Hannanas schreef:
Maar waarom dan doorlopen?
Je kunt toch aanspreken.. Gewoon op normale toon, dat het je zo zeer doet om te zien..

Omdat mijn hond nogal beschermend is en gelijk door heeft wie wel en niet aardig en als ze bijv. af zou stappen van het paard en op mij af zou komen zij die direct aan zou vallen, dit risico loop ik liever niet hoe maf het ook klinkt want mijn hond is mijn echt mijn maatje en zou niet willen dat zij daar voor op zou moeten draaien :)

Sas_Mon schreef:
[ Afbeelding ]
zoiets?

Het lijkt er wel op maar zat in ieder geval iets strakker, was iets dunner en zat aan de bovenkant van de beugel zelf vast zeg maar. Heel raar om te zien ook. Maar wel gaaf die foto _/-\o_
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-11-12 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:01

Billy schreef:
jameyskatje schreef:

Door maar lekker te gaan trekken en vast te binden? Zou ook niet mijn manier zijn hoor, dan maar geen buitenritjes..