Zadelmiserie, tips gevraagd....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Zadelmiserie, tips gevraagd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 12:49

Pfft ik sta op het punt om ondertussen het 3de zadel aan te schaffen voor mijn paard.

Even het verhaal.
Mijn mooi stubben zadel waar ik heel tevreden van was paste niet op mijn nieuwe merrie.
Goed een Kent& Masters aangemeten door een MFSC. Paste haar waarschijnlijk goed, maar ik kon er geen balans in vinden. Zadel was te klein voor mij.
Dus een andere MFSC laten komen en deze heeft een 2de hands Stubben (geen idee welke precies) aan mij verkocht. Dit ongeveer een 6-tal maanden geleden.
Mijn paard heeft al zolang ik haar ken spierproblemen. Is al maanden (2jaar) onder behandeling. Steeds weinig verbetering, maar traag maar zeker gaat ze vooruit. Dus al jaren heeft het paard het moeilijk correct over de rug te lopen. Dus viel niet meteen op dat ze last had van het zadel.
Ik vond als ik haar zadelde dat het zadel weinig stabiel lag, maarja wie ben ik om te zeggen dat deze misschien niet zou passen. Is ten slotte toch door een MFSC aangepast.
Nu gisteren mijn paard laten rijden door iemand anders aangezien mijn laarzen op herstel zijn.
Het zadel past niet!! Ik kon het zo op het oog zien. De lepel ging op en neer... Daarna eens leeg zonder zadeldoek op haar rug gelegt en ligt duuiidelijk niet goed.

Kan dat dat een zadel die 6 maand geleden is aangemeten plots niet meer past? Paard is niet veel veranderd in omvang of spieren.
Nu het zadel komt niet meer op haar rug.
Aangezien ik al het 3de zadel op een 1.5 jaar koop heb ik ook geen budget meteen om een high budget zadel te kopen.
Kent and Masters wil ik niet meteen terug. Denk ik...

Welk Low budget zadel weten jullie met een GOEDE pasvorm? Paard is normaal gebouwd. Er komt sowieso nog een andere MFSC kijken en vraag meteen om zadels mee te doen.

Of ik kan ook wachten en sparen voor een duurder zadel maar kan dan maanden niet rijden.

Ik weet het echt niet meer... Wat zouden jullie doen of raden jullie me aan?

Princesj

Re: Zadelmiserie, tips gevraagd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:54

Ik weet er alles van 6 zadels in 2 jaar versleten. Het is maar net wie er naar kijkt. Ik heb zelfs met een drukmeter gereden en zelfs aan de hand daarvan weten ze me een verkeerd zadel aan te meten.

Ik zou kijken voor een goed tweedehands zadel en dit door 2 onafhankelijke zadelmakers laten controleren. Het blijft een gok, maar dan weet je in ieder geval 2 meningen.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:57

Same story here, mijn paard heeft nu een Kentaur op haar rug liggen, zit fijn voor mij, fijn voor haar en ook fijn voor mijn portemonnee.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:59

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Stubben, naar mijn idee ligt deze ook op de meeste "standaard" paarden wel goed en het is duurzame kwaliteit. Tweedehands hoeven die ook niet achterlijk duur te zijn. Weet je naar welke zadelmaat/ boommaat je zoekt?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:02

Ik ben meer voor standaard uitvoeringen dan op maat gemaakte zadels.
Zo past mijn zadel op mijn merrie die 1m60 is en ook op haar maatje die 1m75 is. Enkel op te ronde paarden met weinig schoft ligt het niet stabiel en gaat het draaien, maar heb nog nooit drukplekken gehad met dit zadel en het ligt op bijna alle normaal gebouwde paarden goed. Zo lag het ook perfect op een paard van 1m80 met wat schoft.
Nu is echter mijn kont uit het zadel gegroeid is een 16,5 inch en ga ik voor een kieffer die naar horen zeggen en van te lezen ook op veel paarden goed zou liggen.
Je zegt dat je merrie normaal gebouwd is, waarom dan pressé op maat laten maken ?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:16

Omdat op maat gemaakte zadels áltijd beter liggen dan een niet op maat gemaakt zadel. Geen twee paardenruggen zijn hetzelfde, hoe kan dan hetzelfde zadel wel op beide passen?

