Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) aan aan de paardenrug, en ik vind ze ontzettend lekker zitten
Spuuglelijk is dat ding, en ik heb er (zeker tegenover de wintec!) gruwelijk veel voor betaald
MAAR! Een zadel voor een (ronde
), overbouwde quarter vinden is niet simpel.. En dit past! (En nee, dat zeg ik niet, dat zegt de zadelpasser). Is mijn 3de zadel voor haar, en ik hoop dat dat ding nog heel wat jaren mee gaat, dan is het hopelijk ook het laatste! Nirvana_ schreef:Omdat op maat gemaakte zadels áltijd beter liggen dan een niet op maat gemaakt zadel. Geen twee paardenruggen zijn hetzelfde, hoe kan dan hetzelfde zadel wel op beide passen?
Ts: het is goed mogelijk dat ze je een niet passend zadel hebben verkocht. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn je huidige zadel aan te passen, is iets goedkoper dan een nieuwe en Stübben is wel degelijk een goed merk. Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken!
betadine schreef:Nirvana_ schreef:Omdat op maat gemaakte zadels áltijd beter liggen dan een niet op maat gemaakt zadel. Geen twee paardenruggen zijn hetzelfde, hoe kan dan hetzelfde zadel wel op beide passen?
Ts: het is goed mogelijk dat ze je een niet passend zadel hebben verkocht. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn je huidige zadel aan te passen, is iets goedkoper dan een nieuwe en Stübben is wel degelijk een goed merk. Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken!
Bewijst toch van niet.
Ik ga liever over op standaard uitvoeringen. Deze zijn berekend op de vorm van de paardenrug en om een hoog aantal paarden te passen. Daar hebben ze ook veel meer werk in gestoken als een zadelpasser doet op een aangemeten model.
Ook liever een standaard zadel omdat ik regelmatig ook andere paarden moet rijden waaronder ook jonge paarden zonder eigen zadel.
Mijn eerste merrie heb ik helaas moeten verkopen, maar hetzelfde ligt nu 10 jaar later op mijn huidige merrietje en ook op de meeste andere paarden die ik moet rijden. Ik rijd regelmatig voor een fokker en die heeft echt geen eigen zadel voor elk paard.
Voor mij is het belangrijk dat je een zadel kist die genoeg schoudervrijheid geeft en niet knelt aan de schoft. Ook mogen de kussen niet op de ruggenwervel zitten maar er mooi omheen zitten zodat ook de rug niet gekneld wordt. Oké iedere paardenrug is verschillend, maar nu ook niet zo verschillend dat ieder paard een duur op maat gemaakt zadel nodig heeft. Het belangrijkste is dat het mooi aansluit en nergens knelt. Daar zijn de doornsee A merk zadels ook op berekent. Dat bij paarden die een andere bouw hebben bvb vaak friezen of andere barrocke paarden , dat daar niet alleenders welk zadel op past is normaal, maar deze hebben ondertussen ook hun voorkeursmerken en hebben echt niet allemaal een op maat zadel nodig. Volgens mij zijn er gewoon heel veel mensen erg beinvloedbaar door het commerciele aspect die men in de paardensport terugvindt. En als morgen je paard overlijdt, dan heb je een op maat zadel waar je niets meer aan hebt...
betadine schreef:Nirvana: ik verschiet er niet van dat dit zo veel verschil kan maken voor jou verzorgpaard.
Maar als je gewoon bent van jouw paarden te zien rondlopen heb je het ook snel door als ze minder ruim gaan bewegen onder het zadel.
Ik ga echt niet mijn zadel gaan gebruiken als het niet past, maar het past gewoon op 90% van de paarden die ik rijd of heb gereden.
Dat het maar voor 80% percent past is niet zo, het past of het past niet. Als een zadel gewoon goed ligt dan ligt het niet voor 80% of 100% goed, dan past het gewoon. Voor mij past een zadel goed als het de schokken goed opvangt en dat het de beweging van het paard respecteert, dat het geen drukplekken geeft en nergens knelt. Het mag dan ook niet te ruim zitten. Een zadel dat op de paardenrug gegoten is is erg idealistich en niet haalbaar als je zo vaak met andere paarden werkt. Mijn merrie is trouwens erg kleinzerig en laat het heel erg merken als ze ergens pijn heeft. Zo ook werd ze heel nijdig bij het opzadelen en rijden als ze een probleem had met haar hoeven. Wat overigens maar heel miniem was en niet te zien op foto. Ik ken mijn paard heel goed en ben er zeker van dat ze niet zo werklustig zou zijn met een minder passend zadel. Paarden die internationaal dressuur lopen hebben ook belange niet allemaal een zadel op maat en toch bewegen ze zo ruim en soepel...