Ts: het is goed mogelijk dat ze je een niet passend zadel hebben verkocht. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn je huidige zadel aan te passen, is iets goedkoper dan een nieuwe en Stübben is wel degelijk een goed merk. Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:51

Ja van mijn eerste stubben was ik heel tevreden. Deze minder. Maar hij moet gewoon passen.
Maar vind het wel al ver gekomen dat er 2x een andere Master Sadel Fitting Consultant bij is geweest en dat er toch geen passend zadel op mijn paard ligt.
Wie in moet ik dan nog laten komen...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:54

Stübben is een zadel wat zeker niet op alle paarden past, pin je dus niet te vast op een merk. Stübben is zeer degelijk, maar mijn beide paarden passen geen zadels van Stübben. Wat voor soort kussen zit er onder jouw huidige zadel?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:55

Tja, ik weet niet waar je woont in België, maar ik heb hele goede ervaringen met Arno Brandt. Die komt op afspraak naar je paard, kijkt wat er mis is met je huidige zadel en of dat te herstellen is en heeft een bus vol met zadels bij zich als je een ander zadel nodig zou hebben. Dat kan een gloednieuw zadel zijn (met de bijhorende prijs natuurlijk) of een tweedehandszadel voor een hele schappelijke prijs. En die kijkt niet alleen naar hoe het zadel ligt in stilstand, maar ook in beweging met en zonder ruiter.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:58

Wat vind je van Wintec?

Ik heb ooit een Pro 2000 tweedehands kunnen kopen (€120!) in topconditie. Was gebruikt hoor, maar echt in uitstekende conditie. Past zich ook (in de mate van het mogelijke natuurlijk :+) aan aan de paardenrug, en ik vind ze ontzettend lekker zitten :j

Ik heb zelf nu het lelijkste zadel dat er maar bestaat, echt waar :j Spuuglelijk is dat ding, en ik heb er (zeker tegenover de wintec!) gruwelijk veel voor betaald -O- MAAR! Een zadel voor een (ronde :+), overbouwde quarter vinden is niet simpel.. En dit past! (En nee, dat zeg ik niet, dat zegt de zadelpasser). Is mijn 3de zadel voor haar, en ik hoop dat dat ding nog heel wat jaren mee gaat, dan is het hopelijk ook het laatste!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:59

De kwaliteit van de 'zadelfitters' zoals dat tegenwoordig zo mooi heet is ronduit bedroevend. Misschien een idee om die Arno Brandt eens te bellen - ik ken hem verder niet, maar geef je daar meer kans bij dan nog een zadelfitter. :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:02

Met arno brandt heb ik juist vreselijke ervaringen...het is zo persoonlijk een zadel aanmeten...het moet goed liggen op je paardje en je moet er ook nog eens lekker op zitten.....ik rijd nu met een kentaur..en eindelijk een happy paardje en een happy me!!!! Succes met je zoektocht!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:16

Nirvana_ schreef:
Omdat op maat gemaakte zadels áltijd beter liggen dan een niet op maat gemaakt zadel. Geen twee paardenruggen zijn hetzelfde, hoe kan dan hetzelfde zadel wel op beide passen?

Ts: het is goed mogelijk dat ze je een niet passend zadel hebben verkocht. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn je huidige zadel aan te passen, is iets goedkoper dan een nieuwe en Stübben is wel degelijk een goed merk. Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken!

Bewijst toch van niet.
Ik ga liever over op standaard uitvoeringen. Deze zijn berekend op de vorm van de paardenrug en om een hoog aantal paarden te passen. Daar hebben ze ook veel meer werk in gestoken als een zadelpasser doet op een aangemeten model.
Ook liever een standaard zadel omdat ik regelmatig ook andere paarden moet rijden waaronder ook jonge paarden zonder eigen zadel.
Mijn eerste merrie heb ik helaas moeten verkopen, maar hetzelfde ligt nu 10 jaar later op mijn huidige merrietje en ook op de meeste andere paarden die ik moet rijden. Ik rijd regelmatig voor een fokker en die heeft echt geen eigen zadel voor elk paard.

Voor mij is het belangrijk dat je een zadel kist die genoeg schoudervrijheid geeft en niet knelt aan de schoft. Ook mogen de kussen niet op de ruggenwervel zitten maar er mooi omheen zitten zodat ook de rug niet gekneld wordt. Oké iedere paardenrug is verschillend, maar nu ook niet zo verschillend dat ieder paard een duur op maat gemaakt zadel nodig heeft. Het belangrijkste is dat het mooi aansluit en nergens knelt. Daar zijn de doornsee A merk zadels ook op berekent. Dat bij paarden die een andere bouw hebben bvb vaak friezen of andere barrocke paarden , dat daar niet alleenders welk zadel op past is normaal, maar deze hebben ondertussen ook hun voorkeursmerken en hebben echt niet allemaal een op maat zadel nodig. Volgens mij zijn er gewoon heel veel mensen erg beinvloedbaar door het commerciele aspect die men in de paardensport terugvindt. En als morgen je paard overlijdt, dan heb je een op maat zadel waar je niets meer aan hebt...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:30

betadine schreef:
Nirvana_ schreef:

Bewijst toch van niet.
Ik ga liever over op standaard uitvoeringen. Deze zijn berekend op de vorm van de paardenrug en om een hoog aantal paarden te passen. Daar hebben ze ook veel meer werk in gestoken als een zadelpasser doet op een aangemeten model.
Ook liever een standaard zadel omdat ik regelmatig ook andere paarden moet rijden waaronder ook jonge paarden zonder eigen zadel.
Mijn eerste merrie heb ik helaas moeten verkopen, maar hetzelfde ligt nu 10 jaar later op mijn huidige merrietje en ook op de meeste andere paarden die ik moet rijden. Ik rijd regelmatig voor een fokker en die heeft echt geen eigen zadel voor elk paard.

Voor mij is het belangrijk dat je een zadel kist die genoeg schoudervrijheid geeft en niet knelt aan de schoft. Ook mogen de kussen niet op de ruggenwervel zitten maar er mooi omheen zitten zodat ook de rug niet gekneld wordt. Oké iedere paardenrug is verschillend, maar nu ook niet zo verschillend dat ieder paard een duur op maat gemaakt zadel nodig heeft. Het belangrijkste is dat het mooi aansluit en nergens knelt. Daar zijn de doornsee A merk zadels ook op berekent. Dat bij paarden die een andere bouw hebben bvb vaak friezen of andere barrocke paarden , dat daar niet alleenders welk zadel op past is normaal, maar deze hebben ondertussen ook hun voorkeursmerken en hebben echt niet allemaal een op maat zadel nodig. Volgens mij zijn er gewoon heel veel mensen erg beinvloedbaar door het commerciele aspect die men in de paardensport terugvindt. En als morgen je paard overlijdt, dan heb je een op maat zadel waar je niets meer aan hebt...

Ik weet de eisen waaraan een passend zadel moet voldoen, vriendelijk bedankt. (Pas trouwens wel op met je tweede punt; meeste kussens worden te breed gezet, waardoor het de rugspieren samenknelt) En toch blijf ik erbij. Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe een klein pompje lucht (ja, mijn verzorgpaard staat op lucht ipv wol in de kussens) zoveel verschil kan maken in de bewegingen van het paard. Millimeterwerk. Oh, ik geloof dat je met zo'n standaardzadel een heel eind kan komen, maar ik wil een zadel dat voor 100% past, niet voor 80%.
Juist een fokker lijkt me commerciëel bezig, en het is voor zulke bedrijven inderdaad niet te doen. Maar voor een particulier? Af en toe goed naar je zadel laten kijken is nog altijd goedkoper dan het leger aan fysiotherapeuten, osteopaten, masseurs, accupuncturisten enzovoort enzovoort wat men tegenwoordig nodig heeft.
Als morgen je paard overlijdt is het zadel vast wel weer aan te passen aan een ander paard, tenzij die twee echt heel verschillend zijn - maar dan kom je ook nooit met één zadel uit. Het kost misschien wat meer geld, maar het is van directe invloed op de gezondheid en het welzijn van het paard, bovendien vind ik het jouw verplichting naar het dier toe.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:34

Bij mij begint zadel ellende ook. 1,5 jaar terug een 2e hands Daaleman zadel laten aanmeten door Daaleman. Ik had al vaker de indruk dat deze heen en weer schuifde. September 2012 is hij geweest, zadel schoof en kantelde, maar mijn paard was afgevallen; voor opvullen en een andere singel en hij zou niet schuiven. Mijn paard is rondgeribt en weinig schoft dus hij zou sowieso wat blijven schuiven en daarnaast is het volgens Daaleman een fabel dat het zadel bij elk paard 2 cm achter de schouder kan liggen. :?
Na een week mijn zadel terug en het is even goed gegaan, nu schuift hij nog erger dan voorheen en is er zelf een (talg)bulletje op de ruggenwervel open geschuurd..
Ik heb me verdiept in zadels voor zijn bouw en ben op Massimo uitgekomen. Volgende week vrijdag komt Marielle Rovers (ook MFSC), met haar ga ik verder kijken naar mn huidige zadel, maar waarschijnlijk laat ik een nieuwe aanmeten. Ik wil wel een zadel wat is aangemeten op de rug van mijn paard, want in dit geval is het geen standaard rug.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:45

Als K&M goed op je paard lag, kun je de verschillende modellen Thorowgood nog proberen. Die worden in dezelfde fabriek gemaakt en zijn heel goed betaalbaar! Ik heb jaren met een Wowzadel gekl**t en ben uiteindelijk reuze blij met mijn Thorowgood T8 van 700 euro!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:51

Nirvana: ik verschiet er niet van dat dit zo veel verschil kan maken voor jou verzorgpaard.
Maar als je gewoon bent van jouw paarden te zien rondlopen heb je het ook snel door als ze minder ruim gaan bewegen onder het zadel.
Ik ga echt niet mijn zadel gaan gebruiken als het niet past, maar het past gewoon op 90% van de paarden die ik rijd of heb gereden.
Dat het maar voor 80% percent past is niet zo, het past of het past niet. Als een zadel gewoon goed ligt dan ligt het niet voor 80% of 100% goed, dan past het gewoon. Voor mij past een zadel goed als het de schokken goed opvangt en dat het de beweging van het paard respecteert, dat het geen drukplekken geeft en nergens knelt. Het mag dan ook niet te ruim zitten. Een zadel dat op de paardenrug gegoten is is erg idealistich en niet haalbaar als je zo vaak met andere paarden werkt. Mijn merrie is trouwens erg kleinzerig en laat het heel erg merken als ze ergens pijn heeft. Zo ook werd ze heel nijdig bij het opzadelen en rijden als ze een probleem had met haar hoeven. Wat overigens maar heel miniem was en niet te zien op foto. Ik ken mijn paard heel goed en ben er zeker van dat ze niet zo werklustig zou zijn met een minder passend zadel. Paarden die internationaal dressuur lopen hebben ook belange niet allemaal een zadel op maat en toch bewegen ze zo ruim en soepel...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:53

is een boomloos zadel niks voor je bv kijk eens bij http://www.buitenzinnig.nl

of een boomloos freeform zadel

zelf heb ik goede ervaring met boomzadels van stubben,misschien kunnen ze jou oude stubben aanpassen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:58

hier heb ik ook heel veel goeds over gehoord zij bekijkt het ook per paard in stil stand onder het zadel etc
Pam's Zadel en Tuigenmakerij 046-4332036 urmond(zuid limburg)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:56

betadine schreef:
Nirvana: ik verschiet er niet van dat dit zo veel verschil kan maken voor jou verzorgpaard.
Maar als je gewoon bent van jouw paarden te zien rondlopen heb je het ook snel door als ze minder ruim gaan bewegen onder het zadel.
Ik ga echt niet mijn zadel gaan gebruiken als het niet past, maar het past gewoon op 90% van de paarden die ik rijd of heb gereden.
Dat het maar voor 80% percent past is niet zo, het past of het past niet. Als een zadel gewoon goed ligt dan ligt het niet voor 80% of 100% goed, dan past het gewoon. Voor mij past een zadel goed als het de schokken goed opvangt en dat het de beweging van het paard respecteert, dat het geen drukplekken geeft en nergens knelt. Het mag dan ook niet te ruim zitten. Een zadel dat op de paardenrug gegoten is is erg idealistich en niet haalbaar als je zo vaak met andere paarden werkt. Mijn merrie is trouwens erg kleinzerig en laat het heel erg merken als ze ergens pijn heeft. Zo ook werd ze heel nijdig bij het opzadelen en rijden als ze een probleem had met haar hoeven. Wat overigens maar heel miniem was en niet te zien op foto. Ik ken mijn paard heel goed en ben er zeker van dat ze niet zo werklustig zou zijn met een minder passend zadel. Paarden die internationaal dressuur lopen hebben ook belange niet allemaal een zadel op maat en toch bewegen ze zo ruim en soepel...

Wat ik ook met dat 'ene pompje lucht' bedoelde aan te geven: Het zadel pastte daarvoor prima, geen enkel probleem, het pást. Maar het lag niet perfect, en door dat kléine verschil nu weer wel. Misschien is jouw merrie niet anders gewend? Wellicht als je er een nóg beter zadel op legt, ze daarna ook gaat protesteren als je terug wil naar je huidige.
Paarden die internationaal dressuur lopen zou liever niet mijn leidraad zijn.... Die zijn 9 vd 10 keer binnen een paar jaar ook volledig kapotgereden.
Maar helemaal prima, jij het jouwe en ik het mijne. Als ik besluit op een paard te gaan zitten ben ik het aan dat paard verplicht dat ik zorg dat het voor het paard zo aangenaam mogelijk is.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:09

Wat ik bedoel hiermee is dat een op maat zadel echt niet altijd beter is. Zo lees je vaak genoeg dat mensen immense bedragen uitgeven voor op maat gemaakte zadels en past het uiteindelijk nog minder goed als het doorsnee zadel die je in de winkel vindt. Enkel al dat risico vind ik erg groot. Ik lees het ook heir op bokt heel vaak.
Natuurlijk wil je het beste voor je paarden, maar ik kan niet voor elk paard een op maat gemaakte Tolga gaan betalen en nog minder ga ik zo een bedrag gaan neertellen voor iemand anders zijn paard.
Jij hebt geluk dat jouw verzorgpaard een perfect liggend zadel hebt, maar om nu te zeggen dat iedereen een op maat gemaakt zadel moet gaan kopen vind ik ver gaan. De grote zadelmakers doen talloze onderzoeken over de ligging van hun zadels, gebruiken gesofesticeerde technieken om de zadels hun drukverdeling te testen en zo veel meer. Een zadelpasser neemt de metingen van jouw paard en past hierop een zadel aan... Als jouw paard zwaarder in bespiering komt of net minder, dan past het ook niet meer of moet je weer aanpassingen laten doen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:12

stubben past op mijn beide paarden (luxe fries en draver). Maar merk zegt niet alles, want ook het Kieffer zadel past op beide.. Wintec kon ik me niet in vinden en heb ik vrij snel opnieuw weg gedaan..

wat je het beste kan doen, ijzerdraad nemen, deze om de schoft spannen en daarna vergelijken met je zadel. Kan je gelijk zien als de vorm wel goed is. ook voelen of de schouder voldoende ruimte heeft..
Als de lepel 'klapt' dan kan ik je nu al zeggen dat het idd niet goed is..

meeste zadel kunnen wel groter gemaakt worden.. boom wordt opgewarmd en 'uitgerokken' maar dat is niet ideaal zeg maar...

Best dus een professioneel naar laten kijken...
vanwaar ben je? Horseland -> Aalst doet het bv en is ook goed
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 08-11-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:12

Nirvana_ schreef:

Ik laat mijn schoenen en kleren toch ook niet op maat maken, maar die passen me prima hoor!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:25

Ik heb vorige week een nieuw zadel gekocht, een JC Saphir dressuur. Is niet het duurste zadel, maar wel een goed zadel. Mijn paard is nog wat bloot op zn rug, maar heeft wel een brede schoft. Een smalle boom bood daarom geen uitkomst.

Mijn zadel heb ik bij het Tweespan gekocht, zij reizen het hele land door.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:51

Dat het vaak fout gaat is de schuld van de kwaliteit van de zadel'fitters' tegenwoordig... Heeft niks met het op maat maken in het algemeen te maken. Als je paard ineens zwaarder in bespiering wordt, past jouw algemene zadel toch ook niet meer?? Dan gaat die ook knellen. Ik zeg niet dat iedereen een zadel op maat moet laten maken... Wel als je eindelijk van die zadelproblemen af wil zijn. Blijkbaar heb jij drie paarden met precies dezelfde rug qua lengte, breedte en vorm... Fijn voor jou, maar 99,9% van de eigenaren heeft dat geluk niet :)

@44Myrthe44: Kleding kan variëren, kan bij de één wat losser zitten en bij de ander iets strakker, maar dan past het nog wel gewoon. Er komt zo'n immense druk op zadels te staan dat ik vind dat je het daar écht niet mee kan vergelijken. En ook ik pas regelmatig een broek aan hoor, als ze te groot bij m'n heupen zijn geworden.